Intel Ivy Bridge-E får fastlödd värmespridare

Permalänk
Melding Plague

Intel Ivy Bridge-E får fastlödd värmespridare

Dålig kylpasta mellan krets och värmespridare sägs ofta vara orsaken till höga temperaturer för Intels senaste processorer, men i entusiastorienterade Ivy Bridge-E används istället lödtenn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vissa lyckades ju får ner sina processorer 10 grader vid överklockning så är väl dags att de gjorde något åt det.
Betala tusentals kronor för det bästa på marknaden så stoppar de in låg nivå grejer i sista steget. Knepigt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Såja, Intel. Duktiga.

idiotförklaring borttagen
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förlåt mig för min okunnighet, men är detta positivt eller negativt? står ingenatanns i artikeln. Jag antar att det är positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Förlåt mig för min okunnighet, men är detta positivt eller negativt, står ingenatanns i artikeln. Jag antar att det är positivt.

Positivt. Leder bort värmen betydligt effektivare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur pass svårt är det att delida sin processor? Någon som testat? Är det värt det?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Grymt, så nu är det bara kombinera med Indigo Extreme så har man riktigt bra värmeledning till kylaren. Enda nackdelen är att man måste "bränna in" den kylpastan vid 90 C (och kanske att den är lite väl dyr).

Men det var bättre förr när man inte ens hade nån heatspreader!

Permalänk
Medlem

Taget! Perfekt uppgradering

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Förlåt mig för min okunnighet, men är detta positivt eller negativt? står ingenatanns i artikeln. Jag antar att det är positivt.

Detta är en mycket god nyhet för alla som vill överklocka:)

Är faktiskt lite sugen på o uppgradera till socket 2011 nu...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Positivt. Leder bort värmen betydligt effektivare.

Ok tack, misstänkte det.

Permalänk
Medlem

Vad för komponent är det dom döljer på bilden?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vad för komponent är det dom döljer på bilden?

Förmodligen någon typ av serienummer så att den som "läckt" CPUn inte kan identifieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Hur pass svårt är det att delida sin processor? Någon som testat? Är det värt det?

Finns en stor tråd om det, bara att söka.
Ett flertal som provat, några som misslyckats men många som lyckats.
Och det ska vara en stor förbättring.

Permalänk
Skrivet av Jenka27:

Hur pass svårt är det att delida sin processor? Någon som testat? Är det värt det?

Jag har bara sätt på youtube när folk har öppnat processorn med ett rakblad. Det ser inte så svårt ut men om det går fel så förlorar man nästan 2000kr eller mer och kanske skadar fingret på kuppen.

Video när en person dissekerar en Ivy Bridge processor

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Administrativ avgift

Lappat min och bort med min IHS och kör utan Fyfan vilka fina temps vanliga folk har 50 grader med vatten idle och jag kör på i 30 grader <3 -15 grader i load.!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Master of Overkill

Saken är ju den att 2011 kommer bli sjukt nice VS Haswell Z87 då det kommer 4820k med fastlödd IHS och det finns ju billiga 2011 moderkort så.

Detta tycker jag är skit nice, även fast min 3930k klockar skit bra.

Kommer nog byta direkt när jag ser reviews på 4930k och temps i höga klocks.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Verkar då vara ännu en variant av Intels produktdifferentieringar för att styra konsumenterna mot dyrare produkter, Haswell är antagligen inte en så "bra" produkt som den skulle kunna varit (på samma sätt som att i3: orna är låsta för överklockning). Avsaknaden av konkurrens från AMD:s sida gör detta möjligt, och oavsett vad man tycker om AMD bör man ha i åtanke att det är vi som konsumenter som i slutändan betalar priset...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av tvelander:

Saken är ju den att 2011 kommer bli sjukt nice VS Haswell Z87 då det kommer 4820k med fastlödd IHS och det finns ju billiga 2011 moderkort så.

Detta tycker jag är skit nice, även fast min 3930k klockar skit bra.

Kommer nog byta direkt när jag ser reviews på 4930k och temps i höga klocks.

Vad har du för temps med vilken rad yta? Lappa osv och ta 5ghz+?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur detta kan vara att "återgå" till fastlödd IHS. De har aldrig frångått det till s2011.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trisse23:

Vad har du för temps med vilken rad yta? Lappa osv och ta 5ghz+?

Jag har 63c max load med HT på i 5Ghz den peakar 73c i typ 0.5 sekunder sen hoppar ner någon gång typ.

har 480 och 360 rads.

Jag kan köra över 5Ghz men kräver över 1.512 volt och vill jag inte.

Atm kör jag 4.8 på 1.465 volt 100 % stabil.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hmm.. så med andra ord så erkänner Intel inofficiellt att det är det som är problemet med värmen och dom gör det för att spara pengar (med påföljden av att dom stryper sina egna processorer för överklockare)

Varför inte göra speciella "k" modeller med fastlödd IHS för ett högre pris? Skulle förmodligen få mer intäkter på det än att göra det s-2011 exklusivt.

Min tanke: förmodligen fler personer som skulle köpa en lite dyrare processor på s-1150 plattformen för att överklocka och dessa personer vet redan varför dom istället kanske behöver en s-2011 prolle.

Sen vet jag inte vad Intel får för pengar från moderkortstillverkarna men då moderkorten för s-2011 kostar generellt sett mer så av "budget" skäl så satsar många fler på s-1150 även om dom fortfarande vill överklocka.... well you get my point.. inte sovit på bra länge nu så tappar tråden konstant, ber om ursäkt.

Som tillägg, jag vill ju inte se att 4820k blir som 2820k (eller vad den hette) som presterade i vissa fall sämre än 2600k.

För min egen del så handlar inte överklockning endast om den högsta frekvensen utan att hitta den absolut perfekta blandningen av Prestanda, El-förbrukning, temperatur och självklart absolut stabilitet.

3770k @ 4ghz vcore: 0.990v (work in progress men ska se till att klocka den högre men fortfarande hålla mig under standard spänningen som låg på ~1.1v

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawkeyee:

Förlåt mig för min okunnighet, men är detta positivt eller negativt? står ingenatanns i artikeln. Jag antar att det är positivt.

Mycket positivt. Problemet de hade med Ivy Bridge och nu även Haswell är att de snålat med kylningen genom att använda gammal hederlig kylpasta mellan IHS skölden och själva kärnorna. Detta gör att värmen leder betydligt sämre och därför skjuter även temperaturerna i höjden så fort du börjar övervolta CPUn. Nu när de löder fast IHS skölden direkt på själva CPUn (Det var på tiden.. Tänk dig hur snopen någon skulle bli om man la ut över 5000:- på en platform och inser sedan att Intel snålat så pass mycket att överklocken blir lidande) så kommer temperaturerna bli mer vänliga.

Skrivet av tvelander:

Saken är ju den att 2011 kommer bli sjukt nice VS Haswell Z87 då det kommer 4820k med fastlödd IHS och det finns ju billiga 2011 moderkort så.

Detta tycker jag är skit nice, även fast min 3930k klockar skit bra.

Kommer nog byta direkt när jag ser reviews på 4930k och temps i höga klocks.

Fortfarande kommer pris / prestanda var sjukt låg. Så det kommer fortfarande inte vara något för den gemene spelaren. Däremot skulle det inte förvåna mig om du tog och köpte dig en IVB-E bara därför att.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Mycket positivt. Problemet de hade med Ivy Bridge och nu även Haswell är att de snålat med kylningen genom att använda gammal hederlig kylpasta mellan IHS skölden och själva kärnorna. Detta gör att värmen leder betydligt sämre och därför skjuter även temperaturerna i höjden så fort du börjar övervolta CPUn. Nu när de löder fast IHS skölden direkt på själva CPUn (Det var på tiden.. Tänk dig hur snopen någon skulle bli om man la ut över 5000:- på en platform och inser sedan att Intel snålat så pass mycket att överklocken blir lidande) så kommer temperaturerna bli mer vänliga.

Fortfarande kommer pris / prestanda var sjukt låg. Så det kommer fortfarande inte vara något för den gemene spelaren. Däremot skulle det inte förvåna mig om du tog och köpte dig en IVB-E bara därför att.

Jag köper faktiskt inget bara för att

Men klockar 4930k bättre så köper jag en sådan.

Men om man kan få ett ATX 2011 socket för 1300-1800 kronor moderkort och en 4820k för 2700-3k istället för 4770k så kanske man ska köra på en 4820k som inte kommer ha problem med temps i hög överklock

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hur vet man att dessa "engineering samples" kommer att bli lika som de serieproducerade exemplaren? Själv tycker jag det verkar vara ganska idiotiskt att förstöra en sådan fin processor bara för att titta under skalet, men den kanske redan var trasig innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Mycket positivt. Problemet de hade med Ivy Bridge och nu även Haswell är att de snålat med kylningen genom att använda gammal hederlig kylpasta mellan IHS skölden och själva kärnorna. Detta gör att värmen leder betydligt sämre och därför skjuter även temperaturerna i höjden så fort du börjar övervolta CPUn. Nu när de löder fast IHS skölden direkt på själva CPUn (Det var på tiden.. Tänk dig hur snopen någon skulle bli om man la ut över 5000:- på en platform och inser sedan att Intel snålat så pass mycket att överklocken blir lidande) så kommer temperaturerna bli mer vänliga.

Fortfarande kommer pris / prestanda var sjukt låg. Så det kommer fortfarande inte vara något för den gemene spelaren. Däremot skulle det inte förvåna mig om du tog och köpte dig en IVB-E bara därför att.

Går rykten om att Intel skall ta bort möjligheten till överklockning from Skylake. I så fall så slipper vi "problemet" med överklockning snart.

Men det kanske inte gäller -E.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ronnylov:

Hur vet man att dessa "engineering samples" kommer att bli lika som de serieproducerade exemplaren? Själv tycker jag det verkar vara ganska idiotiskt att förstöra en sådan fin processor bara för att titta under skalet, men den kanske redan var trasig innan.

Dom får ju inte sälja Engineering samples bara extrema överklockare får såna exemplar.

förstra gör man ju inte det är ju bara sätta på skalet och köra sen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur vet man att dessa "engineering samples" kommer att bli lika som de serieproducerade exemplaren? Själv tycker jag det verkar vara ganska idiotiskt att förstöra en sådan fin processor bara för att titta under skalet, men den kanske redan var trasig innan.

Haha du var mig ingen nickenyfiken:P

Nu lästa jag kanske inte helt ordentligt men ifall dom gjorde på rätt sätt så ska den inte vara allt för stora problem att få ihop den igen, med rätt verktyg.

Om man inte tänker som herr tvelander och smetar på lite kylpasta;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Verkar då vara ännu en variant av Intels produktdifferentieringar för att styra konsumenterna mot dyrare produkter, Haswell är antagligen inte en så "bra" produkt som den skulle kunna varit (på samma sätt som att i3: orna är låsta för överklockning). Avsaknaden av konkurrens från AMD:s sida gör detta möjligt, och oavsett vad man tycker om AMD bör man ha i åtanke att det är vi som konsumenter som i slutändan betalar priset...

Visst är det lite så, tyvärr.

Vill du klocka lite? Betala extra mycket för en "K" processor. Vill du klocka mycket? Betala jättemycket extra för en "E" processor plus ett dyrt moderkort.

Det är slut på tiden då man kunde köpa ett billigt moderkort för en dryg tusenlapp och en i5:a för ett par tusen och sedan skruva upp prestandan rejält genom att överklocka.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag förstår inte hur detta kan vara att "återgå" till fastlödd IHS. De har aldrig frångått det till s2011.

Beror ju på hur man "tolkar" Intels lineup, tolkar man den som att Ivy & Haswell är de "senaste generationerna" stämmer ju påståendet, men tolkar man det som att Sandy-E är entusiastsocketen och att den hela tiden "legat över" Ivy & Haswell (och Sandy med) i produktlineupen så stämmer det ju inte. (Och det sistnämnda är väl det mest korrekta).

Permalänk

Undrar om det bara gäller 4960x, eller dom billigare 4820k och 4930k också får fastlödd ihs.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w