Grand Theft Auto V drog in 800 miljoner dollar på ett dygn

Permalänk
Melding Plague

Grand Theft Auto V drog in 800 miljoner dollar på ett dygn

Under det första försäljningsdygnet lyckades nya Grand Theft Auto V dra in motsvarande 5,1 miljarder kronor, vilket med god marginal slår Call of Dutys tidigare rekord i branschen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Tänk om dem släppt det på PC samtidigt också då

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på pc versionen nu da..

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Nånstans bland miljonerna är jag med.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ja och här sitter man vid sin _PC_ och rullar tummarna.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Tänk om dem släppt det på PC samtidigt också då

Jag tror ärligt talat att då hade konsolförsäljningen fått lite konkurrens, många som vill ha till pc har nog köpt till konsol bara för att det inte kommer till pc än.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att spelet är bra.

Permalänk
Snusfri

Har sagt till mig själv att jag skullle vänta på PC-releasen, men blir till att skaffa det till krysslådan och sen igen när det kommer till PC för alla grymma moddar

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av azmodan:

Tänk om dem släppt det på PC samtidigt också då

Då hade det varit 300 milj Skämt åsido. Nu har ni tjänat tillräckligt! Släpp det till PC already!

OFC så ska jag betala för det, betalar alltid för singleplayer spel som är värda pengarna och det är GTA alla dagar i veckan

Permalänk

Det är klart, har man sparar i fem år, klart det finns pengar att spendera.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Med en PC-release kanske de hade knäckt en miljard

Permalänk

Härligt! Det visar på att Grand Theft Auto är spelbranschens största franchise någonsin. Väntar som många andra på en PC release nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

inte illa pinkat att gå från 1.7 mijlarder i utgifter och få in 5.1 miljarder på kontot efter 24 timmar ;D

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

GTA VI Nästa år på PC då;)

Visa signatur

Dator
| Ryzen 3600 | Palit GTX 1060 6GB | 32 GB 3200mhz DDR4 | Samsung 860 SSD | 840 SSD | 2x1 TB WD Black | Rampage IV Extreme X79 | HAF X| Spelar | Stonehearth | Flotsam | Foundation| Stardew Valley
YouTube Kanal
http://www.youtube.com/user/B4NTO

Permalänk
Medlem

Kommer det till Ps2?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hade dom släppt det till PC samtidigt så hade siffrorna förmodligen inte alls sett likadana ut. Det är nog en hel del som köpt spelet till konsol bara för att det inte finns tillgängligt för nedladdning än och därav var det väl ett smart drag utav Rockstar att inte släppa det på pc. Finns ju t.om folk som köpt sig en konsol+spelet bara för att kunna spela.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att komma fram till vad jag ska säga, men...

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

Kanske bara mina åsikter, men men...

Sedan kan jag även tycka att köper/utvecklar man ett spel till 7-8 år gammla konsoler i dagsläget så gör man något riktigt fel Vad händer med dom när 'Next gen' kommer, tror ni? Förmodligen samma sak som vad som händer med det förra CoD/BF spelet på konsol när nästa spel släpps.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Underbart spel, trots att de lider av låg fps och 720p men det ser riktigt bra ut för att vara på 8 år gamma konsol.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

har en PS3 ståendes.... väntar dock på en PC version i.... tre månader. Då, om ingen ny info kommer, kanske man klickar hem en PS3 version

Permalänk
Medlem

Det trycker på i XBOX-tarmen, men nä, PC får det bli (om det blir av).

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ganska naturligt att de vill kräma ur ett plattformssegment i taget med en sån stor release. Det är även affärsmässigt strategiskt korrekt att inte avslöja att de har release till PC och till åttonde generationens spelkonsoller, eftersom de sannolikt skulle tappat försäljning på plattformar som de antagligen spenderat en hel del resurser på för att få det att överhuvudtaget få det spelbart...

Kul att Rockstar får skörda rejäla vinster av sitt jobb!

Permalänk

Nu väntar man bara på att det ska släppas till pc så att man själv kan prova spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ganska naturligt att de vill kräma ur ett plattformssegment i taget med en sån stor release. Det är även affärsmässigt strategiskt korrekt att inte avslöja att de har release till PC och till åttonde generationens spelkonsoller, eftersom de sannolikt skulle tappat försäljning på plattformar som de antagligen spenderat en hel del resurser på för att få det att överhuvudtaget få det spelbart...

Kul att Rockstar får skörda rejäla vinster av sitt jobb!

Det är nog precis så dem tänkt, jag hade iaf gjort så
360/PS3 > Xbone/PS4 > PC

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Helt galet ;D Väntar dock tills PS4 innan jag spelar det.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Jag tror ärligt talat att då hade konsolförsäljningen fått lite konkurrens, många som vill ha till pc har nog köpt till konsol bara för att det inte kommer till pc än.

Ja men dem hade ändå sålt fler exemplar om dem hade släppt till pc också.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Ja men dem hade ändå sålt fler exemplar om dem hade släppt till pc också.

Blir en till vända med 800 miljoner dollar på ett dygn när det släpps till PC också

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Hade dom släppt det till PC samtidigt så hade siffrorna förmodligen inte alls sett likadana ut. Det är nog en hel del som köpt spelet till konsol bara för att det inte finns tillgängligt för nedladdning än och därav var det väl ett smart drag utav Rockstar att inte släppa det på pc. Finns ju t.om folk som köpt sig en konsol+spelet bara för att kunna spela.

Vadå smart drag att inte släppa det till PC? Hade dem släppt det till PC hade dem fått fler exemplar sålda, majoriteten av dem som laddar ner skulle nog aldrig köpa det även om det bara finns till konsol.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Blir en till vända med 800 miljoner dollar på ett dygn när det släpps till PC också

Ja säkert men är lite synd att Rockstar ignorerar den plattform som spelen kom först till.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

De mjölkar nog några hundra miljoner till sedan släpper till PC med DRM så blir det ännu mera hundra miljoner. Undrar vad för champagne dem sitter o dricker på kontoret just nu, och möjligtsvis vilken kubansk cigar..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul