Samsung Ativ Book 9 Plus med 3 200 x 1 800 pixlar i slutet av augusti

Permalänk
Melding Plague

Samsung Ativ Book 9 Plus med 3 200 x 1 800 pixlar i slutet av augusti

Tronföljaren till Samsung 9-serien är i antågande för lansering i slutet av augusti. I centrum står en högupplöst skärm samt batteritid på upp till 12 timmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4Gb ram och 128Gb SSD...? suck... jag trodde det var år 2013 vi levde i..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

4Gb ram och 128Gb SSD...? suck... jag trodde det var år 2013 vi levde i..

Vaaart ser du det då?

EDIT: Ahaa, sorry... Jappppp, håller med!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Master of Overkill

Det ackompanjeras av upp till 8 GB DDR3L-systemminne och en 256 GB SSD.
Den svenska konfigurationen kommer dock med 4 GB respektive 128 GB, men det kan komma att ändras längre fram i tiden.
VAD ÄR DETTA ????

asså bara nej.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att vi i Sverige helt plötsligt vill ha mindre ram-minne och hårddiskutrymme? Gissar på att momsen driver upp priserna för mycket.

Permalänk
Medlem

Varför göra det så jävla svårt för sig och lägga modellen med mer minne och större systemdisk längre fram i tiden? Sen är ju priset rakt uppåt väggen det med...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Visst, fin panel, men varför touch, och varför avskalade specifikationer till oss svenskar? Dessutom till det priset?
Känns som om de lanserar en skitprodukt bara för att bli före apple med en "Retina" ultrabook...

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på 2560x1440 på 24"...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Snygg burk, men håller med ovanstående om att det är riktigt dumt att inte erbjuda 8GB / 256GB för en så pass dyr ultrabook. Får hoppas att Windows 8.1 gör ett bra jobb med att skala om, annars måste man nog ha förstoringsglas för att se ikonerna / text.

Visa signatur

Stationär PC, iPad Pro 10.5, MacBook Air

Permalänk
Medlem

4GB RAM? För 14500kr så bör det följa med 16GB. Högre upplösning kräver mer minne, så att dom snålar med bara 4GB (går att köpa för under 200kr) är ju idiotiskt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

4gb ram och 128gb ssd gör ju modellen helt ointressant tyvärr, hoppas den "riktiga" modellen kommer till Svedala oxå!

Trodde vi var ett land som generellt köpte kraftulla datorer? hur tänkte dom där?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag väntar på 15,6-tumsvarianten.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Vad har de emot oss egentligen? Avskalade telefoner och nu detta?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Bios är säkert låst till windows också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okay, så på 13.3" är det helt okay med 3200x1800 men på 22-24" sitter vi fortfarande med sketna 1920x1080. Vad hände, vad gick fel?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Avvaktar och ser hur Lenovo gör med sin T-serie och Haswell. Kanske även denna business model till slut får en vettig skärm. Helst en utan touch screen för det vill jag inte betala för. Men rejäl batteritid tillsammans med Haswell har man nog att se fram emot, alldeles oavsett.

Windows 8/8.1 vill jag dårakt inte ha. Det blir en maskin med 7:an och så får vi hoppas att "win 9" blir ett vettigt OS. MS OS är urkasst varannan gång. Det vore roligt om Google eller någon kunde ta och leverera ett OS för PC, så det blir lite konkurrens.
.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Först kommer ASUS med sin Zenbook Infinity som kommer hamna närmare 20000kr med vettiga specs, och nu Samsung med hårdvara som knappt var aktuell för 5 år sen..

Man inser ju att den tillverkaren som först får huvudet ur kommer att ta hela ultrabookmarknaden om dom tar grunden från dagens utbud och lägger dit ordentligt med ram, minst 256Gb SSD och ger alternativet att skita i touch-skärm. Frågan är bara vem som fattar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Okay, så på 13.3" är det helt okay med 3200x1800 men på 22-24" sitter vi fortfarande med sketna 1920x1080. Vad hände, vad gick fel?

Samma sak som alltid, större paneler är svårare/dyrare att tillverka vilket leder till att prissättningen blir så pass hög att de flesta inte har råd med dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

3 200 x 1 800 på en 13" bärbar men försök köpa en "vettig" skärm till en stationär burk och upplösning i samma storleksordning så får man pynta upp 30k för bara skärmen...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Även om det är gött med hög upplösning så måste man också ha ett OS/program som skalar om DPI på ett smart sätt. Sitter nu med en 27" Dell 2560x1440 i Win 7 med 125% DPI och det lämnar lite att önska. Vissa saker blir för stora, vissa för små och vissa saker har inte vektorgrafik eller liknande så det skalar extremt fult. På en 13,3" skärm blir det extremt mycket viktigare med bra skalning(speciellt vid 3200x1800!!!!)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Samma sak som alltid, större paneler är svårare/dyrare att tillverka vilket leder till att prissättningen blir så pass hög att de flesta inte har råd med dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns 55" TV med 4K upplösning för ungefär 45000 kr, så det borde inte vara några problem att få en 24" 4K skärm för mycket billigare.

Jag skulle snarare tro att det beror på att massproduceringen av 4K har inte riktigt gått igång än, och stationära datorer prioriteras inte så mycket som laptops och mobiler, så det kan dröja tills 2014 innan vi börjar 24" 4K skärmar till rimliga priser.

Ganska lustigt att hela den här datorn är mycket billigare än de billigaste 4K skärmarna som finns.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gender Bender:

4GB RAM? För 14500kr så bör det följa med 16GB. Högre upplösning kräver mer minne, så att dom snålar med bara 4GB (går att köpa för under 200kr) är ju idiotiskt.

Är du säker på detta? Jag vill nämligen påstå att det inte är så.

Sen borde den såklart ha mer minne för det priset, men inte pga upplösningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HurMycket:

Är du säker på detta? Jag vill nämligen påstå att det inte är så.

Sen borde den såklart ha mer minne för det priset, men inte pga upplösningen.

Behöver ju inte mycket RAM dock vill man inte ha 4GB i en sån dyr laptop.

Jag har 32GB i min och det kostade inte mycket över 16GB så varför skaffa 16GB?

4GB vs 16 ÄR VÄLDIGT storskilland och när man kör en sånlaptop med windows 8.1 så vill man ju kunna igång massa saker utan att RAM tar slut, då "APPS" / program ska ta RAM men inte CPU kraft när du inte använder dom, så jag kommer kunna ha windows 8.1 och inget annat igång typ.

8GB MINST.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skippa touch screenen, Samsung, och tryck i lite mer minne istället.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Samma sak som alltid, större paneler är svårare/dyrare att tillverka vilket leder till att prissättningen blir så pass hög att de flesta inte har råd med dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan väl tycka att då pixeldensiteten nästan halveras vid 24" så borde väl tillverkningen ändå ge högre yields vid sådana storlekar?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Behöver ju inte mycket RAM dock vill man inte ha 4GB i en sån dyr laptop.

Jag har 32GB i min och det kostade inte mycket över 16GB så varför skaffa 16GB?

4GB vs 16 ÄR VÄLDIGT storskilland och när man kör en sånlaptop med windows 8.1 så vill man ju kunna igång massa saker utan att RAM tar slut, då "APPS" / program ska ta RAM men inte CPU kraft när du inte använder dom, så jag kommer kunna ha windows 8.1 och inget annat igång typ.

8GB MINST.

Absolut! Men Gender Bender skrev att högre upplösning kräver mer minne. Jag hävdar motsatsen.

32 GB i en laptop? Det skulle jag säga att ytterst få personer behöver. Jag har 10 GB i min ultrabook och tycker det räcker gott. Det är snarare GPU:n (en j-a GT 620M) som flaskar och blir skitvarm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HurMycket:

Absolut! Men Gender Bender skrev att högre upplösning kräver mer minne. Jag hävdar motsatsen.

32 GB i en laptop? Det skulle jag säga att ytterst få personer behöver. Jag har 10 GB i min ultrabook och tycker det räcker gott. Det är snarare GPU:n (en j-a GT 620M) som flaskar och blir skitvarm.

32GB är bara för jag kör massa VMware och virtuella datorer.

Men jag tror slänger du på ett spel i den upplösningen så kommer det nog ta mer minne dock inte säker har inte tänkt på det förut då jag alltid har haft tillräckligt med ram.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vill absolut ha touchfunktion på en ny privat bärbar. Allra helst med stöd för Samnsung s-pen (active digitizer med Wacom-teknik). Dock så är det ju helt absurt att sälja datorer med 4GB i mellan- eller premiumsegmentet. Kanske duger för allra lägst specade och billigaste budgetskräp. Dessutom är detta numera en riktig "show stopper" då moderna datorer kommer med fastlödda minnen ifrån fabrik och oftast utan någon som helst expansionsplats. Med tanke på att det bara kostar ca 300.- extra att gå upp ifrån 4GB till 8GB så är detta ta mig tusan helt absurt.

Det blir bojkott av alla modeller som kommer med enbart 4GB och som inte går att expandera i efterhand.

Riktigt fin maskin i övrigt som jag hade tänkt mig att köpa då Samsung verkligen lyft sig till högsta kvalitet på sina premiumdatorer - men detta blir ju nu bara pinsamt för Samsung.

Dålig marknadsföring med så uselt lanseringsprogram i Sverige - även om de ett antal månader senare orkar hosta fram en modell med 8GB.

Sedan så tycker jag de borde gått för diskret grafikchip för att driva en sådan högupplöst skärm, men allra minst tagit Intels 4400 istället (som Apple och andra premiumtillverkare kommer med). Men 4GB.... suck....

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

32GB är bara för jag kör massa VMware och virtuella datorer.

Men jag tror slänger du på ett spel i den upplösningen så kommer det nog ta mer minne dock inte säker har inte tänkt på det förut då jag alltid har haft tillräckligt med ram.

Jag tror inte det. VRAM kommer man behöva mer av, men RAM-användningen bör inte öka nämnvärt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är du säker på detta? Jag vill nämligen påstå att det inte är så.

Sen borde den såklart ha mer minne för det priset, men inte pga upplösningen.

Så vitt jag vet så är väl RAM en buffer för att underlätta processorns arbete? Mer pixlar betyder mer information att lagra i minnet, och Intel HD4400 har väl inget VRAM som kan lagra detta, utan tar väl av det som finns ledigt i primärminnet? Vilket som så är det riktiga von Anka fasoner dom håller på med. Minne är ju ingen speciellt dyr komponent i sammanhanget.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi