Microsoft avtäcker pris för Windows 8.1 – upphör med uppgraderingsversioner

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker pris för Windows 8.1 – upphör med uppgraderingsversioner

Microsoft avslöjar prissättningen för Windows 8.1 för den amerikanska marknaden och att mjukvarujätten frångår uppgraderingsversioner i och med det nya operativsystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att man redan köpt 8:an för 137kr, eller nå't. Uppgraderingen är ju då gratis

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Synd att min laptop inte fungerar med Win7 (grafikkortet hittas inte)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xblaze:

Waow. ''Vi släpper ett OS som inte funkar sen tar vi betalt för fixen!''
Nae men jag tycker att man iaf borde hålla sin produkt uppdaterad när folk köpt den..
Skulle isf tyckq att drt var mer acceptabelt om det vart w9 med det nya.

Inb4 tusen går till pirat W7 igen

man får inte billigare om man går från 7 till 8.1 utan då krävs full licens. Alla som köpt 8 får väl 8.1 gratis?

Permalänk
Skäggig legend

Jag har två st Win 8 PRO liggandes hemma men väntat tills något skulle hända - dvs 8.1

Men jag har för mig att man inte behövde installera om alla program om man gjorde en uppgradering från Win7 till Win8? Utan det var en smärtfri installation likt OS X?

Så man ska alltså behöva göra det med 8.1? snurrigt det här..

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Uppdatering via Windows Store...
Betyder det att man måste ha ett Microsoft konto?

Permalänk
Rekordmedlem

Inga uppgraderingar och årliga releaser av operativsystem i betastkick som man ska betala för, samt inlåsning i en butik där de kräver 30% av intäkterna från de som säljer program ?
Låter som en lysande ide om de tror att användarna stannar.
Google gillar detta och vi får hoppas på ett uppsving för andra os också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

man får inte billigare om man går från 7 till 8.1 utan då krävs full licens. Alla som köpt 8 får väl 8.1 gratis?

Får ursäkta... läste titeln och skrev innan jag läst artikeln. ..
Jag trodde att dom menade att man inte fick 8.1 gratis även om man hade W8 redan

Nu ser ju allt bra ut. Inga konstigheter med att man måste installera om några program när man uppdaterar

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

"Runt hörnet" var väl att ta i - en hel månad kvar ju.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av rektor:

Uppdatering via Windows Store...
Betyder det att man måste ha ett Microsoft konto?

Verkar så

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Uppdatering via Windows Store...
Betyder det att man måste ha ett Microsoft konto?

Ja om du inte installerar via ISO

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

"Runt hörnet" var väl att ta i - en hel månad kvar ju.

Allt är relativt... en månad går fort för oss som har mer att göra än det finns timmar på dygnet. För slackers kan det säkert upplevas som en mindre evighet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inga uppgraderingar och årliga releaser av operativsystem i betastkick som man ska betala för, samt inlåsning i en butik där de kräver 30% av intäkterna från de som säljer program ?
Låter som en lysande ide om de tror att användarna stannar.
Google gillar detta och vi får hoppas på ett uppsving för andra os också.

På vilket sätt var Windows 7 och 8 i betaskick vid release menar du? Jag har kört Windows 8 sedan det var preview och har inte upplevt det som en beta. Du tänker kanske på att du inte alls var nöjd med avsaknaden av startmeny?

För övrigt så tar alla stora onlinebutiker en bra del av kakan. Google tar 25 USD för att ge möjligheten att sälja mjukvara via deras Play Store och tar sedan 30% av säljpriset (källa: Wikipedia, siffrorna kan vara gamla). Apple tar också 30% men där måste du hosta upp 99 USD för att kunna publicera program via deras App Store.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murer:

På vilket sätt var Windows 7 och 8 i betaskick vid release menar du? Jag har kört Windows 8 sedan det var preview och har inte upplevt det som en beta. Du tänker kanske på att du inte alls var nöjd med avsaknaden av startmeny?

För övrigt så tar alla stora onlinebutiker en bra del av kakan. Google tar 25 USD för att ge möjligheten att sälja mjukvara via deras Play Store och tar sedan 30% av säljpriset (källa: Wikipedia, siffrorna kan vara gamla). Apple tar också 30% men där måste du hosta upp 99 USD för att kunna publicera program via deras App Store.

