Asus överger Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Asus överger Windows RT

Taiwanesiska Asus bekräftar att de drar sig ur satsningen på Windows RT. Det innebär att Microsoft står ensam kvar att stödja det ARM-baserade operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vilken överraskning.....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

På tiden. Hoppas de satsar på andra operativsystem för plattor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag läste ASUS överväger Windows RT i rubriken och blev rätt förvånad Men tror de gör rätt i att satsa på x86 plattor istället för ARM. RT kanske blir något bra i framtiden men just nu är det bättre med riktiga win8 eller ios/android.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Känns som ett bra val av Asus. Det finns ju bättre grejer att satsa på om man säger så.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Som man bäddar får man ligga!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Det beslutet slog ju inte ned som en bomb precis.Helt riktigt beslut av Asus,ge den gamla pållen nådaskottet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Windows 8 (och alla dess varianter), byggdes främst för att va anpassad till touch-skärmar (surfplattor framförallt). Kanske kan dom göra Windows 9 till ett primärt PC operativsystem, och satsa på något annat för surfplattor?

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Microsoft är ett döende bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Det beslutet slog ju inte ned som en bomb precis.Helt riktigt beslut av Asus,ge den gamla pållen nådaskottet.

Det ironiska är att den inte är gammal utan purfärsk.
Windows RT är nya Vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Microsoft är ett döende bolag.

Hur menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Microsoft är ett döende bolag.

Microsoft är ett av världens fem högst värderade företag och jag tror knappast vi kommer se dom stänga ned verksamheten inom den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem

"It's not only our opinion.."

Vadå åsikt? Det är la knappast en åsikt att RT är ett misslyckande eller?

Permalänk
Skrivet av Meurik:

Windows 8 (och alla dess varianter), byggdes främst för att va anpassad till touch-skärmar (surfplattor framförallt). Kanske kan dom göra Windows 9 till ett primärt PC operativsystem, och satsa på något annat för surfplattor?

this med DX12.0

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

"It's not only our opinion.."

Vadå åsikt? Det är la knappast en åsikt att RT är ett misslyckande eller?

Nej, det är väl fakta idag. Men säg det till en besatt fanboy utan att få mothugg. När dem väl inser att det inte kommer bli stort är marknaden påväg mot nått nytt redan.

Skrivet av darkthunder:

Windows 8 (och alla dess varianter), byggdes främst för att va anpassad till touch-skärmar (surfplattor framförallt). Kanske kan dom göra Windows 9 till ett primärt PC operativsystem, och satsa på något annat för surfplattor?

Absolut. Och det kommer nog bli så när väl Microsofts styrelse till slut tröttnar på Ballmer och hans anhangs misslyckande i Microsoft-toppen. Tror inte ens deras tålamod räcker för upprepade försök med detta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Så enda sättet att få tag på RT fortsättningsvis blir via Surface, som gått med förlust något så innota.

Om Microsoft vill visa att de är ett seriöst bolag så lägger de ner RT. Mindre skärmstorlekar lär inte få upp intresset för ett stympat Windows, som ju RT faktiskt är.

Att det finns de som köpt den som faktiskt är nöjda övertygar knappast någon. Microsoft har skapat ett operativsystem som får ME att framstå som en braksuccé!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Microsoft är ett döende bolag.

Du skulle bara veta hur mycket pengar Microsoft drar in genom att sälja tjänster till företag

Permalänk
Medlem

Hur var det med NOKIA, de skulle väl eventuellt börja med RT?
Känns som de kan lägga ner RT annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur var det med NOKIA, de skulle väl eventuellt börja med RT?
Känns som de kan lägga ner RT annars.

Det gör de nog ändå. Nokias styrka med WP8-mobilerna är ju kameran, och en mobil har ett format som lämpar sig för fotografering, vilket inte en platta har, så frågan är varför man ska köpa en platta från Nokia om de släpper en.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Microsoft är ett döende bolag.

Nej, däremot är ditt inlägg döende då det är 100% felaktigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bra.

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte vilja ha en Windows RT platta.
Kanske om den var snorbillig (i klass med en Nexus 7) och var "öppen" så man kunde dual-boota Android, Firefox OS och Linux på den.

Kanske om den hade penna, Outlook och bra synkronisering.
Vore coolt att köra Firefox OS på den.

Permalänk
Medlem

säger som jag sagt tidigare, konsumenter ska inte förvänta sig en dator när det köper windows RT. Det känns som att folk som köper RT plattor tror att de köper en vanlig dator, de bör inse att det bara är ett alternativ till en ipad. Saker du inte kan göra på din ipad ska du inte förvänta dig kunna göra på en windows RT platta. Jag funderar på att köpa en RT platta nu när de kommer rasa i pris, helt klart värt det om man ör lite less på iOS och android när man letar surfplatta

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det bästa de kan göra för att rädda det lilla anseende de har kvar är att erbjuda alla som köpt en RT-platta att byta in den mot en Pro, och sedan lägga ner RT.

Kortsiktigt förlorar de säkert på det rent ekonomiskt men tänk vilken grej det skulle bli i media och vad mycket positiv uppmärksamhet de skylle få. Det behövs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

säger som jag sagt tidigare, konsumenter ska inte förvänta sig en dator när det köper windows RT. Det känns som att folk som köper RT plattor tror att de köper en vanlig dator, de bör inse att det bara är ett alternativ till en ipad. Saker du inte kan göra på din ipad ska du inte förvänta dig kunna göra på en windows RT platta. Jag funderar på att köpa en RT platta nu när de kommer rasa i pris, helt klart värt det om man ör lite less på iOS och android när man letar surfplatta

Det är väl där problemet ligger. Ingen kan någonsin tala om för en konsument vad för förväntningar de skall ha på en produkt, Folk har sett "Windows" och då trott att de har fått en maskin som kan köra alla Windowsprogram. Microsoft har inte ansträngt sig ett dugg för att upplysa om skilnaderna, då det skulle minska försäljningen, och det får de äta upp nu.

Om folk i stort visste vad de köpte när de köper en RT-platta skulle det inte bli mycket sålt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl där problemet ligger. Ingen kan någonsin tala om för en konsument vad för förväntningar de skall ha på en produkt, Folk har sett "Windows" och då trott att de har fått en maskin som kan köra alla Windowsprogram. Microsoft har inte ansträngt sig ett dugg för att upplysa om skilnaderna, då det skulle minska försäljningen, och det får de äta upp nu.

Om folk i stort visste vad de köpte när de köper en RT-platta skulle det inte bli mycket sålt.

Du har såklart rätt i att de varit väldigt dåliga på klargöra att det är skillnad, iaf för mainstream kunderna. Dock så tror jag att de hade sålt bättre om de klargjorde var det var för produkt, snarare än att det skulle vara skadligt för deras försäljning.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

fan va folk är anti MS, ser inget som är bra med detta.
RT har lite brister, framförallt när det kommer till antalet tillgängliga appar.
Är man ute efter en surfplatta är RT minst lika bra som en ipad (har inte testat android), dock som sagt så har den färre appar. att folk tycker den är så fruktansvärt kass måste väl vara för att folk tror att dom ska få en vanlig dator?

jag tror fortfarande att RT har en framtid, speciellt i företag när 8.1 kommer. jag har provkört RDS och remoteapp på en Surface RT, och det är fan fint.
ska dra upp och testa lite workfolders bara jag får tid.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Microsoft gapar efter en större bit men mister hela stycket. Skyll er själva Microsoft, min sympati har ni inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare
Skrivet av issue:

fan va folk är anti MS, ser inget som är bra med detta.
RT har lite brister, framförallt när det kommer till antalet tillgängliga appar.
Är man ute efter en surfplatta är RT minst lika bra som en ipad (har inte testat android), dock som sagt så har den färre appar. att folk tycker den är så fruktansvärt kass måste väl vara för att folk tror att dom ska få en vanlig dator?

jag tror fortfarande att RT har en framtid, speciellt i företag när 8.1 kommer. jag har provkört RDS och remoteapp på en Surface RT, och det är fan fint.
ska dra upp och testa lite workfolders bara jag får tid.

Man behöver inte vara anti-MS för att vara emot Windows RT. Jag skulle definitivt köpa Surface2 om den kunde köra Windows 8. Tycker SurfacePro är overkill för det jag vill använda en pekplatta för, så den blir inte värd priset.

Det jag har emot Windows RT är att det överhuvudtaget inte har någon som helst fördel över Windows 8. Båda kan kan via ModernUI med fördel användas med touch-gränssnitt, för båda plattformarna finns SoC:er som är små, billiga och strömsnåla. Windows 8 Pro har sedan fördelar i form av att kunna i företagsnät, alla versioner av Windows 8 kan köra existerande Windows 8 program, på Windows 8 kan du själv enkelt lägga till codecs och andra finesser som saknas, på Windows 8 kan du köra vilken webbläsare du känner för.

Windows RT och Windows 8 på pekplatta har ett väldigt stort överlapp, men där det skiljer så är Windows 8 alltid bättre vilket gör Windows RT helt meningslöst. Alla utom MS verkar inse detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MALmen:

Microsoft är ett av världens fem högst värderade företag och jag tror knappast vi kommer se dom stänga ned verksamheten inom den närmaste tiden.

Nästa steg är att lyssna på vad konsumenterna vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com