Microsoft Windows RT – partnertillverkare överger skeppet

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows RT – partnertillverkare överger skeppet

Microsoft kan bli ensam kvar att lansera produkter baserade på Windows RT senare i år då partnertillverkare överger operativsystemet. Det rapporterar branschtidningen Digitimes.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så det kan gå!

Permalänk
Avstängd

dem lyssnade om xbox one men inte windows 8

jag vill ha start menyn tillbaka

Permalänk
Medlem

ja, skulle jag köpa en portabel enhet och köra winddows8 på den så vill jag ha fullfjädrade win8 på den. Känns som om winRT är ett halvdant mellanting.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

känns som ms inte har ett av sina topp år

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Är inte så jätteförvånad att Windows RT har fått en trög start. Det blir nog bättre nu när antalet appar ökar rätt raskt.

Skrivet av lord_vasagos:

känns som ms inte har ett av sina topp år

Kan tyckas så men på börsen ligger de faktiskt på sin hösta notering på fem år.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_vasagos:

känns som ms inte har ett av sina topp år

Deras sämsta år är fortf bättre än majoriteten av andra företags bästa år så jag tror inte det gör så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av zzcool:

dem lyssnade om xbox one men inte windows 8

jag vill ha start menyn tillbaka

Fast microsoft lyssnade också angående Winows 8. Det är därför Windows 8.1 kommer med en startmeny.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Är inte så jätteförvånad att Windows RT har fått en trög start. Det blir nog bättre nu när antalet appar ökar rätt raskt.

Kan du ge några exempel på varför någon kund skulle välja en Windows RT platta över en Windows 8 platta med Intel/AMD?

Är inte problemet att Windows RT har uppenbara nackdelar i att inte kunna köra "Windows program" och det finns helt enkelt inte några fördelar mot low-end Intel/AMD körandes Win8?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FudgieCars:

Fast microsoft lyssnade också angående Winows 8. Det är därför Windows 8.1 kommer med en startmeny.

knapp som leder till metro inget annorlunda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FudgieCars:

Fast microsoft lyssnade också angående Winows 8. Det är därför Windows 8.1 kommer med en startmeny.

Fel. Det kommer en startknapp, inte startmeny! Den nya startknappen tar dig fortfarande till startskärmen.

Annars håller jag med dig, det kommer mycket bra godis i Windows 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Fel. Det kommer en startknapp, inte startmeny! Den nya startknappen tar dig fortfarande till startskärmen.

Annars håller jag med dig, det kommer mycket bra godis i Windows 8.1.

Tack för rättningen, kom på det nu när du sa det

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Haha ja det var exakt det här jag visste skulle hända. Känns lite som Microsoft har panik för tillfället och inte har någon aning vad de vill med deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan du ge några exempel på varför någon kund skulle välja en Windows RT platta över en Windows 8 platta med Intel/AMD?

Är inte problemet att Windows RT har uppenbara nackdelar i att inte kunna köra "Windows program" och det finns helt enkelt inte några fördelar mot low-end Intel/AMD körandes Win8?

Nu har jag ingen platta och inte provat så många heller då jag helt enkelt inte sett behovet av det för min del. Men skulle behovet komma så vill man ju kunna köra "windows program" på en windows enhet. Fast går det att köra "Mac OS program" på en ipad?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

RT var något av en halvförlamad produkt till att börja med, som om dess enda uppgift var att fylla hålet som fanns innan Intel hade en bra produkt för tablet-lösningar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Först överger tillverkarna Windows Phone, sedan tvingas de (Microsoft) till en pudel av Jan O Karlsson-mått angående Xbox-one och nu tappar tillverkarna intresse för RT... Ser ju bra ut det här, Microsoft!

Hur som helst så är det lite tråkigt. Om jag någonsin hade köpt en RT-platta så hade det blivit från en partnertillverkare, och inte Microsofts egna, sjukt dyra modell... Men samtidigt förstår jag att det som tillverkare inte tiller något i att vara hygglo mot Microsoft, och gå med förlust. Inga kunder, ingen kvalitet på apparna, inga framtidsutsikter...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Nu har jag ingen platta och inte provat så många heller då jag helt enkelt inte sett behovet av det för min del. Men skulle behovet komma så vill man ju kunna köra "windows program" på en windows enhet. Fast går det att köra "Mac OS program" på en ipad?

Skillnaden är att Apple har insett att man inte vill/kan jobba med fullfjädrade program i sin lilla smidiga platta. De erbjuder 900 000 smidiga appar för de simpla tasks du vill göra. Skillnaden är också att Microsoft erbjuder inte dessa appar så man dras till att vilja ta den svåra vägen och jobba med fullfjädrade program istället - detta går då inte heller. Fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Skillnaden är att Apple har insett att man inte vill/kan jobba med fullfjädrade program i sin lilla smidiga platta. De erbjuder 900 000 smidiga appar för de simpla tasks du vill göra. Skillnaden är också att Microsoft erbjuder inte dessa appar så man dras till att vilja ta den svåra vägen och jobba med fullfjädrade program istället - detta går då inte heller. Fail.

Nä det jag tänkte med förstås. Att apputbudet på windows är under all kritik råder det inget tvivel om, fast till iOS är det ju inte apple som själva står för alla appar heller. I början fanns det egentligen inte så många "vettiga" appar till apples produkter heller men då var allt relativt nytt så det är ju en annan historia. Det jag egentligen funderade lite på är varför man ställer högre krav på kompatibilitet på "windows-program" på en windows version/enhet som är anpassad för just appar? I just det avseendet är ju en ipad lika kass om jag förstått det rätt.
Hur som helst, vill MS något med sina plattor får de se till att främja app-utvecklarna på ett bra sätt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av SmörBacon:

Skillnaden är att Apple har insett att man inte vill/kan jobba med fullfjädrade program i sin lilla smidiga platta. De erbjuder 900 000 smidiga appar för de simpla tasks du vill göra. Skillnaden är också att Microsoft erbjuder inte dessa appar så man dras till att vilja ta den svåra vägen och jobba med fullfjädrade program istället - detta går då inte heller. Fail.

Hur tänker du här? Förrutom för office som blir ganska naturligt att man kör i skrivbordsläget eftersom man ändå kör med tangentbord, allt annat kör man ju i modern ui. (det borde varit med en modern-ui filhanterare dock från start)

Svagheten är väl den onda cirkel som det är. Dom är för sent på det så utvecklarna ser för liten marknad och släpper inte inne-spelen som gör att ipad och android säljer. Och det gör att tillverkare satsar på de andra som gör att utvecklare som gör att.....

Samt att jag tror att det är en nackdel att göra något som ser ut som något annat utan att ha en rimlig förklaring på varför det inte är det för "vanliga människor". (RT kontra x86-version)

Är dock övertygad om att det är "kompis"-appar som säljer både telefoner och plattor, quizkampen, wordfeud osv osv. Då räcker det inte med wordament.

Blev glatt överraskad att Adobe har släppt en gratis Photoshop express till RT. Väldigt smidig

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Skillnaden är att Apple har insett att man inte vill/kan jobba med fullfjädrade program i sin lilla smidiga platta. De erbjuder 900 000 smidiga appar för de simpla tasks du vill göra. Skillnaden är också att Microsoft erbjuder inte dessa appar så man dras till att vilja ta den svåra vägen och jobba med fullfjädrade program istället - detta går då inte heller. Fail.

Helt rätt! Det är här Microsoft missbedömt vad marknaden efterfrågade. Man efterfrågade surfplattor, inte kompromisser av två världar som Surface-idén är. ARM eller Intel i plattan är faktiskt irrelevant. Konceptet med en hybrid vars målsättning är att göra allt perfekt kommer inte lyckas med någon av det. Det är en "holy grail" inom design, det kan inte göras. Vilket konkurrenterna insett och framgångarna är på en helt annan nivå för dem. Tycker Q1-resultaten för dem talar sitt språk tydligt. Det är positivt att företaget som helhet går bra. Men vart det fallerat under de senaste 7+ månaderna råder det ingen tvekan om.
http://emerset.com/licensing-negotiations/articles/microsoft-...
Windows 8.1 och nästa Surface kommer enbart roa dem redan frälsta tyvärr. Det kommer inte förändra läget som råder för Microsoft.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket som Microsoft gör rätt numera, varken med hårdvara eller mjukvara.
Tyvärr är det nog snart försent att börja ändra, tex i Windows 8.1 finns inte dom ändringar som folk kräver och vill ha.
Många börjar lämna det sjunkande skeppet nu, gäller både användare och tillverkare av ett flertal MS produkter
Förutspår ett totalt sammanbrott för Windows 8.1 tidigt nästa år, och MS har att välja på att börja lyssna på kunderna, eller se sitt företag i fritt fall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Hur som helst, vill MS något med sina plattor får de se till att främja app-utvecklarna på ett bra sätt.

Menar du som https://build.windowsstore.com/keepthecash?ep=1#fbid=a923LISf...

Keep the cash!
1 Publish your app(s) in the Windows Store and/or Windows Phone Store from March 8th to June 30th, 2013.
2 Enter up to 10 apps per Store and get a $100 virtual Visa card for each that qualifies (up to $2000*).

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Hur som helst, vill MS något med sina plattor får de se till att främja app-utvecklarna på ett bra sätt.

Det är att börja från fel håll. Du kan ha världens bästa villkor för utvecklare, men resulterar det i en plattform ingen vill ha så finns inga användare som kommer köpa dina appar. Microsoft betalar ju redan idag upp till $2000 till apputvecklare, baserat på hur många appar man publicerar. Detta blåser visserligen upp antalet appar men det har noll betydelse. Det är en jävla skillnat på 800 000 bra-superbra appar och 800 000 Skitdåliga-OK appar.

Sedan har du problemet att smartphones och plattor har funnits ett tag nu, och det finns ett antal appar som användare helt sonika kräver för att känna att det är en OK plattform. Här har Microsoft misslyckats totalt. Det finns ännu ingen riktig facebook-app, ingen gmail-app, det tog en halv evighet innan det fanns en youtube-app osv osv... Även om "tredjepartsappar" kanske i vissa fall är bättre så känna det lite skrangligt när de stora drakarna undviker plattformen. Köper man en android-eller iOS-baserad telefon/platta så riskerar man inte att viktiga appar saknas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Nä det jag tänkte med förstås. Att apputbudet på windows är under all kritik råder det inget tvivel om, fast till iOS är det ju inte apple som själva står för alla appar heller. I början fanns det egentligen inte så många "vettiga" appar till apples produkter heller men då var allt relativt nytt så det är ju en annan historia. Det jag egentligen funderade lite på är varför man ställer högre krav på kompatibilitet på "windows-program" på en windows version/enhet som är anpassad för just appar? I just det avseendet är ju en ipad lika kass om jag förstått det rätt.
Hur som helst, vill MS något med sina plattor får de se till att främja app-utvecklarna på ett bra sätt.

Fast apputbudet har ju ökat till 80 000 mycket snabbare än vad Apple lyckades med. Vet inte om man kan begära så mycket mer om samma hastighet håller i sig?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Dom borde bara ge upp och lägga krut på W8 istälelt. RT fyller inget som helst syfte i min mening. vi vill inte ha slöa Qualcom plattor som man inte kan göra ett skit med. Det dödar ju hela syftet med att ha en Windows platta, som man vill kunna göra ALLT man gör på sin dator. Vill man ha en platta som är som en "tunn klient" så kör jag faktiskt hellre IOS eller Android.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av strejf:

Fast apputbudet har ju ökat till 80 000 mycket snabbare än vad Apple lyckades med. Vet inte om man kan begära så mycket mer om samma hastighet håller i sig?

Alltså varför fortsätter folk jämföra hur det var med Apples utbud av appar osv. när iOS släpptes? De var först ut på marknaden och detta var ett flertal år sedan. Folk visste inte ens om konceptet app liksom. Och dessutom fanns det många KVALITETS-appar när den släpptes för de viktigaste sakerna folk ville ha. Och hur som helst spelar det ju ingen roll hur det såg ut 5 år sedan. Precis nu har Apple typ en miljon fetingbra appar i sin store, Android börjar komma ikapp här dessutom. Om du skall få någon att byta från Android eller iOS går det inte att skylla på utbudet från konkorrensen 5 år sedan. Faktum är att precis nu idag så sitter de flesta med en iOS-produkt eller en Android. Varför skall någon av dessa byta från något som funkar perfekt till något där det KANSKE kommer appar som nästan motsvarar de de har idag någon långt i framtiden?

Kan verka hårt men som kund vill jag ha något som är minst lika bra som det jag redan har

Permalänk
Medlem

Tycker personligen de borde lägga ner RT Och enbart satsa på deras Pro plattor, finns enligt mig inget syfte med en ARM baserad Windows burk, bara slöseri, äger själv en Surface Pro på grund av dessa anledningar.

Vill ha en platta, men även en dator med mig, och denna uppfyller båda punkterna. Som platta funkar den riktigt bra och stark nog att ersätta en ultrabook.

Faktum är att Använda Win 8 på platta funkar ofantligt bra, bättre en vad jag först hade trott men med det sagt, BORT med RT skiten, fokusera på riktiga Win 8 plattor istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

RT borde de inte lagt något krut på alls, mycket otymplig att jobba med, väldigt nerlåst.

Har en surface pro på jobb som där är väldigt trevligt drag i, där kan man köra applikationer som fungerar med w8 (vilket är det mesta från w7) där ser jag ett verkligt syfte. Ingen platta jag skulle köpa hem personligen då den fortfarande kostar för mycket.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zicsoen:

Nu har jag ingen platta och inte provat så många heller då jag helt enkelt inte sett behovet av det för min del. Men skulle behovet komma så vill man ju kunna köra "windows program" på en windows enhet. Fast går det att köra "Mac OS program" på en ipad?

Det går inte att köra OSX-program på en iPad, men vad hittar du en konkurrerande enhet som kan köra OSX-program? I fallet med Windows så har du valmöjligheten och plattorna med Win8 är inte dyrare, de har ungefär samma batteritid, de är (marginellt) snabbare och som extra bonus kan de även köra alla gamla Windows-program.

Så om man som kund ska välja Windows RT borde det finnas någon fördel som saknas i Win8 annars tycker i alla fall jag att det är en rätt meningslös produkt.

BTW: när Windows RT lanserades förra året skrev jag att det OS:et kommer vara nerlagt innan 2013 är över. Om Surface2 är den enda platta som kommer lanseras i närtid så lär den kristallkulan ha visat rätt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Tycker personligen de borde lägga ner RT Och enbart satsa på deras Pro plattor, finns enligt mig inget syfte med en ARM baserad Windows burk, bara slöseri, äger själv en Surface Pro på grund av dessa anledningar.

Vill ha en platta, men även en dator med mig, och denna uppfyller båda punkterna. Som platta funkar den riktigt bra och stark nog att ersätta en ultrabook.

Faktum är att Använda Win 8 på platta funkar ofantligt bra, bättre en vad jag först hade trott men med det sagt, BORT med RT skiten, fokusera på riktiga Win 8 plattor istället.

Intressant att det verkar funka så bra ändå. Personligen kan jag tycka det är ett fundamentalt fel i att använda ett fullfjädrade OS och progam via ett touch GUI. I dessa falll känns det som man borde sakna mus, skärmyta, prestanda osv.?