Windows 8.1 lanseras i slutet av oktober

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 lanseras i slutet av oktober

I juni släpps den officiella förhandsutgåvan av Windows 8.1 och enligt industrikällor till Digitimes sker lanseringen av operativsystemet i slutet av oktober – ett år efter Windows 8.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Första service packet på G nu då

Men oktober? känns som det rdan är klart med allt som "läckt" ut?

Permalänk
Medlem

Gött , ska bli kul att testa. Har några kunder som väntar på detta också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Blir nog till att lägga på 8.1 på den virtuella Win8-burk jag kör. Verkar ju rätt trevligt ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta, mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det vore väl konstigt om Windows 8.1 skulle öka datorförsäljningen. Det är ju lite poppis att skylla bristande försäljning på W8, men jag tror nog inte att det är det stora problemet. Utvecklingen går ganska fort vad gäller telefoner och surfplattor, och ganska segt vad gäller persondatorer. Inte så konstigt att det inte säljs så mycket datorer när det inte finns mycket aneldning att uppgradera. Inte ens folk som spelar mycket nya spel behöver uppgradera så ofta just nu. Nya spel funkar fortfarande rätt bra med en lite äldre i5 CPU och ett GTX 560 Ti eller ett Radeon HD6870.

Permalänk
Medlem

Med andra ord, Service Pack 1.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raan:

Det vore väl konstigt om Windows 8.1 skulle öka datorförsäljningen. Det är ju lite poppis att skylla bristande försäljning på W8, men jag tror nog inte att det är det stora problemet. Utvecklingen går ganska fort vad gäller telefoner och surfplattor, och ganska segt vad gäller persondatorer. Inte så konstigt att det inte säljs så mycket datorer när det inte finns mycket aneldning att uppgradera. Inte ens folk som spelar mycket nya spel behöver uppgradera så ofta just nu. Nya spel funkar fortfarande rätt bra med en lite äldre i5 CPU och ett GTX 560 Ti eller ett Radeon HD6870.

Japp, finns fortfarande folk som kör med överklockade e6600 CPU:er till sin spelburk. Fungerar inte så dåligt...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Man får väl vänta tills utvecklarkonferensen 26–28 juni innan man säger bu eller bä eller nått. Det går många rykten, både bekräftade och obekräftade men det är väl först då vi får klart för oss exakt vad 8.1 innebär.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Med andra ord, Service Pack 1.

Mja, historiskt sett så är service packs egentligen bara en samling uppdateringar och fixar som redan släppts (undantag finns ju såklart). Win8.1 är mer som nya versioner av OS X eller mobila operativsystem som inför ny funktionalitet och mer övergripande ändringar av OSet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Med andra ord, Service Pack 1.

Som jag har sagt tidigare säger Microsoft att det *inte* är ett service pack, det är en uppdatering. Inte för att definitionen spelar särskilt stor roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hoppas att det blir gratis till dem med uppgradering också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

SP2 till XP och SP1 till Vista är de enda som mig veterligen gått utanför normen att 'endast' innehålla säkerhetsuppdateringar som man erhållit via Windows Update.

Man bör således inte betrakta 8.1 som ett SP i dess traditionella mening.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Mja, historiskt sett så är service packs egentligen bara en samling uppdateringar och fixar som redan släppts (undantag finns ju såklart). Win8.1 är mer som nya versioner av OS X eller mobila operativsystem som inför ny funktionalitet och mer övergripande ändringar av OSet.

Med andra ord ett service pack.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Med andra ord ett service pack.

Nej, expansion / uppdatering, inte service pack.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Det jag reagerar mest på är att det står att uppdateringen kommer släppas via Windows Store och inte Windows Update oO
Låter ju som att nästa uppdatering kommer kosta pengar..

Permalänk
Avstängd

Jupp, det här är SP1.
Hoppas den har startmeny och man kan stänga av Modern UI (Metro).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Hoppas att det blir gratis till dem med uppgradering också

Ja det blir det, alla som har Windows 8 eller Windows RT idag får uppdateringen gratis.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jupp, det här är SP1.
Hoppas den har startmeny och man kan stänga av Modern UI (Metro).

Ingen ide att ens hoppas.
Microsoft har satt ner foten att deras nya sätt är rätt.
Möss och tangentbord är ett minne blott länge leve touchscreens och ett enat fullskärms UI för alla, val är inget som den vardagliga människan ska behöva oroa sig för.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Ingen ide att ens hoppas.
Microsoft har satt ner foten att deras nya sätt är rätt.
Möss och tangentbord är ett minne blott länge leve touchscreens och ett enat fullskärms UI för alla, val är inget som den vardagliga människan ska behöva oroa sig för.

Vilket kommer att bli döden för Windows. Om två år så kommer Tami Reller och Steve Ballmer att vara borta och den långa vägen att reclaima Windows börjar. Gisaar jag.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Ingen ide att ens hoppas.
Microsoft har satt ner foten att deras nya sätt är rätt.
Möss och tangentbord är ett minne blott länge leve touchscreens och ett enat fullskärms UI för alla, val är inget som den vardagliga människan ska behöva oroa sig för.

Haha. Synd att man inte är vardaglig.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att kolla in sen när det är mer klart, sen får man bedöma om det är nått man ska köpa eller inte.
Förhoppningsvis har MS gjort Modern UI dvs "Metro" valbar och avstängbar, med klassiska startmenyn som option, annars ser jag ingen större nytta med uppgraderingen.
Tänker verkligen inte gå över till ett sämre sätt att styra datorn med Modern UI och touch på en laptop eller stationär är ju lika rätt som en moppemotor i en ferrari..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Ska bli kul att kolla in sen när det är mer klart, sen får man bedöma om det är nått man ska köpa eller inte.
Förhoppningsvis har MS gjort Modern UI dvs "Metro" valbar och avstängbar, med klassiska startmenyn som option, annars ser jag ingen större nytta med uppgraderingen.

De har i princip redan sagt att startmenyn inte kommer tillbaks.

Jag kan tänka mig att feedbacken till Microsoft låter ungefär så här:

Användare: "Jag vill ha tillbaks startmenyn!"
Microsoft: "Varför det?"
Användare: "Därför"
Microsoft: "Därför vadå?"
Användare: Därföööööööör!"
Microsoft: "Ok, vi behåller startskärmen"

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows 8, vilken jäkla dynga XD, inte konstigt att det är Microsofts minst omtyckta OS.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Gå tillbaka o kolla på "service pack 1 till Windows XP" t.ex. ... då passar det bra o kalla uppdateringen till Windows 8.1 för just "service pack".

Notebooks featuring Microsoft's new Windows 8.1 (Windows Blue) will start volume production in mid-September with the official launch of the operating system estimated to be around late October, revealed sources from related ODMs.

However, the sources believe Windows 8.1 is unlikely to largely attract consumers into purchasing new PC products as there are already many third-party applications available to modify Windows 8's user interface and functions. Unless Microsoft is willing to further lower its new operating system prices, the sources believe the software is unlikely to have any major positive effect on consumer demand.

Although Microsoft is currently providing licensing subsidies on some Windows 8-based devices, the program is only available for products with display sizes of 11.6-inch and below, which is not helping notebook players to promote their Windows 8-based notebooks.

därför är det ett expansions pack och inte service pack.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Ingen ide att ens hoppas.
Microsoft har satt ner foten att deras nya sätt är rätt.
Möss och tangentbord är ett minne blott länge leve touchscreens och ett enat fullskärms UI för alla, val är inget som den vardagliga människan ska behöva oroa sig för.

Tur att man kör Linux hemma då.
Och på jobbet där man kör Windows 8 så använder man Classic Shell vilket gör att man får startmeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hoppas att det blir gratis till dem med uppgradering också

Det har de bekräftat att det blir.

Skrivet av rektor:

Jupp, det här är SP1.
Hoppas den har startmeny och man kan stänga av Modern UI (Metro).

Hoppas kan man göra men Microsoft fokuserar hårt på att få användarna att använda appar så att de kan dra in mer pengar, så det lär inte hända, vilket jag tycker är jättetråkigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De har i princip redan sagt att startmenyn inte kommer tillbaks.

Jag kan tänka mig att feedbacken till Microsoft låter ungefär så här:

Användare: "Jag vill ha tillbaks startmenyn!"
Microsoft: "Varför det?"
Användare: "Därför"
Microsoft: "Därför vadå?"
Användare: Därföööööööör!"
Microsoft: "Ok, vi behåller startskärmen"

Jag tycker nog att de flesta motiveringar till varför man inte vill ha Modern UI varit betydligt mer välformulerade än så. Däremot stämmer nog din egen slutsats att det i grund och botten handlar om att man inte vill låta folk välja ett gränssnitt som man tror ger sämre lönsamhet. (någonstans i rykten om Windows 8 tråden tror jag det var du sa det), och det kan man ju inte säga till kund utan då får man låtsas som att även de som verkligen inte upplever någon förbättring inte vet sitt eget bästa.

Edit: Hittade.

Skrivet av strejf:

Majoriteten hade förstås valt att göra allt likadant som innan eftersom att människan är ett vanedjur och användningen av apparna hade blivit mindre än vad den är idag. Det i sin tur innebär att apputvecklare blir ointresserade av plattformen då det inte går att tjäna pengar på den... osv osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om de fortfarande kommer krävas tredjepartsprogramvara (start8 eller liknande) för att få datorn optimerad för skrivbord så lär jag inte uppgradera och inte där jag jobbar heller. Stör mig på folk som så blint tycker att Start8 och liknande är vettiga lösningar. Vad gör man om Microsoft släpper en uppdatering som bryter kompatibiliteten med Start8 och telefonen börjar gå varm bland alla användare som är beroende av funktionen? Nä ingen seriös it-chef skulle rulla ut denna smörja utan rätt support ifrån Microsoft.

Jag känner ingen hets i alla fall att uppgradera. Kan lika gärna vänta ett par år till. Sjuan funkar tillräckligt bra för jag ska vara beredd att böja mig för Microsofts idiotidéer.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker nog att de flesta motiveringar till varför man inte vill ha Modern UI varit betydligt mer välformulerade än så.

Ja fast jag tror inte att Microsoft läser Sweclockers forum, jag menade i allmänhet från vanliga användare runt om i världen. Jag tror att de har svårt att motivera varför de vill ha de som förut, mer än att man inte vill att något ska ändra sig, någonsin.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...