Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2013-04-16, 11:18   #31

Fönstrputtsaren

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: feb 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Arzei Visa inlägg
Kanske borde utveckla mitt tidigare inlägg. Anledningen till att jag anser att Gigabyte är skräp är att det 990FXA-UD5 jag köpte kan ha den sämsta designen och BIOS jag någonsin varit med om. För det första så går inte den översta PCI-E x1-porten att använda eftersom kylflänsen sitter i vägen. Strömförsörjningen är även ostabil och går inte att ställa in med så små steg man är van vid hos Asus. Sen är BIOSet det rörigaste jag har varit med om.

Tacka vet jag Asus, fungerar alltid.
Jag tror alla tillverkare släpper "dåliga" modeller lite då och då. Har varit med om ASUS moderkort som kräver att endast en minnessticka är inkopplad när Windows installeras, annars krasade det mitt i installationen. Har även upplevt ASUSs BIOS vara rörigare än MSIs och GIgabytes BIOS men det är mest en personlig preferens.

Generellt tycker jag inte man ska haka upp sig så mycket på märket då det finns skitmoderkort från alla tillverkare. Så länge man håller sig borta från de absolut billigaste modellerna och kollar upp recensioner brukar det vara okej.
2013-04-16, 11:28   #32

Bacontree

Medlem

Plats: Arbrå

Registrerad: okt 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Arzei Visa inlägg
Kanske borde utveckla mitt tidigare inlägg. Anledningen till att jag anser att Gigabyte är skräp är att det 990FXA-UD5 jag köpte kan ha den sämsta designen och BIOS jag någonsin varit med om. För det första så går inte den översta PCI-E x1-porten att använda eftersom kylflänsen sitter i vägen. Strömförsörjningen är även ostabil och går inte att ställa in med så små steg man är van vid hos Asus. Sen är BIOSet det rörigaste jag har varit med om.

Tacka vet jag Asus, fungerar alltid.
Amen på det. Sen är det mystiskt att de har satt de 2 pci-e x16 med en slotts mellanrum när kortet i övrigt stödjer 3-way sli och crossfire. Skulle med glädje byta ut mitt, men det känns lite meningslöst när plattformen redan är gammal.
2013-04-16, 11:34   #33

Kotan

Medlem

Plats: -

Registrerad: sep 2002

Man kör på det som erbjuder en mest (kvalitet, SATA, överklockning med mera) inom sin prisklass. Bara dumt att vara märkestrogen.

ASUS -> ABIT-> Gigabyte -> DFI -> ASUS -> Gigabyte -> Asrock har det varit på mina primära datorer.
2013-04-16, 11:46   #34

Roosty

Medlem

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av palleralla Visa inlägg
Har 3 datorer hemma med ASUS moderkort och har aldrig haft problem med dom och inte heller med något annat ASUS kort jag ägt msi har jag därimot haft problem med så saken är nog att alla tillverkare kan ha ett antal skit exemplar på lagren men det betyder inte att dom är skit i det stora hela.
Nej, klart det. Men har haft 2 stycken grafikkort från ASUS som också dom gett mig stora problem, där även returkorten jag fått genom garantin varit problemfyllda. Jag har alltså, konstigt nog, nästan bara dålig erfarenhet av ASUS. Senast är ju köpet av ASUS eee pc 1215 till flickvännen vilket touchpaden är obrukbar (någon som dom fixade efter 3 veckor på service) och otroligt segt i medföljande win7. Har installerat winXP nu, vilket gör att den faktiskt går att använda men tar någon sekund att tabba mellan skrivbordet och sweclockers i chrome.

Så antar att jag bara haft lite otur med min upplevelse med ASUS som helhet, eftersom kompisar trivs gott med deras köp, men varje ny chans jag ger ASUS ger mig inget annat än tårar, svett och besvikelse.
Roosty är inte uppkopplad
2013-04-16, 11:53   #35

marm0t

Medlem

marm0ts avatar

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kotan Visa inlägg
Man kör på det som erbjuder en mest (kvalitet, SATA, överklockning med mera) inom sin prisklass. Bara dumt att vara märkestrogen.

ASUS -> ABIT-> Gigabyte -> DFI -> ASUS -> Gigabyte -> Asrock har det varit på mina primära datorer.
det är väl helt personligt?
2013-04-16, 12:15   #36

airhead

Medlem

airheads avatar

Plats: Uddevalla

Registrerad: jul 2001

Blint märkestrogen ska man inte vara men en hälsosam skepsis är inte heller fel. När t.ex. Asus erbjuder samma hårdvara och finesser som Asrock till liknande pris tar jag en Asus alla dagar. Försökte ladda hem en enkel PDF från Asrocks hemsida inför eventuellt köp nyligen, var svårt att hitta och gick i 5kb/s när jag väl gjorde det.

Jag har kört Asusmoderkort i de senaste fem byggena och det har alltid rullat på bra. Det känns som om Gigabyte prissätter sina moderkort något högt relativt vad man får, medan de är väldigt konkurrenskraftiga på grafikkort.
2013-04-16, 12:50   #37

thomas_skane

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: feb 2005

Asrock har lyft sig rejält de senaste åren från att jag aldrig skulle tänka mig Asrock till att de numera är förstahandsvalet. De två senaste moderkorten hemma från dem är jag helnöjd med. Men som ovan nämner är deras nedladdningssida otroligt långsam. Nu var Asus i och för sig inte mycket bättre på den fronten heller senast jag laddade ner programvara men Asrock är så långsamma att de större filerna misslyckas i fyra fall av fem.

Asrock har i dagsläget solid kvalité och minst lika många funktioner till samma pris som Asus. Asus är inte dpliga men känns lite överprissatta.
2013-04-16, 12:56   #38

Tangentbord

Medlem

Tangentbords avatar

Plats: Norrbotten

Registrerad: dec 2003

Har varit intresserad av biostar-kort men inte lyckats köpa, kör asrock just nu !
2 st mini pci-e på ett mini-itx kort = guld
2013-04-16, 13:32   #39

Reckie

Medlem

Registrerad: jan 2003

Tyckte synd om stackars Biostar som hade noll röster så de fick min pity-vote. =)
2013-04-16, 14:20   #40

Skuggan74

Medlem

Plats: Någonstans i Stockholm

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tvelander Visa inlägg
Asrock och MSI.

MSI om man ska ha bästa high end moderkort utan vatten och Asrock med vatten.
Asrock med sitt hela ett års garanti, nej jag tror inte det. Jag kör Asus och kommer fortsätta med det, jag vet vad jag får då. Mitt första och enda MSI hade en IOH-temp på 94C idle...När jag plockade bort kylaren och påpekade vad felet var för MSI genom att visa fotografier så blev jag bannad på deras supportforum. Därför är MSI helt uteslutet för min del i alla framtida byggen.

Skickades från m.sweclockers.com
Skuggan74 är inte uppkopplad
2013-04-16, 14:30   #41

tvelander

Medlem

tvelanders avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Skuggan74 Visa inlägg
Asrock med sitt hela ett års garanti, nej jag tror inte det. Jag kör Asus och kommer fortsätta med det, jag vet vad jag får då. Mitt första och enda MSI hade en IOH-temp på 94C idle...När jag plockade bort kylaren och påpekade vad felet var för MSI genom att visa fotografier så blev jag bannad på deras supportforum. Därför är MSI helt uteslutet för min del i alla framtida byggen.

Fast MSI gör det bästa X79 moderkort för CPU överklockning utan vatten på VRM.

Och Asrock gör dom sjukaste X79 moderkorten. kan hålla med at 1 års garanti är lite.

Jag går aldrig efter vad gamla saker hänt mig om ett gammalt 1155 har gått sönder så köper jag nytt eller annat asus moderkort man ska inte dömma ett helt företag för 1 sak man har fått fel.
Case Little Devil PC-V8 BLACK XL WINDOW CPU 4930k GPUs 4x GTX Titan RAM 32GB Dominator GT 4x8GB PSU EVGA SuperNOVA NEX1500 Classified SSD 2x Samsung 830 512GB RAID 0 Keyboard Ducky G2Pro Tenkeyless MX Red PBT White engraved Headphones DT990 Manufaktur 250Ω Screens 3x BenQ XL2720T 120Hz Mobo Rampage IV Black Edition WC 3x 480+D5+250 RES HDD 6x 3TB Mouse Deathadder 2013 Mousepad SteelSeries QcK Heavy Microphone Samson Meteor
tvelander är inte uppkopplad
2013-04-16, 15:12   #42

lorgix

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av marm0t Visa inlägg
det är väl helt personligt?
Om det är en del av ens personlighet att vara irrationell, visst.
lorgix är inte uppkopplad
2013-04-16, 15:13   #43

F.Fairlane

Medlem

F.Fairlanes avatar

Plats: Färingsö

Registrerad: aug 2007

Har bara haft otur med mina MSI moderkort. Instabila och slutat fungera efter knappt 2 år. Har haft 5 MSI moderkort och alltid strul. Kör numera på ASUS och visst har jag haft otur där med men med nya kort som inte fungerat alls från fabrik. 2 av 6 kort har haft korrupt BIOS men med ersättningskorten har allt fungerat till 100%. Äldsta datorn med ASUS moderkort som jag byggde själv sommaren 2000 fungerar klockrent fortfarande. Dom andra 5 med ASUS moderkort fungerar även dom klanderfritt fortfarande. Alla 5 datorer med MSI moderkort är skrotade.
Så enligt min egen statistik så håller 0% av MSI korten mer än 2 år medan 100% av ASUS korten håller längre än 2 år. (Förutom dom som varit defekta från fabrik).
Corsair Obsidian 650D | Asus Rampage III Formula Bios 0903 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 12GB CL7 @ 1925MHz CL9 | i7-960@4.04GHz | EVGA GeForce GTX 690 4GB@1045/1150/3304MHz | Corsair AX 1200W | CPU-kylning: Corsair H100i | BenQ XL2410T @1920 X 1080 |
F.Fairlane är inte uppkopplad
2013-04-16, 15:38   #44

Zemos

Medlem

Plats: sweden

Registrerad: nov 2007

Mitt ASUS P8Z77-V PRO har funkat klockrent sedan köp, hoppas att de fortsätter så också hehe

PS gillar bios layouten och alla features som kommer med det.

Senast redigerad av Zemos 2013-04-16 klockan 15:44.
Zemos är inte uppkopplad
2013-04-16, 16:45   #45

Skuggan74

Medlem

Plats: Någonstans i Stockholm

Registrerad: apr 2012

Citat:
Fast MSI gör det bästa X79 moderkort för CPU överklockning utan vatten på VRM.

Och Asrock gör dom sjukaste X79 moderkorten. kan hålla med at 1 års garanti är lite.

Jag går aldrig efter vad gamla saker hänt mig om ett gammalt 1155 har gått sönder så köper jag nytt eller annat asus moderkort man ska inte dömma ett helt företag för 1 sak man har fått fel.
Du har rätt i att man inte ska dömma ut en pryl efter en grej, men jag tyckte det blev lite för mycket för mig när dom betedde sig illa då jag postade bilder före och efter borttagning av IOH-kylaren, innan borttagning kunde man se att kylkudden smält och delvis runnit ut. Det var ingen gullig syn som mötte där under. Jag har provat nästan alla märken förutom Asrock, hade dom bara matchat Asus garanti så hade jag trott mer på Asrock.

Skuggan74 är inte uppkopplad
2013-04-16, 16:54   #46

tvelander

Medlem

tvelanders avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: sep 2011

Citat:
Du har rätt i att man inte ska dömma ut en pryl efter en grej, men jag tyckte det blev lite för mycket för mig när dom betedde sig illa då jag postade bilder före och efter borttagning av IOH-kylaren, innan borttagning kunde man se att kylkudden smält och delvis runnit ut. Det var ingen gullig syn som mötte där under. Jag har provat nästan alla märken förutom Asrock, hade dom bara matchat Asus garanti så hade jag trott mer på Asrock.

A säger det samma bannar dig för att visa bilder ^^

men 1 år är ju lite :/
Case Little Devil PC-V8 BLACK XL WINDOW CPU 4930k GPUs 4x GTX Titan RAM 32GB Dominator GT 4x8GB PSU EVGA SuperNOVA NEX1500 Classified SSD 2x Samsung 830 512GB RAID 0 Keyboard Ducky G2Pro Tenkeyless MX Red PBT White engraved Headphones DT990 Manufaktur 250Ω Screens 3x BenQ XL2720T 120Hz Mobo Rampage IV Black Edition WC 3x 480+D5+250 RES HDD 6x 3TB Mouse Deathadder 2013 Mousepad SteelSeries QcK Heavy Microphone Samson Meteor
tvelander är inte uppkopplad
2013-04-16, 18:16   #47

BobMarley

Medlem

Plats: Sandviken

Registrerad: sep 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Roosty Visa inlägg
Förstår inte hur ASUS fortfarande kan ha så stor marknadsandel. Har haft 3 moderkort från ASUS och samtliga har varit defekta. Är det inte fel i kretsarna är det BIOS/drivrutiner som skapade bluescreens och gjorde hela datorn oanvändbar. Har testat både budgetkort och luxuskort, så ska inte vara prislappen som orsakade felen.

Sedan jag bytte till MSI har jag inte haft några problem alls... Så aldrig mera ASUS )
Det är just därför installerar man drivrutiner från kretstillverkarna istället.
Vissa kanske tycker det är ett pyssel att leta runt efter drivrutiner för ljudkortet, "chipset", nätverk mm.
Jag har en dator som är 6 år gammal som jag använder dagligen. Moderkortet i den är från ASUS (P5K).
Datorn fungerar fortfarande utmärkt. Nä, jag kör inte Windows XP. Jag kör Windows 7.
2013-04-16, 21:08   #48

Fidel Castro

Medlem

Fidel Castros avatar

Plats: Kågeröd

Registrerad: nov 2008

Citat:

Är inne på mitt 5:e Asrockmoderkort...har alla de tidigare 4 kvar och alla funkar ingen har någonsin strulat.
Jag tycker du någongång skall testa Asrock...jag själv är sjukt nöjd.
Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 16GB DDR3 G.Skill Ripjaws X 1600MHz - Gigabyte GTX 580 OC / Sparkle GTX 580 GURU SLI - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win7 Home 64bit - Samsung DVD writer.
Fidel Castro är inte uppkopplad
2013-04-16, 22:23   #49

Grip-

Medlem

Registrerad: dec 2010

Citat:
A säger det samma bannar dig för att visa bilder ^^

men 1 år är ju lite :/
Allting som har med det här att göra har dock enligt Svensk lag 2 års garanti, skillnaden är att du måste betala undersökningen av kortet själv först så att de kan se om det är självförvållat eller inte, det gör inte företaget åt dig gratis efter att garantin har gått ut. Men om det sen visar sig att det inte var du som orsakat felet så måste företaget fortfarande fixa det upp till 2 år, annars kan du vända dig till myndigheterna (konsumentombudsmannen?) och göra en anmälan så hjälper dom dig.

Hjälpte ganska nyligen min flickvän med det där.

Senast redigerad av Grip- 2013-04-16 klockan 22:28.
2013-04-17, 03:38   #50

Fönstrputtsaren

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: feb 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Grip- Visa inlägg
Allting som har med det här att göra har dock enligt Svensk lag 2 års garanti, skillnaden är att du måste betala undersökningen av kortet själv först så att de kan se om det är självförvållat eller inte, det gör inte företaget åt dig gratis efter att garantin har gått ut. Men om det sen visar sig att det inte var du som orsakat felet så måste företaget fortfarande fixa det upp till 2 år, annars kan du vända dig till myndigheterna (konsumentombudsmannen?) och göra en anmälan så hjälper dom dig.

Hjälpte ganska nyligen min flickvän med det där.
3 års reklamationsrätt har man i Sverige http://www.konsumentverket.se/Lagar-.../Reklamation-/

Minst 2 år i andra EU länder
2013-04-17, 06:54   #51

Xeno88

Medlem

Xeno88s avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: jul 2006

Eh, har testat alla möjliga märken och det är ingen större skillnad. Det enda jag märkt med ASUS är att de alltid är lite dyrare för ingen anledning. Känns som att de lever lite på sitt namn, MSI, ASRock och Gigabyte är minst lika bra och billigare.
2013-04-17, 07:27   #52

Roosty

Medlem

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BobMarley Visa inlägg
Det är just därför installerar man drivrutiner från kretstillverkarna istället.
Vissa kanske tycker det är ett pyssel att leta runt efter drivrutiner för ljudkortet, "chipset", nätverk mm.
Om du antog att jag inte testat det så vill jag påstå att du har fel. Men ja, det är ju alltid en fördel när det hjälper!
Roosty är inte uppkopplad
2013-04-17, 07:56   #53

Luminous

Medlem

Luminouss avatar

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av deilwynna Visa inlägg
har inte så mkt erfarenhet med olika tillverkare, håller mig just nu till asus men inget asus är inte direkt en tillverkare jag skulle rekommendera starkt då jag har temperatur problem med olika delar på moderkortet och grafikkorten, directcu1 kylaren är ganska högljudd också.

alla har olika erfarenheter med olika tillverkare, en av mina kompisar har bara negativa erfarenheter med asus och bara positiva med gigabyte
DirectCUII, vad jag har hört ska enligt tester vara tystare än windforce och kanske tom twin frozr som är bra, men oväsen kanske gäller directcu1 då. Jag hade nog kört en (tyst) referenskylare då jag hört att de är tysta men det verkar inte vara fallet. DirectCUII är väl dock den bästa kylaren som någon tillverkare satt på ett mellan- till översegmentskort. Visst, man kan alltid vattenkyla också.

Jag bytte chassi till Define R3 nyligen, men jag hade ändå oväsen. HDD:arna skapar mycket vibrationer, och jag har försökt dämpa dem så mkt som möjligt, men den största skillnaden mötte jag nyligen när jag moddade bioset på mitt gb 560 ti så fläkten kunde gå under 40 % ner till 25 %, vilket skillnad. Jag fattar att tillverkarna vill ha säkerhetsmarginal för sin garanti, men 40 % fläkthastighet är på tok för högt för en minimum hastighet. 20-25 % hörs knappt och är en bra hastighet för ett kort som ligger mellan 32-40 C i idle.

Vad det gäller gigabyte tycker jag att de kom undan för lätt när de hade satt svaga kondensatorer på grafikkort vilket ledde till sämre överklockningspotential, jag har för mig att den nyheten skrevs om här på swec. Asus gör bra produkter i övrigt när det gäller routers, surfplattor, laptops/ultrabooks etc och då ändå för trevliga priser, samt sabertooth och rampage serierna är intressanta. Men mest uppseendeväckande måste vara Asus GTX 670 DirectCU mini, nu kanske jag kan bygga den där minidatorn som jag kan bära under en arm till lanet

Vad det gäller Asus mest prisvärda produkter tycker jag att nexus 7 (om den räknas) och vivobook definitivt hör dit, även om skärmen inte var så frän på vivobook:en var skalet på dem väldigt robust för en dator i 5-6k segmentet, vilket uppskattas om man ska kånka runt på den.

Senast redigerad av Luminous 2013-04-17 klockan 08:14.

In soviet russia, git checks out you!
Luminous är inte uppkopplad
2013-04-17, 11:36   #54

fark

Medlem

farks avatar

Plats: S-holm

Registrerad: okt 2008

Härligt..

Har kört Giga i massa år och aldrig haft problem men fått några sen jag började med Asus för nåt år sedan. Blir Giga igen nästa köp el så provar jag ett MSI denna gång?
fark är inte uppkopplad
2013-04-17, 23:55   #55

Grip-

Medlem

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren Visa inlägg
3 års reklamationsrätt har man i Sverige http://www.konsumentverket.se/Lagar-.../Reklamation-/

Minst 2 år i andra EU länder
Ännu bättre, så att det bara är 1 år garanti spelar egentligen ingen roll om du bara orkar lägga manken till. Fast det är klart, om prisskillnaden inte är allt för stor för något med bättre garanti så kanske det är värt det för att slippa krångla.
2013-04-18, 06:47   #56

Fidel Castro

Medlem

Fidel Castros avatar

Plats: Kågeröd

Registrerad: nov 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren Visa inlägg
Jag tror alla tillverkare släpper "dåliga" modeller lite då och då. Har varit med om ASUS moderkort som kräver att endast en minnessticka är inkopplad när Windows installeras, annars krasade det mitt i installationen. Har även upplevt ASUSs BIOS vara rörigare än MSIs och GIgabytes BIOS men det är mest en personlig preferens.

Generellt tycker jag inte man ska haka upp sig så mycket på märket då det finns skitmoderkort från alla tillverkare. Så länge man håller sig borta från de absolut billigaste modellerna och kollar upp recensioner brukar det vara okej.
Amen! Trött på Asus-brädor då de ofta har problem med minnekompabilitet (hänt mig på 2st Asus moderkort..löste inte sig förrän efter ett antal Biosuppdateringar)
Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 16GB DDR3 G.Skill Ripjaws X 1600MHz - Gigabyte GTX 580 OC / Sparkle GTX 580 GURU SLI - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win7 Home 64bit - Samsung DVD writer.
Fidel Castro är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb