Acer Aspire V5-122P

Permalänk
Melding Plague

Acer Aspire V5-122P

Bakgrundsbelyst tangentbord, pekplatta med fullt multitouch-stöd och IPS-bestyckad pekskärm är bara några punkter som gör Aspire V5-122P till en intressant kandidat i den lägre prisklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant modell!
Även om jag själv tycker 11,6 blir för litet. 13,3-14 är mer lagom tycker jag, precis som jag har på skoldatorn. :>

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

11,6" känns nästa larvigt litet för en bärbar dator som man tänkt att sitta vid ett längre tag.

Permalänk

Jag ser att den som komplett har är med touch!!! får det priset borde kunna konkurrera lite med t.ex. en asus vivotab om man vill ha tangentbord!
Däremot verkar den inte ha bakgrundsbelyst tangentbord!

Jacob hur kommer det sig att ni inte testar att slänga in en SSD och se hur det går? Det borde öka prestandan eller?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

Kul med bärbar med AMD! Mer sånt!

Ska läsa recensionen sen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Halvtrevlig för priset, men inget för mig, lite större, lite högre upplösning, och mer batteritid är vad som känns viktigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för en bra recension.
Synd att batteritiden inte ville vara bättre på denna småtting, men annars verkar datorn hyffsat kompetent.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Artikeln:

Vid tyngre belastning i PCMark 8 får Aspire V5-122P ut en batteritid på strax under tre timmar. Skillnaden från de tidigare och således inte särskilt stor. Det kan förklaras med att den relativt svaga processorn A6-1450 måste arbeta hårt för att utföra även enklare uppgifter.

Det här är en väldigt underlig slutsats. Om man jämför resultatet med batteritiden hos "Kabini testplattform" (med en liknande processor), syns att batteritiden är exakt 2/3 jämfört med denna dator. Det överensstämmer väldigt väl med batterikapaciteten, som också är 2/3 av den hos Kabini testplattform. Den lägre batteritiden beror alltså på att batteriet är mindre och inget annat. Kabini/Temash som plattform ger ju lika bra batteritid som Haswell i detta test.

Permalänk
Medlem

En alldeles underbar typ av dator även om just denna har sina brister. De flesta löser sig säkert och bättre skärm i den här storleken går knappast att få för en liknande summa. Jag skulle iofs kunna lägga en tusenlapp extra om det stod ex vis Lenovo Thinkpad på maskinen med allt vad det brukar innebära i kvalitet. Högre upplösning ser jag inget som helst behov av, efter att ha använt en bärbar med samma pixeltäthet som resedator ett tag. Annat om det varit en platta. Prestandan räcker långt, men nog skulle man peta i en liten SSD. Hoppas fler vågar satsa på liknande systemkonfigurationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yellowtown:

Jag ser att den som komplett har är med touch!!! får det priset borde kunna konkurrera lite med t.ex. en asus vivotab om man vill ha tangentbord!
Däremot verkar den inte ha bakgrundsbelyst tangentbord!

Jacob hur kommer det sig att ni inte testar att slänga in en SSD och se hur det går? Det borde öka prestandan eller?

Vi kommer alltid testa datorerna ur dess standardutförande, men vi går däremot in på hur man går till väga för att byta ut hårddisken mot en SSD. Den upplevda skillnaden kommer precis som med alla andra datorer bli som dag och natt med en SSD istället för en mekanisk hårddisk. Det kommer för de allra flesta användare göra en mycket större skillnad att lägga undan lite pengar för en SSD än att köpa en dator med en snabbare processor.

Skrivet av Kuvion:

Det här är en väldigt underlig slutsats. Om man jämför resultatet med batteritiden hos "Kabini testplattform" (med en liknande processor), syns att batteritiden är exakt 2/3 jämfört med denna dator. Det överensstämmer väldigt väl med batterikapaciteten, som också är 2/3 av den hos Kabini testplattform. Den lägre batteritiden beror alltså på att batteriet är mindre och inget annat. Kabini/Temash som plattform ger ju lika bra batteritid som Haswell i detta test.

Det där stycket var klumpigt formulerat. Jag har fixat till det nu!

Självklart beror det på batteriets kapacitet och inget annat. Det jag menade var att skillnaden inte är särskilt stor mot vad datorn får ut i videouppspelning/surfning. Mycket riktigt överensstämmer det på ett ungefär procentuellt mot den testplattform vi testat med AMD A4-5000.

Trots att Kabini/Temash som plattform får ungefär samma batteritid som Haswell i det testet är det viktigt att tänka på att Haswell som presterar bättre utför fler beräkningar/"arbete" under den tiden. Datorer baserade på Haswell ligger å andra sidan i en högre prisklass och är ingenting Temash/Kabini konkurrerar mot, vilket är minst lika viktigt att ha i åtanke

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Min nästa laptop ska ha 802.11ac wireless standard! Snabb wireless är framtiden!

Permalänk
Medlem

Plus för DisplayPort (mDP).

Minus för kapacitiv pekpanel.

Plus för IPS.

Minus för 2 GB fastlött. Visserligen enkanals vilket fall som helst, men 2GB gör ingen glad.

Minus för att inte ha 5GHz WiFi eller AC. Samt för att det bara är single-stream.

Minus för lagring.

Minus för att de inte kör A6-5200.

Minus för 100Mbit USB2-ethernetadapter istället för riktig Ethernet eller flera USB3.

Fast iaf kul att de försöker.

Permalänk

Kära tillverkare... börja pumpa ut A6-5200 datorer med 1080p upplösning, prislapp 5-6,5k.
Oj va de skulle säljas.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

11,6" känns nästa larvigt litet för en bärbar dator som man tänkt att sitta vid ett längre tag.

Och 13-15" känns riktigt larvigt när man är på resande fot.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

intressant produkt och bra recension, keep up the good work!

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

..
Minus för att de inte kör A6-5200.
...

Kan hålla med om att valet att köra A4-1450 kanske inte var det bästa, men A6-5200 har en TDP på 25W, A4-1450 har 8W (15W i dockat läge). Det stora problemet med denna laptop, bortsett från att SSD borde vara standard på alla laptops idag, är att en Jaguar-kärna på 1.4GHz inte är snabbare än en Bobcat på 1.6Ghz.

De benchmarks som används av i princip alla tech-siter (så ingen kritik mot SweC, utan det är en effekt av att de benchmark som finns är konstruerade så) lägger alldeles för mycket vikt vid prestanda när alla CPU-kärnor används och de lägger även alldeles för mycket vikt på flyttalsintensiva laster. Det enda som spelar någon roll på svaga CPUer är heltalsprestanda på en CPU-kärna, det är vad man till väldigt nära 100% av tiden är begränsad av i de applikationer som kommer köras på en sådan här maskin.

Titta på SweC test av A4-5000, där finns även gamla E350 och i det enda testet som är ett rent heltals/singlethread test, sunspider, är det i princip jämt mellan Bobcat på 1.6Ghz mot Jaguar på 1.5GHz...

4 CPU-kärnor är helt enkelt feloptimerat när resultatet blir att men inte får bättre enkeltrådprestanda än den plattform man ersätter. Den bästa variant AMD har just nu är därför E2-3000, dual-core 1.65GHz med 15W TDP, den är antagligen några kr billigare också.

Något gick inte riktigt som AMD hade tänkt sig med Jaguar. När den initialt presenterats sa man att den skulle få högre IPC än Bobcat, vilket är sant, men den skulle även köra på högre klockfrekvenser (fanns ingenjörsexemplar ute förra hösten på 2GHz). I stället är ju frekvensen lägre och IPC har i bästa fall ökats med 15% vad det gäller heltal (ökningen är större för flyttal, men flyttalsprestanda är irrelevant för majoritet av alla program, även i Haswell har flyttalsprestanda öka en hel del men påverkar inte heller speciellt många program).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"Datorn presterar dock endast som den ska efter att bland annat ha väckts upp från viloläge, någonting som inte avhjälps ens med en ren installation av Windows 8."

Vad är det som behöver avhjälpas om datorn presterar som den ska när den väckts från viloläge!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av PeCe:

"Datorn presterar dock endast som den ska efter att bland annat ha väckts upp från viloläge, någonting som inte avhjälps ens med en ren installation av Windows 8."

Vad är det som behöver avhjälpas om datorn presterar som den ska när den väckts från viloläge!?

Att den inte presterar som den ska förrän den satts i och väckts upp från viloläge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har denna dator fast utan bakgrundsbelysning, Och jag är väldigt nöjd emd mitt köpt. Bra skärm skönt tangentbord och robust chassi, kan spela lite spel som fallout 3 och assasins creed och minecraft. Perfekt om man sitter fast på ett tåg eller liknande!:)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan hålla med om att valet att köra A4-1450 kanske inte var det bästa, men A6-5200 har en TDP på 25W, A4-1450 har 8W (15W i dockat läge). Det stora problemet med denna laptop, bortsett från att SSD borde vara standard på alla laptops idag, är att en Jaguar-kärna på 1.4GHz inte är snabbare än en Bobcat på 1.6Ghz.

De benchmarks som används av i princip alla tech-siter (så ingen kritik mot SweC, utan det är en effekt av att de benchmark som finns är konstruerade så) lägger alldeles för mycket vikt vid prestanda när alla CPU-kärnor används och de lägger även alldeles för mycket vikt på flyttalsintensiva laster. Det enda som spelar någon roll på svaga CPUer är heltalsprestanda på en CPU-kärna, det är vad man till väldigt nära 100% av tiden är begränsad av i de applikationer som kommer köras på en sådan här maskin.

Titta på SweC test av A4-5000, där finns även gamla E350 och i det enda testet som är ett rent heltals/singlethread test, sunspider, är det i princip jämt mellan Bobcat på 1.6Ghz mot Jaguar på 1.5GHz...

4 CPU-kärnor är helt enkelt feloptimerat när resultatet blir att men inte får bättre enkeltrådprestanda än den plattform man ersätter. Den bästa variant AMD har just nu är därför E2-3000, dual-core 1.65GHz med 15W TDP, den är antagligen några kr billigare också.

Något gick inte riktigt som AMD hade tänkt sig med Jaguar. När den initialt presenterats sa man att den skulle få högre IPC än Bobcat, vilket är sant, men den skulle även köra på högre klockfrekvenser (fanns ingenjörsexemplar ute förra hösten på 2GHz). I stället är ju frekvensen lägre och IPC har i bästa fall ökats med 15% vad det gäller heltal (ökningen är större för flyttal, men flyttalsprestanda är irrelevant för majoritet av alla program, även i Haswell har flyttalsprestanda öka en hel del men påverkar inte heller speciellt många program).

Sade det bara för att signalera att den är klockad på tok för lågt. Sen kan man optimera strömförbrukningen på andra sett, jobba med att transistorerna ska läcka mindre eller tweaka processen så de kan sänka spänningen, men de kanske ska vara lite aggressivare på att skala klockfrekvensen som Intel numera är. En ordentlig turbo för att klara av entrådade laster. Temash ska man använda i Slates, inte notebooks. En iPad 3/4 har 43 Wh batteri. Jag förväntar mig inte att Jaguar är lika snål som Atom. Förväntar mig inte full prestanda på batteri, men förväntar mig betydligt högre klocks.

Dessa kan ändå prestera som Piledriver om du ökar klockfrekvensen en del. Så de kan göra betydligt bättre i det här segmentet mellan 4000-5000kr ultraportabel. I princip är det klockfrekvenserna som drar ner alla bärbara AMD-chip till gränsen där det blir meningslöst att köpa och det handlar inte om strömförbrukning när vi t ex talar om större laptops med spelgrafik där de ställs mot Quad-core Intel. De måste vara flexiblare, Jaguar kan säkert vara Piledriver bör de skrota, Kaveri tillverkas ju just nu i Dresden. Faktiskt enligt schema även om det gnällts om lanseringar (jag förvänta mig aldrig en hård lansering i år med stor tillgänglighet, tror fortfarande vi kan se produktionskisel i recensioner i år om de inte är dumma). Sen får de se till att göra bättre på bärbara nästa år, jag vill inte se några nerskalade gpuer, ha all kraft tillgänglig istället det fungerar för Intel. Vill jag köra igång ett spel på integrerad grafik förväntar jag mig inte 10 timmar batteritid och gpun ska inte behöva dra något när den inte används eller behöver utnyttjas fullt. När det gäller gpgpu så är det bara positivt om jobbet tar kortare tid. Sen må Jaguar inte vara starkast, och är inte så stark på entrådad prestanda, men skalar t ex bättre flertrådat än Trinity/Richland.

In med större batteri och optimera effektförbrukning från processorn istället. Batteriet är ändå på tok för litet. Det är främst skärmen som förbrukar batteri i den här specifika maskinen. En Ativ 9 Lite får t ex kanske upp till drygt dubbel batteritid, så den är helt felavvägd. Märk att jag inte talar om några 1080 horisontella eller högre, jag vill bara ha ett chip i den här som matchar kraften man behöver för att driva runt en 1366x768 skärm och ha god cpu-prestanda. 2006-års DPI-skalning fungerar ändå inte bra nog för att man ska bli nöjd med monsterskalning när vi pratar Windows. Den bör ligga närmare Kabinis testplattform i batteritid. Så det blir galet pga komponentvalen här. En väl avvägd bärbar bör kunna köra en A6-5200 lika väl som en A4-5000, det som skiljer är 500MHz på cpu och 100MHz på GPU. Tänk hur som helst på att denna maskin i princip inte drar mindre ström än Kabini-testplattformen. Den drar mer vid videouppspelning och lika mycket i PCMark.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Titta på SweC test av A4-5000, där finns även gamla E350 och i det enda testet som är ett rent heltals/singlethread test, sunspider, är det i princip jämt mellan Bobcat på 1.6Ghz mot Jaguar på 1.5GHz...

Jaguar ska ha ca 15% högre IPC, trots 100MHz lägre visar juh SweCs singlethread Cinebench 22% ökning, det kan se jämnt ut med att båda värderna är så pass låga men skillnaden är rätt stor när allt bryts ned.

Sen kan man inte vara hundra på att Sunspider har fullt stöd för den nya arkitekturen, kan vara en bugg från AMDs sida dessutom. Vem vet ^^

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Inga tempmätningar "på insidan"?
Senat jag analyserade värmen på en Acer med AMD var den förrädiskt sval på utsidan (min syster som ägde den var övertygad om att den inte kunde ha några värmeproblem), medans alla sensorer rapporterade att processorn glatt brände på i 80c på idle.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kärlekstrollet:

Jaguar ska ha ca 15% högre IPC, trots 100MHz lägre visar juh SweCs singlethread Cinebench 22% ökning, det kan se jämnt ut med att båda värderna är så pass låga men skillnaden är rätt stor när allt bryts ned.

Sen kan man inte vara hundra på att Sunspider har fullt stöd för den nya arkitekturen, kan vara en bugg från AMDs sida dessutom. Vem vet ^^

Cinebench är en benchmark som utför rendering, något som är väldigt flyttalsintensivt samt också något som är trivialt att effektivt köra på i stort sätt obegränsat antal CPU-kärnor (embarrassingly parallel).

Jaguar har i teorin dubbelt så hög genomströmning av SSE-instruktioner jämfört med Bobcat, Cinebench lär använda sig av SSE då rendering lämpar sig väldigt väl för SIMD-instruktioner. Att det inte blir mer än 22% beror på att inte ens rendering är enbart flyttal, finns fortfarande hopp, minnesaccesser och annan logik som hanteras av heltalsdelen. Sedan är det inte bara "throughput" av något som är en flaskhals, latensen (tiden från att en given instruktion startas till att resultatet finns) är bara väldigt marginellt bättre i Jaguar jämfört med Bobcat för flyttal.

Tyvärr är inte ens Sunspider ett rent heltalstest då några av deltesterna kör flyttalsintensiva saker som t.ex. raytrace. Men i detta test är trots allt totalt dominerat av heltal då JavaScript ska JITas, visa delar ska interpreteras och de flesta testerna använder inte flyttal alls. Sunspider har fått mycket kritik för att vara ett dåligt test då det beror så mycket på JavaScript-motorn det kör på. Det är sant att det beror väldigt mycket på JavaScript-motorn, men om man jämför två system som kör samma JavaScript-motor (vilket var fallet i SweC gjorde för Jaguar när man jämför med Bobcat) så är det ett väldigt relevant test för heltal.

15% IPC-ökning för heltal är precis som alla andra sådana siffror från alla företag, det handlar om upp till 15% och har för mig sett upp till 30% högre för flyttal i praktiken.

Men som jag redan skrivit: flyttalsprestanda är relativt oviktigt för majoriteten av användarna av high-end CPUer, det är totalt irrelevant för det som en dator byggd på Jaguar kommer användas till. Titta på ARM, där hade man överhuvudtaget ingen flyttalsdel under lång tid och sedan hade man en som var totalt värdelös prestandamässigt, är bara de absolut senaste versionerna där flyttalsprestanda inte totalt suger. Gick ju rätt bra ändå...

Edit: ska ändå tillägga att jag definitivt tycker Jaguar är en extremt intressant CPU. Som redan nämnts har Jaguar faktiskt något bättre IPC i de fall båda CPU-trådarna i en modul används vs en Jaguar med 2 kärnor. Så skulle man få upp Jaguar-kärnorna till runt 2GHz med 2.5-3GHz "turbo" men ändå hålla TDP <=25W så skulle helt kunna droppa Bulldozer arkitekturen för bärbara då Jaguar skulle vara ungefär lika snabb och långt mycket billigare att tillverka!

Ska man tro de läckta resultaten från Silvermont så har Jaguar runt 20-30% högre IPC. Problemet är att BayTrail-M (Silvermont för laptops) kommer ha en TDP på 10W och en frekvens på 2.4GHz... Jaguar måste därför upp till runt 2GHz för att matcha / komma förbi i prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Aningen värdelös bärbar i förhållande vad som redan finns på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått vitsen med pekskärm på en vanlig laptop. Det torde bli rätt obekvämt efter ett tag att sitta och vifta med armen i luften, eller?

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Har aldrig förstått vitsen med pekskärm på en vanlig laptop. Det torde bli rätt obekvämt efter ett tag att sitta och vifta med armen i luften, eller?

Du vet att laptops med pekskärm även levereras med pekplatta och tangentbord?

Vi hade en med pekskärm fram tills ca 2011. Jag råkar fortfarande peta på skärmen på den nuvarande lite då och då, när jag inte tänker mig för. Det är helt enkelt en ganska naturlig tredje inputmetod.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Inga tempmätningar "på insidan"?
Senat jag analyserade värmen på en Acer med AMD var den förrädiskt sval på utsidan (min syster som ägde den var övertygad om att den inte kunde ha några värmeproblem), medans alla sensorer rapporterade att processorn glatt brände på i 80c på idle.

Sannolikt stod det för fel på sensorn. Eller lät datorn som en orkan och pumpade ut brännskadevarm luft på sidan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Sannolikt stod det för fel på sensorn. Eller lät datorn som en orkan och pumpade ut brännskadevarm luft på sidan?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det var just det den inte gjorde. Pumpade ut varm luft alltså. Vilket med största sannolikhet var anledningen till att processorn var så varm. Det den däremot gjorde var att klocka ned sig såfort man försökte göra tyngre saker med den än att stirra på skrivbordet. Den stängde även av sig efter ett par timmar igång, och krävde ett par timmars vila. Så att sensorn visade rätt temperatur är jag ganska säker på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

De benchmarks som används av i princip alla tech-siter (så ingen kritik mot SweC, utan det är en effekt av att de benchmark som finns är konstruerade så) lägger alldeles för mycket vikt vid prestanda när alla CPU-kärnor används och de lägger även alldeles för mycket vikt på flyttalsintensiva laster. Det enda som spelar någon roll på svaga CPUer är heltalsprestanda på en CPU-kärna, det är vad man till väldigt nära 100% av tiden är begränsad av i de applikationer som kommer köras på en sådan här maskin.

Titta på SweC test av A4-5000, där finns även gamla E350 och i det enda testet som är ett rent heltals/singlethread test, sunspider, är det i princip jämt mellan Bobcat på 1.6Ghz mot Jaguar på 1.5GHz...

Inget fel på konstruktiv kritik, har du förslag på bättre tester är det självklart välkommet! Det viktigaste är att det har någon form av "verklighetsförankring" och är någonting våra läsare känner igen och kan relatera till. Det behöver för den delen inte var ett renodlat benchmark utan en helt vanlig applikation fungerar minst lika bra under förutsättning att resultat går att mäta på ett vettigt sätt.

Skrivet av n_sandstrom:

Inga tempmätningar "på insidan"?
Senat jag analyserade värmen på en Acer med AMD var den förrädiskt sval på utsidan (min syster som ägde den var övertygad om att den inte kunde ha några värmeproblem), medans alla sensorer rapporterade att processorn glatt brände på i 80c på idle.

Hur bra temperaturmätningar med mjukvara är lotteri på bärbara datorer och det är därför sådana resultat inte finns i recensionen. Istället fokuserar vi på det vi tycker är viktigast för slutanvändare, vilket är datorn yttemperaturer. Luften som kommer ur datorn beskriver jag som ljummen och sedan blir det självklart varmt vid tung belastning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du vet att laptops med pekskärm även levereras med pekplatta och tangentbord?

Vi hade en med pekskärm fram tills ca 2011. Jag råkar fortfarande peta på skärmen på den nuvarande lite då och då, när jag inte tänker mig för. Det är helt enkelt en ganska naturlig tredje inputmetod.

Givetvis, men om man nu ska använda pekplattan och tangentbordet istället så är ju pekskärmen inte särskilt relevant längre?

Jag skulle i alla fall inte kunna tänka mig att sitta och använda pekskärmen på det sättet. Möjligtvis om den gick att fälla ner över tangentbordet som på hybridlaptops, men då är vi uppe i en helt annan prisklass.

Det är dock en fin extragrej, speciellt för det låga priset.