8 och 8.1 är fortfarnde betor, de saknar ett välfungerande interface, det måste inte vara det interface som finns i 7an men det måste fungera smidigt och det gör det inte, därför känns de som betaversioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problem med drivrutiner till min GPU med 8.1 så går fan snart tillbaka till W7. Tex så släppte dom en godkänd drivrutin genom deras uppdateringstjänst som totalt fucka upp min dator så till den grad att det var nästan formatering som gällde för att återställa den. Seriöst alltså, vad fan håller dom på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

På vilket sätt var Windows 7 och 8 i betaskick vid release menar du?

Äh, det förstår du väl att det inte är lika ballt att skriva ofullständigt eller defekt på ett teknikforum

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ursäkta en dum en! Så 8.1 kommer inte via update?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Vet någon om man måste installera om sina program om man uppdaterar från Windows 8? Har bara läst vad som gäller XP, Vista och Windows 7.

Permalänk
Medlem

Sitter med Windows 8 på stationära, installerade 8.1 preview på sambons laptop igårkväll.
Installerade enkelt med ett USB minne, installationen var kvick och allting fungerade som det skulle när den väl hade installerat.
Laptopen är för övrigt en HP Pavilion dv7, om det ens säger er något.

Enda klagomålet är att spel inte fungerar något vidare på 8.1 ännu, vilket jag påpekade för sambon, men hon ville ändå ha det ..

Permalänk

Fint sätt av Microsoft så de kan få ut ännu mer pengar på Windows. Vad gött det är att använda Ubuntu till allt och endast Windows till spel.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Logiskt och bra att de tar bort uppgraderingsversionerna. Jag har aldrig förstått vitsen med dem.

Men jag ställer mig frågande till priserna. Jag trodde Microsoft ville att folk skulle gå över från Windows 7 till 8.1, inte att de skulle stanna kvar, men så är tydligen inte fallet. Vem vill betala tusenlappen för en "uppgradering" som i realiteten är stolpe ut när det kommer till kund-feedback?

Edit: Och vad menar jag med det? Jo...

Windows 7 är en bil. Windows 8 är en cykel. Kunderna påpekar att Windows 8 är en cykel och att de vill ha en bil, Microsoft ger dem 8.1, som är en moped, och tar betalt för en bil.

Självklart gäller detta bara de som är missnöjda. De som är nöjda är ju i regel nöjda och tycker att de som är missnöjda är bakåtsträvare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft räknar med att den stora massan har redan migrerat till Windows 8 och därav det hutlösa priset. Har nån windows 8 uppgraderingslicens liggande. Det är helt klart inte värt pengarna. De borde kika på Apple där. Ta hellre 300-400 kr för en uppgradering istället för hutlösa.. ja 1600 för en pro version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Allt är relativt... en månad går fort för oss som har mer att göra än det finns timmar på dygnet. För slackers kan det säkert upplevas som en mindre evighet

Eller hur mycket man längtar efter något Då är tom en dag lång tid.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 för det priset... eh Nej tack!

Undrar hur de tänkte här. Försäljningen lär det inte bli någon fart på direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Windows 8.1 för det priset... eh Nej tack!

Undrar hur de tänkte här. Försäljningen lär det inte bli någon fart på direkt.

Vad menar du nu? Det är ju så gott som samma lanseringspris som windows 8 och lite lägre än vad windows 7 hade, om jag inte misstar mig. Det här priset är för dem som köper en ny nyckel till operativsystemet inte för de som uppgraderar från win8. Men visst att de har tagit bort uppgraderingsmöjligheten från win7 lär ju sänka försäljningen en smula, men jag har svårt att tro att det är något de faktiskt kommer förlora intäkter på.

Permalänk
Snusfri

Tyvärr så känns dessa priser allt för höga.
600-800:- så skulle de sälja betydligt mer och få mer användare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag kör både windows 7 pro och windows 8 pro. Jag har inte sett någon fördel som Windows 8 har före Windows 7. Jag trodde jag skulle med tiden föredra windows 8, men icke. Rent GUI-mässigt så har det inte funnits någon fördel jämfört Windows 7. Dessutom är det ett skämt att folk ska behöva betala för Start8 för att "fixa" till Windows 8 så det blir användbart.

Permalänk
Medlem

Med studentrabatt på W8.1 så kanske det får bli ett köp. Väntar och ser hur det utvecklas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hannorden:

Verkar så

Skrivet av tvelander:

Ja om du inte installerar via ISO

Jobbigt.
Jag gillar inte det här med Microsoft konto.
Speciellt inte att man ska knyta den till sin dator.

Att man kan ha ett konto som man loggar in och ut på Outlook eller Skype är bra, men det känns mer skeptiskt till att logga in på datorn med det.

Permalänk
Medlem

Orkar tyvärr inte leta, men det är gratis för användare av Windows 8?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305