Intels kapacitetsutnyttjande mot rekordlåga nivåer

Permalänk
Melding Plague

Intels kapacitetsutnyttjande mot rekordlåga nivåer

Försäljningen av persondatorer fortsätter att falla, vilket även drabbar Intel. Utnyttjandegraden av processorjättens fabriker är nu nere på cirka 60 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är fritt fall i den här branschen just nu

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det känns som om hela PC-marknaden inte bara "slumrar", utan är halvdöd. Det fokuseras allt mindre på snabbare hårdvara till stationära datorer, tycker jag. Intel må vara duktiga på det dom gör, men varje gång dom släpper en ny CPU känns det som om dom kunde ha tagit i lite till. Inte så konstigt att folk har kvar flera år gamla processorer när dom nya bara är några ynka procent snabbare.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det är fritt fall i den här branschen just nu

Kan ju ha något att göra med att spelen osv inte kräver mer just nu, min dator är ca: två och ett halft år gammal och jag sitter och spelar Far Cry 3, Battlefield 3 på Ultra high, Crysis3 på very high, osv enda jag köpt "nytt" är ett GTX 680

Men så fort spelen börjar kräva mer dvs efter nästa konsol generation släpp, så tror jag att processor och grafikkort etc kommer börja sälja mer, men just nu så är det inte många spel som kräver nya hög prestanda datorer så folk väljer att vänta med köpen. Jag brukar oftast köpa helt ny dator 2-3 års mellan rum men just nu så känns det ej aktuellt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Entusiast

Blir lite rädd här. Hela branschen verkar dala, samtidigt som man hör mossan uttrycka sin glädje över sin nya surfplatta och undrar vad hon egentligen ska med datorn till.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis innebär nästa konsollgeneration även ett lyft för PC-branchen. Konsolltillverkarna får helt enkelt dra sitt strå till stacken och klämma i ordentligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äh, kaffepengar för Intel. Kommer nog dra igång rejält nästa år när nya konsolerna är ute, kommer spruta ut spel åt alla håll, reklam så långt ögat når för nya spel vilket kommer innebära märkbart ökad försäljning av processorer.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det fokuseras allt mindre på snabbare hårdvara till stationära datorer, tycker jag.

ja, laptops och surfplattor är framtiden... snart kommer det bara finnas stationära datorer kvar i museum: http://www.business-standard.com/article/beyond-business/stan...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

ja, laptops och surfplattor är framtiden... snart kommer det bara finnas stationära datorer kvar i museum: http://www.business-standard.com/article/beyond-business/stan...

och en laptop / surfplatta saknar CPU? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Det känns som om hela PC-marknaden inte bara "slumrar", utan är halvdöd. Det fokuseras allt mindre på snabbare hårdvara till stationära datorer, tycker jag. Intel må vara duktiga på det dom gör, men varje gång dom släpper en ny CPU känns det som om dom kunde ha tagit i lite till. Inte så konstigt att folk har kvar flera år gamla processorer när dom nya bara är några ynka procent snabbare.

Du ser på det åt helt fel håll. Vi får inte snabbare processorer för att det inte finns någon marknad för det. För den enorma majoriteten finns det ingen som helst anledning att köpa en snabbare processor idag. Processorkraften har hunnit ikapp och sprungit ifrån användningsområdet. Den stora massan klarar sig idag utmärkt på en processor i 1000 kr klassen och den kommer hålla i flera år. Varför ska de då betala mer för prestanda de inte har någon som helst användning av?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

ja, laptops och surfplattor är framtiden... snart kommer det bara finnas stationära datorer kvar i museum: http://www.business-standard.com/article/beyond-business/stan...

Det värsta är att det mycket väl kan bli så en dag. Den största andelen människor som köper datorer lägger inte ut så mycket pengar på dom som entusiasterna gör, och entusiasterna verkar bli färre för varje år. Folk i allmänhet har helt enkelt inte råd eller lust att betala så mycket för en stationär dator, när man kan få en mer mobil enhet billigare, som dessutom går att ta med sig överallt. Att laptops blir allt vanligare på arbetsplatser är inte heller konstigt.

Skrivet av Toivo83:

och en laptop / surfplatta saknar CPU? =P

Men du vet nog precis lika väl som jag att CPU:erna i laptops är slöare än dom i stationära. Dom är byggda för att vara snålare och kräva enklare kylning för att hålla ner kostnader och göra hela enheten tunnare. Det är saker som inte spelar lika stor roll i en stationär, därför är dom också snabbare. Det finns givetvis laptops som är mer anpassade till spel och har rejälare kylning etc, men dom är såpass dyra att den marknaden har varit ganska liten. Den har nog växt dom senaste åren, men det är ändå en liten marknadsandel (gissningsvis). Surfplattor är ännu mer begränsade.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Känns inte bra, hur går det för ARM utvecklare? Får dom problem med att producera tillräckligt eller droppar alla CPU tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kan ju ha något att göra med att spelen osv inte kräver mer just nu, min dator är ca: två och ett halft år gammal och jag sitter och spelar Far Cry 3, Battlefield 3 på Ultra high, Crysis3 på very high, osv enda jag köpt "nytt" är ett GTX 680

Men så fort spelen börjar kräva mer dvs efter nästa konsol generation släpp, så tror jag att processor och grafikkort etc kommer börja sälja mer, men just nu så är det inte många spel som kräver nya hög prestanda datorer så folk väljer att vänta med köpen. Jag brukar oftast köpa helt ny dator 2-3 års mellan rum men just nu så känns det ej aktuellt.

Starkt av din dator att fixa Crysis3 på Very High. Det gick för mig också men med FPS drops vilket jag inte tycker om. Fungerar dock bättre med GTX680 SLI. Battlefield3 fixade jag inte heller på Ultra i lagom FPS utan fick köra på High.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du ser på det åt helt fel håll. Vi får inte snabbare processorer för att det inte finns någon marknad för det. För den enorma majoriteten finns det ingen som helst anledning att köpa en snabbare processor idag. Processorkraften har hunnit ikapp och sprungit ifrån användningsområdet. Den stora massan klarar sig idag utmärkt på en processor i 1000 kr klassen och den kommer hålla i flera år. Varför ska de då betala mer för prestanda de inte har någon som helst användning av?

Det var lite det som var min poäng också. Jag begränsade mitt inlägg för att jag inte kände att det behövdes någon djupare förklaring, men nu när du skriver som du gör så får jag nog utveckla det ändå. Det finns två sidor av det. Den ena sidan är majoriteten av användare, den andra är entusiasterna.

Jag förstår helt och hållet att tillverkare anpassar utveckling efter vad majoriteten vill ha och köper. Men det slår tillbaka mot entusiasterna som vill ha mer kraft om utvecklingen stannar upp. Du har rätt i att prestandan i processorerna är fullt tillräcklig egentligen. Jag har en i5 760 idag och jag har kollat på en ersättare ett tag nu, men den duger fortfarande till det den används till och därför har jag inte sett någon större anledning att byta än. Men det finns ju helt klart snabbare och bättre. Frågan är om det är värt att lägga ut pengar på att byta moderkort, CPU och även RAM för att få kanske 20-30% ökning i prestanda? Det kostar mer än vad det smakar. Förstår du min poäng? Jag är inte på långa vägar en sån entusiast som många på det här stället är, men jag bryr mig ändå mycket om hur min dator presterar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är bra att hårdvarumarknaden stannat upp lite, mjukvaran har halkat efter så den utnyttjar inte en "kraften" som finns, den behöver oxå komma ikapp. Hur mycket är det egentligen som utnyttjar 4 kärnor och 64-bit?! Det är väldigt lätträknat. Så länge inget utnyttjar det så finns det ingen mening med att utveckla ny hårdvara så mycket.
Jag sitter på en fullt duglig Q9450 idag och behöver inget mer, den enda skillnaden om jag byter upp mig är att minnen blir billigare
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Det behövs nya användninsgområden som kan driva utvecklingen framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justbecause:

Jag tycker det är bra att hårdvarumarknaden stannat upp lite, mjukvaran har halkat efter så den utnyttjar inte en "kraften" som finns, den behöver oxå komma ikapp. Hur mycket är det egentligen som utnyttjar 4 kärnor och 64-bit?! Det är väldigt lätträknat. Så länge inget utnyttjar det så finns det ingen mening med att utveckla ny hårdvara så mycket.
Jag sitter på en fullt duglig Q9450 idag och behöver inget mer, den enda skillnaden om jag byter upp mig är att minnen blir billigare
Skickades från m.sweclockers.com

Känns lite så ja, för oss som spelar o arbetar med ordbehandling o liknande program klarar oss ju nästan för bra med en i5 från första generationen, eller tom Core2Duo..är ju mer SSD som saknas än snabbare processor i det senare fallet.

Permalänk
Avstängd

lol, älskar folk som tror att allt ska gå med vinst och allt ska hela tiden öka i försäljning. Självklart så kommer marknaden bli mättad efter ett tag, vem fan är de här som med handen på hjärtat känner att de behöver uppgradera sina 6000serie/500serie radeon/geforce riggar med motsvarande cpuer just nu? förmodligen ingen...

Och de spel som de flesta spelar idag som är LoL och Dota2 kräver ju inte ett piss. Får se när unreal engine 4 kommer med nå bra titlar, då jefflar får vi nog se en ökning.

Permalänk
Avstängd

Tänk om Intel själva skulle tillverka en ultrabook, smartphone eller tablet...

Permalänk
Medlem

Som många andra har sagt så har mjukvaran halkat efter något enormt. Förut fanns alltid behovet av ny hårdvara där eftersom mjukvaran utvecklades i en otrolig fart och mer beräkningskraft behövdes alltid.

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går ju lite slött. En bra processor från 5 år sedan (Nehalem) klarar dagens spel på högsta utan ens en suck, och kommer klara det ett bra tag till. Nästan samma tidsspann är det mellan Pentium II 350MHz och Athlon 64 2200MHz som var nästan 10 gånger så snabb.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Det var lite det som var min poäng också. Jag begränsade mitt inlägg för att jag inte kände att det behövdes någon djupare förklaring, men nu när du skriver som du gör så får jag nog utveckla det ändå. Det finns två sidor av det. Den ena sidan är majoriteten av användare, den andra är entusiasterna.

Jag förstår helt och hållet att tillverkare anpassar utveckling efter vad majoriteten vill ha och köper. Men det slår tillbaka mot entusiasterna som vill ha mer kraft om utvecklingen stannar upp. Du har rätt i att prestandan i processorerna är fullt tillräcklig egentligen. Jag har en i5 760 idag och jag har kollat på en ersättare ett tag nu, men den duger fortfarande till det den används till och därför har jag inte sett någon större anledning att byta än. Men det finns ju helt klart snabbare och bättre. Frågan är om det är värt att lägga ut pengar på att byta moderkort, CPU och även RAM för att få kanske 20-30% ökning i prestanda? Det kostar mer än vad det smakar. Förstår du min poäng? Jag är inte på långa vägar en sån entusiast som många på det här stället är, men jag bryr mig ändå mycket om hur min dator presterar.

Jo men du säger ju samtidigt att din nuvarande processor duger så vad är det egentligen du uppgraderar för? Många här uppgraderar för sakens skull, alltså för att det är kul att ha det senaste och inte för något faktiskt behov.

Självklart finns det folk som har behov av extrem prestanda. Mitt exjobb är ett exempel. Det är en enkel form av CFD och den mer avancerade formen av CFD hade utan problem krävt processorer som är flera tiopotenser snabbare än dagens. Det är typen av beräkningar som tar dagar eller veckor att köra på tusentals processorer och då måste man ändå göra massa förenklingar i beräkningarna för att det inte går att köra fullt ut än. Det skulle helt enkelt ta för lång tid.

Fast de är ju försvinnande få som har de där extrema behoven så att utveckla för dem är dyrt och de får därför vackert betala för Xeon eller dyrare. För hemmaanvändare så är det effektivitet som är mer intressant nu när prestandan är tillräckligt bra. Folk har tröttnat på stora klumpiga datorer som bara tar plats och vill istället ha en liten laptop eller platta som kan göra samma sak. Då är det prestanda per watt som räknas och det är dit vi går nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ställ krav på Microsoft att ta tillbaka den klassiska startmenyn i desktopläge eller att folk iaf kan välja det som alternativ i Win 8. Windows 8 blev ett tablet os och inte lämpat för desktop, samt om de släpper DirectX 12 (Direct3D), så finns det en anledning för folk att köpa ny hårdvara och os.

Det är som sagt lågkonjunktur i hela världen och folk sparkas hit och dit för att företag ska spara och det leder till färre kan konsumera + att Win 8 i nuläget inte är attraktivt vs Win7 plus att surfplattor och smartphones sorterat bort en mängd användare som inte kan hantera pc, tex de som bara använder mail, facebook, spotify och instagram. Spelkonsolerna finns som alternativ till pc. Förr fanns bara pc som alternativ för spel och dagens cpu:er är så pass bra så man behöver inte köpa ny pc vart 3:e år. En cpu idag räcker i 5 år lätt för de flesta användare förutom vi hardcore användare som helst vill ha det senaste eller näst senaste.

Skulle Microsoft skeppa DX12 i tex Windows Blue skulle det förmodligen bli lite mer fart på pc marknaden samt om spelen krävde minst 64-bit cpu.

Idag gissar jag att det är spel som BF3 som drivit på hårdvarutillverkarna och hjälpt till att sälja nya cpu och grafikkort.

Ett litet "problem" med de kommande Hasswel cpu:erna från intel är den inbyggda grafiken (vilket i sig är bra), men kan göra att många casual games klarar sig med en hasswell cpu och det gör att Nvidia och AMD får problem med att sälja externa grafikkort till den stora massan och ribban för prestandan på pc spel sänks och dessutom så släpps en ny Xbox och playstation inom 1 år som ytterligare kommer plocka från pc.

Skulle DX12 finnas och tex BF4 krävt DX12 och helst en i7 i botten hade försäljningen av cpu och nyss os ökat ordentligt. Jag gissar att de flesta på sweclockes läsare har ribban på 60 fps i BF3.

BF3 har ju nästan ett standardmått på vad man har för prestanda

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Ja det verkar som att de mobila enheterna tar över allt mer. Sen hjälper det knappast när X86 tillverkarna inte ökar prestandan så där mycket mellan varje generation och Windows 8 har inte ökat försäljningen utan snarare minskat den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo men du säger ju samtidigt att din nuvarande processor duger så vad är det egentligen du uppgraderar för? Många här uppgraderar för sakens skull, alltså för att det är kul att ha det senaste och inte för något faktiskt behov.

Självklart finns det folk som har behov av extrem prestanda. Mitt exjobb är ett exempel. Det är en enkel form av CFD och den mer avancerade formen av CFD hade utan problem krävt processorer som är flera tiopotenser snabbare än dagens. Det är typen av beräkningar som tar dagar eller veckor att köra på tusentals processorer och då måste man ändå göra massa förenklingar i beräkningarna för att det inte går att köra fullt ut än. Det skulle helt enkelt ta för lång tid.

Fast de är ju försvinnande få som har de där extrema behoven så att utveckla för dem är dyrt och de får därför vackert betala för Xeon eller dyrare. För hemmaanvändare så är det effektivitet som är mer intressant nu när prestandan är tillräckligt bra. Folk har tröttnat på stora klumpiga datorer som bara tar plats och vill istället ha en liten laptop eller platta som kan göra samma sak. Då är det prestanda per watt som räknas och det är dit vi går nu.

Jag har uttryckt mig väldigt dumt redan från början. Du har rätt i det du säger och jag håller med dig.
Det blev fel någonstans på vägen.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det verkar som att de mobila enheterna tar över allt mer. Sen hjälper det knappast när X86 tillverkarna inte ökar prestandan så där mycket mellan varje generation och Windows 8 har inte ökat försäljningen utan snarare minskat den.

Det har varit på tapeten i andra trådar. Problemet är att tillverkningskostnaden per transistor inte längre sjunker vilket innebär att det inte finns något större utrymme för prestandaökning. Däremot sjunker effektförbrukningen.

Det innebar alltså att desktops står still medan bärbart närmar sej underifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Som många andra har sagt så har mjukvaran halkat efter något enormt. Förut fanns alltid behovet av ny hårdvara där eftersom mjukvaran utvecklades i en otrolig fart och mer beräkningskraft behövdes alltid.

Jag skulle behöva 10ggr snabbare dator för att MS Word ska bli hanterligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min i7 920 2,66ghz @ 4ghz

får tuffa på ett tag till känns det som :), fan har haft den här datorn i flera, flera år. Fortfarande har vänner sämre datorer än mig, fast de köper nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Känns inte bra, hur går det för ARM utvecklare? Får dom problem med att producera tillräckligt eller droppar alla CPU tillverkare?

Skrivet av aliassund:

Det har varit på tapeten i andra trådar. Problemet är att tillverkningskostnaden per transistor inte längre sjunker vilket innebär att det inte finns något större utrymme för prestandaökning. Däremot sjunker effektförbrukningen.

Det innebar alltså att desktops står still medan bärbart närmar sej underifrån.

Ni är inne på något här. Apple har inte kunnat byta till TSMC för att kapaciteten har varit otillräcklig. Dessutiom ligger de i med Samsung i dag på 32nm process. Varför skulle inte Intel kunna fabba Apple A6, A6X och i framtiden A7(X) SOCs på 22nm process? Visserligen är det mindre förtjänst jämfört med att tillverka egen IP, men det är ett alternativ. Det andra är att föröska att flytta över fler egentillverkade chip till 22nm process (chipset, TB, LAN, Wlan och SSD).

Permalänk
Avstängd

Innan Surfplattor och mobiler tar över helt.
Måste det komma bärbara datorer som både pris, uppgraderingsmässigt och prestanda kan konkurrera med de stationära datorerna.
Vi är inte där ännu...

Visa signatur