AMD: "Ingen förändring i Kaveris tidsschema"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Ingen förändring i Kaveris tidsschema"

Uppgifterna går isär huruvida AMD:s nästa generation A-serie "Kaveri" är försenad eller inte. Samtidigt spås slutet för FX-serien i prestandaklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd om FX-Serien, vi får hoppas att den fortsätter rulla.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag som väntar på nästa A-Serie till att bygga en ny HTPC

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av som99:

Tråkigt, jag som väntar på nästa A-Serie till att bygga en ny HTPC

Samma här, tråkigt om det dröjer till nästa år.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Väntar på nästa, Phenom III .... det var fina tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Väntar på nästa, Phenom III .... det var fina tider.

tror att det skulle ha kunna blivit en succe´...

stavfel, i princip vartenda ord...
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men pengar måste flöda till dem om det ska förändras paradoxalt nog. Det är en del av ekvationen. Den dag jag införskaffar en mindre dator för att ha bakom TVn blir det garanterat AMD i den i alla fall.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Asså får vi ingen Steamroller eller excavator till stationära datorer?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Men.. vadå kommer det ingen ny highend processor för desktop?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låt mig använda två kända citat:

"Release the Kaverii(Kraken)!"
tätt följt av
"Take my money!"

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Låt mig använda två kända citat:

"Release the Kaverii(Kraken)!"
tätt följt av
"Take my money!"

Du glömde "Throws money at screen".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vad tråkigt om FX serien inte kommer få nya modeller. Bra om de kan hålla releasen för Kaveri som de säger här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Underlig gest från VR-Zones sida. FX serien är ändå inget att hänga i granen, AMD måste kunna konkurrera med i3 på allvar innan de kan ta sig an i5.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

AMD FX har ju nästan allt som krävs av en riktigt high-end processor - Strömförbrukningen, värmeutvecklingen, priset.. Allt som fattas är prestandan

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det är ju så få tillfällen som den stora massan har nytta av ens nuvarande FX-prestanda, så det är väl inte konstigt om de satsar mer och mer på mellanklassen där pengarna finns.

Jag menar, hur många spel i medium, max 1080p (som bör räknas som standard, high/ultra är ju till för just "extra kraftfull hårdvara") kräver en överklockad FX/i5/i7 egentligen?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

AMD FX har ju nästan allt som krävs av en riktigt high-end processor - Strömförbrukningen, värmeutvecklingen, priset.. Allt som fattas är prestandan

inte riktigt i spel bf3 t ex där var den 2 - 5 fps efter 3570k och 4770k tror jag men i övrigt som är krävande så hänger den inte med...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Hittar ingenstans i artikeln på VR-Zone att FX-serien har nått vägs ände. Någon kanske kan citera originalkällan om det överhuvudtaget finns ett sådant påstående? Genom de senaste roadmapsen har det varit känt att Vishera (Piledriver) ska leda prestandasegmentet under 2013. Steamroller kommer inte förrän nästa år för desktop. AMD är unika som både tillverkar CPU:er och GPU:er och förstås också APU:er, det vore väldigt märkligt, för att inte säga osannolikt, att man fortsätter tillverkningen av högpresterande grafikprocessorer men slutar upp med tillverkningen av högpresterande processorer som matchar dessa. För det skulle i så fall i praktiken betyda att man hänvisar kunderna till Intel. Det kommer inte att hända.

"Updated 11/19/2012@10:15am: AMD contacted us with an official denial of the story and stated that Kaveri and the big cores are still on track."

http://semiaccurate.com/2012/11/19/amd-kills-off-big-cores-ka...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det flyter på för AMD framöver. Har själv hamnat med två datorer hemma med AMD-processorer där det tidigare inte funnits någon i drift sedan min AthlonXP 2500+. En A10-5800K till HTPC/LAN-burk och en FX-6300 till servern.

Den förstnämnda för sin underbara inbyggda GPU och den senare för stöd av ECC-minnen för en billig peng till min server. Intel har egentligen inget att konkurrera med för mig i de rollerna i de prisklasserna.

