Samsung 9-serien med 1080p-skärm

Permalänk
Melding Plague

Samsung 9-serien med 1080p-skärm

En av fjolårets mest uppmärksammade ultraportabla bärbara datorer får nytt liv tack vare en högupplöst skärmpanel. SweClockers testar Samsung 9-serien på 13,3 tum och 1920 x 1080 pixlar – denna gång med Ultrabook-klassning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SSD'n är ju inte det smartaste draget då dom enkelt kunde skickat med en av sina egna

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mycket recensioner nu det senaste! Trevligt, trevligt

Permalänk
Medlem

Av någon anledning läste jag 9" med 1080p. Hade varit intressant

Permalänk
Avstängd

"Pekskärmar på på modet med datorer innehållande Windows 8, men så är inte fallet här. Intressant att sidonotis är att undertecknad vid ett flertal tillfällen omedvetet petat på skärmen, föga förvånande utan resultat."

Har upplevt samma sak vid flera tillfällen när jag nu nästan har pek på alla skärmar hemma.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Att den blir så varm trots ULV processor, integrerad grafik och ssd är förvånande.... Varma och bullriga datorer - nej tack!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Samsung 9 serie är en rikigt grym dator och slår Apples Macbook Air på alla punkter. Förutom en den går ENDAST att få med 4GB ram minne. Vilket gör att jag personligen aldrig skulle köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distant Worlds:

Att den blir så varm trots ULV processor, integrerad grafik och ssd är förvånande.... Varma och bullriga datorer - nej tack!

Den väger ju 300 gram mindre än UX31A som är den största motståndaren. Någonstans har de ju sparat vikt, kanske på tunga kylflänsar av koppar? Lite bättre kylning och fläkt, vilket jag prioriterar över prestanda, så hade den verkligen varit perfekt. Dock är jag nöjd med min UX31A

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Våga släng in en Macbook 13" av ngt slag som referens swec.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att vissa tillverkare fortfarande petar in USB 2.0? 3.0 är väl fullt bakåtkompatibelt? Grymt störigt att behöva skifta kontakterna, om man har två enheter med USB3.0(t.ex. USB-sticka och extern hårddisk), beroende på vilken enhet som behöver prestanda för tillfället. :/

Skrivet av Cheewie:

Våga släng in en Macbook 13" av ngt slag som referens swec.

Det refererades faktiskt till dess touchpad.. Med all rätt med tanke på hur långt fram den ligger i jämförelse med konkurrenterna.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Hur kommer det sig att vissa tillverkare fortfarande petar in USB 2.0? 3.0 är väl fullt bakåtkompatibelt? Grymt störigt att behöva skifta kontakterna, om man har två enheter med USB3.0(t.ex. USB-sticka och extern hårddisk), beroende på vilken enhet som behöver prestanda för tillfället. :/

Det finns fortfarande vissa situationer då det inte funkar med USB 3.0. T.ex. har jag aldrig lyckats att få ADB att fungera via USB 3.0. Det verkar heller inte gå att installera fastboot drivrutiner för SEs Android-enheter när de är inkopplade via USB 3.0 (vet inte hur det är med de nya som går under Sony-märket). Därför vill i alla fall jag fortfarande ha minst en USB 2.0 port som alternativ.

Permalänk

kommer bli en surface pro för mig, dom går som satan i photo shop om man inte går allt för hårt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raan:

Det finns fortfarande vissa situationer då det inte funkar med USB 3.0. T.ex. har jag aldrig lyckats att få ADB att fungera via USB 3.0. Det verkar heller inte gå att installera fastboot drivrutiner för SEs Android-enheter när de är inkopplade via USB 3.0 (vet inte hur det är med de nya som går under Sony-märket). Därför vill i alla fall jag fortfarande ha minst en USB 2.0 port som alternativ.

Det där känns ju dock som ett väldigt nischat problem. En anledning för dig att leta efter en burk med en 2.0-port, men inte en anledning för en tillverkare att slänga in en.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Den väger ju 300 gram mindre än UX31A som är den största motståndaren. Någonstans har de ju sparat vikt, kanske på tunga kylflänsar av koppar? Lite bättre kylning och fläkt, vilket jag prioriterar över prestanda, så hade den verkligen varit perfekt. Dock är jag nöjd med min UX31A

Skillnaden är att UX31A släpptes för ett år sedan, och att denna laptop kommer i ett lite konstigt skede då det bara är en månad kvar till haswell och därmed GT3. Att släppa en ny bärbar ultrabook med HD4000 när nästa generation ligger precis bakom hörnet känns lite *meh*...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Det där känns ju dock som ett väldigt nischat problem. En anledning för dig att leta efter en burk med en 2.0-port, men inte en anledning för en tillverkare att slänga in en.

Helt sant.

Permalänk
Medlem

4gig ram?! Är detta 2004?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

4gig ram?! Är detta 2004?

Sen när fanns det ultrabooks med 4GB RAM 2004?

