Nintendos försäljning av Wii U störtdyker

Permalänk
Melding Plague

Nintendos försäljning av Wii U störtdyker

Försäljningen av Nintendos senaste spelkonsol Wii U går fortsatt trögt. Det senaste kvartalet har antalet sålda enheter mer än halverats, men nya spel ger hopp för framtiden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt egentligen. Nintendo har varit väldigt dåliga med att annonsera att det skulle komma en ny konsol över huvud taget; titta bara på E3 när den först visades upp. Folk trodde att det bara var en ny handkontroll för att de var så dåliga på att visa vad det egentligen var. Att marknadsföringen i efterhand dessutom har varit halvkass gjorde inte saken bättre, folk har fortfarande inte fattat att det finns en ny konsol.

Det tillsammans med faktumet att Wii U:s spelbibliotek är väldigt fattigt i dagsläget gör saken inte bättre, tyvärr.

Med det sagt så tycker jag att det är rätt så synd med tanke på att det är en väldigt trevlig spelkonsol. Äger en själv, och jag använder den inte särskilt ofta, men när jag väl gör det så slår det mig varje gång vilken fantastisk idé handkontrollen egentligen är.

Och Wind Waker HD kunde jag nog inte se mer fram emot <3

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt men tyvärr inte oväntat.

Permalänk
Medlem

jag har själv ett WiiU, och är kanon nöjd med det. Jag har för tillfället 5 spel titlar, men kommer garanterat att köpa många fler. Till alla er där ute som inte är ägare till ett WiiU, så säger jag bara... KÖÖÖP!!!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Stör mig mest på att om man ska ha en svart är man tvungen köpa Premium och betala en tusenlapp extra.

Permalänk
Medlem

Väntat, undrar hur många som ens vet att det är en ny konsol.
Var in på ett mediamark, hänge en stor skylt i taket med texten "Wii" över hyllan med Wii U.

Ska själv köpa en senare (inte före mariokart kommer iaf), tror också att nintendo håller tillbaka på reklamen för att de inte direkt har några spel att skylta med.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande med det spelbiblioteket alltså, står en hemma men de släpps ju inge spel?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

"Javisstfan, Nintendo har ju en ny konsol" var ungefär vad jag tänkte när jag såg rubriken, tror precis som Ninjaflipp att Nintendo har gjort ett halvtaskigt jobb när det gäller marknadsföringen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Inte konstigt när typ ingen ens vet om att den exiterar? Sedan har man ju redan spelat Mario, Zelda och DK så många gånger att man tröttnat på skiten... Möjligtvis att man skulle kunna köpa en sån här ifall man hade barn.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drasteroid:

jag har själv ett WiiU, och är kanon nöjd med det. Jag har för tillfället 5 spel titlar, men kommer garanterat att köpa många fler. Till alla er där ute som inte är ägare till ett WiiU, så säger jag bara... KÖÖÖP!!!

Jag har aldrig ägt en konsoll tidigare, men har i princip bestämt mig för att hoppa på en Playstation 4 som verkar ha gjort allt rätt. Varför ska jag välja en Wii U istället?

Det pratas också om att "nya" speltitlar ska lyfta Wii U. Jag trodde inte att Super Mario, Donkey Kong och Zelda var nytt? Donkey Kong spelade jag iaf redan på tidigt 1980-tal. Vad jag minns körde jag även Super Mario på en 8-bitars Nintendo för mycket längesedan, likaså Zelda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Karma strikes back!

Permalänk
Medlem

Nu när den kostar såpass lite och spelhösten ser bra ut hoppas jag att Wii U försäljningen kickar igång.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Känns som man kasta 7-8tusen i sjön när man skaffa WiiU, funderar på att sälja/byta in skiten till EB Games:/

Permalänk
SpelClockers

Under tiden som alla väntar på nya spel till Wii U.. Varför släpper inte Nintendo MYCKET fler spel till Virtual Console? "E-shoppen" är i stort sett tom. Att betala 80-100 kr för ett 20 år gammalt SNES spel känns inte helt värt, priserna måste justeras om det är mer försäljning de vill ha.

