Microsoft förbereder andra generationen Surface RT med Qualcomm-processor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förbereder andra generationen Surface RT med Qualcomm-processor

Windows RT och Surface RT blev inte den succésaga Microsoft hoppats på, men trots detta uppges företaget arbeta på flera nya surfplattor baserade på operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror inte att detta kan rädda deras os..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Kanske blir ett köp av en RT då om Microsoft ger plattan en bättre skärm.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Avstängd

Bättre prestanda behöver den helt klart, det är vad jag har väntat på. Kanske blir ett köp denna generation.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

En platta på 7-8" och jag köper direkt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Ska det finnas en kalender nu också!?! Revolutionerande!

Permalänk
Medlem

Dags att hoppa över andra generationen av RT. Lär förhoppningsvis slippa hoppa över en tredje generation.

Permalänk
Medlem

Hmm, kan vara intressant om de fixar till taktil och haptisk feedback på skärmen, bättre IP-klassning och mer stöttålighet.
Ett operativ som är open source hade suttit fint också, likaså säkerhetsfunktioner som tryggar användarna mot övervakning och registrering. Fixar Microsoft det så kanske det blir ett köp

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Det känns rätt nice ändå att Microsoft försöker iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Hmm, kan vara intressant om de fixar till taktil och haptisk feedback på skärmen, bättre IP-klassning och mer stöttålighet.
Ett operativ som är open source hade suttit fint också, likaså säkerhetsfunktioner som tryggar användarna mot övervakning och registrering. Fixar Microsoft det så kanske det blir ett köp

Fast skall man hitta en platta som fyller alla de önskemålen så får man nog vända sig utanför Apple, google och Microsofts produktgrupper.

Jag skulle bli nöjd med uppdaterad och lite rappare hårdvara samt en aggressiv prissättning.
Just nu känns det tyvärr som man gör allt för att prissätta bort sig, gissningsvis av rädsla för att stöta sig med andra RT tillverkare.

Det är iof okey att nischa in sig som en premium produkt men då måste man nog först se till att även kunderna uppfattar produkten som det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

En vettigt prissatt windows platta med full-hd och jag köper en..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

En platta på 7-8" och jag köper direkt.

Här har du en 8" platta med Windows 8
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780885&cks=ASS&assoc=B99...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Jag har en asus vivotab rt 64gb som man köpt för 2500kr ny så man fick den billigt.
Det är ganska dålig med appar så det hade varit nice om man fick tillgång till wp store och sen hade det varit bra om det fick till bättre flyt då det kan laga till vid skifte av appar.
Hoppas de fixar det som saknas och det hade varit nice om man kunde installera på skrivbordet utan att behöva jailbreaka den. Sen så hade den varit nice med en del portad mjukvara typ age of empires 1, stronghold, cs 1.6, utorrent, vlc och spotify..........
Då hade jag varit nöjd

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Jag skulle gärna prova en. Vet någon om den fungerar i landskapsläge? Inte så kul att scrolla igenom långa dokument i landskapsläge på 16/9.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Jag skulle gärna prova en. Vet någon om den fungerar i landskapsläge? Inte så kul att scrolla igenom långa dokument i landskapsläge på 16/9.

Det går använda dem i porträttläge men jag rekommenderar 1080 och uppåt då

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Ja, det kan ju inte bli sämre i alla fall. Men jag tror att de måste sänka priset ner till typ Nexus-7 om det ska lyckas. Folk ser inte en surfplatta som något som ska kosta massa pengar, och det måste Microsoft förstå. Att det är magnesium och ditten och datten skiter folk i.

"Ja jag tänkte inte köpa... Men så såg jag att det var magnesium så då slog jag till direkt!"... Sa ingen, någonsin.

Microsoft har sin hängivna skara köpare som skulle köpa även om den var gjort i papp, så de borde istället fokusera på funktioner, och sluta uppmuntra till spammeri av store. Det spelar ingen roll om man har 40 miljoner appar om alla är skit, och man varken har instagram, eller facebooks officiella app.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Det tråkiga med den är att det är den äldre atomvarianten.
kommer en ny i höst som som blir rejält uppdaterad.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Själv är jag nöjd med min RT. Men jag är ju medveten om att det är den första generationen. Apparna kommer så småningom.
Jag ser den inte som en ersättare till min vanliga dator:
http://www.zdnet.com/why-im-not-trading-my-surface-rt-for-a-s...

För det jag använder den till funkar den.

Lite kul att Microsoft börjar göra reklam för RT också:
http://www.youtube.com/watch?v=aYq_gOPrFeI
http://www.youtube.com/watch?v=-UGxKX6IU1U&feature=player_emb...

Permalänk

En till fail-platta från m$. Vad kan du göra med den? Finns inga bra appar att tala om och det kommer det inte heller finns på LÄNGE! Inga företag är intresserade av att utveckla till en platform som har typ 2% av marknaden -finns inga pengar i det. Och varför betala nästan 5000:- för denna när du kan få en marknadsledande platta från Apple som har flera år av generationer bakom sig med kvalitetsappar för alla dina behov? Ja iPad är fortfarande hästlängder före när det gäller i princip allt. De får allt ta och sänka priset till hälften om de ska få folk att byta ecosystem från iOS eller Android.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte vet hur man ska använda prestandan? Android-prylar kan alltid behöva mer prestanda, det är ju ett litet OS man kan göra allt med. Windows RT, liksom, vad gör man? Spelar cut the rope och surfar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Jag har en asus vivotab rt 64gb som man köpt för 2500kr ny så man fick den billigt.
Det är ganska dålig med appar så det hade varit nice om man fick tillgång till wp store och sen hade det varit bra om det fick till bättre flyt då det kan laga till vid skifte av appar.
Hoppas de fixar det som saknas och det hade varit nice om man kunde installera på skrivbordet utan att behöva jailbreaka den. Sen så hade den varit nice med en del portad mjukvara typ age of empires 1, stronghold, cs 1.6, utorrent, vlc och spotify..........
Då hade jag varit nöjd

Det låter som en platta med atom och win 8 är bättre lämpat för dig än rt, har en själv Acer w510.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Själv tror jag inte högre prestanda skulle vara nyckeln till succé här. RT i mångt och mycket behöver appar medan vanliga win8 har det som bonus(bra eller dålig bonus är upp till var och en, starta inte flame plz) över vanliga x86 utbudet. Då vanliga win 8 är mer efterfrågat och X86 program där täcker alla behov så känns det inte som att det gemensamma app utbudet skulle ta något jättekliv bara för att prestandan på ARM ökas.

Men vi får väll se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SmörBacon:

En till fail-platta från m$. Vad kan du göra med den? Finns inga bra appar att tala om och det kommer det inte heller finns på LÄNGE! Inga företag är intresserade av att utveckla till en platform som har typ 2% av marknaden -finns inga pengar i det. Och varför betala nästan 5000:- för denna när du kan få en marknadsledande platta från Apple som har flera år av generationer bakom sig med kvalitetsappar för alla dina behov? Ja iPad är fortfarande hästlängder före när det gäller i princip allt. De får allt ta och sänka priset till hälften om de ska få folk att byta ecosystem från iOS eller Android.

Vad kan du göra på din iPad som du inte kan göra med en RT?
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/compare#T1=micro...

Vad vet du vilka appar det finns? Du gissar nog bara.
För övrigt funkar väl webbläsaren också.

Studenter kommer att få RT billigare:
http://www.maclife.com/article/news/microsoft_pits_199_surfac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

En till fail-platta från m$. Vad kan du göra med den? Finns inga bra appar att tala om och det kommer det inte heller finns på LÄNGE! Inga företag är intresserade av att utveckla till en platform som har typ 2% av marknaden -finns inga pengar i det. Och varför betala nästan 5000:- för denna när du kan få en marknadsledande platta från Apple som har flera år av generationer bakom sig med kvalitetsappar för alla dina behov? Ja iPad är fortfarande hästlängder före när det gäller i princip allt. De får allt ta och sänka priset till hälften om de ska få folk att byta ecosystem från iOS eller Android.

Oja, office är helt värdelöst.
Windows har en större marknadsandel är 2% också.

Men @pple (jag kan också skriva namn med andra tecken) verkar ju ligga dig varmt om hjärtat iaf. Varför inte tycka att konkurrens är bra och förstå att vi människor tycker olika och för vissa funkar iOS/Android bra medan för andra så funkar Windows bättre?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det låter som en platta med atom och win 8 är bättre lämpat för dig än rt, har en själv Acer w510.

aa det är sant jag hade inte råd för en atom platta för anas hade man tagit en sån. Jag har ju inte haft en surfplatta tidigare så man orkade inte spara ihop till en atom tablet.
Jag kollade länge på en sån acer w510 men det blev en asus vivotab rt för 2500kr men jag är väl nöjd med den men jag saknar det atom kan

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Ärligt talat är jag ointresserad av den begränsade RT plattan men trevlig uppgradering om det handlar om snapdragon 800, åtminstone av vad de preliminära siffrorna för topp modelen..

Men återkom med när de uppgraderar surface Pro till haswell gärna med rejäl gpu del... då kommer nog min stackars plånbok gråta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Själv är jag nöjd med min RT. Men jag är ju medveten om att det är den första generationen. Apparna kommer så småningom.
Jag ser den inte som en ersättare till min vanliga dator:
http://www.zdnet.com/why-im-not-trading-my-surface-rt-for-a-s...

För det jag använder den till funkar den.

Lite kul att Microsoft börjar göra reklam för RT också:
http://www.youtube.com/watch?v=aYq_gOPrFeI
http://www.youtube.com/watch?v=-UGxKX6IU1U&feature=player_emb...

Vibbar av retro
SEGA DOES WHAT NINTENDON'T
http://www.youtube.com/watch?v=4YV5jV3olWI

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Jag har en asus vivotab rt 64gb som man köpt för 2500kr ny så man fick den billigt.
Det är ganska dålig med appar så det hade varit nice om man fick tillgång till wp store och sen hade det varit bra om det fick till bättre flyt då det kan laga till vid skifte av appar.
Hoppas de fixar det som saknas och det hade varit nice om man kunde installera på skrivbordet utan att behöva jailbreaka den. Sen så hade den varit nice med en del portad mjukvara typ age of empires 1, stronghold, cs 1.6, utorrent, vlc och spotify..........
Då hade jag varit nöjd

Det låter som att en platta med riktiga Windows 8 x86 är det du söker

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av Arion:

Det låter som att en platta med riktiga Windows 8 x86 är det du söker

aa blev asus vivo rt eftersom man fick den billigt. hade ingen tablet så jag orkade inte spara ihop till en win8 platta tyvärr.
Sen så hade denna bättre bygg kvalitet än de flesta atom plattor

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Problemet med Windows RT ser jag som ett hårdvaruproblem faktiskt.

Hårdvaruproblemet är att Intel helt enkelt har släppt för "bra" Atom-processorer. De som finns nu är hyfsade och de som kommer snart är betydligt bättre. Det innebär att den enda fördelen med RT, att det går att köra på strömsnåla ARM-processorer försvinner i och med att det finns x86-processorer som är ungefär lika strömsnåla (finns ju Androidtelefoner med Atom som verkar helt ok). Då vinner man egentligen ingenting på att köra RT istället för riktigt Win 8.

Jag spår att Windows RT försvinner relativt snart, kanske inom ett år. Det är en meningslös återvändsgränd.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."