Oculus drar in 16 miljoner dollar från investerare

Permalänk
Melding Plague

Oculus drar in 16 miljoner dollar från investerare

Amerikanska Oculus har tagit spelvärlden med storm genom introduktionen av sitt VR-headset Oculus Rift. Nu går företaget ut med att de lyckats kamma hem kapital från två investmentbolag, med målet att göra produkten tillgänglig för konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

KANON! Detta kan få bra fart på saker och ting.

Permalänk
Avstängd

Oculus Rift, något man vill ha, idag.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Väldigt bra, ogillade dock att det sattes till 2 medlemmar i styrelsen... Men för 16M$ så är det nog svårt att hålla de utanför.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

In other news...
http://reneesample.moonfruit.com/oculus-rift/4575867668

Citat:

Wicked Paradise is a virtual reality erotic adventure game designed for the Oculus Rift.

The Oculus Rift is a revolutionary virtual reality device that allows the wearer to become fully immersed into a virtual environment. The rift is being developed by Irvine based Oculus VR and is scheduled for a 2014 release. Due to the success of Oculus Rift Kickstarter campaign and the press that followed, the Oculus Rift is quickly becoming the next big thing in gaming and digital entertainment.

With the Oculus Rift vr glasses you are no longer playing a game by looking at a computer screen, you are completely inside the game!

Permalänk

Ser framemot att kopa mig ett Oculus Rift tillsammans med en Leap Motion. Kan nog bli en angenam VR-upplevlse.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas bara det kommer stöd i spel

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Entusiast

Då är frågan hur lång tid det dröjer innan de tar steget från erotiska spel till VR porr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hört att en del som testat dessa har blivit yra/fått huvudvärk ganska snabbt.
Man kanske måste ta pauser ganska ofta och det är inte kul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hört att en del som testat dessa har blivit yra/fått huvudvärk ganska snabbt.
Man kanske måste ta pauser ganska ofta och det är inte kul...

Tänk så här istället, det är så verkligt att man blir lika yr som när man upplever det i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hört att en del som testat dessa har blivit yra/fått huvudvärk ganska snabbt.
Man kanske måste ta pauser ganska ofta och det är inte kul...

Hört att det är en vanesak.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Denna + Skyrim, jag behöver aldrig mera gå utanför dörren..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Denna + Skyrim, jag behöver aldrig mera gå utanför dörren..

Du måste lämna dörren för att hämta paketet!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Hört att en del som testat dessa har blivit yra/fått huvudvärk ganska snabbt.
Man kanske måste ta pauser ganska ofta och det är inte kul...

Det är ungefär som att titta på bio i 3D, men effekten är lite mer påtaglig. Grejen är att man lurar ögonen att saker är långt bort när de egentligen inte är det (http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax). Då ögonen tror att något är väldigt långt bort, men de måste fokusera nära så kan vissa personer uppleva huvudvärk eller andra bekymmer. (Har själv kompisar som inte alls gillar 3D film, men jag tycker det ser ganska snyggt ut).

Precis som många andra är det säkerligen en vanesak, själv kan jag bli lite ond i ögonen om jag byter bildskärm till datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Du måste lämna dörren för att hämta paketet!

Förutsätter det inte att han redan har paketet om han inte skall behöva gå utanför dörren ?

Permalänk
Avstängd

Kan tänka mig att flygsimulatorer blir jävligt effektiva i cockpiten när man enkelt kan kolla runt utan att behöva röra mus och tangentbord samtidigt som man skall styra med joystick..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Oculus Rift, något man vill ha, idag.

Skrivet av spaceslee:

Ser framemot att kopa mig ett Oculus Rift tillsammans med en Leap Motion. Kan nog bli en angenam VR-upplevlse.

Det är bara att klicka sig in på Marknaden här på Swec då det finns en medlem som säljer en rent ny.

Skrivet av BergEr:

Bra, hoppas bara det kommer stöd i spel

Det skall jag lova att det finns/kommer

Skrivet av Friterad:

Hört att en del som testat dessa har blivit yra/fått huvudvärk ganska snabbt.
Man kanske måste ta pauser ganska ofta och det är inte kul...

Men det är exakt så det är med flerskärmslösningar med. (Eyefinity & Nvidia Surround)

Väldigt vanligt att man får lite skallebank (fick det själv med) dom första dagarna.

Sen tänker man inte på det. Tvärtom så känns det konstigt att spela "normalt"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Väldigt bra, ogillade dock att det sattes till 2 medlemmar i styrelsen... Men för 16M$ så är det nog svårt att hålla de utanför.

Det är ett företag inte en jävla ungdomsgård. Klart de ska finns folk som kan affärer i styrelsen.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna veta

1. Är den bra för ögonen?
2. Är den bra för hjärnan?
3. Kan man få epilepsi av denna?
4. Kan man förstöra psyket?

OBS "Bara seriösa svar och inget skitsnack" Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Oculus Rift, ett par feta surround lurar och BF4. Lika bra att säga upp sig från jobbet direkt.

Permalänk
Medlem

Detta är framtiden, och jag kommer omfamna den med glädje

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vad är nyheten här egentligen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkOoze:

Vad är nyheten här egentligen ?

Att det går skitbra för vad som kommer bli en revolution inom spelvärlden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Macke074:

Jag vill gärna veta

1. Är den bra för ögonen?
2. Är den bra för hjärnan?
3. Kan man få epilepsi av denna?
4. Kan man förstöra psyket?

OBS "Bara seriösa svar och inget skitsnack" Tack

Jag har ju inte prövat dem men:

1. Är den bra för ögonen?
Du kan nog bli trött i ögonen men dina ögon tar nog ingen skada.
2. Är den bra för hjärnan?
Ingen skillnad mot att sitta framför en vanlig skärm.
3. Kan man få epilepsi av denna?
Nej.
4. Kan man förstöra psyket?
Inte om du är fullt frisk psykiskt idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är ungefär som att titta på bio i 3D, men effekten är lite mer påtaglig. Grejen är att man lurar ögonen att saker är långt bort när de egentligen inte är det (http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax). Då ögonen tror att något är väldigt långt bort, men de måste fokusera nära så kan vissa personer uppleva huvudvärk eller andra bekymmer..

Jag tror inte exakt detta är problemet. Skärmarna är förvisso rätt nära rent fysiskt, men optiken emellan skärmarna och ögonen ska ändra fokusavståndet så det är väldigt långt bort, av vad jag läst. (har inte provat)

Jag tror det är andra grejer i kombination som ställer till det.
Tex kanske hela grejen att emulera 3d med två stycken 2d ytor... Och/Eller lagget, upplösningen, eftersläpningen... Och/Eller att hjälmen är 3DOF och inte 6DOF, dvs den känner bara av rotation och inte rörelser. ... Och/eller kanske att man inte ser sin egen kropp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jag vill gärna veta

1. Är den bra för ögonen?
2. Är den bra för hjärnan?
3. Kan man få epilepsi av denna?
4. Kan man förstöra psyket?

OBS "Bara seriösa svar och inget skitsnack" Tack

1. Tror knappast att det är skadligt för ögonen. Men det är klart, det är inte bra att sitta nära tv:n har man fått höra. Då kan du förstöra synen. Hur mycket fakta som finns bakom, kan jag inte svara på.

2. En väldigt långsökt fråga! Tror det är från "person till person" Men tror nog att att 99,9% av världens befolkning skulle fixa det utan men.

3. Ja det kan du. Om du har anlag för det.

4. En till långsökt fråga. "förstöra psyket" ? Ja om man har ett så pass svagt psyke att man vill leva i en virtuell värld med sina "googles" på alltid och mår fruktansvärt dåligt utan, så ja. (men då hoppar vi tillbaka till fråga 3. fast istället "Är det bra för din hjärna"

Swec testar O R

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jag vill gärna veta

1. Är den bra för ögonen?
2. Är den bra för hjärnan?
3. Kan man få epilepsi av denna?
4. Kan man förstöra psyket?

OBS "Bara seriösa svar och inget skitsnack" Tack

Bra frågor. Tror psyket blir desamma som när man fokuserar på det som visas på en vanlig skärm men när det gäller ögonen att tillverka konstgjort djupseende tvingar ju ögonen att fokusera om. Hur känsliga är ögonen för det när det liksom inte är en kontinuerlig källa som i verkligheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Ge mig! Ta mina pengar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Lite trams och uppföljning på detta borttaget.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Macke074:

Jag vill gärna veta

1. Är den bra för ögonen?
2. Är den bra för hjärnan?
3. Kan man få epilepsi av denna?
4. Kan man förstöra psyket?

OBS "Bara seriösa svar och inget skitsnack" Tack

1. Det sitter linser i den som gör att man fokuserar på oändlighet, så det blir inte alls ansträngande för ögonen. Har för mig att Palmer (skaparen) sade att det är sämre för ögonen att stirra in i en datorskärm.

2. Väldigt svårt att säga så här tidigt med få personer som har ett. Med fel inställningar så kan det bli ansträngande för hjärnan att pussla ihop allt man ser. Dessutom måste man få sina "VR-legs", precis som när man tränar bort sjösjuka genom att spendera mycket tid till sjöss. Många utvecklare berättar att de blev yra efter 10-15 minuter spelande i början, men efter ett par veckor så kan de sitta flera timmar i sträck utan att bli yr.

3. Sitter en vanlig LCD-panel i den, så det är lika stor sannolikhet att få epilepsi med en Rift som att få det från TV eller dator.

4. Än en gång, det är så få människor som äger ett och de som har ett har inte haft det så länge. Jättesvårt att säga hur det blir efter månaders spelande. Väldigt ny teknik.

Skrivet av femkantig:

fattar inte varför alla är så kritiska mot 3d som kräver glasögon men skiter på sig av upphetsning över den här produkten?

Vanlig 3d på en TV eller bio fungerar genom att en skärm sänder ut två bilder och man har 3d-glasögon som på något sätt filtrerar bilden. Detta fungerar inte alls optimalt så många får ont i huvudet. Några saker som skiljer sig med ett VR-headset är att höger och vänster öga får helt olika bilder och de stör inte varandra. Inget konstigt artificiellt filtrerande alltså. 3d-glasögon idag kan ofta även göra att bilden blir mörkare och man får inte optimal upplevelse.
Vad som kanske är den största skillnaden är att man med ett Rift kan ställa in sin IPD (Interpupillary distance) i spelen. Kamerorna skiftar då plats beroende på hur långt ifrån varandra ens ögon sitter. Detta hjälper också enormt med hur bekvämt man upplever det.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!