Ikea använder förstärkt verklighet i ny produktkatalog

Permalänk
Melding Plague

Ikea använder förstärkt verklighet i ny produktkatalog

Den svenska möbeljätten Ikea tar till nya grepp i 2014-års produktkatalog, som ackompanjeras av en app med "augmented reality".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul grej, ska testas !

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Hedersmedlem

I like. Väldigt praktiskt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den svenska möbeljätten Ikea tar till nya grepp i 2014-års produktkatalog, som ackompanjeras av en app med "augmented reality".

Läs artikeln

Är den kompatibel med 3d skrivare?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Ser framför mig hur folk kommer tävla i att komponera den sjukaste möbelplaceringen. I know I will...

Permalänk
Medlem

Haha, Rolig ide!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Klockrent, lär dock ändå plocka fram måttbanden för att vara säker

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

synd bara att appen inte kan trolla fram möblerna

Permalänk
Medlem

Åh så grymt! Det här lär väl bli en vanlig syn framöver från alla typer av företag som vill visa upp något, och om jag inte minns fel så var väl Fractal Design eller något chassiföretag ute med en liknande grej för sina produkter under CES-mässan?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

suck, och vi som kör windows då?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

synd bara att appen inte kan trolla fram möblerna

Fast du kan nog beställa hemkörning och möblering

Tycker det är en toppentjänst och nu borde någon skapa en app som göra lika dant fast från alla Sveriges största kedjor.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Måste testas. Den kommer förmodligen att använda storleken på ikeakatalogen som referens för att skala möblerna så lätt jag ska göra katalogkopior i A3 och tästicksaskformat för att få väldigt roliga bilder på feldimentionerade möbler..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

suck, och vi som kör windows då?

Skriv till dem och klaga? Fast å andra sidan finns inte mycket incitament att utveckla för en plattform som bara har ~6% marknadsandel (~1.5% på smartphones). Att SVT "tvingades" till det kan jag förstå då det är Public Service, men IKEA är inte public service.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert det här. Nu när man nyligen skaffat en Xperia Z platta kommer detta bli kul att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skriv till dem och klaga? Fast å andra sidan finns inte mycket incitament att utveckla för en plattform som bara har ~6% marknadsandel (~1.5% på smartphones). Att SVT "tvingades" till det kan jag förstå då det är Public Service, men IKEA är inte public service.

Windows är ju stort om man gör till vanliga och inte rt/phone. Men annars håller jag med dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på detta med augmented reality för någon vecka sedan, varför Ikea inte gjort det än. Är det nu man ska använda sig av "great minds think alike"?

Visa signatur

Dator: Acer Aspire TimelineX 5820-TG | Tillbehör: Steelseries 6G V2, Steelseries Sensei, Steelseries QCK, Steelseries Raw Prism

Permalänk
Entusiast
Skrivet av issue:

suck, och vi som kör windows då?

Ptja, om det är via telefon du menar så visste du ju vad du gav dig in på när du valde en telefon med Windows... Avsaknaden av appar är ju Windows Phone's största svaghet så det enda man kan göra är väl att klaga på det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skriv till dem och klaga? Fast å andra sidan finns inte mycket incitament att utveckla för en plattform som bara har ~6% marknadsandel (~1.5% på smartphones). Att SVT "tvingades" till det kan jag förstå då det är Public Service, men IKEA är inte public service.

kommer ju antagligen inte att hända, du ska se tråden hos SMHI..
nej men detta börjar ju bli en oändlig loop, ingen utvecklar för att marknadsandelarna är få, ingen köper för att det inte finns appar.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel var det en artikel om det i CAP&Design för ett tag sedan, där en (reklam-)byrå tog fram en demo. Gött att det blev verklighet.

En snabb googling senare: http://capdesign.idg.se/2.990/1.501889/moblera-enklare-med-ik...

Permalänk
Medlem

Roligt!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

kommer ju antagligen inte att hända, du ska se tråden hos SMHI..
nej men detta börjar ju bli en oändlig loop, ingen utvecklar för att marknadsandelarna är få, ingen köper för att det inte finns appar.

Linux och Mac lider av detta sen det släpptes.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

sweet, kommer säkert att vara liknande appar sedan med denna funktion.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Fan vad efterbliven reklam. Såg mest dum och värdelöst ut i min mening. Hursomhelst smart tillämpningsområde.

Permalänk

OJ! Ja, det kan ju inte bli sämre än katalogen i alla fall. Bara massa rum och skit. Vill ha listor med bilder på allt istället.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Rolig idé, men reklamen för att marknadsföra det hela var i klass med Microsofts E3-presentationer av Kinect.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

Fan vad efterbliven reklam. Såg mest dum och värdelöst ut i min mening. Hursomhelst smart tillämpningsområde.

Håller med, ful reklam men rolig funktion.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av issue:

suck, och vi som kör windows då?

Jar of Beans
Dock måste man ifs lura Android att ens webcam är den vanliga kameran.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Passande ämne. Någon som vet vart man finner följande här hemma i svedala?: http://www.tme.eu/u/produkt-tygodnia/WN217-3_07_0.3BK-1.jpg

Hoppla. Fel artikel att posta i.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Autodesk lanserade en liknande app (av det jag kan läsa om denna) för precis en vecka sedan som heter autodesk homestyler. Skulle inte vara helt oväntat om Ikea appen bygger på autodesk (eller något företag autodesk köpt) teknik. Funkade för övrigt över förväntan

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Skrivet av Fj0mp:

Autodesk lanserade en liknande app (av det jag kan läsa om denna) för precis en vecka sedan som heter autodesk homestyler. Skulle inte vara helt oväntat om Ikea appen bygger på autodesk (eller något företag autodesk köpt) teknik. Funkade för övrigt över förväntan

Med tanke på hur dåliga deras övriga program är så tror jag inte att det är AD även om de skulle behöva det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits