Be Quiet Kraft och Corsair CX500M

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Kraft och Corsair CX500M

Tyska Be Quiet vill locka budgetbyggare med Sverige-exklusiva Kraft medan Corsair lägger till modulära modeller i CX-serien. SweClockers kontrollerar om billigare nätaggregat levererar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Corsair CX serien är helt klart godkända imo, dom tidigare har väl inte vara dom bästa men har väl kommit V3 på de flesta aggen idag

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Folk som alltid brukar klaga på att CX serien är skit :>

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Keeper of Traditions

Hur är ljudnivån på CX-agget egentligen, jämfört med andra i samma prisklass?

Jag antar att fläkten aldrig stängs av helt, även under väldigt låg belastning?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Folk som alltid brukar klaga på att CX serien är skit :>

CX-serien har ju funnits ett tag med en del olika modeller under åren, varierande bra.

Men detta såg ju definitivt trevligt ut, frågan är ju bara hur det egentligen ligger till med taiwanesiska kondensatorer, företag säger en sak och "vanligt folk" en annan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

När CX seriens nätagg är nya fungerar dom bra, problemen visar sig först efter en tid, låt oss säga efter ca 3-6 månader enligt egen och andras erfarenhet... Då kan dom helt plötsligt ge skumma problem som att dom helt plötsligt stänger av sig eller att överklockningar blir instabila med mera...

Andra får jätte gärna köpa budget agg, jag kommer aldrig någonsin göra det igen, vare sig till mig själv eller åt andra där jag står som byggare av deras datorer...

Permalänk
Medlem

Kör CX ( icke modulärt) på ungarnas båda burkar, inget fel på agget i sig (än)... utan det är ljudet! låter som fan enligt mig.
Snålheten bedrar visheten, ångar mig att jag inte la till några hundra på vardera agg för att få nåt lite tystare.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig köpa ett nätagg som inte var 80 Plus certifierat.

Skulle aldrig köpa något sämre än 80 Plus Bronze heller.

Permalänk

Härligt att ni recenserat nya nätagg!

Var intressant att kolla igenom detta. Hade förväntningar på Be Quiet! Kraft nätagg men den kändes inte som någon höjdare. Skönt att Corsair har fått upp kvaliteten på CX serien nu eftersom det varit krångel med de nätaggen tidigare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Folk som alltid brukar klaga på att CX serien är skit :>

Nä, dom är inte "skit".. Men nog inte nått speciellt att hänga i julgranen heller..
Hostoriskt har det vatt si-o-så genom versionerna av CX-serien. Den första CX-400 var ett riktigt fint bygge från Seasonic med Teapo kondingar och en kanske lite varvvillig fläkt över 50%. Sen kom dom högre wattarna i CX-serien och då var det inte längre lika bra komponentkvalitet och en annan OEM.. Det förstörde lite Corsairs solida rykte på nätaggsfronten.. GS-serien bidrog också till detta.
Dom har reparerat lite grann, men fortfarande så är inte ryktet återställt. Råder fortfarande förvirring nu när dom har "V2" modeller i sina serier..

Ska man köpa budgetagg så finns det andra bättre alternativ än dom som Swec har recenserat i denna artickel.. Säger bara: XFX Core Ed. 450/550..

Tack Swec för en bra recension!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Nä, dom är inte "skit".. Men nog inte nått speciellt att hänga i julgranen heller..
Hostoriskt har det vatt si-o-så genom versionerna av CX-serien. Den första CX-400 var ett riktigt fint bygge från Seasonic med Teapo kondingar och en kanske lite varvvillig fläkt över 50%. Sen kom dom högre wattarna i CX-serien och då var det inte längre lika bra komponentkvalitet och en annan OEM.. Det förstörde lite Corsairs solida rykte på nätaggsfronten.. GS-serien bidrog också till detta.
Dom har reparerat lite grann, men fortfarande så är inte ryktet återställt. Råder fortfarande förvirring nu när dom har "V2" modeller i sina serier..

Ska man köpa budgetagg så finns det andra bättre alternativ än dom som Swec har recenserat i denna artickel.. Säger bara: XFX Core Ed. 450/550..

Tack Swec för en bra recension!

Jepp, har själv ett XFX Core Ed. 550W i en maskin...tyst och bra. Men var fan skall man göra av alla kablar:D
Aldrig mer en nätdel som inte är modulär;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Vad tänkte be quiet nu? De gör ett nätaggregat utan sina kända och bra fläktar... Suck. Trodde den skulle vara bra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss ett Corsair CX750M och jag är helt nöjd med det. Den enda nackdelen är att det är ett högfrekvent ljud som tjuter (svagt) när jag startar datorn. Men det försvinner efter någon minut! Läste runt lite och tjutet kan bero på att det är många watt på ett billigt nätagg. Men annars är jag helt nöjd med produkten! 5/5 för den lilla prislappen.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Skulle aldrig köpa ett nätagg som inte var 80 Plus certifierat.

Skulle aldrig köpa något sämre än 80 Plus Bronze heller.

Men det går inte att göra på agg som bara går på 220-240 volt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Hör kanppt mitt CX 500 (processorfläkten överröstar utan problem) och den har funkat utan några problem för mig i de 3 månader jag har haft den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Skulle aldrig köpa ett nätagg som inte var 80 Plus certifierat.

Skulle aldrig köpa något sämre än 80 Plus Bronze heller.

Skrivet av Albinfiskare:

Men det går inte att göra på agg som bara går på 220-240 volt.

Båda ligger ju på 80+, det står dessutom att Corsair-agget är certad för 80+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albinfiskare:

Men det går inte att göra på agg som bara går på 220-240 volt.

Då får dom göra agg som inte bara går på 220-240 volt.

Är skeptiskt till agg utan 80 Plus certifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Båda ligger ju på 80+, det står dessutom att Corsair-agget är certad för 80+

Corsair är t o m 80+ Bronze

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som nätagg i klass med mitt i sign kommer va helt överflödiga snart. Alla komponenter blir bara strömsnålare och aggen effektivare Helt overkill att ha 1000+ W

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Kör CX ( icke modulärt) på ungarnas båda burkar, inget fel på agget i sig (än)... utan det är ljudet! låter som fan enligt mig.
Snålheten bedrar visheten, ångar mig att jag inte la till några hundra på vardera agg för att få nåt lite tystare.

Men då är det gamla agg du har eller? För i recensionen står det ju att det är tyst.

Permalänk

Köpte nyss ett be Quiet 630W, säkert helt meningslöst med min gamla dator, men det är mycket tystare än mitt gamla noname, och dessutom modulärt, härligt!

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Vad tänkte be quiet nu? De gör ett nätaggregat utan sina kända och bra fläktar... Suck. Trodde den skulle vara bra.

Finns inte en chans för det priset.

Skrivet av Gunmoses:

Men då är det gamla agg du har eller? För i recensionen står det ju att det är tyst.

Ja, han säger ju icke-modulära

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Just som jag läste detta kom jag på att mitt CX500 v.2 förut hade Coil-whine som in i ************************** om jag satte alla fläktar inklusive ref. 560Ti på max och satte på mig hörlurar och lyssnade på musik hördes ändå det högfrekventa tjutandet från agget =P. Nu har det helt plötsligt försvunnit =O

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Då får dom göra agg som inte bara går på 220-240 volt.

Är skeptiskt till agg utan 80 Plus certifiering.

Varför betala extra bara för att få en stämpel?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Tack Sweclockers för att ni tog er an Be Quiet KRAFT. Verkligen inte funnits några recensioner eller specifikationer att luta sig mot utöver de som finns på Inet's hemsida.

De borde helt klart länka till er artikel även om nätaggregatet inte fick någon utmärkelse. Låter som ett helt OK nätaggregat för budget-byggen helt enkelt.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Att köpa ett CX är som att betala för coilwhine!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Men då är det gamla agg du har eller? För i recensionen står det ju att det är tyst.

gamla och gamla, 1 1/2 år är det väl nu. Är väl stenålders i komponentvärlden.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Finns inte en chans för det priset.

Ja, han säger ju icke-modulära

De har en billigare modell också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

De har en billigare modell också

Ja, fast det är inte en äldre modell om den är modulär. Alla lanserades samtidigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Men vänta... Har bequiet ljugit?

Citat:

Yes Kraft doesn't have 115V so it cannot be certified by 80PLUS. That doesn't mean however that we cannot have high efficiency. Actually, the two higher wattages of that series are on 80PLUS Gold level and the two lower ones around Silver level.

Först fd och nu be quiet....