Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Melding Plague

Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Förvaltningsrätten beslutar att datorer ska räknas som tv-mottagare och därmed vara licenspliktiga, men om detta även gäller surfplattor och mobiltelefoner är fortfarande oklart.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt...

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att det slutligen blev så.

inb4 shitstorm

Permalänk
Medlem

Here we go again x)

Permalänk

än är det inte slut. detta kommer överklagas förhoppningsvis till högsta instans och inte förrens då har vi ett riktigt svar

Permalänk

Sen när är datorer avsedda för att vara tv-mottagare?
Edit: http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17011002.ab klirr i kassan säger det hos radiotjänsten....
"Snyggt! Med andra ord borde jag nu kunna ansöka om barnbidrag då jag har MÖJLIGHETEN till att skaffa barn.." klockren kommentar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Och hur hög löneökning får Eva Hamilton och Stefan Hämäläinen? Jag är övertygat att det är mutor inblandade.

Permalänk
Medlem

Dags o baka in det i skatten istället då kanske om de ska göra det så brett att du inte kan äga en teknisk pryl utan att vara tvungen att betala tv licens även om du inte använder tjänsten......

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Så någon fattig student som inte äger en TV men måste köpa en dator för skolan i och med att skolornas läroplattformar finns på internet kan tvingas att betala dubbelt så mycket för "datorn" (förutsatt att datorn och avgiften ligger på snarlik summa)?

Jädra parasiter de som kommer på sådana här "lagar".

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt absurt. Ska man då börja betala för allt man har möjligheten till att se? Isf vill jag börja kräva en avgift för alla som har en internetuppkoppling då de kan ta del av mina videoklipp på youtube.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Demokrati = Hyckleri i högsta grad!

Varför ska vi behöva betala för att SVT valt att sända sitt skit på Internet!
Inte ett öre får de från mig iallafall jag har ingen TV, Ingen data och ingen surfplatta tack och hej..

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk

"Lagen om finansiering av statlig radio och tv är teknikneutral och tar ingen hänsyn till vilken typ av utrustning som kan användas för att ta emot sändningarna, som sedan februari i år även finns tillgängliga på webben."

Min penis tar emot radiosignaler men jag finner inget nöje att titta på SVT på den. Måste jag betala licens ändå för att den snappar upp signaler?

Permalänk
Medlem

Det här jävla samhället man lever i alltså, det är fan så att man skäms!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

1. Varför tvingas betala för något man inte ser på?

2. Varför inför man inte betalkanaler som alla andra demokratiska företag gör? Skulle det vara OK Telia tar betalat av dig bara för att dom har möjlighet att sända sina kanaler på webben?

3. Hur ska man ta betalt av alla utomlands som kan se?

4. Hur ska man kontrollera 100.000 nya dator och mobilägare?

5. Hur ska man bevisa att just den tvn och den datorn är min och inte min kompis?

Permalänk

kommer man åka på avgiften fast datorn inte är avsedd för att ta emot tv sändningar?

Permalänk
Medlem

really?

så idiotiskt. en TV har som syfte att ta emot TV-kanaler, självklart förstår man avgiften. du betalar dock inte för ett konto på spotify endast för att din TV KAN spela musik oavsett om det är ditt mål eller inte.
varför ska då datorägare betala för en tjänst som de inte avsett att använda?

Permalänk
Medlem

Vad räknas som dator? Vilka komponenter måste vara monterade för att TV-mottagargränsen ska vara passerad?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Man blir ju mörkrädd.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Det är bara en ting jag aldrig kan fatta.

Citat:

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt och även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lagen är teknikneutral i det avseendet, skriver Radiotjänst.

Min TV är avsedd att användas på det sättet, och om jag hade haft en HTPC hade den också fallit i den gruppen, men min speldator har aldrig varit, och kommer aldrig vara avsedd för det ändamålet.
En klantigt utformad "lag".

Och ja, jag betalar avgift och tycker att det är en vettig sak för att behålla public service.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Hahaha, det är så att man funderar på att emigrera nu.
Ryssland verkar vara ett bra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Så någon fattig student som inte äger en TV men måste köpa en dator för skolan i och med att skolornas läroplattformar finns på internet kan tvingas att betala dubbelt så mycket för "datorn" (förutsatt att datorn och avgiften ligger på snarlik summa)?

Jädra parasiter de som kommer på sådana här "lagar".

Det är många grupper som är fattiga, utförsäkrade pensionärer studenter arbetslösa, nu ska man klämma åt dessa grupper och garantera 100% inbetalning

Permalänk

Eller så gör de bara helt enkelt så att ALLA måste betala? Så att det ingår i skatten? Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Så någon fattig student som inte äger en TV men måste köpa en dator för skolan i och med att skolornas läroplattformar finns på internet kan tvingas att betala dubbelt så mycket för "datorn" (förutsatt att datorn och avgiften ligger på snarlik summa)?

Jädra parasiter de som kommer på sådana här "lagar".

instämmer. way to go, radiotjänst.

Skrivet av MilkoTigern:

Min penis tar emot radiosignaler men jag finner inget nöje med att titta på SVT på den. Måste jag betala licens ändå för att den snappar upp signaler?

haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Så någon fattig student som inte äger en TV men måste köpa en dator för skolan i och med att skolornas läroplattformar finns på internet kan tvingas att betala dubbelt så mycket för "datorn" (förutsatt att datorn och avgiften ligger på snarlik summa)?

Jädra parasiter de som kommer på sådana här "lagar".

Skrivet av Schackmannen:

Sen när är datorer avsedda för att vara tv-mottagare?

Det är ju en sak att ha en tv som direkt kopplar upp sig mot tv-signaler

Men med tex dator måste du ju knappa in dig till rätt adress, dvs du kan ju undvika inte se alls som du inte kan göra med en tv?

Permalänk
Medlem

För det första så kan en normal dator fortfarande inte ta emot en utsändning. Internet kan inte användas till utsändningar över huvud taget. Det som SVT erbjuder är en ondemand-tjänst som uttryckligen inte innefattas av radiotjänst. Så nej, det är inte teknikneutralt. Tekniken måste fortfarande ha stöd för att ta emot en utsändning.

För det andra så ska utrustningen vara avsedd för att ta emot TV-signaler. De garderar sig med att det gäller även om den kan användas till annat. Men nu är inte en dator avsedd för att ta emot TV-signaler. Den kan ta emot strömmande video via ondemand-tjänster, men är fortfarande inte utvecklade med den avsikten.

Tror helt enkelt det är tekniska analfabeter som tycker det är teknikneutralt. En dator är varken avsedd för TV eller kapabel att ta emot utsändningar.

Permalänk
Medlem

har aldrig suttit på svt på min dator, no joke.. This is some bs man

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MilkoTigern:

"Lagen om finansiering av statlig radio och tv är teknikneutral och tar ingen hänsyn till vilken typ av utrustning som kan användas för att ta emot sändningarna, som sedan februari i år även finns tillgängliga på webben."

Min penis tar emot radiosignaler men jag finner inget nöje att titta på SVT på den. Måste jag betala licens ändå för att den snappar upp signaler?

Du får skaffa större antenn så går det.

Permalänk
Medlem

Detta är fan hästskit!

Permalänk

Vilken dålig start på veckan.

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken, om man inte har internet, måste man ändå betala licens då om man har dator?

Detta borde ju dras på skatten, nu blir det ju störtlöjligt om det inte gäller surfplattor, vart skall man dra gränsen, om man kan vända på datorskärmen så att det blir som en surfplatta gäller det inte då? Blir ju så mycket enklare om det dras på skatten, då slipper man ha hundratals personer i Kiruna som jobbar med detta dessutom.

För övrigt måste jag säga att jag gillar det SVT producerar, framför allt sporten.