Jag hade förövrigt 512MB RAM i min stationära det året.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Verkar ligga rätt nära Acer Iconia Tab W700, skillanden är väl tangentbordet och storleken på SSD:arna men Acer "plattan" är ju rätt mycket billigare.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Datavetare

Tur att det fortfarande finns tillverkare som skapar modeller utan touch så det går att använda en matt panel. De ytterst få gångerna en touch-skärm skulle kunna komma till användning uppväger inte på långa vägar nackdelarna med en blank skärm som gör det väldigt obekvämt att använda datorn på många platser.

Det man kan konstatera från spel testerna: köper man en ultrabook så är det bara glömma spel, oavsett om den kör en GPU från Intel, AMD eller nVidia. Möjligen ger 620m acceptabel prestanda i vissa spel med väldigt låga krav och inställningar. Men detta är nog ett rätt litet problem då jag inte riktigt tror målgruppen för ultrabooks är gamers...

Denna modell är, tillsammans med Asus Zenbook, riktigt kompetenta utmanare till MBA, bättre skärm, något lägre pris. MBA har dock fortfarande en betydligt bättre touchpad (om man kör OSX) och bättre batteritid (om man kör OSX).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

OCh återigen en meningslös 13" skärm.
När ska de fatta - 15" och 1080P eller ännu bättre 1920X1200. Då kommer kunderna men att göra ytterligare en meningslös 13" model när det redan fanns typ 2000 st

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Både varm och högljudd, aj aj.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

OCh återigen en meningslös 13" skärm.
När ska de fatta - 15" och 1080P eller ännu bättre 1920X1200. Då kommer kunderna men att göra ytterligare en meningslös 13" model när det redan fanns typ 2000 st

vilken vettig människa drar runt på en 15" laptop. 13" är prefekt storlek för en ultrabook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

SSD'n är ju inte det smartaste draget då dom enkelt kunde skickat med en av sina egna

Det fungerar inte så. Företaget som gör laptops är inte detsamma som det som håller på med SSD's. Alltså kanske Samsungs SSD's är dyrare än i det här fallet Lite-On.

Oavsett om det är samma märke så är det inte samma företag. Alla Samsung-företag måste göra sin vinst.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

För mig är det helt oförståeligt hur man kan leverera med endast 4GB minne. Fail.

Visa signatur

MBPR 15.4" - 2.6 GHz Intel Core i7 - 16 GB 1600 MHz DDR3 - NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB - 256 GB SSD - OS X 10.9.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caparzo:

För mig är det helt oförståeligt hur man kan slänga leverera med endast 4GB minne. Fail.

Håller med. Känns konstigt att en premium produkt sparar in på något sådant. Jag hade varit beredd att betala 500kr till för något som känns som en mer komplett produkt.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Det fungerar inte så. Företaget som gör laptops är inte detsamma som det som håller på med SSD's. Alltså kanske Samsungs SSD's är dyrare än i det här fallet Lite-On.

Oavsett om det är samma märke så är det inte samma företag. Alla Samsung-företag måste göra sin vinst.

Jo, men i vilket fall så är det ju inte direkt det smartaste valet dom kunde ha gjort. Samsung har en rätt så rejäl kassakista, så jag tror inte det är där skon klämmer heller. Hade dom tagit en av sina egna komponenter kunde dom ha tagit ut ett högre pris helt enkelt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

45C varmt sen när ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderstruck:

45C varmt sen när ?

Sen du ska ha händerna på denna 45C yta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Det är ganska kul att folk gnäller/gnällde som fan på att ipad mini har låg dpi när denna dator som har en 'högupplöst' skärm har mer eller mindre samma dpi

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tur att det fortfarande finns tillverkare som skapar modeller utan touch så det går att använda en matt panel. De ytterst få gångerna en touch-skärm skulle kunna komma till användning uppväger inte på långa vägar nackdelarna med en blank skärm som gör det väldigt obekvämt att använda datorn på många platser.

Det man kan konstatera från spel testerna: köper man en ultrabook så är det bara glömma spel, oavsett om den kör en GPU från Intel, AMD eller nVidia. Möjligen ger 620m acceptabel prestanda i vissa spel med väldigt låga krav och inställningar. Men detta är nog ett rätt litet problem då jag inte riktigt tror målgruppen för ultrabooks är gamers...

Denna modell är, tillsammans med Asus Zenbook, riktigt kompetenta utmanare till MBA, bättre skärm, något lägre pris. MBA har dock fortfarande en betydligt bättre touchpad (om man kör OSX) och bättre batteritid (om man kör OSX).

Fast jag kallar väl mig inte som en "painter" om jag sitter i paint 1 gång i veckan?
Liksom om man vill spela något spel då och då är helt normalt för vem som helst och man behöver inte vara "gamers". Om man vill kalla sig gamers, visst men låter lite larvigt att översätta alla som vill ha möjligheten att kunna spela.

Blankskärmar fungerar ungefär lika bra/dåligt som mobilskärmar som man använder överallt, fungerar utmärkt för de flesta beroende på ljusstyrkan på skärmen och blidskärmen givetvis.