IO Interactive varslar hälften av alla anställda

Permalänk
Melding Plague

IO Interactive varslar hälften av alla anställda

Square Enix varslar på den danska spelstudion IO Interactive, som tappar nästan hälften av alla anställda tillsammans med ett antal pågående projekt. Fokus ska nu istället uteslutande läggas på spelserien Hitman.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hårda tider

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Inaktiv

Kane & Lynch var väl inga höjdarspel ändå(?)

Permalänk

Nu vet vi inte vad det var för andra spel de höll på med, men det känns lite som att måla in sig i ett hörn om man bara satsar på uppföljare till ett ända spel i hela studion, dagen intresset för spelet slocknat stängs studion också

Permalänk
Medlem

Får hoppas de lägger lite mer krut på nästa Hitman än vad de gjort hittils. Det senaste var ganska mediokert i jämförelse med dagens spel när det gäller grafiken imo.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Avstängd

Ett tecken på att spelmarknaden för PC och konsoler har mognat. Marknaden för små lekprojekt och experiment är numera iOS och Android, förmodligen där alla nya innovativa spel kommer att komma i framtiden.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Trist!

Hade hoppats på ett Mini Ninjas 2.

Permalänk
Snusfri

Tråkigt för dom som blir av med sina jobb men tror nog att dom flesta blir upplockade av andra spelstudios snart nog.
Trevligt att dom satsar på Hitman, senaste Hitman var riktigt bra enligt mig och det känns som en ny era av serien.

Har älskat Hitman serien sen första spelet men håller inte alls med de som säger att de tidigare var bättre, förmodligen är det nostalgitarmen som rycker hos dem.

Det som var bättre var uppdragen, att man gjorde helt olika uppdrag och inte skulle rädda Victoria.
Spelmotorn och vad man kunde göra är betydligt bättre i Absolution (enligt mig).

Förhoppningsvis så är det tänkt att man skall se Absolution som en nystart och att Diana och Agent 47 startar en ny "Agency" i nästa spel.

Ser gärna att tidningen från Blood Money kommer tillbaka

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hejsan SebboD,

Skrivet av SebboD:

Ett tecken på att spelmarknaden för PC och konsoler har mognat. Marknaden för små lekprojekt och experiment är numera iOS och Android, förmodligen där alla nya innovativa spel kommer att komma i framtiden.

Jag håller inte med dig.
Detta är ett tydligt tecken att spelproducenterna hellre satsar på uppföljare än att försöka hitta på nya spelupplevelser.

Tyvärr tror jag att de "låser" IP:na för de spel de lägger på hyllan vilket gör att ingen annan heller kan vidareutveckla dem.

Jag tror att hela studion kommer att slå igen inom två år, "uppföljarstrategin" är ingen hållbar strategi.

iOS/Android-marknaden dränks i F2P-spel så där kan vi nog glömma AAA-titlar för en lång tid framöver.
Vidare tror jag inte att en genomsnittsanvändare ser på sin iOS/Android som en seriös spelmaskin, vilket torde betyda att med rätt spelupplevelse kommer detta att ändras.

Jag håller med TotalBiscuit i hans påstående att spelproducenterna måste mogna och inse att de finns fler spelupplevelser än de man får i dagens standardspel: en SP-del, en MP-del och tre till fyra DLCer.
Kanske någon skall prova ta fram en spelupplevelse vars mål är tre till fyra timmar och sedan inte mer?

Permalänk
Medlem

Synd när det går så, hoppas nästa spel blir en höjdare och att de som fått gå hittar nya jobb snabbt.

Hade Absolution bara haft mer variation och lite mer fin putsning hade det varit en klar game of the year nominering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Ett tecken på att spelmarknaden för PC och konsoler har mognat. Marknaden för små lekprojekt och experiment är numera iOS och Android, förmodligen där alla nya innovativa spel kommer att komma i framtiden.

Då får jag väl lägga fram min åsikt och säga att du har helt och hållet fel. Dock ligger utvecklarna på latsidan. Den nya konsolgenerationen sparkar förhoppningsvis igång lite mer ínnovation hos utvecklarna

Det är lite fel, tycker jag, att ens nämna spelande på pc, konsol och telefon/surfplatta i en och samma...Mening.

Har inte provat Hitman på länge. Skulle kanske göra det!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Får hoppas de lägger lite mer krut på nästa Hitman än vad de gjort hittils. Det senaste var ganska mediokert i jämförelse med dagens spel när det gäller grafiken imo.

Själv önska jag att de la mindre pengar på grafik, QTE's och lade mer pengar på gameplay/content i dagens spel :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Ett tecken på att spelmarknaden för PC och konsoler har mognat. Marknaden för små lekprojekt och experiment är numera iOS och Android, förmodligen där alla nya innovativa spel kommer att komma i framtiden.

