Gabe Newell: "Linux är framtiden för spel – ny hårdvara på ingång"

Permalänk
Melding Plague

Gabe Newell: "Linux är framtiden för spel – ny hårdvara på ingång"

På Linuxcon talar Valves grundare Gabe Newell om framtiden för spel på Linux och antyder om att mer information om konceptet Steam Box ska släppas inom kort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid försöka vända trenden...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Har aldrig kört Linux men skulle gärna vilja se att fler spel stödjer Linux, Vore kul att ta steget från Windows till Linux

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Om han lyckas få gårdagens spel, dagens spel och framtida spel att funka problem fritt under Linux så vist, men jag ser inte att detta kommer ske fören detta är gjort. Vist kanske man kan få framtida spel att mer komma ut till Linux men majoriteten av spelen måste portas.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Gabe Newell är spelvärldens största pajas och hycklare, folk som tror att han är någon sorts "riddare" för det goda är allt bra naiva.

Permalänk
Hedersmedlem

Gabe Newell är det bästa som hänt spelande på PC. Både hans visioner som gett oss spel som Half-life och plattformar som Steam och hans idéer för framtiden. Jag har fullt förtroende för att han har spelaren/kunden i fokus med allt han gör, precis som han haft de senaste 10 åren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det vore kul om det gick att spela på Linux. Har Linux på min laptop, desktop och HTPC. Allt fungerar bättre, snabbare och med fler inställningsmöjligheter än Windows, förutom just spel.

EDIT: Jag tror att många av Sweclockers användare skulle uppskatta anpassningsmöjligheterna i Linux. Om du inte tycker om hur skrivbordet eller startmenyn ser ut så ändrar du det, och då kan du oftast ändra allt, utan fulhack som ibland krävs i Windows om man ska få det att se ut eller fungerar som det vill.

Permalänk
Medlem

Hur ska han kunna ändra allas åsikt så att spel primärt utvecklas för Linux istället för Windows, och därmed får full kompatibilitet? Eller är det hela mycket lättare än så?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zyriak:

Gabe Newell är spelvärldens största pajas och hycklare, folk som tror att han är någon sorts "riddare" för det goda är allt bra naiva.

Skrivet av MultiMan:

Gabe Newell är det bästa som hänt spelande på PC. Både hans visioner som gett oss spel som Half-life och plattformar som Steam och hans idéer för framtiden. Jag har fullt förtroende för att han har spelaren/kunden i fokus med allt han gör, precis som han haft de senaste 10 åren.

Gillar dom här olika svaren.

Känns som folk tycker väldigt olika ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om det här verkligen kan föra PC-spelandet framåt, så håller jag tummarna.

Är trött på att Windows ska bråka med ungefär allting.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Spel på linux. Uplink, penumbra och några andra funkar sämre på linux än window rent funktionsmässigt då jag inte får fullscreen att funka riktigt.
Amnesia och hl1 fungerade ok dock för mig.

Jag hoppas det blir mindre omständigt än det är. Dependencies är lite knöligt om man inte kör ubuntu.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hur ska han kunna ändra allas åsikt så att spel primärt utvecklas för Linux istället för Windows, och därmed får full kompatibilitet? Eller är det hela mycket lättare än så?

Bland annat genom att locka över spelare till plattformen, och det görs ju redan genom rabatter på spel osv. Men det är nog ingen som tror att det kommer gå supernabbt. Fast det är klart... Windows 8 har ju fått fler och fler att snegla på Linux. Frågan är bara om folk vågar ta steget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror på Windows 8...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Detta låter väldigt bra! Gärna Linux för spel säger jag. Bara de kunde göra installationen av grafikdrivrutiner och annat enklare så kan detta bli hur bra som helst.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Just nu har jag omkring 80 spel på steam. över 25% av dem är linux spel. Det är närmare 300 spel till linux på steam. Tycker det går ganska snabbt framåt. Har tänkt prova lite olika mmorpg också för linux. Hört att de ska vara ganska usla dock... men eh.

Permalänk
Medlem

Jo, utvecklare kommer att släppa Direct X så lätt...

Glad att det kommer fler alternativ men att säga att Linux är spelens framtida platform är överdrivet. Det är bara marketing från Valves sida. De har redan skapat sig ett slutet system med Steam och nu kan de göra det ännu mer slutet med en såkalad Steambox.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Bara inte trenden går mot konsoll hållet. Menar att det kan komma konsoller med skräddarsydd dist för olika plattformar. Men det var ju en dyster syn på ett i verkligheten helt strålande initiativ. Linux hade gått mycket längre om drivisar till spel (dx)? fungerade bättre. Är väl som med hårdvara? Spelen driver på utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Inte mig emot! Det skulle vara en förändring som sker över tid på ett bra antal år dock. Hakar spelbranschen på hakar mycket annan mjukvarubransch också på. Jag ser väldigt fram emot nästa vecka nu, som den extremt stora Half-Life fanboy jag är

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser ingen anledning att Linux inte skulle kunna vara framtiden för gaming, men fler än Valve måste i så fall hänga på. Visst har Valve stor makt inom branschen i och med Steam, men vi har en lång väg att gå innan majoriteten av spelen fungerar smärtfritt i Linux.

Tanken på ett gratis OS som går utmärkt att spela i lockar dock något enormt.

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång tid det skulle ta att göra Linux till det ledande operativsystemet för spelande, 10 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Ja den där Newell, det är framtiden för Valve och Steam, allt görs för deras spelkonsol.

edit: Folk verkar tro att han vill göra alla en tjänst genom att göra en egen konsol samt gå över till Linux när det bara handlar om en sak... pengar pengar pengar pengar...pengar.

Skrivet av MugiMugi:

Om han lyckas få gårdagens spel, dagens spel och framtida spel att funka problem fritt under Linux så vist, men jag ser inte att detta kommer ske fören detta är gjort. Vist kanske man kan få framtida spel att mer komma ut till Linux men majoriteten av spelen måste portas.

Något som inte ens Windows 8 klarar av.

Permalänk
Avstängd

Det roligaste är ju att Windows 8 ökar hela tiden på Valves plattform Steam Den här snubben har ingen trovärdighet hos mig.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det är klart att det är business - om man använder Linux som grund till en ny konsoll får man så mycket gratis. Men det är bra för alla, eftersom det gynnar plattformar som inte misshandlar sina användare!

Permalänk
Medlem

Ett problem är väll att konsolerna kör DirectX eller? jobbigt att uveckla för ännu en plattform kanske.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Bara inte trenden går mot konsoll hållet. Menar att det kan komma konsoller med skräddarsydd dist för olika plattformar. Men det var ju en dyster syn på ett i verkligheten helt strålande initiativ. Linux hade gått mycket längre om drivisar till spel (dx)? fungerade bättre. Är väl som med hårdvara? Spelen driver på utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte PS3 en skräddarsydd linux som tickar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bland annat genom att locka över spelare till plattformen, och det görs ju redan genom rabatter på spel osv. Men det är nog ingen som tror att det kommer gå supernabbt.

Det räcker inte med rabatter och "osv"(?), det är rent nonsens! Vad vi behöver är ett avslut på HL-serien!

Fotnot: Detta inlägg är inte allvarligt menat. Inte till 100%

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ett problem är väll att konsolerna kör DirectX eller? jobbigt att uveckla för ännu en plattform kanske.

XBox DirectX 10, PS3 OpenGL 2.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta låter väldigt bra! Gärna Linux för spel säger jag. Bara de kunde göra installationen av grafikdrivrutiner och annat enklare så kan detta bli hur bra som helst.

Senaste versionen av Mint har en fantastiskt enkel grafikdrivrutinshanterare, iaf för nvidia. Man får upp en lista (i ett GUI) där man kan välja mellan Open Source (nouveau), drivrutinen från ubuntus repository, eller nvidias senaste stabila binary, typ. Det var lite fler alternativ, men kommer inte ihåg exakt. Bara klicka i och starta om X så är det klart!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Ett problem är väll att konsolerna kör DirectX eller? jobbigt att uveckla för ännu en plattform kanske.

Det är egentligen per definition bara Microsofts produkter som använder DirectX. Android, Ios, Sonys/Nintendos konsoler, etc., gör det inte och kommer aldrig göra det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det räcker inte med rabatter och "osv"(?), det är rent nonsens! Vad vi behöver är ett avslut på HL-serien!

Fotnot: Detta inlägg är inte allvarligt menat. Inte till 100%

Där har du svaret! "Half life 3 - Exklussivt för Linux!"

Undrar hur många som skulle byta då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.