Dell XPS 12 – konverterbar Ultrabook med Intel Haswell

Permalänk
Melding Plague

Dell XPS 12 – konverterbar Ultrabook med Intel Haswell

Surfplattor och bärbara datorer smälter ihop i den senaste generationens hybrider. SweClockers testar Dell XPS 12 – en av de första konverterbara modellerna med Intel Haswell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint med såna här hybriddatorer men osäker om det slår igenom.
Har ju inte gått så bra för dom tidigare.

Permalänk
Avstängd

Väldigt intressant produkt, priset var inte så kul dock

Permalänk
Administrativ avgift

en hybriddator som fungerar skulle vara guld värt :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Den va ju snygg i design iaf, men tveksam om den skulle nappa mig o köpa den, nja tro inte det, då får det bli Samsung.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår att Intel valt att lägga krutet på strömförbrukning, snarare än att få fram snabbare entusiastprocessorer. Antagligen ett klokt val ur ett intäktsperspektiv då marknaden för bärbart i olika former ju är enorm och att ha en enhet med god batteriprestanda säkerligen är något som många är beredda att betala för. Ser fram emot att köpa mig en ny bärbar under nästa halvår.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Men vilka j...a priser! skulle aldrig lägga dem pengarna på dessa datorer.

Permalänk
Medlem

Trevlig maskin som laptop. Som tablet är den dock lite för tung i mina ögon. Lite dyr bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Men vilka j...a priser! skulle aldrig lägga dem pengarna på dessa datorer.

Men tycker du verkligen att det så dyrt? Om man tänker på vad man får för pengarna så är det inte så dyrt.

Jag gav själv 17000kr för min Qosmio för 5-7 år sen, och den hängde med jättelänge, och gör det faktiskt än idag, men det går ju inte att spela dom senaste spelen.

Det är som det alltid är, man får vad man betalar för.

13 000kr för en bra bärbar är helt ok tycker jag. Eller så kan man köpa en för 3-5000kr och sitta där och reta sig.
Valet är rätt självklart. Dumsnålhet straffar sig på längre sikt i alla lägen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Macke074:

Den va ju snygg i design iaf, men tveksam om den skulle nappa mig o köpa den, nja tro inte det, då får det bli Samsung.

Vi köpte in några XPS12 för test på jobbet (förra modellen) och det är en grymt trevlig dator. Man skulle kunna tro att snurrfunktionen skulle ge ett lite svajigt intryck men tvärtom, det är genomgående en kvalitetsprodukt och man får vad man betalar för. Håller med om att den är lite tung som platta men det är enda nackdelen. Skulle jag välja mellan Samsung och Dell hade jag köpt Dell XPS12. Den är helt enkelt coolare än allt och en riktigt kompetent dator.

Permalänk
Medlem

12 tum för 12k nja tror inte det!

Permalänk
Medlem

Obegriplig dator, en sån här är ändå för klumpig att användas som surfplatta, så varför försöka, + att det fördyrar produkten,
Ta bort tramset med svängbar skärm + touchen så blir det en bättre och billigare produkt, som också kanske håller längre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

...varför...?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Någon information om hur man hanterat USB 3.0 -buggen i dagens Haswell? Exempelvis om man antingen inväntar senare chip med buggen fixad till lanseringen av modellen, eller om man kanske använt ett separat styrchip för att undgå den. Eller ifall Dell håller tyst och ignorerar problemet.

Permalänk
Medlem

Konceptet är det i teorin inget fel på. Men det känns fortfarande som om det inte finns en enda maskin som visar sig klockren i båda lägena. Det är långt kvar i praktiken.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Visst ultraportabla kostar mer, och längre batteritid även mer, men ändå lite saftigt att hosta upp så mycket för det man får.

Det är bra med nya tekniker, men jag skulle vilja se NFC fungera såsom det är tänkt. Varför högtalare genom NFC, när Bluetooth är fullt tillfredsställande. Får det endast att fungera vid hälften av fallen mellan mina grejer. Samma skit med Wifi Direct... 1 år efter någon anmält att det inte fungerar, trots att alla grejer är kompatibla, mjuk och hårdvara, så har de fortfarande inte fixat problemen. Fungerar säkert jättebra för många, men inte för mig. Intel gör många grejer skitbra, men massa av funktionerna som de marknadsför fungerar inte alltid som de tänkt, eller inte alls. Noop, nog med anklagandet, det är ju helg...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av mkk:

Någon information om hur man hanterat USB 3.0 -buggen i dagens Haswell? Exempelvis om man antingen inväntar senare chip med buggen fixad till lanseringen av modellen, eller om man kanske använt ett separat styrchip för att undgå den. Eller ifall Dell håller tyst och ignorerar problemet.

Dell "ignorerar problemet" då buggen är en så irrelevant grej att ingen i branschen bryr sig om den eller tar den på allvar. Vår nyhet från tidigare i vår beskriver i detalj vad det handlar om och är aktuell än idag: http://www.sweclockers.com/nyhet/16633-intel-haswell-drabbas-...

Citat:

Intel Haswell kan få problem med enheter anslutna via USB 3.0 vid uppvaknande från viloläge (ACPI S3). Symptomen är att öppna filer, exempelvis ett PDF-dokument eller uppspelningen av en video, inte återupptas när datorn vaknar upp från viloläge utan av någon anledning avbryts.

Det hela ska dock inte orsaka några allvarligare sidoeffekter såsom dataförluster men användaren kan uppleva detta som ett irritationsmoment. En tillfällig lösning kan vara att starta om programmen som avbryts, men Intel planerar även att släppa en ny revision av processorn ("stepping") för att rätta till problemet.

Jag har i vilket fall som helst testat det genom att spela upp ett videoklipp samt ha PDF öppen från en extern hårddisk med USB 3.0-anslutning innan jag sätter datorn i viloläge. Vad som händer när jag väcker upp datorn ur viloläge är att filmen inte startar på nytt utan att jag måste välja "Spela igen", PDF-filen öppnas däremot precis som den ska. Samma sak händer på både Dell XPS 12 med Haswell och föregångaren med Ivy Bridge. Jag testade även att göra detta med ett litet USB 3.0-minne och fick samma resultat. Kort sagt kan jag inte återskapa buggen trots att jag försöker.

Det icke-existerande ramaskriet och att varken jag eller någon av mina kollegor märkt någonting talar för hur allvarligt det faktiskt är. Om man däremot skulle lyckas stöta på buggen är det inget mer än ett irritationsmoment. Min rekommendation är att inte bry sig om det och köpa en dator idag om man är i behov av det. Annars är det att tålmodigt vänta på en ny stepping som gäller och när det sker är i dagsläget oklart.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Låter som en trevlig dator i mina ögon. Förstår dock inte fläktkurvan. Sitter på en UX31A och är nöjd. Dock gör ju "NoteBook FanControl" stor skillnad med egenkomponerade fläktkurvor och avstängd fläkt.

Till er som tycker den är dyr, varför då? Du får en dator som håller nästan hela dagen utan sladd och prestanda som räcker och blir över för vad du använder en bärbar dator till. Kvalitet!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Ganska schysst burk till ett bra pris. Gillade XPS12 med ivy bridge, men min led tyvärr av coil whine. Dell anser att datorn är helt tyst när de har haft den inne. Klåpare.

Satsar antagligen på en Lenovo Helix snart istället, synd bara att den lanserades lite sent. Skulle gärna sett en Haswell reboot.

Permalänk
Medlem

Inte dålig batteritid direkt, men det är fortfarande för dyrt för en så seg dator. Att man få betala 4 ggr så mycket som en stationär med samma prestanda är fortfarande inte rimligt även om den är lättare att ha med sig. Stationär + surfplatta verkar fortfarande vara bästa alternativet.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Det är bra med nya tekniker, men jag skulle vilja se NFC fungera såsom det är tänkt. Varför högtalare genom NFC, när Bluetooth är fullt tillfredsställande.

NFC används bara för att para kompatibla bluetooth-högtalare. Det är alltså bluetooth som används som vanligt, bara parningen som är annorlunda (enklare).

Angående XPS 12 så tycker jag att den ser intressant ut. 802.11ac är något som jag vill ha i min nästa dator och det har den ju. Det jag är lite tveksam till är om jag verkligen skulle ha så stor användning av skärmsvängningen, om inte så vore det ju bättre med en XPS 13 eller motsvarande. Men samtidigt så bör man ha något nytänkande vad gäller formfaktorn om man ska ha nytta av pekskärmen öht...

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

oj denna får ju razers minidator att framstå som billig

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Vansinnigt pris fast den är säkert rolig att ha i ca två veckor.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KTL:

Konceptet är det i teorin inget fel på. Men det känns fortfarande som om det inte finns en enda maskin som visar sig klockren i båda lägena. Det är långt kvar i praktiken.

Håller med om att hybriderna än så länge alltid hamnat i läget att de inte är speciellt bra varken som plattor eller som laptops, Dell XPS 12 verkar inte vara något undantag (verkar dock vara en OK laptop).

Den formfaktor som ändå, i min mening, har potential att faktiskt lyckas att både vara en bra platta och en bra laptop är där skärmen kan tas lös från tangentbordet. Asus har ju en intressant produkt här i Transformer Book Trio. I "dockat" läge har man kraften från en ULV-Haswell och man kan här köra både Win8 och Android, i "pekplatteläge" kör man Android på en Z2580. Frågan är bara vad prislappen på den blir, enda jag sett är hintar om att det ska vara <$1000 vilket i så fall är helt OK.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Hur kan det komma sig att min 4770K får runt 130 poäng på testerna medan flera hybrider här i Sunspider testerna får så lågt som 87 poäng? Trodde jag hade en snabbare prolle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Håller med om att hybriderna än så länge alltid hamnat i läget att de inte är speciellt bra varken som plattor eller som laptops, Dell XPS 12 verkar inte vara något undantag (verkar dock vara en OK laptop).

Den formfaktor som ändå, i min mening, har potential att faktiskt lyckas att både vara en bra platta och en bra laptop är där skärmen kan tas lös från tangentbordet. Asus har ju en intressant produkt här i Transformer Book Trio. I "dockat" läge har man kraften från en ULV-Haswell och man kan här köra både Win8 och Android, i "pekplatteläge" kör man Android på en Z2580. Frågan är bara vad prislappen på den blir, enda jag sett är hintar om att det ska vara <$1000 vilket i så fall är helt OK.

Jag skulle faktiskt kalla Dell XPS 12 kompromisslös ur perspektivet bärbar dator. Undantaget är att det säkert skulle gå att trimma ~2 millimeter på profilen utan flip-skärm och få ner vikten en aning, men den datorn finns å andra sidan redan i form av Dell XPS 13.

Annars håller jag med om att "Transformer" är ett av de mer intressanta koncepten som faktiskt har potential att erbjuda en kompromisslös upplevelse som både surfplatta och bärbar dator.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur så många kan gnälla på att datorn är dyr. Alla laptops under 10.000 SEK är ju så vidrigt dåliga att man mår dåligt av att använda dom. Den dyraste datorn är typ en 15"'s hp/toshiba/etc för 3-5000. Man vill ju inte annat än att kräkas på dom. Varma, går sönder, kassa tangentbord osv osv.
Tacka för gudarna för premiumdatorerna. Min thinkpad x301 kostade visserligen 30.000 (köpte beg. för 3400 för ett par år sen) när den kom, men det är sjukt svårt att hitta en dator som funkar bättre. Thinkpads finns i kvalité. Mac-arna är helt okey. Sony's värstingar är också ok. Men annars har är det ju mest skräp där ute.

Permalänk
Medlem

Fasiken, hur länge ska man behöva vänta på en bra konverterbar!?
Den ser ju ut som en leksak, ful och opraktisk.

Permalänk
Medlem

Äntligen säger jag.
Underbar uppfinning detta.
Kommer köpa en när jag får tag på en för ca 6000kr.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk

Vill verkligen ha sån vändbar skärm! Bra tag kvar inna det är dags att köpa ny laptop för mig och då blir det med mer spelprestanda men hoppas det blir mer vanligt tills dess.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line