Sidan 3 av 3 12 3
 
Verktyg Visningsval
2013-09-17, 00:14   #61

Oliver91

Medlem

Oliver91s avatar

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: nov 2012

Äger enbart BF3 Premium, alltså inget pre-order BF4 eller Medal of Honor spel och jag har "Battlefield 4 - Exclusive Beta" i min lista.
__________________
Dator: en processor, ett moderkort, två minnen, en SSD, ett nätaggregat, ett grafikkort, ett ljudkort, ett chassi, 3 fläktar + cpu kylare.
Oliver91 är uppkopplad nu Folding
2013-09-17, 00:27   #62

Reyintaz

Medlem

Reyintazs avatar

Plats: Linköping

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Umbrellas Visa inlägg
Det är inte riktigt så enkelt.
Förbokningar har funnits länge. Pressen att visa upp en bra kvartalsrapport har också funnits länge.

Ändå så gjordes spel mer solitt för 10-15 år sedan. Till en viss del handlar det om att patching för 10-15 år sedan inte var så lätt. Steam hade knappt kommit och många satt ännu på modem. Konsoler var inte uppkopplade.

Förr i tiden så fick många patchar på CD via olika speltidningar, det var så jag och mina kompisar gjorde eftersom vi bodde i en liten tätort i Norrland där inte många hade bredband.

Kort sagt: patching var mycket svårare och då var det viktigt att spelet var buggfritt eller nästan buggfritt dag ett. Sedan var spelen också mycket mindre komplexa än idag, rent tekniskt. På den tiden kunde många glada amatörer vara modskapare eftersom bandesignen och spelen i sig inte var så svåra.

Idag kan du patcha det mesta under 3 veckor efter release och nå alla - omedelbart. Dessutom så är spel idag mycket mer komplexa. Ett spel som BF4 kalkylerar i realtid en mängd olika fysikkalkyler, för 64 spelare.
Ta t.ex. hur kulornas bana kalkyleras. Allt från vind, distans och rörelse måste tas i beräkning. Och tänk hur många skott som skjuts per sekund om 64 spelare spelar samtidigt. Och sen har du en mängd andra kalkyler som måste göras. Banan i sig kan också manipuleras mycket mer än statiska väggar.

Det är långt ifrån Quake 3 där 5 mot 5 gjorde upp med utan några större beräkningar, små banor och simpel map design. Klart som fan det är lättare att skeppa ett buggfritt spel då.
(Missförstå mig dock inte; Q3 var ett briljant spel för sin tid. Men ett spel som BF4 är ändå oerhört mer komplext och kräver mycket mer av nätkoden t.ex. än Q3 gjorde).
Helt underbart skrivet, många verkar idag glömma bort att spelen är så mycket större samt möjligheten att fixas till fel är lättare än vad de var för 10 år sedan.

Förstår inte riktigt varför så många blir irriterande på buggar, de flesta man kan leva med. Ta exempel buggen på Davamand peak där du stendör om du missar trappan och råkar hoppa ner istället 2 meter - Det är något som är en utmaning att spela med och det är roligt!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Oliver91 Visa inlägg
Äger enbart BF3 Premium, alltså inget pre-order BF4 eller Medal of Honor spel och jag har "Battlefield 4 - Exclusive Beta" i min lista.
Man får det med BF3 Premium också
__________________
Lindsey Stirlings officiella svenska facebooksida: http://www.facebook.com/LindseyStirlingSweden
Reyintaz är inte uppkopplad
2013-09-17, 01:35   #63

Mikeraf

Medlem

Registrerad: jul 2010

Origin visade datum för 2 veckor sen: 28 SEP kan man ladda ner det, 1 okt kan dom som har förhandsbokat/premium/moh spela, 4 okt för alla andra samt att det slutar den 15 okt.

Skickades från m.sweclockers.com
Mikeraf är inte uppkopplad
2013-09-17, 02:19   #64

sQuille

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2004

http://blogs.battlefield.com/2013/09...nounced-091613
__________________
Silverstone TJ08-e | ASrock Z77 Extreme 4 mATX | Intel Core i5 3570k | 16GB Corsair Vengeance LP 1600mhz | MSI GTX 680 Twin Frozr III
sQuille är inte uppkopplad
2013-09-17, 05:28   #65

aMpari

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2005

Sedan när skulle det bli en öppen "beta"? Senast jag kollade var det en "exklusiv beta för de som förhandsbokat BF4 och hade BF3 premium". Alternativt att de vände och vred på orden så att det framstod som det. Kan tänka mig att folk som köpt BF3 premium med detta i åtanke är lite förbannade.

Själv har man ju dock BF3 premium sedan länge så för mig är det ju bara positivt, då blir det ju många fler spelare och många fler servrar till betan så att man kan se o man ska köpa det eller inte. Förmodligen blir det ett köp, som jag fattat det kommer det i princip vara ett BF3 som har lite små ändringar och nya kartor och stämmer det blir det ju ett bra spel. Det skulle vara något extra om de lyckas faila med det.

Skickades från m.sweclockers.com
__________________
Dator: Intel i7 3770K @ 4,4 GHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair H80i | Nvidia GTX 690 4GB (+125/500 MHz, PL 135%) | Corsair Vengeance 32GB 1600 MHz RAM | Corsair AX750 | Corsair Neutron 240GB SSD + XTB lagring | Xonar Essence STX | Skärm: Dell 27" U2711 2560x1440
Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II
aMpari är uppkopplad nu Folding
2013-09-17, 06:12   #66

Ytbehandlad

Medlem

Ytbehandlads avatar

Plats: Europa

Registrerad: okt 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WinJi Visa inlägg
Detta blir faktiskt min första gången jag avvaktar med battlefield.
Men hoppas "betan" kan ändra på mig.
Samma sak för mig.. Hoppat på alla andra på direkten tidigare.
Köpte inga DLC's eller Premium till BF3, kändes så ovärt.
__________________
|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|Phenom II X6 1090T@4020MHz|Sapphire Radeon HD 7870 2GB@1135MHz/1250MHz|Corsair 8GB Value Select|Corsair TX 650w|CM Storm Enforcer|
I am the cheshire cabbage. Worship me!

Ytbehandlad är inte uppkopplad Folding
2013-09-17, 06:17   #67

GonAce

Medlem

GonAces avatar

Plats: Örebro

Registrerad: okt 2001

Det är EA de kommer alltid att hitta ett sätt att göra sina kunder förbannade, själv är jag emot förköp som ger någon form av "bonus" så jag avstår helt ifrån förköp utan väntar tills det släpps och köper spelet då om jag fortfarande vill ha det då.
__________________
www.obscured.se - erik.hennerfors@obscured.se - See ya in cyberspace
GonAce är inte uppkopplad
2013-09-17, 07:03   #68

zin_90

Medlem

Plats: Skövde

Registrerad: sep 2009

Kan ju bara hoppas att mycket mer bli rätt denna gången jämfört med föregående spel. EA har ju inte varit det bästa förlaget på senaste åren, även om de är hästlängder före Ubisoft gällande support. Inte mycket att hurra över precis men ändå. Har inga planer på att köpa Battlefield 4, möjligen kommer jag att spela det om jag får det som gåva. Kommer köra betan då jag har BF3 premium, men har inga högre förväntningar, är ganska trött på att ha höga förhoppningar och så köper man spelet och allt man får är dagligt rövknull av de som lanserade och gjorde spelet.

Är bättre att ge sig in i det hela med en neutral attityd, på så sätt har du bara allt att vinna, är spelet bra så visst, är spelet kasst så har du inget missnöje. Kan garanterat säga att om de inte lyckas med denna utgåva nu så blir det inget mer spel ur Battlefield serien för min del. Spelförlag har nyligen blivit så opersonliga, endast ute efter pengar utan fokus på vad deras konsumenter vill. Supporten har ju slagit totalt i backen. EA verkar lyckas att sälja mycket oavsett hur dåligt ett spel blir. Ungefär som de förlitar sig på våran naivitet.

Jag undrar verkligen vad som hände med tiden då spel gjordes med kärlek och omtanke, där DLC var välgjorda och support var trevliga, snabba och kunniga.
__________________
P67A-UD4-B3 λ i5 2500K λ Freezer 7 Pro Rev. 2 λ Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB λ Corsair 4GB XMS3+HyperX 8GB x2 λ Samsung 750GB λ Maxtor 250GB λ Intel 330 180GB λ Asus Xonar DS λ Fractal Design R2 λ LG 23" W2363D 120HZ λ Logitech G500 λ Steelseries 6Gv2 λ Qpad QH-90 Pro λ Steelseries QcK+ SK Gaming Limited Edition Mouspad
zin_90 är inte uppkopplad
2013-09-17, 07:12   #69

piers

Medlem

Registrerad: sep 2011

Öppen beta börjar 4 oktober. 1 oktober för de som har early access. (Bekräftat på Battlefields blogg inatt.)
__________________
Pluggportalen.se - För dig som pluggar!
piers är inte uppkopplad
2013-09-17, 08:16   #70

stn1337

Medlem

stn1337s avatar

Plats: Mariestad

Registrerad: aug 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Umbrellas Visa inlägg
Det är inte riktigt så enkelt.
Förbokningar har funnits länge. Pressen att visa upp en bra kvartalsrapport har också funnits länge.

Ändå så gjordes spel mer solitt för 10-15 år sedan. Till en viss del handlar det om att patching för 10-15 år sedan inte var så lätt. Steam hade knappt kommit och många satt ännu på modem. Konsoler var inte uppkopplade.

Förr i tiden så fick många patchar på CD via olika speltidningar, det var så jag och mina kompisar gjorde eftersom vi bodde i en liten tätort i Norrland där inte många hade bredband.

Kort sagt: patching var mycket svårare och då var det viktigt att spelet var buggfritt eller nästan buggfritt dag ett. Sedan var spelen också mycket mindre komplexa än idag, rent tekniskt. På den tiden kunde många glada amatörer vara modskapare eftersom bandesignen och spelen i sig inte var så svåra.

Idag kan du patcha det mesta under 3 veckor efter release och nå alla - omedelbart. Dessutom så är spel idag mycket mer komplexa. Ett spel som BF4 kalkylerar i realtid en mängd olika fysikkalkyler, för 64 spelare.
Ta t.ex. hur kulornas bana kalkyleras. Allt från vind, distans och rörelse måste tas i beräkning. Och tänk hur många skott som skjuts per sekund om 64 spelare spelar samtidigt. Och sen har du en mängd andra kalkyler som måste göras. Banan i sig kan också manipuleras mycket mer än statiska väggar.

Det är långt ifrån Quake 3 där 5 mot 5 gjorde upp med utan några större beräkningar, små banor och simpel map design. Klart som fan det är lättare att skeppa ett buggfritt spel då.
(Missförstå mig dock inte; Q3 var ett briljant spel för sin tid. Men ett spel som BF4 är ändå oerhört mer komplext och kräver mycket mer av nätkoden t.ex. än Q3 gjorde).
Vi tar Total-war serien som ett lysande exempel i just detta.

Det är tyvärr så enkelt, all fokus ligger idag på att spelet får så många förhandsbokningar som möjligt framför att faktiskt leverera ett fullständigt spel.

I nästan alla spel ser vi falsk marknadsföring där förhandstittarna inte ens i närheten lever upp till den riktiga produkten.
Medieval II enligt CA:
http://www.gamersperspective.com/wp-...-Total-War.jpg
Den riktiga produkten:
http://www.gamer.ru/system/attached_...tal_war-12.jpg

Och att spel var mindre komplexa förr håller jag verkligen inte med dig om, alltförmånga underbara franchises har blivit streamlinade(förenklade) till förbannelse. Och oavsett om spelet är mer komplext idag än för 10-15 år sedan så är det absolut ingen bortförklaring för att släppa halvfärdiga spel, jämför spelens komplexitet jämfört med budgeten. Ta GTA V tillexempel, nästan 2 miljarder i budet. Smaka på den siffran ett tag, 2 miljarder(!). Nu ska inte Rockstar beskyllas för att släppa ofärdiga produkter, faktiskt en av få spelutvecklare/publisher som gått helt rätt väg. Men det säger det mesta om spelindustrins budget idag jämfört med för 10-15 år sedan.

Ända sedan Rome I släpptes för cirka 10 år sedan så har Creative Assembly haft problem med att släppa en färdig produkt, även om Rome I hade flera problem vid release så är uppföljaren Rome II iår, både mer förenklad och trots det, helt ospelbart vid release eftersom man inte ens kört en enkel beta-test på spelet innan. Endast för att SEGA och CA ska kontrollera vilket material som släpps på internet ända fram till release-dagen istället för att fokusera på att spelet faktiskt är ens det minsta spelbart och endast för att SEGA ska kunna visa upp en bra kvartalsrapport i September månad. Det fanns en anledning till att releasedagen flyttades från Oktober till September och det var verkligen INTE för att spelet i sig var klart, utan för att SEGA pressade tillbaka en release helt utan perspektiv.

Hade detta hänt om inte en enda person hade förhandsbokat spelet? Aldrig, aldrig.

Man tjänar istort sett ingenting på att förhandsboka ett spel, det enda du gör är skada för dig själv, men framförallt andra spelälskare.

Så snälla, snälla sluta förhandsboka spel.

Tack på förhand.
__________________
XBMC - Nybörjarguiden för filmälskare
stn1337 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb