Lenovo: "Intel Haswell gör Windows RT överflödigt"

Permalänk
Melding Plague

Lenovo: "Intel Haswell gör Windows RT överflödigt"

Senast i raden att öppet kritisera Windows RT är datorjätten Lenovo, som menar att strömsnåla Intel Haswell har gjort att det ARM-baserade operativsystemet förlorat sitt syfte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rimlig analys, RT kändes verkligen som en tillfällig utflykt innan Intel och AMD fått ner strömförbrukningen på sina lösningar. Tror inte att någon kommer att sakna RT dagen det försvinner.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

En arbetsdag i all ära men med arm är det i en annan liga http://i.imgur.com/VqBJxzFh.jpg

Dessutom har vi priset samt svala och smidiga enheter. Jag förstår inte varför stackars RT ska jämföras med fullskaliga Windows 8, jämför med ios och Android istället. Borde inte Microsoft konkurrera med dessa på surfplattemarknaden?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

En platta med 32/64-bitars operativsystem skulle nog vara något om de såldes till rätt pris

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Visst, bara för att det blir en Haswell kommer den säljas med halva priset helt plötsligt? Problemet är att Pro kostar alldeles för mycket. Mer än dubbelt så mycket som RT faktiskt. Vem köper en surfplatta för 8000:-?

Microsoft trodde de skulle kunna slå sig in på företagsmarknaden med Pro, men idag är företagen enormt kostnadsmedvetna och i princip alla väljer en för halva priset med större mjukvaruutbud istället för att vara operativsystemstrogna. Office och Outlook minskar i värde och kommer fortsätta nedåt, så enda andledningen att skaffa en minskar hela tiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av soderkvist:

En arbetsdag i all ära men med arm är det i en annan liga http://i.imgur.com/VqBJxzFh.jpg

Dessutom har vi priset samt svala och smidiga enheter. Jag förstår inte varför stackars RT ska jämföras med fullskaliga Windows 8, jämför med ios och Android istället. Borde inte Microsoft konkurrera med dessa på surfplattemarknaden?

Läs AnandTechs test av nya MBA, där jämför han bl.a. batteritiden mellan 11" MBA, 13" MBA och iPad4. Bäst batteritid har 13" MBA medan 11" MBA och iPad4 i stort sätt ligger jämt.

Men tycker ändå detta är en skev jämförelse, Haswell är så brutalt mycket snabbare men även betydligt dyrare än "high-end" ARM. Slutsatsen att Windows RT är överflödigt är korrekt, men det är CloverTrail, BayTrail och Temash som sett till detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är de inte nya Atom som gör Windows RT överflödigt?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Yupp, tror precis samma sak.

Intels nya atom är tillräckligt bra i jämförelse med ARM och med de kan tillverkarna ge x86 bakåtkompatibilitet på billigare plattor.

Finns ingen anledning för dem att underhålla en produktlinje med ARM för Windows RT.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Synd om dom på MS som arbetade med detta. Allt slit för ingenting... Iof blev de säkert rätt bra kompenserade i form av lön men endå, måste kännas surt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kör windows 8 på surfplattan och funkar galant, ser heller ingen anledning att hålla på med RT! Skrota skräpet.
Undrar vad som händer med Nokias RT platta som nämndes i sweclockers video, lär knappas vara nokia som håller på med det längre.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Då förstår jag inte varför folk inte köper Windows 8 plattor och strunta i android och Ipad som är ARM. Borde inte alla ARM-OS bli överflödiga när man får bättre prestanda och likvärdig batteritid med en x86 platta?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Då förstår jag inte varför folk inte köper Windows 8 plattor och strunta i android och Ipad som är ARM. Borde inte alla ARM-OS bli överflödiga när man får bättre prestanda och likvärdig batteritid med en x86 platta?

Ta en titt på prisbilden, så lär det klarna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Då förstår jag inte varför folk inte köper Windows 8 plattor och strunta i android och Ipad som är ARM. Borde inte alla ARM-OS bli överflödiga när man får bättre prestanda och likvärdig batteritid med en x86 platta?

Det återstår väll att se, det är ju först nu de nya intelprollarna kommer, innan har ju batteritiden varit halverad jämfört med arm...

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Läs AnandTechs test av nya MBA, där jämför han bl.a. batteritiden mellan 11" MBA, 13" MBA och iPad4. Bäst batteritid har 13" MBA medan 11" MBA och iPad4 i stort sätt ligger jämt.

Men tycker ändå detta är en skev jämförelse, Haswell är så brutalt mycket snabbare men även betydligt dyrare än "high-end" ARM. Slutsatsen att Windows RT är överflödigt är korrekt, men det är CloverTrail, BayTrail och Temash som sett till detta.

Skrivet av Jimicro:

Då förstår jag inte varför folk inte köper Windows 8 plattor och strunta i android och Ipad som är ARM. Borde inte alla ARM-OS bli överflödiga när man får bättre prestanda och likvärdig batteritid med en x86 platta?

Skrivet av kaput:

Ta en titt på prisbilden, så lär det klarna

Precis, hur kan RT vara överflödigt? Microsoft med tillverkare måste ju slåss med Ipad och diverse androider, de måste erbjuda något i den stilen och prisklassen. Som Jimicro säger så borde Android och iOS på surfplatta vara överflödiga om RT är det.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha ropat hej än, RT kommer inte att försvinna.
Haswell har inget att komma med när det gäller rena plattor, Lenovo m.fl. är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Jag skulle inte ha ropat hej än, RT kommer inte att försvinna.
Haswell har inget att komma med när det gäller rena plattor, Lenovo m.fl. är ute och cyklar.

Om vi låtsas att surfplattor har oändlig prestanda och oändlig batteritid. Har RT då någon plats? Svar Nej.

Lenovo är inte ute och Cyklar. Det kommer säkert att dröja ett litet tag men snart har vi x86-plattor som är både strömsnålare och kraftfullare än motsvarande ARM-variant, och då har RT ingen plats. Bortser man från batteritid och prestanda så är RT inget annat än ett skadeskjutet Windows 8, som konsumenterna inte förstår sig på. (Ja, det är Microsofts fel. Det är de som gjort produkten).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag använde min nuvarande laptop (med Windows 8) till att bara surfa med och eventuellt kolla på film när jag åker med tåget.
Stortsett hade en Windows RT fungerat smärtfritt för mig då jag seriöst inte använder några x86 exklusiva program.

ARM är ingen döende produkt, bara folk tro sig kunna använda tunga program till sina lätta bärbara.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Lol, RT var ju överflödigt redan innan det kom. Alla ville ha *riktiga* Windows 8 på en mer "professionel" platta - en liten dator utan tbord - eller så väljer man etablerade Android/Apple på surfplattan. Det fanns aldrig plats för en hobby platta som tog nån konstig plats mellan dom på ett helt oprövad system som ingen fatta syftet med.

Att inte Microsoft insåg detta och drog i bromsarna innan dom släppte RT är vansinnigt.

Permalänk
Medlem

RT hade varit en god idé om det hade varit ett renodlat surfplatte OS på just det, en surfplatta. Inte en kopia av Win 8 med större begränsningar på en låtsaslaptop med löstagbart tangentbord. Visst låter det cyniskt men den har ju behandlats och sålt därefter av både konsumenter och recensenter. De siktade på fel marknad med fel produkt och utförande.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Precis, hur kan RT vara överflödigt? Microsoft med tillverkare måste ju slåss med Ipad och diverse androider, de måste erbjuda något i den stilen och prisklassen. Som Jimicro säger så borde Android och iOS på surfplatta vara överflödiga om RT är det.

Windows RT introducerade inget nytt på marknaden och har därför svårt att konkurrera mot ios och android.
Den enda konkurrenten Windows RT har är Windows 8, som dom flesta anser är ett bättre alternativ. I den meningen är RT åtminstone överflödig i Microsofts produktportfölj.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur mycket Microsoft "förlorar" på RT. De har ju redan ett OS som går på ARM-processorer, alltså Windows Phone... många finesser borde ju förts över till RT utan att behöva lägga onödigt mycket extra resurser. Jag har dock ingen jättekunskap om operativsystem än. Smartaste kanske är att lägga ihop Windows Phone och RT om det inte redan är samma sak fast små skillnader.

Windows 8 är deras multiplattform OS, så om RT inte är någon succé så lär ju Windows 8 kunna ha potential att behålla kunder ändå.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Skrivet av Barak:

Windows RT introducerade inget nytt på marknaden och har därför svårt att konkurrera mot ios och android.
Den enda konkurrenten Windows RT har är Windows 8, som dom flesta anser är ett bättre alternativ. I den meningen är RT åtminstone överflödig i Microsofts produktportfölj.

Folk väljer att jämföra Windows RT med Windows 8 istället för Android/iPhone, Microsoft har upptäckt att de flesta laptopägare bara använder datorn till surf, film och musik. Fast i grunden ligger problemet i att Windows RT ger en extra kostnad mot Android som får folk att välja Android före Windows RT. Tycker dock själv personliget att Office paketet som ingår med W-RT är värd summan(jag gillar Word och väljer den före gratis alternativen ifall möjligt.).

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ta en titt på prisbilden, så lär det klarna

Silvermont processorer säljes i samma prisklass som populära ARM processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Silvermont processorer säljes i samma prisklass som populära ARM processorer.

Det må vara hänt framöver, men hittills har man väl i alla fall fått betala det dubbla för den enklaste x86-plattan jämfört med exempelvis Nexus 7.

Man få väl se vad som händer, ingen blir gladare än jag åt billiga x86-plattor, och det kanske är dit det bär av nu, när det finns ett vettigt OS (Windows 8) för ändamålet. Det kommer till sin rätt på ett helt annat sätt i en surfplatta än i en vanlig dator.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Klandrar inte Lenovo alls för beslutet. Fullständigt logiskt i mina ögon.

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

...jag gillar Word och väljer den före gratis alternativen ifall möjligt...

Jag väljer alltid bort Pyttemjuk mjukvara om möjligheten finns, det var väldigt längesen dom gjorde något vettigt i mina ögön(office)

Jag anser att Office är för plottrigt och dess recovery är ju ett skämt! Skiten fick för sig att kracha och när den skulle hämta tillbaka det jag skrivit så hämtade den fel dokument!

Är det gratis så visst då funkar det väll

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

RT plattor kommer vara borta från marknaden helt om 6-12 månader, kanske mindre.

Men samtidigt tror jag att x86 plattor under samma tid eller lite mer med Windows 8 eller nån Linux dist kommer bli största hotet mot Ipad och Android plattor.
Ser inte riktigt att sådana ska behöva kosta egentligen mer än en vanlig lite billigare laptop, dvs 3-5000:-

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kaput:

Det må vara hänt framöver, men hittills har man väl i alla fall fått betala det dubbla för den enklaste x86-plattan jämfört med exempelvis Nexus 7.

Man få väl se vad som händer, ingen blir gladare än jag åt billiga x86-plattor, och det kanske är dit det bär av nu, när det finns ett vettigt OS (Windows 8) för ändamålet. Det kommer till sin rätt på ett helt annat sätt i en surfplatta än i en vanlig dator.

När du jämför Nexus 7 med "enklaste x86-pekplattan" så jämfört du en 7" platta med en 10" platta, du hittar ingen 10" platta med CPU/GPU motsvarande Nexus 7 i närheten av priset av Nexus 7.

Tittar man på den enda Windows 8 Pro platta som finns under 10", Iconia Tab W3 (8.1"), så ligger den på ~3000 för 32GB och ~3300 för 64GB. Det är knappast dubbelt så mycket som de ~2300 (16GB) resp ~2800 (32GB) som Nexus 7 kostar.

Skillnaden i pris är definitiv mindre än de $40-$60 som är vad jag läst att OEM:er betalar för Win8 i volym (det lägre priset kanske är för Win8 och det högre för Win8Pro). Windows RT går lös på $80-$85, men då ingår MS Office. Priset på Windows RT var något som väldigt många OEMer klagade på då det är en helt orimlig kostnad om man vill konkurrera med enheter som Nexus 7.

Notera att det stora problemet för Windows-plattor är nog just priset för Windows-licenser, själva systemkretsen i Iconia Tab W3 har ett listpris på $41, vilket betyder att man kanske betalar $25-$30 i volym.

Ett annat potentiellt problem för små billiga pekplattor körandes Win8 är att många klagat på att Modern UI inte riktigt fungerar när man kryper under 10", men kan inte uttala mig då jag bara använt Iconia Tab W3 under mycket kort tid och att surfa på den med MUI-IE gick helt OK. Men lösningen för MS är rätt uppenbar om MUI fungerar dåligt på 7-8", skrota Windows RT och kör WP8/Snapdragon på små billiga plattor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag väntar med spänning på vad Microsofts egen utsände, strejf, har att säga om det här...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på när MS började prata om ARM versionen av Windows att dem skulle integrera binäröversättning mellan ARM och x86 åt båda hållen på båda operativsystemen, men icke så nicke... Är säker på att det hela skulle gått bättre då. Men MS tog den enkla vägen helt utan lågnivå emulering.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.