Permalänk

Anledningen till att de inte säljer bra trotts att de är först in på nästa generation är för att de ligger en hel generation bakom de andra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Ja med 5+ år gammal hårdvara som ska möta Sonys playstation med kraft närmast en modern speldator förstår jag att Nintendos försäljning dyker.. ingen vill väl köpa gammalt trots helt ok speltitlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Anledningen till att de inte säljer bra trotts att de är först in på nästa generation är för att de ligger en hel generation bakom de andra.

Ja, det var ju därför Wii sålde så dåligt

Dold text
Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

de har en bra idé men spel som Batman arkham city ligger under både xbox360 oxh ps3 framerate vilket är oacceptabelt när man köper en konsol 2013. ALlt handlar inte om grafik, men när din kundbas är van att se något bättre så blir de inte så imponerade av en touchkontroll

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har aldrig ägt en konsoll tidigare, men har i princip bestämt mig för att hoppa på en Playstation 4 som verkar ha gjort allt rätt. Varför ska jag välja en Wii U istället?

Det pratas också om att "nya" speltitlar ska lyfta Wii U. Jag trodde inte att Super Mario, Donkey Kong och Zelda var nytt? Donkey Kong spelade jag iaf redan på tidigt 1980-tal. Vad jag minns körde jag även Super Mario på en 8-bitars Nintendo för mycket längesedan, likaså Zelda.

Samma här, aldrig ägt en konsol men det blir nog en PS4 och Destiny för att prova på och för Destiny, om inte annat så kan jag skänka den till mor och far som mediamaskin... De enda som verkar tilltalas av Wii U är väl diehard Nintendo-fans, casualspelare och samlare (då den säkert kommer passera relativt obemärkt i konsolhistorien).

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rapidfool:

Ja, det var ju därför Wii sålde så dåligt

Dold text

Kinect hade inte slagit när Wii kom

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Har tänkt köpa ett wii u men varje gång jag kollat upp priset har jag inte hittat något spel jag gillat. New super mario bros såg intressant ut om man är fler men inte single player.

Edit: Skrev inte klart en mening xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har aldrig ägt en konsoll tidigare, men har i princip bestämt mig för att hoppa på en Playstation 4 som verkar ha gjort allt rätt. Varför ska jag välja en Wii U istället?

Det pratas också om att "nya" speltitlar ska lyfta Wii U. Jag trodde inte att Super Mario, Donkey Kong och Zelda var nytt? Donkey Kong spelade jag iaf redan på tidigt 1980-tal. Vad jag minns körde jag även Super Mario på en 8-bitars Nintendo för mycket längesedan, likaså Zelda.

http://www.youtube.com/watch?v=APWTJMyM4qg - X

Tycker du att t.ex mario på NES är likt mario64/sunshine?

Titlarna som lockar mig är dock deras gamla IPn. Har t.ex inte hittat något "racing" spel som är lika kul som mariokart =D
Super smash bros har man lagt många timmar i också.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte beröra nintendo ett smack då de fortfarande med enorm vinst , (Nintendo, then, saw an overall net profit of 8.62 billion yen (around $88 million/£58 million) this year, which is comparatively huge when you look at its 17.23 billion yen loss between April and June 2012. ) http://mynintendonews.com/2013/07/31/nintendo-reports-a-profi...

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk

Är grymt nöjd med min Wii U.
Helt annan spelkänsla och ger faktiskt ett helt nytt djup i spelandet.
Skulle välja Wii U framför PS4/XBONE vilken dag som helst då WiiU är den enda som faktiskt ger en unik spelkänsla. PS4/XBONE är precis likadana som förra generationen förutom grafiken (som dessutom självklart är sämre än på dator)

Så vill man ha en unik känsla och/eller har en dator man spelar på bör man köpa Wii U över de andra.

Vill man däremot budget gamea och inte har råd med en skaplig dator så antar jag arr PS4/XBONE kan vara bättre val!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

http://www.youtube.com/watch?v=APWTJMyM4qg - X

Tycker du att t.ex mario på NES är likt mario64/sunshine?

Titlarna som lockar mig är dock deras gamla IPn. Har t.ex inte hittat något "racing" spel som är lika kul som mariokart =D
Super smash bros har man lagt många timmar i också.

Jag skrev som jag gjorde med glimten i ögat. Klart de är olika, men tycker ändå att det är en tveksam affärsidé att försöka överleva på urgamla IPn.

Mario Kart är riktigt kul, det håller jag gärna med om, spelat en hel del på Wii.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Har tänkt köpa ett wii u men varje gång jag kollat upp priset har jag inte hittat något spel jag gillat. New super mario bros såg intressant ut om man men inte single player.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket titlar på gång, dessutom är det en ganska unik spelkänsla som jag förklarade i tidigare inlägg.
Äger själv New Mario Bros och älskar spelet, riktigt roligt speciellt om du är en oldscool gamer som satt och nötade Mario 3 på NES då det nästan är en HD remake på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har aldrig ägt en konsoll tidigare, men har i princip bestämt mig för att hoppa på en Playstation 4 som verkar ha gjort allt rätt. Varför ska jag välja en Wii U istället?

Det pratas också om att "nya" speltitlar ska lyfta Wii U. Jag trodde inte att Super Mario, Donkey Kong och Zelda var nytt? Donkey Kong spelade jag iaf redan på tidigt 1980-tal. Vad jag minns körde jag även Super Mario på en 8-bitars Nintendo för mycket längesedan, likaså Zelda.

Det är väl inget som utesluter att du köper både? Sen behöver väl man knappast ha nya IP för att lyfta en konsol?

Om vi kollar på spel som skall komma:
Pikmin 3 (ute nu), Ducktales Remastered (aug2013), Super Smash Bros. for Wii U (2014), Super Mario 3D World (dec 2013), Watch Dogs (nov 2013), The Wonderful 101 (sep 2013), Oddworld: Stranger's Wrath HD (2013), New Super Luigi U (aug 2013), Oddworld: New 'n' Tasty (Q4 2013), Bayonetta 2 (2014), The Legend of Zelda: The Wind Waker HD (okt 2013), Donkey Kong Country: Tropical Freeze (nov 2013), Tengami (2014), Adventure Time: Explore the Dungeon Because I Don't Know! (Q3 2013), X av Monolith Software (2014), Castle of Illusion Starring Mickey Mouse (Q3 2013), Sonic: Lost World (22 okt 2013), Cloudberry Kingdom (ute nu)... Sen så ska väl Dragon Quest X också komma.. När Square får tummarna ur r*ven.

Så som du ser så kommer där finnas ganska mycket att spela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

de har en bra idé men spel som Batman arkham city ligger under både xbox360 oxh ps3 framerate vilket är oacceptabelt när man köper en konsol 2013. ALlt handlar inte om grafik, men när din kundbas är van att se något bättre så blir de inte så imponerade av en touchkontroll

Det är väl inte Nintendos fel att utvecklarna till Batman gör en dålig port?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Köpte en WiiU för grabbarnas skull. Tycker Nintendo passar den yngsta generationen bäst med Mario, Pikmin etc typ av spel.
Men ja, splittrar tror jag håller tillbaka försäljningen av kontrollen. Det är ganska trist bläddra genom det utbudet på prisjakt. Inte mkt nytt på länge.. Fifa har jag inte vågat mig på eftersom WiiU versionen blev ganska sågad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Så länge det inte kommer ett nytt Zelda och inte bara uppfräschningar till konsolen så är Wii U inte aktuell för mig. Jag vill se ett nytt spel liknande Twilight Princess.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X