Permalänk
Medlem

Nej! Jag tänker inte gå över på intel!!! Aldrig. Det är som om jag skulle tvingas till att byta till razer, mac eller iphone. Jag sågar dom med en rostig sticksåg..... AMD dont leave me.....

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Om det går illa för AMD kan man skaffa en FX-8350 så har man prestanda ett bra tag framöver ändå innan man tvingas byta.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Viceroy:

Hittar ingenstans i artikeln på VR-Zone att FX-serien har nått vägs ände. Någon kanske kan citera originalkällan om det överhuvudtaget finns ett sådant påstående? Genom de senaste roadmapsen har det varit känt att Vishera (Piledriver) ska leda prestandasegmentet under 2013. Steamroller kommer inte förrän nästa år för desktop. AMD är unika som både tillverkar CPU:er och GPU:er och förstås också APU:er, det vore väldigt märkligt, för att inte säga osannolikt, att man fortsätter tillverkningen av högpresterande grafikprocessorer men slutar upp med tillverkningen av högpresterande processorer som matchar dessa. För det skulle i så fall i praktiken betyda att man hänvisar kunderna till Intel. Det kommer inte att hända.

"Updated 11/19/2012@10:15am: AMD contacted us with an official denial of the story and stated that Kaveri and the big cores are still on track."

http://semiaccurate.com/2012/11/19/amd-kills-off-big-cores-ka...

Tjena

Från källan vi länkar till i nyheten:

Citat:

Interestingly the document also made it clears the days of the big core are numbered, leaving the FX-9590 as the final legacy of the FX line.

Därtill har AMD i sina senaste serverplaner visat att Piledriver kommer stå för det övre segmentet under hela 2014. Det talas om samma förbättring som syns i Trinity -> Richland, det vill säga en mer effektiv turbo-funktion. Eftersom AMD traditionellt använt samma/liknande kisel för både konsumenter och servrar är det därför sannolikt att planerna liknar de på konsumentsidan. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att så faktiskt är fallet och att de har nya FX på gång baserade på Steamroller. Om så är fallet skulle det dock vara underligt om de exkluderade Steamroller för sina ordinarie CPU:er till servermarknaden när de vid flera tillfällen signalerat att det är en marknad de har ett stort intresse av.

Gällande Kaveri tycker jag själv uppgifterna om en försening är besynnerliga. När jag var i Kanada i början av maj inför lanseringen av Temash/Kabini berättade AMD att lanseringen skulle äga rum i slutet av året. När jag hade en one-on-one med Lisa Su mellan presentationerna var hon väldigt tydlig med att lanseringen för stationära blir innan slutet av året och bärbara kort därefter i början av 2014. Mjukvaruutvecklare på plats berättade att de skulle få sina exemplar inom de kommande veckorna. En dryg månad senare på Computex bekräftade AMD åter att Kaveri skulle lanseras innan slutet av året och tillade att det skulle följas upp av en bärbar lansering i början av 2014.

Uppgifterna VR-Zone uppger att de fått tag på kommer dock från "sent i juli", vilket är efter de uppgifter vi har tillhanda direkt från AMD.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt vad gäller AMD så är jag riktigt nöjd med deras processorer, jag har en FX-8350 och kan då inte känna att datorn är slö eller inte klarar de nyaste spelen tillsammans med mitt AMD R7970.
Jag tror att många stirrar sig blinda på staplar och diagram istället för upplevd prestanda.
Visst rent tekniskt ligger Intel före men innebär detta så värst mycket för oss konsumenter?
Jag tror att problemet som finns just nu på desktop sidan är att prestanda jakten har avstannat och de flesta behöver inte bättre processorer än vad som finns idag, finns inte mycket programvara som tar nästa steg vilket hade gjort att man behövt skaffa nytt, ända anledningen att byta är idag endast för att man vill ha nytt inte för att man behöver tyvärr.
Intel har dock en fördel på tunna laptops med sin nya Haswell processor i och med dess låga strömförbrukning vilket gynnar batteritiden.
Jag har haft både Intel och AMD i olika omgångar men just nu är jag grymt nöjd med min oklockade FX-8350" har aldrig klockat och kommer aldrig att göra det, det får andra pyssla med"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mini-z1994:

inte riktigt i spel bf3 t ex där var den 2 - 5 fps efter 3570k och 4770k tror jag men i övrigt som är krävande så hänger den inte med...

Var har du läst det?

I SweClockers recension av 4770K redovisas följande värden i Battlefield 3:

Avg Min 4770K 171 156 3570K 164 149 8350 128 112

8350 hamnade 43 fps eller 25 % bakom 4770K i avg fps och 44 fps eller 28 % bakom i min fps (viktigast).

Notera att detta är i singleplayer! Multiplayer är mycket mer CPU-krävande. Jag tycker att alla drops under 100 fps är oacceptabla, så en FX-8350 (i standardklock) hade inte räckt för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Var har du läst det?

I SweClockers recension av 4770K redovisas följande värden i Battlefield 3:

Avg Min 4770K 171 156 3570K 164 149 8350 128 112

8350 hamnade 43 fps eller 25 % bakom 4770K i avg fps och 44 fps eller 28 % bakom i min fps (viktigast).

Notera att detta är i singleplayer! Multiplayer är mycket mer CPU-krävande. Jag tycker att alla drops under 100 fps är oacceptabla, så en FX-8350 (i standardklock) hade inte räckt för mig.

Det kan mycket väl komma att ändras om spel blir mer flertrådare i framtiden samt att utvecklare lär sig använda kraften i Piledriver/Steamroller.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FribBe:

Det kan mycket väl komma att ändras om spel blir mer flertrådare i framtiden samt att utvecklare lär sig använda kraften i Piledriver/Steamroller.

Jo, men:
1. Prestandan i BF3 kommer inte förändras om framtida spel blir mer flertrådade.
2. Det var prestandan i just BF3 vi skrev om.

Men visst! Det hade varit roligt om AMD "kom ikapp"! Konkurrens osv och jag skulle lätt kunna ha en AMD-baserad dator om jag känner att AMD har en bättre produkt att erbjuda mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jo, men:
1. Prestandan i BF3 kommer inte förändras om framtida spel blir mer flertrådade.
2. Det var prestandan i just BF3 vi skrev om.

Men visst! Det hade varit roligt om AMD "kom ikapp"! Konkurrens osv och jag skulle lätt kunna ha en AMD-baserad dator om jag känner att AMD har en bättre produkt att erbjuda mig.

Givetvis har du rätt i det. AMD gjorde en satsning och hoppas på att framtiden är flertrådat. Om det nu blir så kommer AMD ha en stor fördel samtidigt som det kan få Intel att sluta vara lata.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att BF3 inte verkar gilla AMD när det gäller grafikkort så det finns ju inget som säger att det inte är samma visa med processorer.
Ok jag kan förstå om man bara spelar BF3 och aldrig några andra spel då får du mest fps hos Intel.
Jag tror det kan ändras med BF4 eftersom Dice denna gång verkar jobb tätt med AMD så alla kommande battlefield spelare kanske väljer AMD vem vet?
Min monitor är ju en IPS panel på 60Hz så om man får 112fps eller 150fps skulle nog inte jag bry mig om.
Jag är ju å andra sidan mer intresserad av bra färgåtergivning än maxad fps, därför är TN paneler uteslutet för mig.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Var har du läst det?

I SweClockers recension av 4770K redovisas följande värden i Battlefield 3:

Avg Min 4770K 171 156 3570K 164 149 8350 128 112

8350 hamnade 43 fps eller 25 % bakom 4770K i avg fps och 44 fps eller 28 % bakom i min fps (viktigast).

Notera att detta är i singleplayer! Multiplayer är mycket mer CPU-krävande. Jag tycker att alla drops under 100 fps är oacceptabla, så en FX-8350 (i standardklock) hade inte räckt för mig.

I upplösning 800x600 eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bad Habit:

I upplösning 800x600 eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, 1366x768. Hurså?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers