Intel Ivy Bridge-E lanseras i september

Permalänk
Melding Plague

Intel Ivy Bridge-E lanseras i september

Halvledarjätten Intel lanserar nästa entusiastserie processorer Ivy Bridge-E under tredje kvartalet 2013, vilket nu ringas in till början av september.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var bättre med X58 när Extreme modellerna kom före Mainstream!

Då kände man ju som entusiast att man verkligen var först med något riktigt häftigt.

Lite surt att lägga 5000-10.000 på en prolle när det inte ens är senaste generationen!

Permalänk
Inaktiv

Som väntat. Men jag skulle nog inte uppgradera förrän Haswell-E. X79 är ju redan en gammal plattform som tyvärr redan passerat bäst före datum. X58 plattformen höll ju som bekant mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Som väntat. Men jag skulle nog inte uppgradera förrän Haswell-E. X79 är ju redan en gammal plattform som tyvärr redan passerat bäst före datum. X58 plattformen höll ju som bekant mycket längre.

Ja - det var min plan. Jag uppgraderar sällan och jag tänkte att om man köper en Haswell-E med X99 platform och DDR4 så blir borde det hålla r-i-k-t-i-g-t länge

Permalänk
Administrativ avgift

Och vart f"n är mina 8kärniga processorer?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Var bättre med X58 när Extreme modellerna kom före Mainstream!

Då kände man ju som entusiast att man verkligen var först med något riktigt häftigt.

Lite surt att lägga 5000-10.000 på en prolle när det inte ens är senaste generationen!

Jo, det var bättre tider det.

Bäst för Intel att IHSen är FASTLÖDD på kärnan på IB-E och Haswell-E, aldrig att jag lägger 5-6000kr på en CPU där IHSen är limmad med kylpasta på kärnan.

Speciellt inte när jag bor i ett land som är varmt och fuktigt.

20ºC ΔT = vilket kommer innebära runt 50ºC idle och 90-110ºC full load vid rendering... Allt annat än acceptabelt.

Kolla bara på HardForum och OCN t.ex. Folk som deliddat sina 4670/4770K och applicerat Liquid Metal kylpasta mellan IHS och kärnan istället för skiten som Intel skickar med har sänkt sina temperaturer med upp till 30ºC.

Permalänk
Medlem

Så vad ersätter i7-3930k?

EDIT: duuhh, ska dricka mera kaffe nu så hjärnan vaknar...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Kolla bara på HardForum och OCN t.ex. Folk som deliddat sina 4670/4770K och applicerat Liquid Metal kylpasta mellan IHS och kärnan istället för skiten som Intel skickar med har sänkt sina temperaturer med upp till 30ºC.

Oh fan.

Jo jag satt faktiskt och lurade på en uppgradering till Haswell och tänkte att nu var det dags, speciellt i och med att det är en "tock".

Men sedan läste jag alla reviews och visst det är ingen dålig processor men dom har ju lagt 90% av krutet på bättre gpu och strömsparning. Sedan att spänningskretsarna sitter i processorn är ju inte heller "great" för oss som vill klocka.

Så jag kör vidare på min hederliga X58 ett tag till

wPrime32 på 8.2 sek och 3dmark11 X6344 är fortfarande helt ok för mig

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trisse23:

Och vart f"n är mina 8kärniga processorer?

Det är Haswell-E

Men denna CPUn 4820k är väldigt bra prolle vs 4770k då den kommer kosta typ samma och då får man X79 på köpet om man behöver det ofc.

Köper direkt 4930k om den har lite bättre överklocking. Stannat på 4.9 atm :/ validate på 5.0 men inte samma sak.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Haswell-e Redan börjat spara hihiih samt ett nytt gfx vad som nu kommer stå på tapeten då.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Det är Haswell-E

Men denna CPUn 4820k är väldigt bra prolle v0k då den kommer kosta typ samma och då får man X79 på köpet om man behöver det ofc.

Köper direkt 4930k om den har lite bättre överklocking. Stannat på 4.9 atm :/ validate på 5.0 men inte samma sak.

Bra? Ja den drar ju mycket mer och hela systemet kostar också mer. Skillnaderna är minimala förutom minneskrävande applikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Klappa:

Bra? Ja den drar ju mycket mer och hela systemet kostar också mer. Skillnaderna är minimala förutom minneskrävande applikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Systemet kostar inte mer en 4770k då det finns billiga X79 moderkort.

Beror på vad man behöver.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Som väntat. Men jag skulle nog inte uppgradera förrän Haswell-E. X79 är ju redan en gammal plattform som tyvärr redan passerat bäst före datum. X58 plattformen höll ju som bekant mycket längre.

X58 håller ganska bra än tycker jag

Permalänk
Medlem

Kommer denna processor serie ha problem med värmen vid överklockning precis som vanliga ivy-bridge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Som väntat. Men jag skulle nog inte uppgradera förrän Haswell-E. X79 är ju redan en gammal plattform som tyvärr redan passerat bäst före datum. X58 plattformen höll ju som bekant mycket längre.

Varför är X79 en "gammal" plattform som passerat sitt bästföre datum, när du själv sitter på P35 som är från 2007?
X79 är en otroligt flexibel och kraftfull plattform som inte behöver kosta skjortan som X58 gjorde.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Hm. Om IB-E stannar på X79, vad betyder det för dess native USB 3.0-stöd? X79 stödjer väl inte USB 3.0? Får moderkortstillverkarna fortsätta med sina egna lösningar för det trots att de nya processorerna har stöd för det, bara för att plattformen är gammal?

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk

En 4930k hade inte suttit fel. Sedan att det inte finns native stöd för USB 3.0 på X79 är något jag aldrig märkt av, USB 3.0 fungerar klockrent, i alla fall på min asus bräda.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem

Jag går i nyköpstankar och frågan är den vanliga. Är det värt att vänta till hösten på Ivy-E eller kan jag lika gärna ta en Sandy-E nu?
Den datorn dag har i sign fungerar bra men börjar kännas gammal och Haswell-E är för långt bort.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Systemet kostar inte mer en 4770k då det finns billiga X79 moderkort.

Beror på vad man behöver.

Varför skulle man lägga på ett X79 system som drar mycket mer el? Det är knappast värt det om man nu tänker gå 4820 prollen bara. Behöver man fler pci-e lanes och mer minnesbandbredd så kanske det är nödvändigt men annars ser jag inte det som bättre då det drar mer och har färre native sata-6 stöd tex.

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Som väntat. Men jag skulle nog inte uppgradera förrän Haswell-E. X79 är ju redan en gammal plattform som tyvärr redan passerat bäst före datum. X58 plattformen höll ju som bekant mycket längre.

Haswell-E kommer släpa efter precis på samma sätt som Ivy Bridge-E gör.
Det kommer vara samma scenario med Haswell-E när det kommer ut, det kommer vara gammalt.

Att IB-E släpps i september är ingen nyhet, har hört det datumet för länge sedan.

Helt otroligt att top of the line shit Q3 2013 inte har native USB 3.0, pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag går i nyköpstankar och frågan är den vanliga. Är det värt att vänta till hösten på Ivy-E eller kan jag lika gärna ta en Sandy-E nu?
Den datorn dag har i sign fungerar bra men börjar kännas gammal och Haswell-E är för långt bort.

Vänta tills hösten, om inte annat så lär ju priset på SB-E cpuer sänkas. Plus att vi får reda på om IB-E har samma värmeproblem vid överklockning som IB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Varför skulle man lägga på ett X79 system som drar mycket mer el? Det är knappast värt det om man nu tänker gå 4820 prollen bara. Behöver man fler pci-e lanes och mer minnesbandbredd så kanske det är nödvändigt men annars ser jag inte det som bättre då det drar mer och har färre native sata-6 stöd tex.

Om man vill ha 6 cores för animering/beräkning/film-editing etc så är det nog fortfarance socket 2011 och x79 som gäller.

Såvida man inte smäller till på en xeon eller äldre x58 extreme processor iofs..

Rätta mig om jag har fel här.

Permalänk
Medlem

F*n ta den person på Intel som bestämt namngivningssystemet för deras CPU:er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har länge tänkt att uppgradera nu till hösten eller nu när Haswell kom men då Haswell mest fokuserar kring den integrerade gpu:n så känns det inte sådär lockande. Tyvärr är ju Haswell-E för långt bort då den antagligen inte kommer förrän Q3 2014 skulle jag gissa.

Kvar finns typ bara IB-E att välja på och X79. Lite tråkigt bara att lägga pengar på "gamla" saker, men Haswell-E kommer ju vara exakt samma princip så spelar ju ingen större roll egentligen. Aja, man får väl vänta på lite tester och se hur IB-E ligger till

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Vänta tills hösten, om inte annat så lär ju priset på SB-E cpuer sänkas. Plus att vi får reda på om IB-E har samma värmeproblem vid överklockning som IB.

Får väl göra så även om det känns trist. Jag hade definitivt tänkt klocka den så förhoppningsvis gör dom Ivy-E bättre än Ivy Bridge.
Var det dålig värmespridare som var boven på Ivy Bridge eller hur var det?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Typ X89 vore inte fel USB 3.0 och fler SataIII vore lite najjs

om intel gör nytt chipset så kanske man uppgraderar före Haswell-E eller Skylake eller vad som kommer sän

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Kommer denna processor serie ha problem med värmen vid överklockning precis som vanliga ivy-bridge?

Risken är mycket uppenbar överhängande att Ivy-E har samma problem som Ivy och har skräp mellan CPU och IHS och att den inte är lika villig att grillas.
Risken är extremt överhängade att Haswell E lider av samma sjuka som Haswell senare då det inte finns incitament att fixa det innan AMD kommer på banan.
Ingen är gladare än mig om detta är fel, men som det nu ser ut är det X79+SB-E som är kungen och skulle inte tevak att köpa den kombom just för att slippa strulet Ivy dras med och pytteliten mer prestanda som äts upp av bättre OC på SB-E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Får väl göra så även om det känns trist. Jag hade definitivt tänkt klocka den så förhoppningsvis gör dom Ivy-E bättre än Ivy Bridge.
Var det dålig värmespridare som var boven på Ivy Bridge eller hur var det?

Inte värmespridaren i sig som är dålig, utan hur dem har fäst den på själva CPU-kärnan. På tidigare processorer (Sandy Bridge och tidigare) så har de lödat fast värmespridaren på kärnan, precis som det ska göras för att få maximal värmeöverföring. Men nu har dem istället börjat limma fast den med kylpasta på kärnan och silikon längs kanterna på värmespridaren. Visst, till viss del fungerar det, men bara för dem som inte vill överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Inte värmespridaren i sig som är dålig, utan hur dem har fäst den på själva CPU-kärnan. På tidigare processorer (Sandy Bridge och tidigare) så har de lödat fast värmespridaren på kärnan, precis som det ska göras för att få maximal värmeöverföring. Men nu har dem istället börjat limma fast den med kylpasta på kärnan och silikon längs kanterna på värmespridaren. Visst, till viss del fungerar det, men bara för dem som inte vill överklocka.

Tack för klargörandet. Får väl hålla kollen och se hur Ivy-E ser ut när dom kommer.
Vet du hur Sandy-E är byggd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Tack för klargörandet. Får väl hålla kollen och se hur Ivy-E ser ut när dom kommer.
Vet du hur Sandy-E är byggd?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är byggd som den ska, med fastlödd värmespridare.