Sony Vaio Pro 13 med Intel Haswell

Permalänk
Melding Plague

Sony Vaio Pro 13 med Intel Haswell

Låg vikt och förmånliga konfigurationsmöjligheter gör Sony Vaio Pro 13 till en populär modell bland SweClockers läsare. Nu är dags för modellen att göra en visit i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med ännu en bra recension från dig Jacob!

Visa signatur
Permalänk

Vad sägs om tangentbordet? Är den trevlig att skriva med, är det konstig placering på Enter eller Ctrl som man kan störa sig på?

Permalänk
Medlem

Recensionen instämmer väl med andra recensioner jag läst.

Är förövrigt mycket nöjd med min.

Permalänk
Medlem

Snygg dator - men lite för vek i utförandet.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Mm, mycket sobert utseende. Fast just designen har väl varit något Sony alltid lyckats ganska bra med

Har de förresten kommit till rätta med sina kvalitetsproblem? Som den lokala datorfixaren i bekantskapskretsen har man råkat ut för både en och tre rasade Vaio-laptops.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

En mycket bra recension som tog upp alla viktiga punkter

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Hade hellre satsat på en Macbook Air med i7 (eller i5 om man vill spara pengar). Bättre chassi, bättre batteritid, 802.11ac nätverkstandard, snabbare SSD (PCIe), och möjlighet till att köra OS X om man så vill. Nackdelen är väl skärmen som inte är lika högupplöst.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Har haft min i ungefär 3 veckor och är hittills väldigt nöjd med datorn. Mycket på grund av det relativt låga priset datorn har med studentrabatt. (Mitt ex med i5,256gb ssd, 8gb ram, utan pekskärm gav jag 8400kr för). Blir förmodligen att inhandla extrabatteriet någon gång framöver.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Skärp er.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tips för studenter: via Mecenat får man 5% studentrabatt på den här datorn.

Beställde denna för några dagar sedan med studentrabatt och 8 gig ram, dessutom ingick extrabatteriet och 4 års garanti. Efter denna recension är jag ännu mer taggad på att få den, den verkar ha allt bra som jag behöver i en laptop! Jag gillar speciellt att touchskärmen är valbar och det utökade batteriet.

Skrivet av Delerium:

Hade hellre satsat på en Macbook Air med i7 (eller i5 om man vill spara pengar). Bättre chassi, bättre batteritid, 802.11ac nätverkstandard, snabbare SSD (PCIe), och möjlighet till att köra OS X om man så vill. Nackdelen är väl skärmen som inte är lika högupplöst.

Jo, priset gör verkligen att denna dator är i direkt kollision med air:en.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Jag är väldigt nöjd med min Vaio Pro 13 (köpte den på Sonys hemsida) men har några klagomål:

*Pekplattans knappar låser sig om underlaget som datorn står på är ojämnt och jag lägger tryck med handflatorna på sidan av pekplattan (detta händer ofta när jag ligger i soffan med datorn i knät...)

*Den låter mycket redan vid liten belastning. Den låter egentligen för mycket men jag orkade inte lämna tillbaka den...

*Drivrutinerna för nätverkskortet är dåliga, och Intels programvara gör saken än värre. Nätverket kopplade ner titt som tätt tills jag uppdaterade drivrutinerna och tog bort mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Jag är väldigt nöjd med min(har inte touch så min skärm "vaggar" inte)! Får/kan jag skicka länken till recensionen till Sony Nordic på Facebook? Eftersom ni aldrig recenserat vaio förut(?) kollar de kanske inte här efter en recension.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Verkar inte vara en dator för den kräsne direkt. Avskyr datorer vars fläktar går! Men lågt pris.

Permalänk
Medlem

Härligt Jacob! Keep em coming!

Åter igen bra skrivet, dock osäker om det är en dator för mig.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Känner en som har en, fin skärm och väldigt lätt och smidig.

Men chassiet flexar något helt sjukt!

Skulle aldrig köpa själv, föredrar stabilare saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Känner en som har en, fin skärm och väldigt lätt och smidig.

Men chassiet flexar något helt sjukt!

Skulle aldrig köpa själv, föredrar stabilare saker.

Enligt Sony själva ska detta vara en fördel, då datorn bättre tål stötar och fall om den inte är lika stel. Jag personligen har ingen aning om detta är sant eller skitsnack, men tiden lär väl förtälja detta. Lättare blir den i alla fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Kanske missade, men vad är det för material den är gjord av, plast/aluminium/kolfiber?

Permalänk

Hur kan pekskärm vara ett tillval på en Ultrabook? Är inte pekskärm ett krav på en Ultrabook nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av caps lock:

Hur kan pekskärm vara ett tillval på en Ultrabook? Är inte pekskärm ett krav på en Ultrabook nu för tiden

Det är mer ett "bortval". Standardvarianten har pekskärm, men du kan beställa utan direkt från Sony.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Enligt Sony själva ska detta vara en fördel, då datorn bättre tål stötar och fall om den inte är lika stel. Jag personligen har ingen aning om detta är sant eller skitsnack, men tiden lär väl förtälja detta. Lättare blir den i alla fall.

Det är väl möjligt att det tål stötar hyffsat - det är ju trots allt lätt och med ssd.

Problement är bara att den flexar så mycket att jag skulle tro den går sönder om packar den fel i resväskan eller ryggsäcken.

Kanske om man har ett stelt fodral att det är ok men ett vanligt tunt tygfodral skulle iaf aldrig jag våga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det är väl möjligt att det tål stötar hyffsat - det är ju trots allt lätt och med ssd.

Problement är bara att den flexar så mycket att jag skulle tro den går sönder om packar den fel i resväskan eller ryggsäcken.

Kanske om man har ett stelt fodral att det är ok men ett vanligt tunt tygfodral skulle iaf aldrig jag våga.

Jo, det är dock viktigt att ha i åtanke att det inte är plast utan kolfiber som datorn är byggd av, och enligt Sony ska detta inte vara några problem, men tiden kommer som sagt förtälja detta. Jag kommer bära runt på min i en mjuk datorväska så om den går sönder av det kan jag återkomma

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Det är mer ett "bortval". Standardvarianten har pekskärm, men du kan beställa utan direkt från Sony.

Det jag menar är att om de säljer den utan pekskärm så får de väl inte kalla den för Ultrabook längre då pekskärm är ett krav från Intel på en Ultrabook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Kanske missade, men vad är det för material den är gjord av, plast/aluminium/kolfiber?

Kolfiber är den gjord i vad jag vet, lustigt att det inte det uppmärksammas i testet så fall...
Lättast i sin klass och då får man nog acceptera att chassit inte är helt styv rakt igenom.

Edit, Står i testet att den är gjord i kombination med aluminium och kolfiber.

Permalänk
Skrivet av caps lock:

Det jag menar är att om de säljer den utan pekskärm så får de väl inte kalla den för Ultrabook längre då pekskärm är ett krav från Intel på en Ultrabook.

Ok att intel har gjort ett dåligt val med att kräva pekskärm på ultrabooks, men de ska vara riktigt dumma om de gör en stor sak av att Sony erbjuder kunder som inte vill ha det ett alternativ.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Sony Vaio är tyvärr inte mycket att ha. Har inte testat just denna dator men av alla andra jag har arbetat med så är omdömet; undermålig kvalitet, mer design än funktionalitet och dessutom dyrare än många andra märken. Ungefär i samma klass som Compaq och Packard Bell, d.v.s. bottenskiktet.

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte med Macbook Air som jämförelseobjekt? Det hade varit intressant att se hur batteritider och liknande står sig jämfört med MBA

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Är glad att jag hoppade över denna och gick på Macbook Air istället. Kvalitén kändes inte bra alls och den verkar lida av massa barnsjukdomar

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dava:

Varför har ni inte med Macbook Air som jämförelseobjekt? Det hade varit intressant att se hur batteritider och liknande står sig jämfört med MBA

Svaret är enkelt och det är av exakt samma anledning varför flera andra intressanta modeller är utelämnade: Vi har helt enkelt inte testat Macbook Air.

Vi har faktiskt både Macbook Air 11" och 13" inne och kommer göra en kortare artikel om datorerna där vi fokuserar på batteritiden. Det här är just då frågan dykt upp vid ett flertal tillfällen och folk tydligen vill se den jämförelse. Personligen ser jag däremot inte individen framför mig som velar mellan en dator med OS X eller Windows.

Min tanke just nu är att enbart testa datorerna med OS X, men att i mån av tid testa batteritiden även med Windows installerat. Det här är framförallt då många tror att de kan installera Windows på en Macbook och få ut samma batteritid som med OS X, vilket inte stämmer då den faktiskt sjunker avsevärt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu får man gratis uppgradering av SSD från 120 till 256 GB. Sen får du även 5% rabatt med följande kod: GENVCHSAFF913

Funderar allvarligt på att köpa en Vaio Pro 13. Skulle göra sig fint på nattduksbordet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||