AMD A4-5000 "Kabini" med "Jaguar"

Permalänk
Melding Plague

AMD A4-5000 "Kabini" med "Jaguar"

Playstation 4 och Xbox One bygger på arkitekturen "Jaguar", en processordesign som även dyker upp på persondatorsidan i form av AMD A-serien "Kabini" för bärbara. SweClockers har resultaten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser rätt trevligt ut.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Inte den recensionen man väntade på såhär strax efter 06.00 (GTX780 någon? )

Mest intressant är väl detta: "Batteritiden i referensplattformen "Larne" är allt mellan 0,5–2 timmar längre än en Ultrabook i samma storleksklass. Denna skillnad är ungefär vad vi kan väntar oss att den nya processorarkitekturen Haswell från Intel kommer inbringa. Inte helt orelaterat utvecklar plattformen väldigt lite värme och datorn blir aldrig varm."

Så inom en snar framtid kanske det finns väldigt strömsnåla laptops från både AMD och Intel att sukta efter

Permalänk
Medlem

Riktigt bra prestanda för att vara en liten lort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Arkitekturen såg riktigt intressant ut!

En sak reagerade jag på dock: Där stod att Jaguar hade två exkaverare per kärna? dvs två stycken mindre kärnor per modul/kärna? (8 kärnor/trådar)

eller hårdvaru Hyperthred om man vill kalla det det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SwedenVirre:

Arkitekturen såg riktigt intressant ut!

En sak reagerade jag på dock: Där stod att Jaguar hade två exkaverare per kärna? dvs två stycken mindre kärnor per modul/kärna? (8 kärnor/trådar)

eller hårdvaru Hyperthred om man vill kalla det det.

Var läste du det? Förutom L2-cacheminnet har Jaguar inga delade resurser.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Var läste du det? Förutom L2-cacheminnet har Jaguar inga delade resurser.

Tittade i ett av bilderna där(om jag nu läste rätt) fanns två sådana enheter.

får ta en närmare titt, minnet kanske sviker mig nu på morgonen..

Edit: 2 ALUS, 2 Exekution pipes per core

Permalänk
Inaktiv

Herrejävlar...man känner sig aningen dum när man läser den här genomgången.

Mycket nördsnack - älskar det! Verkligen en imponerande liten sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det börjar likna HTPC, banne mig.*

* = god prestanda, ingen strömförbrukning, knapp värmeutveckling. Med dessa höjda till "desktop"nivåer kommer det bli en mycket trevlig, kompakt och passiv lösning inom räckhåll.

Permalänk
Medlem

Tack swec !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt imponerad. Ifall det bara kan komma laptopar med IPS-panel och denna plattform så köper jag på direkten.

Tack för en bra recension SweC

Permalänk

Väldigt fin prestanda imponerande av AMD! Nästan så man skulle se om man investerar i en bärbar dator med denna prollen!

Tack Sweclockers för testet!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tittade i ett av bilderna där(om jag nu läste rätt) fanns två sådana enheter.

får ta en närmare titt, minnet kanske sviker mig nu på morgonen..

Edit: 2 ALUS, 2 Exekution pipes per core

En Athlon-kärna från 1999 har 3 ALU:er, 3 AGU:er och en 80-bits FPU. Men det är bara en singlecore. Exekveringsenheter är inte samma sak som kärnor.

Permalänk
Medlem

BTW, är det bara jag som noterar högre IPC än piledriver?
EDIT: På 3,1mm per kärna dessutom.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när den släpps på komponent marknaden? SKulle mer än gärna ta en Zotac nanobox med kabini

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Processorläsning på morgonen ^^

Permalänk
Medlem

Luktar HTPC lång väg för de två högsta Kabini

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tog bort ett inlägg. Rättelser, feedback etc. skickas i vanlig ordning lämpligast in via "Kontakta" samt "Rätta artikel".

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast

Jag är lite besviken på grafiken faktiskt. Hade hoppats på mer än så. Men i övrigt är det en imponerande liten krets. Det ser ut som om AMD fortfarande kan konkurrera. Ska bli intressant att se hur det ser ut när vi får se färdiga produkter med Kabini mot Haswell.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vem kommer på de här namnen? Zacate betyder gräs på spanska och brazos betyder armar.

Permalänk
Skrivet av Xenofonus:

Vem kommer på de här namnen? Zacate betyder gräs på spanska och brazos betyder armar.

säkert en reklambyrå som fått 120 miljoner dollar för att komma på det

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SwedenVirre:

Tittade i ett av bilderna där(om jag nu läste rätt) fanns två sådana enheter.

får ta en närmare titt, minnet kanske sviker mig nu på morgonen..

Edit: 2 ALUS, 2 Exekution pipes per core

Jaguar är, precis som i stort sett alla CPUer idag, super-skalär, d.v.s den kan köra mer än en instruktion per klockcykel. I fallet Jaguar kan den köra upp till två instruktioner ur samma instruktionsström (d.v.s det är inte "hypertheading") under samma CPU-cykel. Jaguar har, till skillnad från en typisk Intel CPU men likt gamla AMD "stars", nästan helt symmetriska pipelines så de flesta instruktioner kan köras i den pipe som först bli ledig (de undantag som finns är för instruktioner som är relativt ovanliga i "vanlig" desktop kod).

Skrivet av Aleshi:

BTW, är det bara jag som noterar högre IPC än piledriver?
EDIT: På 3,1mm per kärna dessutom.

Måste säga att Bobcat och nu Jaguar är riktigt väldesignade CPU-arkitekturer utan direkta svagheter givet att man måste begränsa "issue-width" till 2 med tanke på målgruppen. Kanske borde man använda lite folk from denna grupp till att styra upp den andra CPU-designen man har på AMD...

T.ex. vem använder sig av en L1-cache med write-through policy 2012? Bulldozer/Piledriver har detta, Jaguar har inte det. Vem använder sig av exklusiv LLC (LLC = Last Level Cache, L3 på FX-serien L2 på Jaguar) på en CPU-design där man hoppas på att programmen som kör på CPUn kommer dra nytta av många CPU-kärnor?

Har man en strikt inklusiv LLC så får man ett automatiskt s.k. snoop-filter, i.e. om kärna N får en miss i L1 och en träff i L2 så vet man att någon annan CPU-kärna använder det data. Är sedan L2-cache linjen i tillstånd E (exklusive) så vet man att exakt en annan kärna har använt detta data nyligen, är den i tillstånd M (Modified) så vet man att man först måste informera den (eller de) andra kärnorna som använder data innan man kan ändra informationen. Allt detta är information som man måste skrapa ihop på annat (dyrare) sätt i en exklusiv cache-design och det väger inte upp den vinst i större effektiv cache man får med en exklusiv cache.

Tror personligen stenhårt på denna CPU för lätta/billiga laptops. Där är TDP på ~10W inte ett problem, visst kommer det finns Haswell-baserade SoC med samma TDP som kommer vara långt snabbare men de kommer också vara långt mycket dyrare. Silvermont verkar inte vara riktad mot denna marknad, Intel vill säkert hellre sälja Haswell här, så detta kan bli en marknad där AMD kan få rejält med "design wins"

Däremot är Temash DoA. En CPU-frekvens på 1.0GHz och ändå en TDP på 4W betyder att även dagens Atom, t.ex. Z2760, kommer vara snabbare tack vare mycket högre frekvens + att den har en TDP på <2W. Temash kommer inte heller vara konkurrenskraftig mot Cortex A15 då Bulldozer har samma eller möjligen marginellt bättre IPC än A15, men Cortex A15 går att köra på >1.5GHz och ändå sitta i ett SoC med 4W total TDP.
AMD verkar besatta av GPUn, men i fallet Temash kommer CPU-delen vara så brutalt underdimensionerad att produkter baserad på Temash kommer kännas som förra årets ARM SoCer

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut! Med dessa temperaturer kommer nog konsolerna vara ganska tysta.
Synd att ni inte testade någon 8 kärnig variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har man en strikt inklusiv LLC så får man ett automatiskt s.k. snoop-filter, i.e. om kärna N får en miss i L1 och en träff i L2 så vet man att någon annan CPU-kärna använder det data. Är sedan L2-cache linjen i tillstånd E (exklusive) så vet man att exakt en annan kärna har använt detta data nyligen, är den i tillstånd M (Modified) så vet man att man först måste informera den (eller de) andra kärnorna som använder data innan man kan ändra informationen. Allt detta är information som man måste skrapa ihop på annat (dyrare) sätt i en exklusiv cache-design och det väger inte upp den vinst i större effektiv cache man får med en exklusiv cache.

Utan att vara vidare insatt så känns det som att den extra kommunikationen innebär en hel del högre latenser. Känns som att det blir svårare att hålla exekveringsenheter matade. Påverkar det mycket i ren prestanda?

Skrivet av Yoshman:

Däremot är Temash DoA. En CPU-frekvens på 1.0GHz och ändå en TDP på 4W betyder att även dagens Atom, t.ex. Z2760, kommer vara snabbare tack vare mycket högre frekvens + att den har en TDP på <2W. Temash kommer inte heller vara konkurrenskraftig mot Cortex A15 då Bulldozer har samma eller möjligen marginellt bättre IPC än A15, men Cortex A15 går att köra på >1.5GHz och ändå sitta i ett SoC med 4W total TDP.
AMD verkar besatta av GPUn, men i fallet Temash kommer CPU-delen vara så brutalt underdimensionerad att produkter baserad på Temash kommer kännas som förra årets ARM SoCer

Skulle vara kul med högre frekvenser, men jag antar att det måste göras väldigt mycket för att få upp frekvenser på denna. För som det ser ut nu så skulle en modell på låt säga 65W och 3,5GHz vara väldigt konkurrenskraftig, men kanske är ganska långt från möjligt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xenofonus:

Vem kommer på de här namnen? Zacate betyder gräs på spanska och brazos betyder armar.

Det är ju tradition att namne procesorer med ett tema. AMD har ju öar som namn på sina GPUer medan Nvidia kör med stora uppfinnare. AMD kör med F1 banor på sina större processorer. Vad jag kan se är det Amerikanska småstäder. Verkar som de flesta är en stad och/eller en flod i USA. Ofta Texas eller Kalifornien.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skulle vara kul med högre frekvenser, men jag antar att det måste göras väldigt mycket för att få upp frekvenser på denna. För som det ser ut nu så skulle en modell på låt säga 65W och 3,5GHz vara väldigt konkurrenskraftig, men kanske är ganska långt från möjligt?

Tror det behövs så stora föränringar att det blir en helt annan processor.

För övrigt tycker jag den ser lovande ut. Men om jag får vara pessimist så blir det väl som vanligt, OEM tillverkarna kommer bara sätta chippet i fula plastiga snikmaskiner och om någon OEM försöker lyfta upp jaguar i ett riktigt attraktivt segment så kommer Intel inridandes: -"Jaha, så ni vill inte ha några fler miljoner dollar i marknadsföringsstöd och tillverkningsinvesteringar för ultrabook?"

Sen blir det plastburkar som täcker 5% av produktkatalogen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Tror det behövs så stora föränringar att det blir en helt annan processor.

Jag är inte helt säker. Core i7 härstammar ju från en arkitektur optimerad för låga frekvenser och strömsnålhet. Pentium M var ju favorit bland äventyrliga entusiaster, och den klockade grymt bra. Jaguar har ju inte riktigt lika många exekveringsenheter. Men att den är byggd för låga frekvenser betyder alltså inte nödvändigtvis att det behöver vara enorma hinder för att få upp frekvensen.
Historiskt så har ju mindre tillverkningsprocesser ökat frekvenspotentialen varje gång, fram till någon gång efter 3GHz då arkitekturer med både kort och lång pipeline började skala dåligt. Jag tycker att skillnaden i frekvenspotential borde vara mindre idag mellan de olika konstruktionerna då högfrekvensarkitekturer nått en vägg.

Hur mycket skulle det hjälpa att tillverka dem på kisel optimerat för frekvens istället för lågt läckage t.ex?

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte slänga in den i en system-on-a-chip (SoC) eller single-board computer (SBC) ?

Så kan man ha den som nåt liknande Raspberry Pi. Det vore suveränt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av rektor:

Kan dom inte slänga in den i en system-on-a-chip (SoC) eller single-board computer (SBC) ?

Så kan man ha den som nåt liknande Raspberry Pi. Det vore suveränt.

Det är en SoC, vi skriver systemkrets/systemprocessor på svenska

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju tradition att namne procesorer med ett tema. AMD har ju öar som namn på sina GPUer medan Nvidia kör med stora uppfinnare. AMD kör med F1 banor på sina större processorer. Vad jag kan se är det Amerikanska småstäder. Verkar som de flesta är en stad och/eller en flod i USA. Ofta Texas eller Kalifornien.

Ja det är bra med teman så klart men själv tycker jag att just "spanska" kanske är lite svagt. Då kan de döpa en grej till parkbänk och nästa till sopcontainer. Fast kan man inte spanska så märker man väl inte i o f s.