Google avslöjar specifikationer för Glass

Permalänk
Melding Plague

Google avslöjar specifikationer för Glass

De första exemplaren av de verklighetsförstärkande glasögonen Google Glass är nu på väg till utvecklare. I samband med detta avslöjas specifikationerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Cool teknik men man lär ju se ut som en idiot. Tror inte jag kommer orka gå runt med såna, använder inte ens mina riktiga glasögon fast jag borde.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hmm .. vill se några bra videos på youtube om det här "in-real-life"!

Permalänk
Medlem

Man ser ju onekligen rätt dum ut i dom.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Visst är det ett häftigt och futuristiskt koncept, men är det verkligen något vi som konsumenter kommer att efterfråga?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Perfekt till tentan

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Entusiast

Rolig teknik men hoppas att det inte blir mainstream, måste bära glasögon hela tiden och det skulle vara jättejobbigt att ha 2st samtidigt...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Helt OK ändå men hade önskat mer uppvisning av vad man kan göra med dom och hur dom fungerar.
Google verkar tro att detta kommer sälja bara genom att det är coolt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Borras denna fast i huvudet eller hur satt den kvar med alla dessa stunt tricks hopp o.s.v. ?

Ungefär det enda jag fick ur den Videon, vet inte vad man ska ha den förutom som en kamera so man slipper hålla i eller finns det andra poänger?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Relik 📜

Trådlöst b/g på en enhet år 2013, över vilket det dessutom ska skickas bilder och video? Känns inte det lite.. udda? Jag kanske tänker fel här..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Trådlöst b/g på en enhet år 2013, över vilket det dessutom ska skickas bilder och video? Känns inte det lite.. udda? Jag kanske tänker fel här..

Du menar att man bör ha n med i det också? Jo, det kan jag nog hålla med om.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Borras denna fast i huvudet eller hur satt den kvar med alla dessa stunt tricks hopp o.s.v. ?

Ungefär det enda jag fick ur den Videon, vet inte vad man ska ha den förutom som en kamera so man slipper hålla i eller finns det andra poänger?

Jag brukar inte tappa mina solglasögon när jag gör saker, vet ej vad fasen du gör med ditt huvud.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Snusfri
Skrivet av emilakered:

Trådlöst b/g på en enhet år 2013, över vilket det dessutom ska skickas bilder och video? Känns inte det lite.. udda? Jag kanske tänker fel här..

Kan bli riktigt cool livestreaming från diverse events det, tex olika eSportsevenemang där deltagare streamar, livestreama till kompisar/föräldrar när man är utomlands, livestreama olika händelser till gamla släktingar som inte kan närvara osv.

Möjligheterna är grymt många.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Trådlöst b/g på en enhet år 2013, över vilket det dessutom ska skickas bilder och video? Känns inte det lite.. udda? Jag kanske tänker fel här..

Kommer väl en AC variant när konsumentversionen hittar ut!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Denna designen är utvecklingsmodellen, efter vad jag har förstått så kommer de komma i alla möjliga utföranden, du kan få dem med slipat glas, solglasögon etc etc. Så vara cool bakom sina solglasögon får en helt ny betydelse

Jag säger bara
http://madewithrealjuice.com/images/shut-up-and-take-my-money...

Agreed

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

Vad kommer de användas till förutom video? Får jag terminatorögon?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Markthegreat:

Du menar att man bör ha n med i det också? Jo, det kan jag nog hålla med om.

Skrivet av THB:

Kan bli riktigt cool livestreaming från diverse events det, tex olika eSportsevenemang där deltagare streamar, livestreama till kompisar/föräldrar när man är utomlands, livestreama olika händelser till gamla släktingar som inte kan närvara osv.

Möjligheterna är grymt många.

Skrivet av Donkey:

Kommer väl en AC variant när konsumentversionen hittar ut!

Jag menar givetvis åt "andra hållet", alltså "var fan är mitt 802.11n-stöd?". Visst vore ac också trevligt, men den tekniken är ändå förhållandevis färsk. Att få in 802.11n på i alla fall 2,4 GHz känns dock som en bra grej. Sorry om jag var otydlig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Rolig liten pryl som kanske kan stå för inköp i framtiden. Dock tveksam.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Tweak:

Vad kommer de användas till förutom video? Får jag terminatorögon?

Fusk på tentor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag brukar inte tappa mina solglasögon när jag gör saker, vet ej vad fasen du gör med ditt huvud.

Så de sitter perfekt kvar t.ex. vid fallskärmshopp?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

"Skärmen har en upplösning på 640 x 360 pixlar, vilket Google hävdar motsvarar en 25-tumsskärm med HD-upplösning på 1,5 meters avstånd."

Hur menar de nu? Upplösningen borde ju vara mycket högre, ju närmre skärmen är desto tydligare blir ju pixlarna.
25" skärm med 1920x1080 upplösning på 1,5m avstånd lär ju vara mycket mindre pixlig än en liten skärm med 640x360 (inte ens VGA upplösning) på någon centimeters avstånd.
Visst, den kommer antagligen att upplevas mycket större än den är (25" skärm på 1.5 m avstånd låter vettigt) men upplösningen känns som att det inte riktigt går att jämföra med en vanlig skärm.

Shysst koncept dock, perfect för AR (augmented reality) appar.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Avstängd

"man ser dum ut i dem" um...

ja vad fan ser dummast ut, att folk sitter med en krokig nacke och sitter med fingrarna och pekar på en liten skärm eller att man går runt normalt och pratar med sina glasögon.

De handlar om att vänja sig med ny teknologi, säga att man inte kommer att använda de för att de inte ser bra ut är ju som att säga att datorer kommer att floppa.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av krilleoh:

Hmm .. vill se några bra videos på youtube om det här "in-real-life"!

http://www.google.com/glass/start/how-it-feels/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Så de sitter perfekt kvar t.ex. vid fallskärmshopp?

Har använt vanliga glasögon när jag har hoppat fallskärm så ja, det gör de.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Helt OK ändå men hade önskat mer uppvisning av vad man kan göra med dom och hur dom fungerar.
Google verkar tro att detta kommer sälja bara genom att det är coolt.

Är det inte så Appel får in sina pengar

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Att folk tycker man ser dum ut är väl bara för att konceptet fortfarande är nytt, tänk er om alla går runt i det om 3-5 år. Tror detta kan vara ett nytt coolt koncept som säkert kommer sälja

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

skulle hellre ta henne

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Cool teknik men man lär ju se ut som en idiot. Tror inte jag kommer orka gå runt med såna, använder inte ens mina riktiga glasögon fast jag borde.....

Mer orolig för att man ska låta som en idiot om man går omkring och pratar med sina glasögon...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

''För att återge ljud används benledningsteknik, som innebär att ljud överförs genom vibrationer i skallbenet in till innerörat.''

Wat?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-C:

Mer orolig för att man ska låta som en idiot om man går omkring och pratar med sina glasögon...

Skillnaden från att tala i ett headset är?
Ser iof dum ut då också