Verktyg Visningsval
2013-06-24, 17:40   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Intel satsar på Android med Broadwell och Skylake

En platsannons från Intel avslöjar ambitionerna att anpassa operativsystemet Android för kommande Core-processorer med arkitekturerna Broadwell och Skylake.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.
Nyhet är inte uppkopplad
2013-06-24, 17:52   #2

Tasorrog

Medlem

Tasorrogs avatar

Registrerad: dec 2011

Kul att höra
2013-06-24, 17:54   #3

Skirner

Medlem

Skirners avatar

Registrerad: mar 2004

Man får hoppas på att detta blir ytterligare en spik i Microsofts kista.
Skirner är inte uppkopplad
2013-06-24, 17:59   #4

Shockwave

Medlem

Shockwaves avatar

Registrerad: mar 2013

Lite off-topic, men nästa Intel-arkitektur (14nm) kommer inte före 2015 till stationära datorer va?
2013-06-24, 18:04   #5

KTL

Medlem

KTLs avatar

Plats: Borås

Registrerad: jul 2005

Kan vara början på något bra det här
2013-06-24, 18:14   #6

sKRUVARN

Medlem

Registrerad: okt 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Shockwave Visa inlägg
Lite off-topic, men nästa Intel-arkitektur (14nm) kommer inte före 2015 till stationära datorer va?
Troligen så kommer inte broadwell bli LGA utan vi får vänta på Skylake som ser ut att komma 2015. Haswell refresh kommer nästa år men skulle inte tro att det kommer bli direkt upphetsande (iaf inte för desktops), kanske lite nya chipset funktioner och möjligen högre clockfrekvenser,

http://www.sweclockers.com/nyhet/169...nnestypen-ddr4
http://techreport.com/news/24915/lea...dwell-in-sight
http://www.techpowerup.com/164176/14...-chip-soc.html
sKRUVARN är uppkopplad nu
2013-06-24, 18:21   #7

Maysay

Medlem

Maysays avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: jan 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KTL Visa inlägg
Kan vara början på något bra det här
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Skirner Visa inlägg
Vadå? Hej då desktop? Hur kan folk ogilla Windows 8 på desktop men sedan hylla Android? Android är ju så anti-desktop som man kan bli?
Ni är ju helt tokiga gubbar & gummor

Ja, just ja Google är open source. Detta är tidernas scam.

Mobiltelefon: Nokia Lumia 920 (Windows Phone 8)
Maysay är inte uppkopplad
2013-06-24, 18:27   #8

kufra

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2004

Optimera för chromeos och android, inte riktigt vad man ville se istället för windows. Hade hellre sett mer linux distar i fokus för desktop

Skickades från m.sweclockers.com
2013-06-24, 18:41   #9

SwedenVirre

Medlem

SwedenVirres avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Maysay Visa inlägg
Vadå? Hej då desktop? Hur kan folk ogilla Windows 8 på desktop men sedan hylla Android? Android är ju så anti-desktop som man kan bli?
Ni är ju helt tokiga gubbar & gummor

För att Android är fortfarande bättre optimerat för mus och tangent bord än vad Windows 8 är
2013-06-24, 19:14   #10

Valvar

Medlem

Registrerad: sep 2012

Citat:
Vadå 'tidernas scam'? Kan du utveckla anklagelsen? Det är väl snarare windows-skatten som är 'tidernas scam'.
Jag har svårt att förstå hur mer öppen källkod skulle kunna vara någonting negativt för någon, bortsett från Bill Gates och hans plutokrat-polare.
| Fractal Design R4 | EVGA supernova nex750g | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 16gb Corsair Vengeance @ 1600mhz | Samsung 830 256gb SSD | EVGA GeForce GTX680 | AMD Phenom II X4 965 BE | Focusrite Saffire 6 USB2 | Beyerdynamic DT770 Pro 80ohm | 2x Yamaha HS80M | Röde NT1-A | BenQ XL2410T | Steelseries Steelkeys 7G / Ambra Model M | Logitech G500 | IBM Thinkpad T60 | ArchLinux & Gentoo Linux - NO WINDOWS NO GATES |
Valvar är inte uppkopplad
2013-06-24, 19:34   #11

Buio

Medlem

Buios avatar

Registrerad: jun 2003

Citat:
Vadå? Hej då desktop? Hur kan folk ogilla Windows 8 på desktop men sedan hylla Android? Android är ju så anti-desktop som man kan bli? Ni är ju helt tokiga gubbar & gummor
Till och med Google har ett eget OS för desktop. Android på mobiler och plattor, Chrome OS på desktop.
Buio är inte uppkopplad
2013-06-24, 19:44   #12

SebboD

Avstängd

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Shockwave Visa inlägg
Juni 2014 har jag för mig. Skylake.

iPhone 5S - iPad Air
SebboD är inte uppkopplad
2013-06-24, 19:48   #13

shogun-r

Medlem

shogun-rs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SebboD Visa inlägg
Juni 2014 har jag för mig. Skylake.
Nej Broadwell Q2 2014, som inte kommer släppas till stationära.

Skylake Q2 2015 kommer släppas både till stationära och mobila.

Dell Venue 11 Pro
shogun-r är inte uppkopplad
2013-06-24, 20:09   #14

Maysay

Medlem

Maysays avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SwedenVirre Visa inlägg
För att Android är fortfarande bättre optimerat för mus och tangent bord än vad Windows 8 är
Haha! Precis ¨

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Valvar Visa inlägg
Vadå 'tidernas scam'? Kan du utveckla anklagelsen? Det är väl snarare windows-skatten som är 'tidernas scam'.
Jag har svårt att förstå hur mer öppen källkod skulle kunna vara någonting negativt för någon, bortsett från Bill Gates och hans plutokrat-polare.
Inget emot open source men det är inte många användare av t.ex Android som vet vad det är. Resten hör bara folk säga att det är bra och skaffar det bara därför, för att sedan sitta med Samsungs bloatware. Google säljer open source, inte på det traditionella "ge mig pengar" utan genom reklam. Man betalar nästan dubbelt, först genom att man påverkas av reklam (alla gör det) och sedan för att det fyller skärmen med fula banners för "köp dessa nya bär till smurfarna".

Vill ni ha ett desktop fullt med banners? Skrivbordet kommer vara värre än Aftonbladet. Ja, visst kan man använda ad-blocker (som Google förmodligen kommer att blockera på marknadsplatsen). Hur många av alla användare använder ad-blocker tror ni? Inte många tror jag. Sedan vill ni att Ultrabooks från Samsung eller HP blir fulla av deras egna UI (bloatware)? Sense m.m.

Visst de använder Open Source, men jag tror inte de bryr sig om det. Det är enbart en reklamskyllt för deras system och folk går rakt in i fällan.

2013-06-24, 20:19   #15

Segas

Medlem

Segass avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: okt 2006

Nästa steg - lämna DirectX!

Skickades från m.sweclockers.com
Segas är inte uppkopplad
2013-06-24, 20:22   #16

skruvis

Medlem

skruviss avatar

Plats: Lund

Registrerad: jul 2001

Citat:
Varför? M$ är billigare än någonsin med win8?
|Fractal Design Define XL R2|AMD FX 8320 (4M/8T)|Arctic Cooling Freezer A30|MSI 990XA-GD55|Kingston HyperX Genesis 2*4GB 1600MHz DDR3, CL9-9-9-27, 1.65v|2* XFX Radeon HD 7850 1GB Core Edition i CrossFireX|Samsung SSD 840 Evo 250GB|Seasonic Platinum 760w|Philips 274E AH-ips|
skruvis är inte uppkopplad
2013-06-24, 20:24   #17

KTL

Medlem

KTLs avatar

Citat:
Inget emot open source men det är inte många användare av t.ex Android som vet vad det är. Resten hör bara folk säga att det är bra och skaffar det bara därför, för att sedan sitta med Samsungs bloatware. Google säljer open source, inte på det traditionella "ge mig pengar" utan genom reklam. Man betalar nästan dubbelt, först genom att man påverkas av reklam (alla gör det) och sedan för att det fyller skärmen med fula banners för "köp dessa nya bär till smurfarna".

Vill ni ha ett desktop fullt med banners? Skrivbordet kommer vara värre än Aftonbladet. Ja, visst kan man använda ad-blocker (som Google förmodligen kommer att blockera på marknadsplatsen). Hur många av alla användare använder ad-blocker tror ni? Inte många tror jag. Sedan vill ni att Ultrabooks från Samsung eller HP blir fulla av deras egna UI (bloatware)? Sense m.m.

Visst de använder Open Source, men jag tror inte de bryr sig om det. Det är enbart en reklamskyllt för deras system och folk går rakt in i fällan.
Ja hjälpe stackars dig om du nu tar första antagande till att det är någon form av skev fanboyism... Vet inte ens om det är värt att svara dig... känns bara som du vill ha pajkastning online. Men låt gå då.

Windows 8 bör kritiseras eftersom Microsoft med det nya GUI vände en enorm flora av datorer ryggen. Du får tycka vad du vill men det är vad som hände oavsett vad deras syfte. Idén var att göra ett multi-facet GUI som passar allt. Teorin funkade inte i praktiken här. Det nya GUI't är lämpat för en platta, jag är LÅNGT ifrån ensam om den åsikten och skiter faktisk i alla som säger "håll dig till desktop". Renare bullshit får man leta efter. Och 8 månader för att det skulle gå om (se valfri statistisk mätning, bing it mr fanboy) vad som anses Microsofts största flopp, nuff said. Jag håller mig så kort för mer behövs inte.

Att när man då ser fram emot nya tag och vart Ubuntu, MacOSX, Android, Chrome OS m.fl. går gör en plötsligt till en fanboy? Oh please väx upp och ta av foliehatten. Bara för att Win 8 floppat och folk med nyfikenhet följer andra OS också gör dem inte till skeva fanboys. Ingen vet vart Intels drag tar android (troligen mot surfplattor vilket får mig att fundera varför du ens går igång från första början) vet ingen av oss men det följer jag gärna vidare.

Lugna ner dig ett par hekto och försök se bredare bild. Se fram emot Microsofts Build Konferens istället. I och med kontroverserna med Win 8/RT så är det nog ändå en av de mest framemotsedda och hypade konferenserna Microsoft håller. Och det får man ändå se som ett steg i rätt riktning för dem. Jag ser i alla fall fram emot att följa den. Gör du?

Senast redigerad av KTL 2013-06-24 klockan 20:30.
2013-06-24, 20:34   #18

shogun-r

Medlem

shogun-rs avatar

Android duger väl inte till mycket annat än att surfa och köra alla tusentals små skitappar. Möjligen även något office-liknande. Hur mycket processorkraft kräver det?

Dell Venue 11 Pro
shogun-r är inte uppkopplad
2013-06-24, 20:42   #19

Redstripe

Medlem

Redstripes avatar

Plats: Lerum

Registrerad: okt 2012

Citat:
Haha! Precis ¨

Att man orkar sitta och vara så arg, man kör väl bara det man trivs mest med? Kommer inte rädda världen med ditt (och alla andras) inlägg/svar.
2013-06-24, 20:45   #20

Maysay

Medlem

Maysays avatar

Citat:
Ja hjälpe stackars dig om du nu tar första antagande till att det är någon form av skev fanboyism... Vet inte ens om det är värt att svara dig... känns bara som du vill ha pajkastning online. Men låt gå då.

Windows 8 bör kritiseras eftersom Microsoft med det nya GUI vände en enorm flora av datorer ryggen. Du får tycka vad du vill men det är vad som hände oavsett vad deras syfte. Idén var att göra ett multi-facet GUI som passar allt. Teorin funkade inte i praktiken här. Det nya GUI't är lämpat för en platta, jag är LÅNGT ifrån ensam om den åsikten och skiter faktisk i alla som säger "håll dig till desktop". Renare bullshit får man leta efter. Och 8 månader för att det skulle gå om (se valfri statistisk mätning, bing it mr fanboy) vad som anses Microsofts största flopp, nuff said. Jag håller mig så kort för mer behövs inte.

Att när man då ser fram emot nya tag och vart Ubuntu, MacOSX, Android, Chrome OS m.fl. går gör en plötsligt till en fanboy? Oh please väx upp och ta av foliehatten. Bara för att Win 8 floppat och folk med nyfikenhet följer andra OS också gör dem inte till skeva fanboys. Ingen vet vart Intels drag tar android (troligen mot surfplattor vilket får mig att fundera varför du ens går igång från första början) vet ingen av oss men det följer jag gärna vidare.

Lugna ner dig ett par hekto och försök se bredare bild. Se fram emot Microsofts Build Konferens istället. I och med kontroverserna med Win 8/RT så är det nog ändå en av de mest framemotsedda och hypade konferenserna Microsoft håller. Och det får man ändå se som ett steg i rätt riktning för dem. Jag ser i alla fall fram emot att följa den. Gör du?
Jag har inte snackat om att Windows 8 är det ultimata. Jag tror att det behöver lite mer jobb, det håller jag helt med om. Men jag förstår inte varför folk vill ha ett värre OS om man ser till t.ex desktop-läget. För att sedan kör rage på Windows 8? Då de faktiskt försöker att ge desktop-läget en chans i Win 8 genom att låta det finnas kvar (inte fullt ut, men det finns). Istället vill folk mörda läget totalt och kasta in Android? Jag ser fram emot Win 8.1 och ja det behövs nya tag inom Microsoft.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Redstripe Visa inlägg
Att man orkar sitta och vara så arg, man kör väl bara det man trivs mest med? Kommer inte rädda världen med ditt (och alla andras) inlägg/svar.
Arg? Vem är arg? Detta är ett forum för diskussioner. Om det inte skulle finnas olika åsikter så skulle forumet vara borta.

2013-06-24, 21:04   #21

KTL

Medlem

KTLs avatar

Citat:
Jag har inte snackat om att Windows 8 är det ultimata. Jag tror att det behöver lite mer jobb, det håller jag helt med om. Men jag förstår inte varför folk vill ha ett värre OS om man ser till t.ex desktop-läget. För att sedan kör rage på Windows 8? Då de faktiskt försöker att ge desktop-läget en chans i Win 8 genom att låta det finnas kvar (inte fullt ut, men det finns). Istället vill folk mörda läget totalt och kasta in Android? Jag ser fram emot Win 8.1 och ja det behövs nya tag inom Microsoft.
Du missar ju fullständigt poängen fortfarande... Varken du eller jag vet vart Intels satsning tar Android. Att då döma en framtid (2-3 år framåt) på dess nuvarande meriter och plattformar och sen bli arg på ett diskussionsforum och då tro att folk för sakens skull kör rage på Win 8? Du blev lack för att du tror Android förblir som det är nu och nu antog att folk vill ha det på en desktop för att bemöta deras kritik mot ett annat OS? Good night, jag tar och spelar StarCraft. Dig finns inget att vinna på.
2013-06-24, 21:05   #22

Dein

Medlem

Registrerad: okt 2004

Citat:
Vill ni ha ett desktop fullt med banners? Skrivbordet kommer vara värre än Aftonbladet.
Har du använt Android någongång? Det låter inte som det, prova vetja... Du kanske får en annan syn då.
2013-06-24, 21:35   #23

Maysay

Medlem

Maysays avatar

Citat:
Du missar ju fullständigt poängen fortfarande... Varken du eller jag vet vart Intels satsning tar Android. Att då döma en framtid (2-3 år framåt) på dess nuvarande meriter och plattformar och sen bli arg på ett diskussionsforum och då tro att folk för sakens skull kör rage på Win 8? Du blev lack för att du tror Android förblir som det är nu och nu antog att folk vill ha det på en desktop för att bemöta deras kritik mot ett annat OS? Good night, jag tar och spelar StarCraft. Dig finns inget att vinna på.
Jag är inte arg Varför tror folk att jag är arg?

Precis, både du och jag tror. Visst kan man inte veta vad som gäller om 3 år. Men om man ser på vilken typ av affärsplaner som företagen har nu så ser man mönster. Jag tror inte att t.ex Google kommer börja ta betalt för Android (på samma vis som Microsoft eller Apple) på desktop. Varför skulle du ha rätt.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dein Visa inlägg
Har du använt Android någongång? Det låter inte som det, prova vetja... Du kanske får en annan syn då.
Ja, jag har provat Android, har haft en telefon och en surfplatta. Helt okey system för mobiler.

2013-06-24, 21:54   #24

Valvar

Medlem

Citat:
Haha! Precis ¨

Kan du hänvisa mig till reklamen i mitt android? Jag hittar nämligen ingen :'(
Jo, det är klart att google är ett reklamföretag, men det förekommer faktiskt ingen reklam i själva operativsystemen så vitt jag vet. Deras modell är reklam på webben - på hemsidorna du besöker. Det spelar ingen roll vad du har för operativsystem - reklamen är inte plattformsbunden; Android använder de för att binda användare till sina andra tjänster (appstore, gmail, google+ osv som såklart är speckade med reklam men det är ju visserligen också alla andra motsvarande tjänster som är stora). Nog kan man tycka att det är bedrövligt att människor bombarderas av dessa hemskheter, och jag håller fullt med dig om att "aftonbladetisering" av webben är ett fruktansvärt fenomen för alla de arma stackare som inte använder AdBlock (eller noscript, om man vill vara helt säker). Även om jag inte gillar Google, så tycker jag det är bra att man flyttar över användarna från ännu ondare företags plattformar (Apple och Microsofts); det gynnar ju faktiskt de fria mjukvaru-rörelserna, och även om Google är jätteonda så bidrar de ju med massvis med kod till Linux-kärnan och ger pengar till FSF och lite sådant eftersom det faktiskt lönar sig för dem och de får ett bra image. Why choose the greater evil?
| Fractal Design R4 | EVGA supernova nex750g | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 16gb Corsair Vengeance @ 1600mhz | Samsung 830 256gb SSD | EVGA GeForce GTX680 | AMD Phenom II X4 965 BE | Focusrite Saffire 6 USB2 | Beyerdynamic DT770 Pro 80ohm | 2x Yamaha HS80M | Röde NT1-A | BenQ XL2410T | Steelseries Steelkeys 7G / Ambra Model M | Logitech G500 | IBM Thinkpad T60 | ArchLinux & Gentoo Linux - NO WINDOWS NO GATES |
2013-06-24, 22:19   #25

Maysay

Medlem

Maysays avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Valvar Visa inlägg
Why choose the greater evil?
Jag håller med dig här, det är därför som jag inte förstod varför vissa jublar när Android kanske rör sig mot desktop. Men kallar Windows 8 för skit för att det inte är ett desktop OS?

2013-06-24, 22:29   #26

Valvar

Medlem

Citat:
Jag håller med dig här, det är därför som jag inte förstod varför vissa jublar när Android kanske rör sig mot desktop. Men kallar Windows 8 för skit för att det inte är ett desktop OS?
Jag håller med dig om att det finns väldigt många mindre intelligenta människor som skränar om Windows 8 och desktopen som de påstår har gått vilse i skogen och drunknat i någon tjärn. Så är det ju inte alls; Windows 8 är bättre på de flesta sätt både när det gäller prestanda och funktioner. Däremot försöker man ju pusha för ett (ännu mer) stängt system, men det är tveksamt om det kommer att vara möjligt för dem inom den närmaste framtiden pga opinionen. Det är klart att dessa ignoranta människor som sprider en massa falskheter egentligen borde hålla tyst, men undertecknad tycker att utveckligen är positiv eftersom Micro$oft bevisligen drivs av hemska människor som käkar småbarn och bränner pensionärer på bål som de byggt från skövlad regnskog, typ.
2013-06-24, 23:55   #27

SebboD

Avstängd

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av shogun-r Visa inlägg
Nej Broadwell Q2 2014, som inte kommer släppas till stationära.

Skylake Q2 2015 kommer släppas både till stationära och mobila.
Åh fan, surt.

iPhone 5S - iPad Air
SebboD är inte uppkopplad
2013-06-25, 10:43   #28

Skirner

Medlem

Skirners avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av skruvis Visa inlägg
Varför? M$ är billigare än någonsin med win8?
Allt som leder in fler aktörer till desktop marknaden anser jag väldigt positivt. Och då Microsoft bara kört över sina användare på det vis som varit. Jag som PC användare har inte så mycket olika val av vilket operativsystem man ska köra, då mycket och det mesta bara kan köras på Windows. "Linux" är inte tillräckligt utbrett för gemene man. Kanske dåligt ordval, men för "svårt" för svenssons.
Android är såpass etablerat så det går säkert att få till ett ordentligt desktop os också.
Hoppas det här öppnar upp för fler möjligheter.

Haha nu har jag trasslat in mig själv i mitt inlägg, men jag hoppas du förstår hur jag menar. Nu ska kaffepannan laddas så man vaknar till liv.
2013-06-25, 16:55   #29

skruvis

Medlem

skruviss avatar

Plats: Lund

Registrerad: jul 2001

Citat:
Allt som leder in fler aktörer till desktop marknaden anser jag väldigt positivt. Och då Microsoft bara kört över sina användare på det vis som varit. Jag som PC användare har inte så mycket olika val av vilket operativsystem man ska köra, då mycket och det mesta bara kan köras på Windows. "Linux" är inte tillräckligt utbrett för gemene man. Kanske dåligt ordval, men för "svårt" för svenssons.
Android är såpass etablerat så det går säkert att få till ett ordentligt desktop os också.
Hoppas det här öppnar upp för fler möjligheter.

Haha nu har jag trasslat in mig själv i mitt inlägg, men jag hoppas du förstår hur jag menar. Nu ska kaffepannan laddas så man vaknar till liv.
Med android os menar du detta då? http://getchrome.eu/download
|Fractal Design Define XL R2|AMD FX 8320 (4M/8T)|Arctic Cooling Freezer A30|MSI 990XA-GD55|Kingston HyperX Genesis 2*4GB 1600MHz DDR3, CL9-9-9-27, 1.65v|2* XFX Radeon HD 7850 1GB Core Edition i CrossFireX|Samsung SSD 840 Evo 250GB|Seasonic Platinum 760w|Philips 274E AH-ips|
skruvis är inte uppkopplad
2013-07-01, 19:32   #30

Skirner

Medlem

Skirners avatar

Kan ju inte direkt påstå att Android och Chrome är speciellt samma sak.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb