Copyswede-avgiften orsakar förvirring i hemelektronikbranschen

Permalänk
Melding Plague

Copyswede-avgiften orsakar förvirring i hemelektronikbranschen

Vid månadsskiftet infördes kopieringsavgift för en mängd olika typer av datorprodukter, men fortfarande råder en viss osäkerhet kring hur avgiften i praktiken ska tas ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och det är här det är smärtsamt uppenbart att denna avgift inte är gjord för denna tidsålder.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Börjar bli tjatigt dethär =S Vem som helst med fungernade hjärna förstår ju att man inte köper sin förbaskade hårddiskar för att fylla med dubletter på alla skivor man har.

Permalänk
Medlem

Jävla stenålders-människor som sitter och yrkar med dessa satans dumheter. Blir ursinnig att det överhuvudtaget får hålla på som det gör..

Faktum är att ersättningen för alla privatkopieringar som tydligen görs inte verkar gå så duktigt till dem som får förlorade "intäkter", utan till storfräsarna/bolagen i USA. (Hört enligt ryktet, så har ej någon källa på detta).

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

En enda röra!

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte förstått på vilket sätt de förlorar pengar om jag köper deras media och sedan sparar det på två diskar.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se om några större företag har stake nog att stå emot. Hade hoppats på att Komplett, som ändå profilerar sig som ett gäng nördar som älskar det de gör, hade stått emot men icke. De böjde sig och tog den hela vägen upp på direkten.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Inaktiv

Fortsätt att rapportera, det här eländet måste ju vara på väg mot sin undergång. Inrikes straffskatt 2013 på elektronik för att göra PRIVATkopiering laglig..kom igen. Så galet och snedvridet, en gammal lag gör att vi får betala mer för produkterna, samtidigt som återförsäljarna tjänar mindre, så att maffian Copyswede ska kunna dela ut pengar till svenska artister? Samtidigt så PRIVATkopierar ingen, och streamingtjänsterna blir bara fler och fler, dvs vi lagrar mindre och mindre, iaf av PRIVATkopierat material.
Hur går det ihop? Det här borde ha dött samtidigt som napster.

edit: Ja just det, allt är ju kopieringsskyddat också, så jag kan inte ens använda min lagliga rätt. Tack!

Permalänk

Dags för att lägga på en extra avgift på bränsle också? Det kanske används i en stulen bil.

Visa signatur

HAF 922 | Phenom II X6 1055T @ 3.3GHz | Gigabyte GTX 680 WF | Gigabyte 870A-UD3 | Seagate Barracuda 1TB | Crucial RealSSD 64GB | Corsair Vengance 16GB 1600Mhz | 2xBenQ GL2440 | Razer Blackwidow | Steelseries Guild Wars 2 Mouse

Permalänk
Medlem

Dom kan ju inte gärna ta ut avgiften för NASar såvida dom inte säljs MED diskar - vilket dom ju oftast inte gör. Lite som att ta ut avgift på Ethernet-kabel. Däremot kopiatorer (större MFPer) har ju ofta hårddiskar och bör således bli avgiftspliktiga - om man nu ska resonera som CS. Där mellanlagras ju materialet ifall någon skulle få för sig att kopiera skivomslag

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Jag har fortfarande inte förstått på vilket sätt de förlorar pengar om jag köper deras media och sedan sparar det på två diskar.

Jag tror att privatkopiering innebär att du kopierar din lagliga kopia som du köpt till någon du känner, dvs inte inte 1 till många relation till folk du inte känner på internet. Vilket är lagligt, men de ska endå ha betalt för det? Det är dessutom försumbart många som gör det fortfarande. Vill de ha betalt för piratkopiering så får de ge sig på det istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidsson11:

Dags för att lägga på en extra avgift på bränsle också? Det kanske används i en stulen bil.

Schhh! Ge dom inga vilda idéer nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Jag tror att privatkopiering innebär att du kopierar din lagliga kopia som du köpt till någon du känner, dvs inte inte 1 till många relation till folk du inte känner på internet. Vilket är lagligt, men de ska endå ha betalt för det? Det är dessutom försumbart många som gör det fortfarande. Vill de ha betalt för piratkopiering så får de ge sig på det istället.

Problemet är ju att t ex DVDer och BluRays är kopieringsskyddade - man får inte kringgå ett kopieringsskydd vilket gör att du tvingas betala för något du inte FÅR göra ändå...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Master of Overkill

Får ont i huvet jag bara tänker på skiten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Shockwave:

Jag har fortfarande inte förstått på vilket sätt de förlorar pengar om jag köper deras media och sedan sparar det på två diskar.

Ptjah, film- och skivbolagen har sedan urminnes tider tjänat pengar på formatskiftning.

LP -> CD -> MP3 -> Streaming osv.

Möjligheten att sälja samma sak, till samma kund, flera gånger om, är få förunnat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Har gjort lite research bland några kända artister och författare, dessa har INTE fått någon ersättning av CopySwede. Så copyswede är helt klart en bluff.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Men om denna avgift nu ska existera borde det inte vara fritt att piratkopiera all material?

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem

Citat från Regeringskansliet:

"Tas privatkopieringsersättning ut på datorer och kopiatorer?

- Nej, privatkopieringsersättning tas endast ut på sådana produkter som är särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt material, som till exempel inspelningsbara cd- och dvd-skivor, videokassetter, mp3-spelare och dvd-spelare med egen lagringsenhet. Vanliga datorer och kopiatorer är inte särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk och omfattas därmed inte. Inte heller omfattas till exempel vanliga cd-spelare (utan lagringsenhet)."

http://www.government.se/sb/d/6143/a/55365

Jag undrar vad det var som fick dem att ändra sig.

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Dom kan ju inte gärna ta ut avgiften för NASar såvida dom inte säljs MED diskar - vilket dom ju oftast inte gör. Lite som att ta ut avgift på Ethernet-kabel. Däremot kopiatorer (större MFPer) har ju ofta hårddiskar och bör således bli avgiftspliktiga - om man nu ska resonera som CS. Där mellanlagras ju materialet ifall någon skulle få för sig att kopiera skivomslag

Klockrent förslag med avgift på Ethernetsladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte47:

Men om denna avgift nu ska existera borde det inte vara fritt att piratkopiera all material?

Sen till matchen?

Tror det har nämnts hundra gånger att dettta är gällande privatkopiering inte pirat...

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte47:

Men om denna avgift nu ska existera borde det inte vara fritt att piratkopiera all material?

Du måste skilja på PRIVAT- och PIRAT- kopiering. Denna avgift täcker upp för privatkopiering. Piratkopiering är fortfarande inte tillåtet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Avskaffa skiten... Jag betalar redan på för den media jag utnyttjar och ska inte behöva betala en gång till för att Per Gessle ska ha ett till sommarhus.

Permalänk
Avstängd

Bra att Microsoft inte betalar dom!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shockwave:

Jag har fortfarande inte förstått på vilket sätt de förlorar pengar om jag köper deras media och sedan sparar det på två diskar.

Avgiften är inte till för att täcka backuper. Tanken om en privatkopieringsavgift kom till för länge sedan när kasettbanden gjorde entré och då kopierades det mer mellan personer och väldigt mycket mindre för backup. Även VHSband och CDskivor användes ganska flitigt för att dela med sig av inköpt material till nära och kära. Så avgiften för dessa medialagringstyper tycker jag är rätt befogad. Det handlade alltså om att ersätta reella inkomstförluster.

Nu går det ju inte riktigt till på samma sätt längre. Vi konsumerar media på ett helt annat sätt och jag vill påstå att förlusterna vid privatkopiering drasktiskt har minskat. Lagen är förlegad och jag vill påstå att den används direkt felaktigt i dagsläget. Idag används den som du säger för att avgiftsbelägga backupsystem, och allt möjligt annat som inte bör vara avgiftsbelagt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall filmbolagen, såsom t ex Nordisk Film, får ersättning från CopySwede?

I början av de flesta filmer man köper står det ju att dom inte får kopieras ens för privat bruk. OM då dessa bolag erhåller ersättning från CopySwede så blir det ju lite motsägelsefullt - precis som att man inte får kringgå kopieringsskydd...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Börjar bli tjatigt dethär =S Vem som helst med fungernade hjärna förstår ju att man inte köper sin förbaskade hårddiskar för att fylla med dubletter på alla skivor man har.

Jaså vad har man på film disken då ? "Bara gratis material" eller ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Borde man inte ta ut avgift på ram-minnen också? Filer ligger väl där lite snabbt? Samma med processorer med cache egentligen eller?

När dom ändå är igång: ska man inte börja ta avgift på folks härnor också, så länge man inte är dement?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Citat från Regeringskansliet:

"Tas privatkopieringsersättning ut på datorer och kopiatorer?

- Nej, privatkopieringsersättning tas endast ut på sådana produkter som är särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt material, som till exempel inspelningsbara cd- och dvd-skivor, videokassetter, mp3-spelare och dvd-spelare med egen lagringsenhet. Vanliga datorer och kopiatorer är inte särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk och omfattas därmed inte. Inte heller omfattas till exempel vanliga cd-spelare (utan lagringsenhet)."

http://www.government.se/sb/d/6143/a/55365

Jag undrar vad det var som fick dem att ändra sig.

Är det någon som ändrat sig? Den där texten verkar ju gälla fortfarande så det bör ju betyda att CS skitit i det blå skåpet?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jaså vad har man på film disken då ? "Bara gratis material" eller ?

Piratkopierat material kanske, inte privatkopierat.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Du måste skilja på PRIVAT- och PIRAT- kopiering. Denna avgift täcker upp för privatkopiering. Piratkopiering är fortfarande inte tillåtet!

Skickades från m.sweclockers.com

Men om det är för att kompensera upphovsmän är det väll det indirekt oavsett hur man leker med orden. Dom har ju definitivt lyckats vrida på det så pass bra att många redan tror på det. Pengarna går till samma personer av samma anledning, oavsett om det heter pirat- eller privatkopiering.

Man kan inte skatta bort problem. Man måste anpassa sig och ta sin verksamhet där samhället är idag. Och om det krävs nya produkter eller sätt att leverera dom på må så vara. Men inte kan man straffbeskatta något bara för att en produkt inte säljer som förr. Det är för mig absurt.

Oavsett vad dom kallar det för.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D