Skrivet av holmberg:

Då får jag väl lägga fram min åsikt och säga att du har helt och hållet fel. Dock ligger utvecklarna på latsidan. Den nya konsolgenerationen sparkar förhoppningsvis igång lite mer ínnovation hos utvecklarna

Alltså innovation för att innovation ska ske är nästan aldrig bra.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/7005...

Innovation ska ske när man har en bra ny idé att prova, men ska aldrig tvingas fram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Ett tecken på att spelmarknaden för PC och konsoler har mognat. Marknaden för små lekprojekt och experiment är numera iOS och Android, förmodligen där alla nya innovativa spel kommer att komma i framtiden.

AAA företagen(Utgivare EA med flera) har inte gjort annat än att förstöra IPs och spelproject som som inte passar in i deras "strategi". Likt hur EA vill att bf3 ska vara en konkurrent till cod, när cod spelarna redan har cod.
Tror de innovativa spelen kommer att komma från indie företagen som vågar ta risker och sattsa på nischmarknader.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Själv önska jag att de la mindre pengar på grafik, QTE's och lade mer pengar på gameplay/content i dagens spel :/

I en perfekt värld lägger de extra krut på båda. Då har jag inga problem att köpa en kopia.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

iOS/Android-marknaden dränks i F2P-spel så där kan vi nog glömma AAA-titlar för en lång tid framöver.
Vidare tror jag inte att en genomsnittsanvändare ser på sin iOS/Android som en seriös spelmaskin, vilket torde betyda att med rätt spelupplevelse kommer detta att ändras.

Jag håller med TotalBiscuit i hans påstående att spelproducenterna måste mogna och inse att de finns fler spelupplevelser än de man får i dagens standardspel: en SP-del, en MP-del och tre till fyra DLCer.
Kanske någon skall prova ta fram en spelupplevelse vars mål är tre till fyra timmar och sedan inte mer?

Som tur är så kommer Xcom inom kort till iOS 20$ är ganska billigt jämfört med vad man fick betala på PC och konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan SebboD,

Jag håller inte med dig.
Detta är ett tydligt tecken att spelproducenterna hellre satsar på uppföljare än att försöka hitta på nya spelupplevelser.

Tyvärr tror jag att de "låser" IP:na för de spel de lägger på hyllan vilket gör att ingen annan heller kan vidareutveckla dem.

Jag tror att hela studion kommer att slå igen inom två år, "uppföljarstrategin" är ingen hållbar strategi.

iOS/Android-marknaden dränks i F2P-spel så där kan vi nog glömma AAA-titlar för en lång tid framöver.
Vidare tror jag inte att en genomsnittsanvändare ser på sin iOS/Android som en seriös spelmaskin, vilket torde betyda att med rätt spelupplevelse kommer detta att ändras.

Jag håller med TotalBiscuit i hans påstående att spelproducenterna måste mogna och inse att de finns fler spelupplevelser än de man får i dagens standardspel: en SP-del, en MP-del och tre till fyra DLCer.
Kanske någon skall prova ta fram en spelupplevelse vars mål är tre till fyra timmar och sedan inte mer?

Du menar precis så som dagens spel ser ut? Om man tar bort alla cutscenes från Max Payne 3 tex, så svär jag på att spelet går att klara på 1-2 timmar.

Edit: För min del kan dom lika gärna lägga ner Hitman också. Den serien blir bara sämre och sämre hela tiden. Ettan är fortfarande det bästa.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Glad att dom ägnar sig åt Hitman, för deras andra titlar var ganska "meh" IMO.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Proffsmobbare

Tråkigt. Mini Ninjas var ett riktigt skönt spel, närmaste Zelda jag kommit på PC.

Permalänk
Medlem

NOOOOOO!!!!! Ville ju ha ett Mini Ninjas 2!!

...grymt spel.. bara grymt.. *ninja ninja!* *slash* *poff* *blir till ett djur*.. <3

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Alltså innovation för att innovation ska ske är nästan aldrig bra.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/7005...

Innovation ska ske när man har en bra ny idé att prova, men ska aldrig tvingas fram.

Absolut. Men ibland så krävs det ju en liten knuff för att inse att man kanske behöver föra något framåt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan SebboD,

Jag håller inte med dig.
Detta är ett tydligt tecken att spelproducenterna hellre satsar på uppföljare än att försöka hitta på nya spelupplevelser.

Tyvärr tror jag att de "låser" IP:na för de spel de lägger på hyllan vilket gör att ingen annan heller kan vidareutveckla dem.

Jag tror att hela studion kommer att slå igen inom två år, "uppföljarstrategin" är ingen hållbar strategi.

iOS/Android-marknaden dränks i F2P-spel så där kan vi nog glömma AAA-titlar för en lång tid framöver.
Vidare tror jag inte att en genomsnittsanvändare ser på sin iOS/Android som en seriös spelmaskin, vilket torde betyda att med rätt spelupplevelse kommer detta att ändras.

Jag håller med TotalBiscuit i hans påstående att spelproducenterna måste mogna och inse att de finns fler spelupplevelser än de man får i dagens standardspel: en SP-del, en MP-del och tre till fyra DLCer.
Kanske någon skall prova ta fram en spelupplevelse vars mål är tre till fyra timmar och sedan inte mer?

Battlefield, Call of Duty och att släppa lika spel som konkurrenterna (MOBA) är visst ett hållbart alternativ och det är så de största studeorna jobbar.
Vare sig man gillar det eller inte så kommer F2P att växa och förmodligen bli vanligare än engångskostnader, se på MOBA, mobilspel, Command and Conquer. Även jättarna Activision och Blizzard går mer och mer mot prenumerationsmodeller eller mikrotransaktioner.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Alltså innovation för att innovation ska ske är nästan aldrig bra.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/7005...

Innovation ska ske när man har en bra ny idé att prova, men ska aldrig tvingas fram.

Detta är enligt mig enormt viktigt. Kreativitet och innovation är det naturliga skapandet; inte en sökan att vara så annorlunda som möjligt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Inte konstigt då mer och mer mjukvar utvecklas i Indien/Kina pga personal kostnader, blir väl mer och mer av den varan i spelbranshen med. Minst 6 indier på en svensk..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

AAA företagen(Utgivare EA med flera) har inte gjort annat än att förstöra IPs och spelproject som som inte passar in i deras "strategi". Likt hur EA vill att bf3 ska vara en konkurrent till cod, när cod spelarna redan har cod.
Tror de innovativa spelen kommer att komma från indie företagen som vågar ta risker och sattsa på nischmarknader.

Grejen är att spel konkurrerar inte på samma sätt som andra produkter.
Inte heller gör filmer det. Och inte böcker.
Visst kan det konkurrera på sitt vis men det är helt annorlunda.
Här handlar det inte om att göra bättre grafik eller längre SP för att konkurrera,
man ska bara försöka göra spelen så roliga som möjligt för spelarna.

Jag har t.ex köpt både Cod och BF-spel. För jag gillar båda.
Handlar det om någon annan produkt kanske en mus,
man kanske gillar flera möss men man köper bara en av dom.
Spel behöver inte vara konkurrerande, man ska bara göra ett så bra
jobb som möjligt med spelet så att så många som möjligt finner det underhållande.

Film kan jag också ta som ett exempel. Batman filmerna konkurrerar knappast
med Superman. Är jag intresserad av båda köper jag båda.

Permalänk
Avstängd

Bra, hitman är ett spel som kan bli hur grym som helst, jag skulle vilja se mycket mer free roaming på banorna.

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Detta är enligt mig enormt viktigt. Kreativitet och innovation är det naturliga skapandet; inte en sökan att vara så annorlunda som möjligt.

Precis det är just där åsikter skiljer sig, en del ser innovation som ett försök att vara annorlunda, dvs innovation för innovations skull. Innovation handlar om en naturlig förbättring som oftast tar med en relativt stor förändring så som du skriver. Jag kan liksom komma på en miljon knäppa spel idéer bara för att jag ska eller kan, men kanske bara 2 av dom är innovativa OCH bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag väl kom in i Hitman (har bara spelat det senaste) så tyckte jag det var riktigt najs. Men eftersom jag jämförde det med Batman, Tomb Raider och Assassin's Creed så var det väldigt annorlunda i början. Tyvärr är det lite buggigt (de filmsekvenser som utspelar sig i spelmotorn laggar vid varje kamerabyte t ex), men jag tyckte det var värt mina pengar. Så med lite mer arbete så kan det bli riktigt najs.

Permalänk
Medlem

Damnit, nu lär det aldrig komma en Freedom fighters 2... -.-

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Tråkigt för dom som blir av med sina jobb men tror nog att dom flesta blir upplockade av andra spelstudios snart nog.
Trevligt att dom satsar på Hitman, senaste Hitman var riktigt bra enligt mig och det känns som en ny era av serien.

Har älskat Hitman serien sen första spelet men håller inte alls med de som säger att de tidigare var bättre, förmodligen är det nostalgitarmen som rycker hos dem.

Det som var bättre var uppdragen, att man gjorde helt olika uppdrag och inte skulle rädda Victoria.
Spelmotorn och vad man kunde göra är betydligt bättre i Absolution (enligt mig).

Förhoppningsvis så är det tänkt att man skall se Absolution som en nystart och att Diana och Agent 47 startar en ny "Agency" i nästa spel.

Ser gärna att tidningen från Blood Money kommer tillbaka

Absolution var ett linjärt tråkigt corridor shooter spel med stealth elements.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear