UDOO lovar fyra gånger högre prestanda än Raspberry Pi samt Arduino-stöd

Permalänk
Melding Plague

UDOO lovar fyra gånger högre prestanda än Raspberry Pi samt Arduino-stöd

En ny enkortsdator finansieras via Kickstarter och denna gång handlar det om en betydligt kraftfullare variant än Raspberry Pi som dessutom är kompatibel med Arduino Due.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mycket intressant!

Kan vara guld för It utbildnigar eller för den som bara gillar ett greja

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Najs? HELL YES!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Fasen vad fränt. Kan man förhoppningsvis bygga dendär hypcn man tänkte göra me pi. Fast en som orkar lite mer! Perfekt till htpc/nas.

Kanske man kan slänga in i bilen med en touch skärm till )))

Permalänk
Medlem

Helt och hållet Arduino som gör denna intressant, kanske blir att skaffa en.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kommer bli kul att se vad folk hittar på med den där. Men komponenter och programmering ner på den nivån övergår mitt förstånd dock

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Känns lite väl dyr i jämförelse med Rasberry. Arduino verkar coolt men det är nog inte speciellt många utanför utbildning som har nytta av det. Egentligen är allt som behövs en snabbare Rasberry, detta är mer som en helt ny plattform.

Permalänk

Prestandan på den fyrkärniga modellen lär vara lik Galaxy S3, Optimus 4X och HTC One X etc. Och ändå kostar den bara 1/3-1/4 av vad dom kostar, ser intressant ut

Permalänk
Avstängd

Najs att stöd lovas för Ubuntu Linaro och Android.
Då får man förhoppningsvis se stöd i Debian GNU/Linux också.

Nice att den har en ARMv7 processor, tillskillnad från Raspberry Pi som tråkigt nog bara har en gammal ARMv6.
Quad-core 1 GHz och 1 GB RAM, najs men långsammare on mobiltelefoner som har 1,7 GHz med 2 GB RAM.

Permalänk
Medlem

En bräda som kostar fyra gånger mer än en raspberry pi är snabbare än en raspberry pi? No shit sherlock...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Poängen med raspberry pi var väl att den är så billig? Känns inte som de är i samma kategori på grund av den stora prisskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpiritual:

En bräda som kostar fyra gånger mer än en raspberry pi är snabbare än en raspberry pi? No shit sherlock...

Nu var det väl ändå inte bara det som var hela syftet, än om det inte är fy skam att få ner den prestandan inom ramen för det här lilla formatet, utan de stora fördelarna ligger i andra delar av specifikationen.

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

En bräda som kostar fyra gånger mer än en raspberry pi är snabbare än en raspberry pi? No shit sherlock...

Arduinon är ett plus också. Går att göra mycket roligt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Om vi nu säger att Rasp klarar 1080p och udoo är 4 ggr snabbare, då kan udoo tekniskt sett köra 4k matrieal utan lagg?

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant, om de skulle göra så att en 2½" SSD kunde skruvas fast direkt på undersidan samt att de skickar med en väldigt kort SATA-kabel så skullle man kunna få en väldigt liten och kompakt burk för tex HTPC-bruk eller som enkel surfburk/kontorsdator.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Om vi nu säger att Rasp klarar 1080p och udoo är 4 ggr snabbare, då kan udoo tekniskt sett köra 4k matrieal utan lagg?

Om en bil med 70 hästar har en maxhastighet på 120 Km/h, har en bil med 210 hästar då en maxhastighet på 360 Km/h?

Skämt åsido så tror jag inte prestandan går att skala så pass linjärt vid givna upplösningar.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Struntar i om den kostar mycket mer, den blir även mycket mer attraktiv att köpa nu. Tänk er den dagen i framtiden då man köper en sådan här och kan dra igång ganska tunga spel på dem.

Tänk att ta med dem i fickan med kanske en LeapMotion kontroller och projekterad skärm ur dem, hur smidigt som helst!

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Om vi nu säger att Rasp klarar 1080p och udoo är 4 ggr snabbare, då kan udoo tekniskt sett köra 4k matrieal utan lagg?

Så vitt jag vet klarar sjävla cpu:n i hallonet absolut inte av att dekoda 1080p i realtid, utan det är grafikkretsen som står för den biten. Det är alltså grafikkretsarna som måste jämföras i det här fallet.

Jag antar att "4 ggr så snabb" = 4 ggr så snabb cpu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Om vi nu säger att Rasp klarar 1080p och udoo är 4 ggr snabbare, då kan udoo tekniskt sett köra 4k matrieal utan lagg?

Absolut, silvertejpa på två thunderbolt-anslutningar, kläm en citron över den och tugga i dig en pepparkaka så kommer det funka.. har jag hört!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Prestandan på den fyrkärniga modellen lär vara lik Galaxy S3, Optimus 4X och HTC One X etc. Och ändå kostar den bara 1/3-1/4 av vad dom kostar, ser intressant ut

Fast denna kommer ju utan batteri, pekskärm, skal, 3g/4g/gsm modul mm.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Qwal:

Fasen vad fränt. Kan man förhoppningsvis bygga dendär hypcn man tänkte göra me pi. Fast en som orkar lite mer! Perfekt till htpc/nas.

Kanske man kan slänga in i bilen med en touch skärm till )))

Skulle nog säga att den är ett rätt dåligt köp för HTPC/NAS eftersom du får med en Arduino som du har noll nytta av då. En Cubieboard är ett betydligt bättre köp eftersom den kostar hälften så mycket som UDOO men du får fortfarande betydligt mer prestanda än en Pi plus att den har en SATA-port.

http://cubieboard.org/

Det är vid såna här tillfällen jag tröttnat på att vara student. hade jag haft jobb hade jag beställt värstingmodellen för jag har länge varit sugen på att köpa en Arduino och ett hallon och här får man båda samtidigt. Vet inte vad jag skulle bygga med dem men det löser sig i takt med att man leker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta låter högintressant, tror det blir att stödja detta!

Permalänk
Medlem

Videon funkar inte?

Permalänk
Medlem

Kul... Men inget för mig. Plug n play är det som gäller för oss gamlingar som har annat att tänka på, än att få basala saker att fungera

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nice, lär ju kunna bygga hur mycket kul grejer som helst med denna i.o.m Arduino.
Hoppas man får se lite roliga saker i galleriet sen!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

I've pledged! 154 dollar är inget att bråka om

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Synd att det inte verkar finnas någon enkortsdator med dubbla SATA portar.
Då skulle man ha möjligheten att ha:
Två fristående diskar
RAID 1
RAID 0
JBOD
Hårddisk + CD/DVD/Blu Ray

Går ändå att koppla in saker med USB, men kan vara smidigare att ha det integrerat. Både utrymmesmässigt och färre saker att köpa. Dessutom brukar SATA prestera bättre än USB.

Annars så verkar enkortsdator med Arduino öppna upp en del möjligheter. Så visst blir man lite sugen.
Å andra sidan har jag redan Raspberry Pi som jag ännu inte gjort något vettigt med förutom XBMC.
Är det någon som har kopplat ihop Raspberry Pi och Arduino? Blir det ungefär samma sak? (bortsett från prestandan och SATA) Eller ger detta ytterligare fördelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Om en bil med 70 hästar har en maxhastighet på 120 Km/h, har en bil med 210 hästar då en maxhastighet på 360 Km/h?

Skämt åsido så tror jag inte prestandan går att skala så pass linjärt vid givna upplösningar.

Lär ju skala bättre än luftmotståndet i hastigheter dock haha

Visa signatur

Coolermaster Centurion 5, AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz, 2 GB DDR400, Abit NF8 Moderkort, Radeon X700, Chieftek 430W, 2x160GB HDD 7200RPM, Asus Xonar D1 ljudkort, Windows XP. SOCKET 754.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag såg genast en riktigt strömsnål hemmawebbserver/router/accesspunkt framför mig.
Ansluten med ethernet via usb mot internet, in med satalagring och wifi och ethernet från moderkortet mot insidan, den borde orka med det så, då har man en 10W hemmaserverrouter.
Synd att den inte finns med 2 eller fler ethernet, då hade det varit en riktigt smidig pryl för en massa olika nätverksuppgifter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En dator med en 6 kärnig i7'a och 32GB ram är också snabbare än x antal rasbery pii...

Dock är ju inte grejen med pii att den är snabb, vilket den inte är, utan att den är billig. 325:- från ex webbhallen är inte dåligt.

Produkten i artikeln kostar som sagt 99 alt 119 dollar vilket med skatt och moms enligt beräkningen att en dollar är tio kronor ger ett pris på runt tusenlappen. Då tappar det lite av sin poäng tyvärr