Samsung Galaxy Note 3 får Micro USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Note 3 får Micro USB 3.0

Samsungs senaste jättetelefon bjuder på ytterligare en överraskning och blir den första telefonen med Micro USB 3.0, för högre överföringshastigheter och snabbare laddning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är ju bra. Jag gillar detta!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Great! Större kontakt är bara bra! Ger mer stabilitet till kontakten 55MP camera låter sexigt Hoppas bara att nån gör en über lins och sensor som kan fånga allt i detalj Men det blir säkert för dyrt...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Snyggt tänkt med bakåtkompatibiliteten också, hade varit en riktigt stor nackdel annars med alla gadgets och laddare som redan finns med standard micro-usb

Permalänk
Medlem

Hoppas nu att fler tillverkare följer i dessa fotspår och implementerar kontakten i sina mobiltelefoner också!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Undra hur de blir me batteritiden jämfört med note 2 tänker då på bl.a 2.3 ghz processor etc

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Avstängd

Bra att Samsung pushar framåt med USB 3 och 3 GB RAM!
Lite konstigt att dom använder Qualcomm Snapdragon istället för att använda sitt egna Exynos system-on-a-chip istället.

Undrar hur länge det dröjer tills vi får ARMv8 64-bit smartphones med 4 GB RAM eller mer. Sen 128 GB lagringsutrymme och möjlighet att plugga in skärm/tangentbord/mus och boota Ubuntu, Chrome OS eller nåt.

Permalänk
Medlem

Tråkig kamera.
Fast note har iofs aldrig haft en vettig kameramodul.

usb3 är trevligt iaf.

Permalänk
Inaktiv

någon som vet om även surfplattan får usb 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra att Samsung pushar framåt med USB 3 och 3 GB RAM!
Lite konstigt att dom använder Qualcomm Snapdragon istället för att använda sitt egna Exynos system-on-a-chip istället.

Undrar hur länge det dröjer tills vi får ARMv8 64-bit smartphones med 4 GB RAM eller mer. Sen 128 GB lagringsutrymme och möjlighet att plugga in skärm/tangentbord/mus och boota Ubuntu, Chrome OS eller nåt.

Mus och tangentbord har ju sedan länge gått att använda med android. Det går även att köra Ubuntu på telefonen, hur bra det funkar vet jag inte då jag inte testat...

On topic: Trevligt, önskar att man väntat på denna istället för att ta en S4 nu...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

Great! Större kontakt är bara bra! Ger mer stabilitet till kontakten 55MP camera låter sexigt Hoppas bara att nån gör en über lins och sensor som kan fånga allt i detalj Men det blir säkert för dyrt...

Var fick du 55 megapixel ifrån? Alla ställen jag läst säger 13. För övrigt är det fysiskt omöjligt att utnyttja 55 megapixel med en så liten lins. Nokias monster kan inte heller göra det. Fysiken sätter stopp en bit innan så inte ens en helt ideal lins hade klarat av det. Istället har Nokia valt att interpolera fram en skarp bild så att sensorn på runt 50 megapixlar bara ger en bild på 8 om jag inte minns helt fel. Tar man en bild med full upplösning så blir det suddig. Högst oklart varför i hela vida värdlen de krånglade till det så eftersom den Nokiamobilen faktiskt har en större sensor än många kompaktkameror. Så hade de bara nöjt sig med 5-10 megapixel så hade de kunnat ta riktigt bra bilder. Nu krävs massa processorprestanda och minnesbandbredd för att konvertera en enorm bild till en liten för att få samma resultat som en 8 megapixel-sensor i samma storlek hade gjort direkt. En sensor med lägre upplösning hade också gett mycket mindre problem med brus. De två huvudanledningarna är att varje enskild fotosensor hade kunnat köras väldigt mycket större vilket get fler fotoner på samma tidsenhet vilket betyder att man kan använda väldigt mycket mindre förstärkning. Sen får man mindre problem med termiskt brus också när sensorn har lägre upplösning.

En 55 megapixellamera i en mobiltelefon är marknadsföringstrams och inget annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bakåtkompatibiliteten är ju kass på USB3, det är väldigt mycket som inte fungerar i USB2-enheter. Det känns lite Apple över det här...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Mus och tangentbord har ju sedan länge gått att använda med android. Det går även att köra Ubuntu på telefonen, hur bra det funkar vet jag inte då jag inte testat...

On topic: Trevligt, önskar att man väntat på denna istället för att ta en S4 nu...

Hur är det med att docka skärm till Android då?
Sen i Android så körs ju allt i fullscreen, det kanske man inte vill om man dockar till en 24" skärm.

Jo, men Ubuntu skeppas inte på någon verklig telefon.
Man kan installera fast den funkar nog bara på en handfull telefoner, typ Nexus 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Var fick du 55 megapixel ifrån? Alla ställen jag läst säger 13. För övrigt är det fysiskt omöjligt att utnyttja 55 megapixel med en så liten lins. Nokias monster kan inte heller göra det. Fysiken sätter stopp en bit innan så inte ens en helt ideal lins hade klarat av det. Istället har Nokia valt att interpolera fram en skarp bild så att sensorn på runt 50 megapixlar bara ger en bild på 8 om jag inte minns helt fel. Tar man en bild med full upplösning så blir det suddig. Högst oklart varför i hela vida värdlen de krånglade till det så eftersom den Nokiamobilen faktiskt har en större sensor än många kompaktkameror. Så hade de bara nöjt sig med 5-10 megapixel så hade de kunnat ta riktigt bra bilder. Nu krävs massa processorprestanda och minnesbandbredd för att konvertera en enorm bild till en liten för att få samma resultat som en 8 megapixel-sensor i samma storlek hade gjort direkt. En sensor med lägre upplösning hade också gett mycket mindre problem med brus. De två huvudanledningarna är att varje enskild fotosensor hade kunnat köras väldigt mycket större vilket get fler fotoner på samma tidsenhet vilket betyder att man kan använda väldigt mycket mindre förstärkning. Sen får man mindre problem med termiskt brus också när sensorn har lägre upplösning.

En 55 megapixellamera i en mobiltelefon är marknadsföringstrams och inget annat.

Framförallt verkar kvaliten på komponenterna bli sämre och sämre, konstigt nog.

Min Nokia N8 filmar rörliga scener bättre än någon ny populär mobil jag provat som S4, Xperia Z.
Tar även bättre stillbilder i dom flesta fall än det mesta jag provat, om förhållandena är optimala kommer n8 dock inte riktigt upp till ex S4.

Men dom satsar på helt fel saker i flesta fallen gällande allt, som vanligt.

Permalänk
Medlem

USB 3 är ju alltid trevligt. Men vad hände med de blåa kontakterna?

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av JonteMC:

USB 3 är ju alltid trevligt. Men vad hände med de blåa kontakterna?

Om jag inte minns helt fel är den blå färgen på USB 3.0 valfritt för tillverkare att använda för att differentiera det från USB 2.0, men är inget krav – någon får gärna rätta mig om jag har fel, vilket mycket väl kan vara fallet. Med Micro USB 3.0 är den fysiska skillnaden tillräckligt påtaglig mot Micro USB 2.0 att det inte behövs någon färg för att skilja de båda åt med blotta ögat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra att Samsung pushar framåt med USB 3 och 3 GB RAM!
Lite konstigt att dom använder Qualcomm Snapdragon istället för att använda sitt egna Exynos system-on-a-chip istället.

Undrar hur länge det dröjer tills vi får ARMv8 64-bit smartphones med 4 GB RAM eller mer. Sen 128 GB lagringsutrymme och möjlighet att plugga in skärm/tangentbord/mus och boota Ubuntu, Chrome OS eller nåt.

Efter nuvarande ARM 15 kommer ARM 5x som är ARMv8 och 64-bit, tror det kommer någon gång under 2014 men jag kan ha fel.

Anledning att de använder Snapdragon 800 i Europa och USA är att Samsung inte lyckas integrera radio med LTE så bra i sina Exynos-chip.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra att Samsung pushar framåt med USB 3 och 3 GB RAM!
Lite konstigt att dom använder Qualcomm Snapdragon istället för att använda sitt egna Exynos system-on-a-chip istället.

Undrar hur länge det dröjer tills vi får ARMv8 64-bit smartphones med 4 GB RAM eller mer. Sen 128 GB lagringsutrymme och möjlighet att plugga in skärm/tangentbord/mus och boota Ubuntu, Chrome OS eller nåt.

Snapdragon säljs till marknader som har LTE, Exynos till marknader med 3G. Jag gissar att Exynos inte har LTE-stöd.

Skrivet av Zotamedu:

Var fick du 55 megapixel ifrån? Alla ställen jag läst säger 13. För övrigt är det fysiskt omöjligt att utnyttja 55 megapixel med en så liten lins. Nokias monster kan inte heller göra det. Fysiken sätter stopp en bit innan så inte ens en helt ideal lins hade klarat av det. Istället har Nokia valt att interpolera fram en skarp bild så att sensorn på runt 50 megapixlar bara ger en bild på 8 om jag inte minns helt fel. Tar man en bild med full upplösning så blir det suddig. Högst oklart varför i hela vida värdlen de krånglade till det så eftersom den Nokiamobilen faktiskt har en större sensor än många kompaktkameror. Så hade de bara nöjt sig med 5-10 megapixel så hade de kunnat ta riktigt bra bilder. Nu krävs massa processorprestanda och minnesbandbredd för att konvertera en enorm bild till en liten för att få samma resultat som en 8 megapixel-sensor i samma storlek hade gjort direkt. En sensor med lägre upplösning hade också gett mycket mindre problem med brus. De två huvudanledningarna är att varje enskild fotosensor hade kunnat köras väldigt mycket större vilket get fler fotoner på samma tidsenhet vilket betyder att man kan använda väldigt mycket mindre förstärkning. Sen får man mindre problem med termiskt brus också när sensorn har lägre upplösning.

En 55 megapixellamera i en mobiltelefon är marknadsföringstrams och inget annat.

Nokias ingenjörer tyckte väl att det var bättre att läsa av 4 pixlar och få fram 1 pixel än att läsa av 1 pixel och hoppas den är rätt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Nice med usb 3, länge undrat varför inga flaggskepp utrustats med det än.

Skrivet av Jacob:

Om jag inte minns helt fel är den blå färgen på USB 3.0 valfritt för tillverkare att använda för att differentiera det från USB 2.0, men är inget krav – någon får gärna rätta mig om jag har fel, vilket mycket väl kan vara fallet. Med Micro USB 3.0 är den fysiska skillnaden tillräckligt påtaglig mot Micro USB 2.0 att det inte behövs någon färg för att skilja de båda åt med blotta ögat.

Klart att usb 3 ska vara blått!
(notera dock att det ligger ännu mindre fakta i detta påstående då det bara är mina egna åsikter)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på en sådan nu synd att man redan sitter på en S4 vem vet det kanske blir ett byte:P

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Lite dåligt att det tagit så lång tid, men bra att det äntligen kommer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av houze:

Snapdragon säljs till marknader som har LTE, Exynos till marknader med 3G. Jag gissar att Exynos inte har LTE-stöd.

Nokias ingenjörer tyckte väl att det var bättre att läsa av 4 pixlar och få fram 1 pixel än att läsa av 1 pixel och hoppas den är rätt.

Fast nu läser de av fyra brusiga pixlar som är begränsad av Reyleighs upplösningsvillkor istället för en pixel som optiken faktiskt teoretisk skulle klara av och med betydligt mindre brus. De slänger in massa brus för att sedan filtrera bort det igen. Så nu har de fyra dåliga pixlar och hoppas på att interpolera fram en halvbra istället för att ha en bra eller åtminstone halvbra från början.

Den enda anledningen verkar vara för att det ser bättre ut med 55 megapixel än 8 på lådan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att USB3 mini-b är helt värdelös? skiten går ju bara sönder!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Ger det bara snabbare laddtider inkopplad i datorn?

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Är det bara jag som tycker att USB3 mini-b är helt värdelös? skiten går ju bara sönder!

Jag har visserligen bara haft en sådan kontakt till en extern hårddisk, och min upplevelse var att den var bland de sämsta kontakterna jag stött på.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra att Samsung pushar framåt med USB 3 och 3 GB RAM!
Lite konstigt att dom använder Qualcomm Snapdragon istället för att använda sitt egna Exynos system-on-a-chip istället.

Undrar hur länge det dröjer tills vi får ARMv8 64-bit smartphones med 4 GB RAM eller mer. Sen 128 GB lagringsutrymme och möjlighet att plugga in skärm/tangentbord/mus och boota Ubuntu, Chrome OS eller nåt.

Troligtvis inte alls långt kvar. Denna telefon har ju prestanda som datorer hade för inte alls många år sedan! Och på många områden snabbare!

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem

Finns det någon telefon där lagringsprestandan ens är i närheten av USB2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Troligtvis inte alls långt kvar. Denna telefon har ju prestanda som datorer hade för inte alls många år sedan! Och på många områden snabbare!

Nej, inte ens nära om man tar snabbare saker från 2006:
http://www.anandtech.com/show/6877/the-great-equalizer-part-3...

Telefoner är bara snabba jämfört med andra telefoner, jämför man med riktiga datorer så blir det bara skrattretande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Finns det någon telefon där lagringsprestandan ens är i närheten av USB2 ?

Fast det är inte bara därför man vill ha USB 3.0 utan den ökade spänningen är väldigt relevant när enheterna blir större. Att ladda med 500 mA är rätt tråkigt om man har en enhet som drar mycket ström.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kommer även tex nya Nexus eller LG G2 utrustas med detta?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo