Gigabyte knappar in på Asus i moderkortsleveranser

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte knappar in på Asus i moderkortsleveranser

Världens största tillverkare av moderkort är sedan lång tid tillbaka Asus, men Gigabyte knappar in och kan under året vara på väg att passera jätten i volym.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underligt, för Gigabyte kan ju inte göra vettiga moderkort.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kaxigt att inte ha alternativet "någon annan tillverkare" i omröstningen. Inte direkt så att ni lyckats lista alla EVGA t.ex.

Edit. Ser att ni fixat det. Kewl!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Undertecknad önskar att Gigabyte kunde rensa upp sina röriga biosar.

Permalänk
Master of Overkill

Asrock och MSI.

MSI om man ska ha bästa high end moderkort utan vatten och Asrock med vatten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Köpt i princip enbart Gigabyte senaste drygt 5 åren. Väldigt bra layout på kretsarna och prisvärda modeller med de funktioner man vill ha, men inte onödigt extra bling som kostar pengar. U3 och U4 modellerna är oftast de som känns mest prisvärda. Och utifrån min erfarenhet har de varit mycket stabila och håller många många år.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kaxigt att inte ha alternativet "någon annan tillverkare" i omröstningen. Inte direkt så att ni lyckats lista alla EVGA t.ex.

Håller med. Vart är framför allt Evga eller Zotac? Men Ecs och Biostar finns med, som jag inte ens vet om de går att få tag på i Sverige

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Aldrig med ASUS

Förstår inte hur ASUS fortfarande kan ha så stor marknadsandel. Har haft 3 moderkort från ASUS och samtliga har varit defekta. Är det inte fel i kretsarna är det BIOS/drivrutiner som skapade bluescreens och gjorde hela datorn oanvändbar. Har testat både budgetkort och luxuskort, så ska inte vara prislappen som orsakade felen.

Sedan jag bytte till MSI har jag inte haft några problem alls... Så aldrig mera ASUS )

Permalänk
Medlem

Förvånad att så många väljer Asrock. Jag har så sjukt dålig uppfattning om deras brädor, de var riktigt värdelösa förr i världen iaf, kanske har blivit bättre nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Förvånad att så många väljer Asrock. Jag har så sjukt dålig uppfattning om deras brädor, de var riktigt värdelösa förr i världen iaf, kanske har blivit bättre nu.

Tidigare var de ju Asus budgetmärke, nu är de egna och seriösa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tidigare var de ju Asus budgetmärke, nu är de egna och seriösa.

Har för mig att det var tvärt om? att de va eget företag först, och sen köpte Asus upp dem?

I vilket fall så har MSI och Asus funkat bra för mig genom åren. Har aldrig haft nått Gigbyte kort. Kanske blir nästa gång Nu för tiden är det ju BIOS/UEFI som är viktigast. Alla brädor har ju samma prestanda/funktioner ungefär, inom samma prisklass.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Asrock och MSI.

MSI om man ska ha bästa high end moderkort utan vatten och Asrock med vatten.

Vi brukar tycka olika inom Hårdvara. Men här kan jag inte annat än hålla med dig...
Kör själv med Asrock!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har haft diverse strul med usb-enheter på alla ASUS-moderkort jag haft senaste 5-10 åren, men å andra sidan har Gigabytekorten haft andra egenheter, så jag föredrar egentligen inte den ena över den andra.

Har inget emot Asrock, annat än att de brukar ha väldigt begränsade inställningsmöjligheter. Aldrig några problem, hittills.

MSI är helt ok de också. Har kört några servrar på MSI-kort och det har aldrig strulat.

För min del är märket väldigt sekundärt - det är behoven vid inköpstillfället som styr. Vid ett tillfälle så var det t.ex. bara Asrock som hade ett moderkort med cpu-sockeln placerad så att det skulle passa i ett visst SFF-chassi, så då fick det förstås bli Asrock.

Vid ett annat tillfälle var det bara Gigabyte som hade ett kort med en pci-port längst ned, som krävdes för att rymma grafikkort + pci-ljudkort i ett micro-ATX-chassi, så då blev det Gigabyte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tidigare var de ju Asus budgetmärke, nu är de egna och seriösa.

Yepp, saker kan förändras till bättre och sämre med åren. Asrock är bättre idag likväl håller jag med några om att ASUS blivit något sämre på en del saker. Inte just för att något varit defekt men på andra saker man märkt. Tangentbordet på min bärbara ASUS-laptop lämnar mycket att önska... och då har jag inga höga krav på tangentbord i övrigt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Roosty:

Förstår inte hur ASUS fortfarande kan ha så stor marknadsandel. Har haft 3 moderkort från ASUS och samtliga har varit defekta. Är det inte fel i kretsarna är det BIOS/drivrutiner som skapade bluescreens och gjorde hela datorn oanvändbar. Har testat både budgetkort och luxuskort, så ska inte vara prislappen som orsakade felen.

Sedan jag bytte till MSI har jag inte haft några problem alls... Så aldrig mera ASUS )

Märkligt har haft mer än 10 asus moderkort och inte haft ett enda problem med något av dom.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Kan detta tronskifte bero på att Gigabyte levererar till fler datortillverkare än Asus?
Jag vet att Asus levererade moderkort till vissa Compaq-datorer förr.
Tex P4SD-LE satt i en Presario jag köpte som hem-PC genom företaget.
(sedan skärpte jag mig och byggde bara eget...)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Failbygge:

Vi brukar tycka olika inom Hårdvara. Men här kan jag inte annat än hålla med dig...
Kör själv med Asrock!

Saken är den MSI Big bang X79 kan köra 5Ghz + utan att VRM sätter stop kan jag inte på ASUS X79 går bara inte.
Oc hAsrock har sina 4x 3.0 PCI 16X alla 4 så man kan köra 4x Titan i PCI 3.0 16x

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Synd att ingen gör kopparkylare längre. Det är så sjukt snyggt på mitt nuvarande kort:
http://img.achetezfacile.com/photo/03149156.jpg

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Lite svårt att säga vad som föredras. Asrock om det ska va snyggt. Asus om jag måste lite på kortet. Gigabyte om jag vill matcha grafikkortet. Zotac om jag vill ha billligt.

Är iofs endast intresserad av itx brädor. Då spelar knepiga saker som msata och hur wifiantennerna ser ut mer roll än överklockningsmöjligheter.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sgtspiff:

Lite svårt att säga vad som föredras. Asrock om det ska va snyggt. Asus om jag måste lite på kortet. Gigabyte om jag vill matcha grafikkortet. Zotac om jag vill ha billligt.

Är iofs endast intresserad av itx brädor. Då spelar knepiga saker som msata och hur wifiantennerna ser ut mer roll än överklockningsmöjligheter.

Vadå Asus om jag ska lita på kortet?
Beror ju helt på vad du köper.
Vad du har för minnen för din bräda överklocka.
Asus är inte bättre en Asrock och tvärt om.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kanske borde utveckla mitt tidigare inlägg. Anledningen till att jag anser att Gigabyte är skräp är att det 990FXA-UD5 jag köpte kan ha den sämsta designen och BIOS jag någonsin varit med om. För det första så går inte den översta PCI-E x1-porten att använda eftersom kylflänsen sitter i vägen. Strömförsörjningen är även ostabil och går inte att ställa in med så små steg man är van vid hos Asus. Sen är BIOSet det rörigaste jag har varit med om.

Tacka vet jag Asus, fungerar alltid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

för andras byggen föredrar jag asrock för att de sällan krånglar enl. min erfarenhet, för egna byggen asus för jag vill ha extra bling

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att se siffror på hur moderkorten säljs här i Europa... Här i Sverige tror jag Asus har ett rätt stort försprång, men kan tänka mig Gigabyte, Asrock mfl är på frammarsch. Jag gillar Asus, men de är sällan riktigt prisvärda nuförtiden. Man betalar för märket.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gigabyte idag, samt ett gk med windforce. det är ett biosbaserat kort från 2009 så det är ok. Dock fattar jag det som att gigabyte klantat sig med EFI-designen tidigare.

Som jag fattar det är Asrock riktigt bra, MSI bra, Asus bra och Gigabyte mediokra. Jag tror jag köper ett Asus eller asrock nästa gång.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roosty:

Förstår inte hur ASUS fortfarande kan ha så stor marknadsandel. Har haft 3 moderkort från ASUS och samtliga har varit defekta. Är det inte fel i kretsarna är det BIOS/drivrutiner som skapade bluescreens och gjorde hela datorn oanvändbar. Har testat både budgetkort och luxuskort, så ska inte vara prislappen som orsakade felen.

Sedan jag bytte till MSI har jag inte haft några problem alls... Så aldrig mera ASUS )

Har 3 datorer hemma med ASUS moderkort och har aldrig haft problem med dom och inte heller med något annat ASUS kort jag ägt msi har jag därimot haft problem med så saken är nog att alla tillverkare kan ha ett antal skit exemplar på lagren men det betyder inte att dom är skit i det stora hela.

Permalänk

"Asus prognos för 2013 är 22–24 moderkort medan Gigabyte siktar på att leverera 20 miljoner enheter."

20 talet trogna kunder kommer få sina Asus-kort, resten blir tydligen utan när Asus sänker sin ambitionsnivå till bottennivåer......
Det här med enheter är viktigt.....

Permalänk

har inte så mkt erfarenhet med olika tillverkare, håller mig just nu till asus men inget asus är inte direkt en tillverkare jag skulle rekommendera starkt då jag har temperatur problem med olika delar på moderkortet och grafikkorten, directcu1 kylaren är ganska högljudd också, thermalarmorn på deras sabertooth z77 ökade temperaturen trotts fläktarna som dessutom var väldigt högljudda.

innan min asus dator så hade jag en dator med msi, tror det var ett k9vgm-v kort så det var ju inget av deras monster moderkort för tiden då detta var i 2006 och redan då kostade det moderkortet 500-600kr, detta moderkort höll men den bottleneckade min amd athlon 6000+ x64 kändes det som iaf.

alla har olika erfarenheter med olika tillverkare, en av mina kompisar har bara negativa erfarenheter med asus och bara positiva med gigabyte

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Har bara kört ASUS sista gångerna, aldrig några problem, har visserligen haft Gigabyte och MSI också men de kändes lite rörigare (DÅ i alla fall)
Stentuff konkurrens i detta segment, jag är förvånad att det fortfarande finns så många tillverkare, ingen avviker ju nämvärt från någon annan i specar.
Hållbarhet på komponenter bör ju vara viktigt för folk numera, man behöver sällan byta MB nu när utvecklingen totalt avsatnnat så det är ju bra om grejerna håller 5-7 år. Har fått för mig att ASUS har haft bra kondingar på sina plattor.

Nästa MB blir miniATX (ev. mikroATX), påbyggt ljudkort med bra egenskaper, Thunderbolt, bra USB3 prestanda och INTEL nätverkskretsar.

Permalänk
Medlem

jag diggar msi som fasiken! trodde faktiskt de låg över gigabyte i säljnivåer innan denna artikeln.

Permalänk
Medlem

Har inget märke jag föredrar. Jag köper det som har rätt funktioner, rätt utseende(om det ska byggas i dator där det syns), rätt pris och bäst garanti.

Visa signatur