"Dra ut sladden när det åskar!"

Permalänk
Melding Plague

"Dra ut sladden när det åskar!"

Ett omfattande åskoväder drar in över Sverige, vilket får försäkringsbolaget If att uppmana alla att dra ut sladdarna till all elektronisk utrustning när det börjar mullra i skyn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Klart dom vill det, dom får ju pröjsa om folk inte gör det

Jag har aldrig gjort det och än så länge har jag klarat mig finfint.
Kan dock känna att åskan är påväg in, är nästan tropisk luftfuktighet i GBG nu.

Permalänk
Master of Overkill

Så klart man drar ut alla el saker när man går hemifrån
Eller kanske bara är jag ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

EDIT:

Åskledare + jordfelsbrytare!

Skrivet av tvelander:

Så klart man drar ut alla el saker när man går hemifrån
Eller kanske bara är jag ^^

Givetvis när man lämnar hemmet så dras all elektronik ur oavsett

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Drar alltid ut sladdarna!

Edit: När det åskar, så klart. *Derp* Brukar dra gränsen då man ser blixten, eller om mullret är kraftigt nog.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Better safe than sorry - är mitt motto när det kommer till åska.

Permalänk

Trycker av strömmen på grendosan, men misstänker starkt att det inte hjälper ett skit vid blixtnedslag. Än så länge har åskan dock varit snäll mot mig och inga prylar har strukits med. Men anar att man någon "vacker" dag får känna på moder-naturs krafter

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

På landet och mindre orter drar ja ur saker, men i storstäder så gör ja aldrig det. Ska otroligt mycket till för att det ska slå ut utrustning i stadsnät.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag drar ut strömmen när jag åker iväg en längre stund ( vecka + ) eller när åskan är inom 1KM av lägenheten. Annars lirar jag på som vanligt. ( bor i storstad och blixten slog ner när förra veckan i huset och inget hände så är nog lugnt )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Innan gjorde jag jag inte det då jag bodde i en lägenhet som hade jordfelsbrytare.
Men nu blir man lite orolig då åskan mullrar i skrivande stund för olikt min förra lägenhet så har denna varken jordade uttag eller jordfelsbrytare.

Aj aj aj.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

var ungefär en till två veckor sen då var det ett väldig åskväder var första gången jag stängde ner min dator och drog ur sladden ur vägguttaget på grund av åskväder. så händer inte åfta direkt

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

För oss som bor i lägenhet kan väl detta inte vara ett problem? Eller rostas alla elprylar när en elstation slår ut ett kvarter?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Klart dom vill det, dom får ju pröjsa om folk inte gör det

Jag har aldrig gjort det och än så länge har jag klarat mig finfint.
Kan dock känna att åskan är påväg in, är nästan tropisk luftfuktighet i GBG nu.

Det beror ju lite på hur man är inkopplad.
Har du luft ledning in till huset (som många ute i skogen har både för el och tele) så är ju risken att blixten slår ner i den och orsakar skada oändligt mycket högre än i städer där man använder nästan uteslutande nergrävda ledningar.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig dragit ur sladden till något under åskväder. Även fast våra kopparlinor hänger fritt i luften. Det enda jag har varit med om som har gått sönder är en gammal TV för 10 år sedan.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Brukar alltid dra ur allt när det åskar, men inte alltid man hinner.

Blev av med en dator för 30 000:- för några år sedan, small och blixtrade i rummet så jag ramlade av stolen.

Permalänk
Medlem

Jag är chockad

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att orka böka mig in bakom datorn för att dra ut sladdar varje gång jag drar hemifrån, eller går och lägger mig, eller när det åskar. Men antar väl att det är fördelen när man bor i storstaden..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Räcker det inte att slå av dosan med en knapp?

Är absolut inte kunnig inom elektronik när det kommer till ström och åska. Vore därför tacksam om någon kunde klargöra

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Räcker det inte att slå av dosan med en knapp?

http://www.24.se/pub_images/medium/27126_19216.jpg

Är absolut inte kunnig inom elektronik när det kommer till ström och åska. Vore därför tacksam om någon kunde klargöra

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Skulle aldrig få för mig att orka böka mig in bakom datorn för att dra ut sladdar varje gång jag drar hemifrån, eller går och lägger mig, eller när det åskar. Men antar väl att det är fördelen när man bor i storstaden..

Dock är det ju bara en sladd som behöver ryckas ut.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Inaktiv

Sunt förnuft verkar inte många ha, varför skulle man inte dra ut sladdarna till all elektronisk utrustning när det åskar? Man får knappt inte ut något alls på försäkringen.

Permalänk
Medlem

Det är någonting som får mig att känna mig riktigt bra när det åskar trots att jag inte har min elektronik tillgänglig. Har aldrig riktigt förstått vad det är, men det blir en så härlig atmosfär på något sätt.

Mer åska åt folket!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Sunt förnuft verkar inte många ha, varför skulle man inte dra ut sladdarna till all elektronisk utrustning när det åskar? Man får knappt inte ut något alls på försäkringen.

Troligen lathet, själv drar jag alltid ut sladdarna direkt. Blixten kan slå ner utan förvarning vilket jag lärde mig den hårda vägen några år sedan, ingen åska, bara en fet ljussken och BOOM.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Har aldrig dragit ut sladdarna vid åskoväder. Har inte heller råkat ut för någon olycka. Kanske tur, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Vi drar aldrig ut sladdarna, iofs bor vi i lägenhet och möjligt att det finns på fastigheten redan installerat prylar för att stoppa åskan? Eller kanske det inte är, kanske borde kolla upp det dära aja på 20 år har i alla fall åskan inte tagit sönder någon komponent för mig så varför börja oroa sig nu Måste vara yolo

Permalänk
Medlem

Går nåt sönder så går de sönder , tänker inte låta moder natur avgöra när ja sitter vid datorn. Har en Hemförsäkring och en allriskförsäkring av en anledning..

Permalänk

När kommer detta åskoväder då?

Permalänk
Medlem

Nått som gör dig helt säker är att dra ur allt,,, men det finns ju UPS som funkar för att förebygga sådant med vad jag har hört.
Kanske är dyrt att införskaffa.
Jordfelsbrytaren skulle jag inte lita på för 5 öre då det kan hoppa strömspikar över den om blixten är stark nog..

Permalänk
Medlem

Jag vet man ska ju egentligen göra det, men här man Internet-kåt så är det svårt att dra ut en kontakt, visserligen har jag en laptop så då både de vara enkelt och dra ut. Men dock bor jag i en lägenhet, kanske är det mindre risk?

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Är det någon som vet vad som händer när lampan blinkar till en halv sekund när det åskar ute?
"Det behövs bara en sekundsnabb spänningstopp för att datorn eller TV-apparaten ska förstöras"
Är spänningsstopp det blinket kanske och hur nära måste åskan vara för att det ska uppstå?

När jag var liten slog åskan ner i vårt hus(lägenhet) och det small till som fan och blev ett stort hål i källaren för det hade gått via någon vattenledning tror jag.

Jag vet inte om garantin gäller men majoriteten av de på sweclockers som har en bra dator har förmodligen antingen garanti kvar eller funderar på att köpa ny dator iallafall