Snabbtest: Prestanda i Folding@home

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Prestanda i Folding@home

SweClockers medlemmar deltar i forskningsprojektet Folding@home och utnyttjar grafikkort för att snabba upp beräkningarna. I testlabbet kontrolleras vilka modeller som presterar bäst.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, man får ta och testa sin rigg!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Fan va NVIDIA dominerar här.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Trodde inte Nvidia skulle vara så bra på sånt här
Aja blir kanske att dra ner Windows 7 på reservdatorn och folda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förväntade mig att amd skulle leda eftersom att folk säger att dom är så jäkla mycket bättre att mine'a bitcoins på osv.

Skrivet av Xeno88:

Fan va NVIDIA dominerar här.

Fast 7970 var ju typ dubbelt så bra på DP som motsvarande nvidiakort. har inte stor koll på detta men är inte DP viktigare än SP?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv

Känns som bra reklam för amd.

Permalänk

Trevligt med en sådan här artikel. Det gör bra reklam för SweClockers foldinglag!

Permalänk

Då får vi se vad min rigg kommer upp i..

Jag känner för att överklocka min 4670K till 4Ghz eller mer, någon som rekommenderar guide?

Edit: Hur får jag reda på ns/dag? Får bara veta hur många PPS jag har! 28630 Points per day, går det att få det till ns/dag?

Permalänk

Slösa mina värdefulla watt på poänglös folding, ICKE!

Permalänk
Medlem

Hmmm.

Hur vet vi att beräkningarna gäller medicinsk forskning och inte avkryptering av "hemliga" dokument åt NSA.

Jaja, kommer väl ett Snowdendokument vilken dag som helst...

Hmmm.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StabTheDrama:

Slösa mina värdefulla watt på poänglös folding, ICKE!

Äh... Elektricitet är ju skrattretande billigt ändå.
Men slitaget på sina komponenter är väl det jag skulle hata mest om jag sysslade med folding.

OnT: Vore det värt att ta en gammal HP-dator och folda med den tills den dör eller skulle det dra för mycket elektricitet för att vara värt det eftersom komponenterna är så pass dåliga?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Höll på och foldade för flera år sen, mestadels på PS3. Ansåg dock efter ett tag att det var slöseri med el och tid. Har det här projektet lyckats presentera något revolutionerande än?

Permalänk
Medlem

Dessa scores fick jag med min Asus G75VX

EDIT: Råkade visst glömma att resiza bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Fast 7970 var ju typ dubbelt så bra på DP som motsvarande nvidiakort. har inte stor koll på detta men är inte DP viktigare än SP?

DP står för double precision, 64 bittars flyttal.

Det används inte alls av spel eller andra program, typ photoshop, som använder grafikkort.

Mest för att det (av naturliga skäl) går minst 4x långsammare när korten saknar faktisk hårdvara för det (det enda kortet här med ens respektabel hårdvara för doubles är Titan i DP mod. Notera dock att det sänker prestandan i spel att ställa in sitt titan så).

Så om man tycker det är viktigare eller inte beror helt på om man håller på med forskning och/eller superdatorer. Eller skriver programvara som använder OpenCL själv, och behöver doubles.

Även på CPU:er går det bra mycket snabbare att arbeta med 32-bittars flyttal (eftersom man får in dubbelt så många i varje SIMD instruktion, i vissa fall spelar även minnesbandvidden roll).

I fallet folding @ home, specifikt, så, ja, självklart hade de nog tyckt doubles alltid hade varit mycket bättre, eftersom det ger exaktare resultat.

Men de hittar troliga varianter genom det distribuerade nätverket, och sedan kontrollerar de dem på riktiga datorer med större precision och kortare timesteps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecka1:

Höll på och foldade för flera år sen, mestadels på PS3. Ansåg dock efter ett tag att det var slöseri med el och tid. Har det här projektet lyckats presentera något revolutionerande än?

exakt den frågan täntke jag också ställa , vad har de kommit fram till? har det hjälpt forskningen framåt på något sätt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Wow vilket läskigt sammanträffande, drog precis igång foldingen igen igår efter en lång, lång frånvaro.
Lite lurigt att fundera ut hur mycket man kan folda på processorn innan det begränsar foldingen på grafikkorten...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exakt den frågan täntke jag också ställa , vad har de kommit fram till? har det hjälpt forskningen framåt på något sätt?

Oh ja. Det har papper länkade på siten.
http://folding.stanford.edu/home/papers

Men det är väl lite för jobbigt att läsa när man kan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Oh ja. Det har papper länkade på siten.
http://folding.stanford.edu/home/papers

Men det är väl lite för jobbigt att läsa när man kan fråga.

exakt! varför läsa själv när man kan fråga.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exakt! varför läsa själv när man kan fråga.

Jag får erkänna att länken http://folding.stanford.edu/home/faq/faq-diseases/ nog är intressantare om man vill ha "men vilken nytta gör det, då?" information bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

DP står för double precision, 64 bittars flyttal.

Det används inte alls av spel eller andra program, typ photoshop, som använder grafikkort.

Mest för att det (av naturliga skäl) går minst 4x långsammare när korten saknar faktisk hårdvara för det (det enda kortet här med ens respektabel hårdvara för doubles är Titan i DP mod. Notera dock att det sänker prestandan i spel att ställa in sitt titan så).

Så om man tycker det är viktigare eller inte beror helt på om man håller på med forskning och/eller superdatorer. Eller skriver programvara som använder OpenCL själv, och behöver doubles.

Även på CPU:er går det bra mycket snabbare att arbeta med 32-bittars flyttal (eftersom man får in dubbelt så många i varje SIMD instruktion, i vissa fall spelar även minnesbandvidden roll).

I fallet folding @ home, specifikt, så, ja, självklart hade de nog tyckt doubles alltid hade varit mycket bättre, eftersom det ger exaktare resultat.

Men de hittar troliga varianter genom det distribuerade nätverket, och sedan kontrollerar de dem på riktiga datorer med större precision och kortare timesteps.

jag menade såklart för folding

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:
Citat:

DP...

jag menade såklart för folding

Inte normalt sett, nej, den kör i princip allt i 32-bittarsläge.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se ns/dag/krona och/eller ns/dag/watt.

Skrivet av jookeer:

Hmmm.

Hur vet vi att beräkningarna gäller medicinsk forskning och inte avkryptering av "hemliga" dokument åt NSA.

Jaja, kommer väl ett Snowdendokument vilken dag som helst...

Hmmm.

Jag håller helt med dig, men är ändå mer orolig för bitcoins,som ju går ut på att räkna fram specifika hashvärden...

Permalänk
Medlem

Vad gör jag för fel om det står Waiting for idle på mina två 570?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Vad gör jag för fel om det står Waiting for idle på mina två 570?

Har du valt folding power=full ?
Har för mig att folding endast kör på cpun och inte gpun om man inte sätter full.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Så... Vad är viktigast, DP eller SP? och vad är den praktiska skillnaden mellan SP och DP i F@H?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Har du valt folding power=full ?
Har för mig att folding endast kör på cpun och inte gpun om man inte sätter full.

Om man inte har full används bara grafikkorten när datorn inte används. På långsammare grafikkort (typ de som sitter i billigare OEM-datorer) kan det bli rätt drygt att använda datorn när f@h kör, eftersom varje segment kan ta upp mot 1:3e dels sekund, och grafikkorten inte multitaskar speciellt bra, eftersom de inte direkt kör ett standard timeshare-OS.

Effekten blir att man får runt 3 fps i windows, vilket är.. intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Hmmm.

Hur vet vi att beräkningarna gäller medicinsk forskning och inte avkryptering av "hemliga" dokument åt NSA.

Jaja, kommer väl ett Snowdendokument vilken dag som helst...

Hmmm.

NSA är amerikanskt som du ju vet. I USA är det så att landets försvar är det viktigaste som finns. Både mot påhittade och verkliga fiender. Därför får de allt de ber om, till skillnad från forskning som får brödsmulorna som blir över. NSA behöver inte din dators hjälp, däremot gör forskare tyvär det.

(Jag är medveten om att du skojar, mitt inlägg är även det tänkt som ett samhällskritiskt skämt.)

On Topic: Det kanske redan finns en sådan post i foldingforumet, men det vore intressant att se vilket som är en optimal rigg prestanda/pengar för att få så många poäng som möjligt.

Permalänk
Medlem

Lär väl prova folding då.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Då kör vi en i5 2500k @ 4,5ghz och ett överklockat Titan (1,2ghz/6,2ghz) till laget!
Go go Sweclockers, Go!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

NSA är amerikanskt som du ju vet. I USA är det så att landets försvar är det viktigaste som finns. Både mot påhittade och verkliga fiender. Därför får de allt de ber om, till skillnad från forskning som får brödsmulorna som blir över. NSA behöver inte din dators hjälp, däremot gör forskare tyvär det.

(Jag är medveten om att du skojar, mitt inlägg är även det tänkt som ett samhällskritiskt skämt.)

Det läskiga är att även om vid ser det som ett skämt så ligger det kanske lite sanning i detta. De kanske inte utnyttjar just folding@home men att använda världens datorer åt att dekryptera och "jaga terrorister" skulle inte förvåna mig om de försöker med. (Trojaner och virus liknande lösningar kanske) ... Ushh man blir ju paranoid och mörkrädd när man tänker så. (Ursäkta OffT)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD