Google Android 4.3 ger stöd för TRIM

Permalänk
Melding Plague

Google Android 4.3 ger stöd för TRIM

Surfplattor och smarta telefoner kan bli piggare med Android 4.3, som tack vare stöd för TRIM ska kunna upprätthålla skrivprestanda även efter en längre tids användning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser detta enbart som något positivt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

4.3 introducerar även stöd för Bluetooth 4.0 fullt ut, vilket inkluderar BlueTooth Low Energy, en teknik som Apple använt ett tag, och det finns nu alltså anledning att porta appar för vissa devices, till exempel TILE mfl.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Tack så himla mycket. Min SGS3 (som jag skall överlåta till min mor) laggar riktigt mycket och får diverse fel. En fabriksåterställning och formatering av SD kort lär få den på fötter igen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Vad mer har 4.3 att erbjuda oss Androidfantaster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tack så himla mycket. Min SGS3 (som jag skall överlåta till min mor) laggar riktigt mycket och får diverse fel. En fabriksåterställning och formatering av SD kort lär få den på fötter igen.

Bara Nexus enheter som kommer att få stöd för trim just nu, men kan tänka mig att det kommer till Cyanogenmod.
Som jag har fattat det är det upptill tillverkarna att implementera detta till sina telefoner.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Det är sånt här som gör mig glad över att jag valde Nexus 4 över Galaxyn, toppen att få uppdateringar direkt.
Short Command Dial Pad eller vad det kallas för är också underbart för oss som ringer mycket. Nu slipper jag Contacts+.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dempa88:

Bara Nexus enheter som kommer att få stöd för trim just nu, men kan tänka mig att det kommer till Cyanogenmod.
Som jag har fattat det är det upptill tillverkarna att implementera detta till sina telefoner.

Tror jag läste på Swedroid att ALLA enheter som kör 4.3 kommer att få det, inte bara Nexus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har man rootad telefon så är det bara att installera LagFix från Play Store så har man det oavsett, så länge man har 4.x.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.grilledmonk...

FAQ: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=37029420&postc...

Permalänk
Medlem

Kul att Cyanogenmod inte ens släppt en stabil version av CM10.1 än. Om kanske 5-6 år får vi en stabil version av android 4.3 hos Cyanogenmod

Edit: till sgs3

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Vad mer har 4.3 att erbjuda oss Androidfantaster?

Inte mycket.
http://www.swedroid.se/nyheterna-i-android-4-3-borjar-skickas...

Däremot så kommer nog 5.0 i höst, då kommer det nog bli mycket nytt

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte bara ge oss SG3 användare USB massive storage mode istället?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Tror jag läste på Swedroid att ALLA enheter som kör 4.3 kommer att få det, inte bara Nexus.

Vilka andra Enheter än Nexus kör 4.3 då? Skrev att det var upp till tillverkarna att införa det så om Samsung uppdaterar SGS3 till 4.3 så kommer den att få det, ja

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dempa88:

Vilka andra Enheter än Nexus kör 4.3 då? Skrev att det var upp till tillverkarna att införa det så om Samsung uppdaterar SGS3 till 4.3 så kommer den att få det, ja

http://tech2.in.com/news/smartphones/sony-now-running-android...

En hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Kul att Cyanogenmod inte ens släppt en stabil version av CM10.1 än. Om kanske 5-6 år får vi en stabil version av android 4.3 hos Cyanogenmod

Edit: till sgs3

Det är ju enbart för att Samsung inte släpper drivrutiner till sitt SoC...

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjajjull:

Inte mycket.
http://www.swedroid.se/nyheterna-i-android-4-3-borjar-skickas...

Däremot så kommer nog 5.0 i höst, då kommer det nog bli mycket nytt

Tack! Inte illa! Hoppas förstår på att någon XDA-eldsjäl portar över 5an till Sony Xperia X8!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Tack! Inte illa! Hoppas förstår på att någon XDA-eldsjäl portar över 5an till Sony Xperia X8!

Tyvärr. 256MB RAM räcker inte långt även fast det ryktas om att 5.0 ska vara optimerat för 512MB RAM.

Du vet väl att 4.1 ROM finns till X8?

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Tänkte väl mer på Officiella uppdateringar, Sony brukar väl lägga in en massa eget skit och köra deras egna gränssnitt?
Men på XDA finns det väl redan 4.3 roms till en del telefoner.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Ser detta enbart som något positivt.

Ptja, förstår inte hur man kan se det på något annat sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ptja, förstår inte hur man kan se det på något annat sätt

Skulle ju kunna vara onödigt? "Tömningskommandot utförs i intervall om 24 timmar" låter mer som om en SSD med bra GC klarar jobbet minst lika bra. Nu är det bara TRIM i RAID som fattas

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjajjull:

Tyvärr. 256MB RAM räcker inte långt även fast det ryktas om att 5.0 ska vara optimerat för 512MB RAM.

Du vet väl att 4.1 ROM finns till X8?

Det är väl självklart! Har haft 4.1.2 installerat sedan början av juli månad!

Permalänk
Medlem

Kan man få uppdateringen om man sitter på 4.2.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Kan man få uppdateringen om man sitter på 4.2.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Telefon? Root?

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 4.0.4 i min Samsung Galaxy Tab2 10.1, men min batteritid ligger på 57%. Så när bruka denna uppdateringen komma?

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jag sitter på 4.0.4 i min Samsung Galaxy Tab2 10.1, men min batteritid ligger på 57%. Så när bruka denna uppdateringen komma?

//Ha d gott

Jag har en sån .. Och många fler plattor, Samsung verkar inte uppdatera dom alls längre, så jag fick istället installera en officiell 4.2 release via samfirmware manuellt . Inte så krångligt, men det är syn att dom inte uppdateras

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Har man rootad telefon så är det bara att installera LagFix från Play Store så har man det oavsett, så länge man har 4.x.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.grilledmonk...

FAQ: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=37029420&postc...

Lagfix? Låter intressant. Vad gör den, lägger in iOS eller Windows Phone 8 istället för Android?;)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag har en sån .. Och många fler plattor, Samsung verkar inte uppdatera dom alls längre, så jag fick istället installera en officiell 4.2 release via samfirmware manuellt . Inte så krångligt, men det är syn att dom inte uppdateras

Okej, jag har en till platta Samsung men de är nog den första plattan och den uppdaterades med den senaste programvaran för nån månad sen, tro de va i början av detta år. Ja Samsung är ju rätt dåliga på att uppdatera sina plattor faktiskt. Man hade velat ju att dom uppdatera lite mer oftare typ.

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Android blir långsammare och långsammare vid varje släpp?
Telefonen jag har (Xperia ARC) är ju nästintill oanvändbar till både slösurf och Youtuberi.
Har den varit på mer än ett par dagar blir den så in i vassen slö, seg och långsam på att reagrea att den behöver startas som på det hårda sättet (ta ut batteriet).
Skärpning Google!
Ta fram en Androidversion som är optimerad för att vara i drift mer än 48h och som verkligen inte gör något annat än det som den måste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som tycker att Android blir långsammare och långsammare vid varje släpp?
Telefonen jag har (Xperia ARC) är ju nästintill oanvändbar till både slösurf och Youtuberi.
Har den varit på mer än ett par dagar blir den så in i vassen slö, seg och långsam på att reagrea att den behöver startas som på det hårda sättet (ta ut batteriet).
Skärpning Google!
Ta fram en Androidversion som är optimerad för att vara i drift mer än 48h och som verkligen inte gör något annat än det som den måste...

Jag har inte märkt något på min Galaxy S4 då den funka prima men du vet den ha ju 1.9 Ghz. Men istället så har jag märkt lite små lagg på min Galaxy Tab2 när man t,ex titta på youtube, men visst de är ju lägre processor i den.

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Rätt extrema begränsningar/krav för när trim körs. I praktiken skulle det t.ex. aldrig någonsin köras på min lekplatta.

Visa signatur

5950X, 3090