Microsoft antyder om mobiltelefoner med Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Microsoft antyder om mobiltelefoner med Windows RT

På Microsofts senaste analytikerträff antyder bolaget om mobiltelefoner med Windows RT och att de på sikt vill ha ett gemensamt API för allt från telefoner till surfplattor, datorer och spelkonsoler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför ösa ett dött operativsystem på alla platformar? Har de inte förstått att ingen vill ha det?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

RT på mobiltelefon? Ja, tack!

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Bra med gemensamt API för mobiler och plattor. det kan de tjäna på, men jag blir mörkrädd när de vill använda samma API på en persondator. Vem VILL köra appar egentligen? Anledningen till att appar alls finns är ju för att klen hårdvara inte fixar riktiga program, men i takt med att mobila enheter blir kraftfullare prestandamässigt minskar behovet av nerdummade program (appar), så slutsatsen måste bli att Microsoft inte riktigt har tänkt igenom det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"gemensamt API för allt från telefoner till surfplattor, datorer och spelkonsoler." = Windows Phone och Windows RT pensioneras

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Bra med gemensamt API för mobiler och plattor. det kan de tjäna på, men jag blir mörkrädd när de vill använda samma API på en persondator. Vem VILL köra appar egentligen? Anledningen till att appar alls finns är ju för att klen hårdvara inte fixar riktiga program, men i takt med att mobila enheter blir kraftfullare prestandamässigt minskar behovet av nerdummade program (appar), så slutsatsen måste bli att Microsoft inte riktigt har tänkt igenom det här.

Tänkte samma sak. Verkar som Ubuntu är de ända som fattar sig på det hela. Skillnaden ska vara UI och inte mycket mer. Visst vissa program kommer aldrig fungera med touch UI men det får man leva med. En UI för touch (som går skala till telefoner, tabblets och folk som uppskattar nazismen) och en för mus + tangentbord för de som behöver det. Då går det faktiskt göra saker som min mobil är min dator utan att det blir en imponerande röra som win8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tänkte samma sak. Verkar som Ubuntu är de ända som fattar sig på det hela. Skillnaden ska vara UI och inte mycket mer. Visst vissa program kommer aldrig fungera med touch UI men det får man leva med. En UI för touch (som går skala till telefoner, tabblets och folk som uppskattar nazismen) och en för mus + tangentbord för de som behöver det. Då går det faktiskt göra saker som min mobil är min dator utan att det blir en imponerande röra som win8

Inte för att jag förstår kopplingen till Nazism, men det är helt klart så att det måste finnas ett val mellan touch och mus/tangentbord. Microsoft verkat tro att touch på något sätt skulle vara en bättre inmatningsmetod än mus/tangentbord även på desktop, för precis alla, och det är inte alls så. Så jag börjar tröttna på deras förbannade "touch first"-filosofi.

Men som sagt. Det var idiotiskt av dem att skilja på API för platta och mobil, så det är bra att de rättar till. Men att smeta in PC i det är bara så dumt så det finns inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra med gemensamt API för mobiler och plattor. det kan de tjäna på, men jag blir mörkrädd när de vill använda samma API på en persondator. Vem VILL köra appar egentligen? Anledningen till att appar alls finns är ju för att klen hårdvara inte fixar riktiga program, men i takt med att mobila enheter blir kraftfullare prestandamässigt minskar behovet av nerdummade program (appar), så slutsatsen måste bli att Microsoft inte riktigt har tänkt igenom det här.

Mja, är inte den största anledningen till appar, att webbläsaren inte har API:et eller andra tekniska begränsningar?

Vitsen med en app är ju att den skall ha mer möjligheter än T.ex. en webbsida.

Så att köra "rt" på telefoner och plattor låter ju som en lysande ide. Dock borde det inte vara huruvida det är arm eller x86 som avgör om man kör RT eller "vanlig". Prestandaskillnaderna börjar ju suddas ut, som sagt.

Det är ju någonstans mellan platta och desktop som det behöver vara en mer distinkt skillnad. Sen skiter jag fullständigt i om respektive hårdvara kör arm eller x86.

I vilket fall är det ju bra att MS ändå verkar ha en strategi för RT 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd

Alla tjänar på detta. Microsoft, utvecklare, kunder. Att kunna utveckla ett program, en gång, för alla plattformar (telefoner, surfplattor, datorer, spelkonsoller) kommer alla tjäna på. Tänk dig som att kunna köpa ett program till valfri plattform och därmed ha tillgång till den på alla plattformar. Lyckas Microsoft med detta har de en enorm konkurrensfördel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Mja, är inte den största anledningen till appar, att webbläsaren inte har API:et eller andra tekniska begränsningar?

Vitsen med en app är ju att den skall ha mer möjligheter än T.ex. en webbsida.

Så att köra "rt" på telefoner och plattor låter ju som en lysande ide. Dock borde det inte vara huruvida det är arm eller x86 som avgör om man kör RT eller "vanlig". Prestandaskillnaderna börjar ju suddas ut, som sagt.

Det är ju någonstans mellan platta och desktop som det behöver vara en mer distinkt skillnad. Sen skiter jag fullständigt i om respektive hårdvara kör arm eller x86.

I vilket fall är det ju bra att MS ändå verkar ha en strategi för RT 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Det behöver vara skillnad mellan dessa håller jag med om. En strategi är alltid bra men den behöver inte vara rätt dock i detta fall. Datorer är och kommer alltid vara starka arbetsredskap både för hemanvändare och företag, många missar detta idag. Marknaden för dessa minskar, den kommer absolut inte försvinna.

Jag ställer mig tveksam till idén med en "schweizisk armékniv" till laptop-platta-telefon. Ju mer ändamål man vill att en enhet ska täcka desto fler ändamål/områden kommer den inte genomföra på bästa sätt. Det går för vilken typ av produkt som helst. Du kan såga en brädbit med sågen på armékniven, men hur bra är den gentemot ett dedikerat verktyg för ändamålet? Någon lär väl attackera jämförelsen men den är rätt relevant. Surface var tänkt vara bäst som både platta och laptop, så här långt har den varken varit varken eller och attraherat väldigt lite marknadsandelar, både Pro och RT.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Alla tjänar på detta. Microsoft, utvecklare, kunder. Att kunna utveckla ett program, en gång, för alla plattformar (telefoner, surfplattor, datorer, spelkonsoller) kommer alla tjäna på. Tänk dig som att kunna köpa ett program till valfri plattform och därmed ha tillgång till den på alla plattformar. Lyckas Microsoft med detta har de en enorm konkurrensfördel.

Visst är det så (även om jag som utvecklare föredrar att det fungerar på ALLA plattformar, inte bara Microsofts). Att satsa på ARM framstår inte som en särskilt bra idé i dagsläget dock, men det är ju inte som om de skulle ha något problem att ställa tillbaka fokus på x86 förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det behöver vara skillnad mellan dessa håller jag med om. En strategi är alltid bra men den behöver inte vara rätt dock i detta fall. Datorer är och kommer alltid vara starka arbetsredskap både för hemanvändare och företag, många missar detta idag. Marknaden för dessa minskar, den kommer absolut inte försvinna.

Jag ställer mig tveksam till idén med en "schweizisk armékniv" till laptop-platta-telefon. Ju mer ändamål man vill att en enhet ska täcka desto fler ändamål/områden kommer den inte genomföra på bästa sätt. Det går för vilken typ av produkt som helst. Du kan såga en brädbit med sågen på armékniven, men hur bra är den gentemot ett dedikerat verktyg för ändamålet? Någon lär väl attackera jämförelsen men den är rätt relevant. Surface var tänkt vara bäst som både platta och laptop, så här långt har den varken varit varken eller och attraherat väldigt lite marknadsandelar, både Pro och RT.

Tycker jämförelsen är klockren. Bara för att en armekniv har kniv, sax, korkskruv, fil, såg, kapsylöppnare och en hel drös andra grejer är den inte på något sätt konkurrent till de riktiga verktygen. När man sätter mobiliteten främst, vilket knappast någon gör, så kan det vara bra. Men ingen har nog försökt sig på att klippa håret eller flå ett rådjur med en armekniv. Synd bara att Microsoft inte begriper det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag ställer mig tveksam till idén med en "schweizisk armékniv" till laptop-platta-telefon. Ju mer ändamål man vill att en enhet ska täcka desto fler ändamål/områden kommer den inte genomföra på bästa sätt.

Inte nödvändigtvis; om man gör ett bra jobb med feature detection så kan ju samma program anpassa sig efter vilken enhet det körs på. Å andra sidan innebär just detta sannolikt betydligt mer jobb för utvecklaren, och risken finns ju alltid att en ändring som är specifik för en viss typ av enhet kommer orsaka problem på en annan typ av enhet, så det blir en hel del jobb med testande.

Dessutom kommer förstås programmet högst sannolikt att öka i storlek, vilket är en nackdel för enheter med begränsat lagringsutrymme.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Skona oss från detta !
Vilket extremt trams de håller på med, RT ? Det kommer snart x86 hårdvara i telefonen och då är gränserna borta och man kommer att kräva att telefonen kan köra desktop och inte tvärt om som MS med en dåres envishet verkar styra mot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det behöver vara skillnad mellan dessa håller jag med om. En strategi är alltid bra men den behöver inte vara rätt dock i detta fall. Datorer är och kommer alltid vara starka arbetsredskap både för hemanvändare och företag, många missar detta idag. Marknaden för dessa minskar, den kommer absolut inte försvinna.

Jag ställer mig tveksam till idén med en "schweizisk armékniv" till laptop-platta-telefon. Ju mer ändamål man vill att en enhet ska täcka desto fler ändamål/områden kommer den inte genomföra på bästa sätt. Det går för vilken typ av produkt som helst. Du kan såga en brädbit med sågen på armékniven, men hur bra är den gentemot ett dedikerat verktyg för ändamålet? Någon lär väl attackera jämförelsen men den är rätt relevant. Surface var tänkt vara bäst som både platta och laptop, så här långt har den varken varit varken eller och attraherat väldigt lite marknadsandelar, både Pro och RT.

Jag håller fullkomligt med dig angående armekniven. Och det jag tolkar i microsofts uttalande är att man siktar på att föra samman just telefoner och plattor (likt ios och andriod).

Det jag skulle vilja är att man släpper fokus på huruvida det är arm eller x86 - det är mindre intressant. Det som är intressant är i vilken hårdvara (telefoner, plattor eller datorer) "rt" (inte nödvändigtvis arm) eller "vanliga" windows finns.

Varför Surface "misslyckats" kan ju de lärda tvista om..Om det är pris och efterfrågan, marknadsföring eller en otydlig produkt. Jag tror ändå Surface är ett fantastiskt val för väldigt många - både i jobb och på fritiden. Om man har klart för sig att Surface faktiskt är något av en kompromiss - vilket inte passar alla.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag tycker om att Microsoft har gjort en helgardering när det gäller utveckling.

Man har ett Mobil-OS, ett Tablet-OS och ett Desktop-OS. Hur utvecklingen går så är de i alla fall hemma på ett plan (minst). Om framtidens plattor har x86 processorer har de ett OS som kan leverera både appar och program. Blir ARM på något sätt mer värdefullt så har de RT. Om nu mobiler kommer bli större och bättre så har de ju RT med någon slags telefoni eventuellt. Bästa är väl om alla appar förs över till alla plattformar... vet inte hur det funkar mellan ARM och x86 men bör väl inte vara omöjligt.

Så hur utvecklingen tar vid så har de i alla fall säkrat en plattform i alla fall.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Jag tycker om att Microsoft har gjort en helgardering när det gäller utveckling.

Man har ett Mobil-OS, ett Tablet-OS och ett Desktop-OS. Hur utvecklingen går så är de i alla fall hemma på ett plan (minst). Om framtidens plattor har x86 processorer har de ett OS som kan leverera både appar och program. Blir ARM på något sätt mer värdefullt så har de RT. Om nu mobiler kommer bli större och bättre så har de ju RT med någon slags telefoni eventuellt. Bästa är väl om alla appar förs över till alla plattformar... vet inte hur det funkar mellan ARM och x86 men bör väl inte vara omöjligt.

Så hur utvecklingen tar vid så har de i alla fall säkrat en plattform i alla fall.

Det förutsätter att appar är framtiden, och det tror jag inte. Var ligger logiken i att ju snabbare datorerna/plattorna/mobilerna blir, desto dummare porogram skall köras?

Visst är det bra med konkurrens inom flera områden, men där Microsoft verkligen glänser tycker jag har varit desktop, och det håller de på att montera ner nu. Det tycker jag är självmål. Det man är bra på ska man fortsätta med, inte nedmontera till förmån för något där man ligger ljusår efter konkurrenterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Inte direkt oväntat att de vill och planerar detta.
Att ge användarna en unison upplevelse oberoende av om de sitter på en PC, Tablet, Mobil eller en Xbox är rätt väg att gå.
Det gör att användarna känner sig hemma och bekväma oavsett vilken enhet de för tillfället använder.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Jag tycker om att Microsoft har gjort en helgardering när det gäller utveckling.

Man har ett Mobil-OS, ett Tablet-OS och ett Desktop-OS. Hur utvecklingen går så är de i alla fall hemma på ett plan (minst).

Eller så slarvar man bort marknaden, växer linux till sig på desktop kan det gå snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det förutsätter att appar är framtiden, och det tror jag inte. Var ligger logiken i att ju snabbare datorerna/plattorna/mobilerna blir, desto dummare porogram skall köras?

Visst är det bra med konkurrens inom flera områden, men där Microsoft verkligen glänser tycker jag har varit desktop, och det håller de på att montera ner nu. Det tycker jag är självmål. Det man är bra på ska man fortsätta med, inte nedmontera till förmån för något där man ligger ljusår efter konkurrenterna.

Appar behöver ju inte vara synonymt med applikationer som används med pekskärm. Ingenting hindrar ju Microsoft att lägga till så RT appar kan byggas med mer traditionellt desktop gui.

Jag vet inte vars du har fått för dig att Microsoft 'monterar ner' traditionellt desktop bara för att de tog bort startmenyn och ersatte den med en startskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Appar behöver ju inte vara synonymt med applikationer som används med pekskärm. Ingenting hindrar ju Microsoft att lägga till så RT appar kan byggas med mer traditionellt desktop gui.

Jag vet inte vars du har fått för dig att Microsoft 'monterar ner' traditionellt desktop bara för att de tog bort startmenyn och ersatte den med en startskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Än är den inte borta. Men för mig är det allderles tydligt att de vill att man använder MUI mer och desktop mindre, och det tycker jag är absurt på en desktopdator.

Microsofts agenda verkar vara att få oss att sluta använda klassiska datorer och helt gå över till pekskärmsstyrning. De har själva sagt att MUI är "touch first". Vad är vitsen med ett "touch first" interface på en dator utan pekskärm med mus och tangentbord? Jag köper att det finns de som gillar det, men ingen vinner på att det är tvingande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det förutsätter att appar är framtiden, och det tror jag inte. Var ligger logiken i att ju snabbare datorerna/plattorna/mobilerna blir, desto dummare porogram skall köras?

Visst är det bra med konkurrens inom flera områden, men där Microsoft verkligen glänser tycker jag har varit desktop, och det håller de på att montera ner nu. Det tycker jag är självmål. Det man är bra på ska man fortsätta med, inte nedmontera till förmån för något där man ligger ljusår efter konkurrenterna.

Förstår inte vad du menar med att appar är neddummade. Det är ju snarare att de i så fall är onödiga eller dåligt gjorda och är väl inget argument för RT / ej RT.

Nu tänker jag på appar i framförallt mobiltelefoner.

Sen kan det ju även vara en fördel att i vissa fall och på vissa sätt använda enklare appar för ett enkelt syfte.

Dock håller jag med dig om att många appar kommer bli överflödiga i takt med att html5 etc breder ut sig.

Sen om man kallar sådant som inte utförs i en webbläsare för appar, applikationer eller program - det är lite potato potata över det 😊

Det viktigaste är att appen, applikationen eller programmet går att köra på alla plattformar. Och det är väl inget som säger att de inte skulle kunna använda samma API. Sen hur de ser ut på olika skärmar blir ju en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Än är den inte borta. Men för mig är det allderles tydligt att de vill att man använder MUI mer och desktop mindre, och det tycker jag är absurt på en desktopdator.

Microsofts agenda verkar vara att få oss att sluta använda klassiska datorer och helt gå över till pekskärmsstyrning. De har själva sagt att MUI är "touch first". Vad är vitsen med ett "touch first" interface på en dator utan pekskärm med mus och tangentbord? Jag köper att det finns de som gillar det, men ingen vinner på att det är tvingande.

Vitsen är ingen alls. Därför är det tur att allt som inte har pekskärm är på väg att försvinna. Microsoft vinner i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Appar behöver ju inte vara synonymt med applikationer som används med pekskärm. Ingenting hindrar ju Microsoft att lägga till så RT appar kan byggas med mer traditionellt desktop gui.

Jag vet inte vars du har fått för dig att Microsoft 'monterar ner' traditionellt desktop bara för att de tog bort startmenyn och ersatte den med en startskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du verkligen att de stoppar vid startskärmen, snart sitter man i en utforskare som ser likadan ut och där man inte kan välja på vilket sätt man vill sortera mappar och foldrar eftersom microsoft bestämmer åt dig. Det går säkert att vänja sig vid det också men när är gränsen nådd och kommer microsoft att gå för långt innan dom inser sitt misstag?

Permalänk
Medlem

Låter som en ganska vettig idé för att möta de mobila enheternas framfart.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Förstår inte vad du menar med att appar är neddummade. Det är ju snarare att de i så fall är onödiga eller dåligt gjorda och är väl inget argument för RT / ej RT.

Nu tänker jag på appar i framförallt mobiltelefoner.

Sen kan det ju även vara en fördel att i vissa fall och på vissa sätt använda enklare appar för ett enkelt syfte.

Dock håller jag med dig om att många appar kommer bli överflödiga i takt med att html5 etc breder ut sig.

Sen om man kallar sådant som inte utförs i en webbläsare för appar, applikationer eller program - det är lite potato potata över det 😊

Det viktigaste är att appen, applikationen eller programmet går att köra på alla plattformar. Och det är väl inget som säger att de inte skulle kunna använda samma API. Sen hur de ser ut på olika skärmar blir ju en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Försök exempelvis knöla in Adobe CS6 i appform, med pekskärm. Gissa om folk skulle bli vansinniga. Visst, det kan väl på sin höjd vara lite lattjp att kunna köra med stylus på plattan osv, men detaljerad fotoredigering t. ex är ju bara att glömma. Om man däremot har samma API men låter enhetens egenskaper styra hur applikationen presenteras för användaren... Så får man istället problemet art bakomliggande data blir onödigt otymplig för en mobil enhet, och kör man på desktop så behövs ju inte den delen så då blir det bara bloat.

Skrivet av strejf:

Vitsen är ingen alls. Därför är det tur att allt som inte har pekskärm är på väg att försvinna. Microsoft vinner i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Snack. Touchskärm är en nischprodukt som alltid kommer ha specifika användningsområden, men det finns ingen som helst mening för de allra flesta att ha en stor touchskärm till den dator de utför sitt arbete på. De flesta jag känner sitter med skärmen en bra bit från kroppen och det rimmar ju rätt illa med att göra touch-input. Själv ser jag som en mullvad och behöver ha skärmen 15-20cm från näsan för att kunna se OK, men jag vill inte ha touch-skärm för det. Fingeravtryck på en datorskärm är något av det värsta jag vet. Jag vill inte leva i en tidsålder där det är meningen att man ska kladda på sin datorskärm. Fy.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Försök exempelvis knöla in Adobe CS6 i appform, med pekskärm. Gissa om folk skulle bli vansinniga. Visst, det kan väl på sin höjd vara lite lattjp att kunna köra med stylus på plattan osv, men detaljerad fotoredigering t. ex är ju bara att glömma. Om man däremot har samma API men låter enhetens egenskaper styra hur applikationen presenteras för användaren... Så får man istället problemet art bakomliggande data blir onödigt otymplig för en mobil enhet, och kör man på desktop så behövs ju inte den delen så då blir det bara bloat.

Snack. Touchskärm är en nischprodukt som alltid kommer ha specifika användningsområden, men det finns ingen som helst mening för de allra flesta att ha en stor touchskärm till den dator de utför sitt arbete på. De flesta jag känner sitter med skärmen en bra bit från kroppen och det rimmar ju rätt illa med att göra touch-input. Själv ser jag som en mullvad och behöver ha skärmen 15-20cm från näsan för att kunna se OK, men jag vill inte ha touch-skärm för det. Fingeravtryck på en datorskärm är något av det värsta jag vet. Jag vill inte leva i en tidsålder där det är meningen att man ska kladda på sin datorskärm. Fy.

Ja, håller med. Nu använder jag inte Photoshop, men man behöver inte vara raketforskare för att förstå att en platta eller mindre laptop har klara begränsningar när det kommer till vissa program. Men som du säger - det finns ju även delar som kan fungera helt ok, som t.ex. en penna. En surfplatta med ett specifikt format kan kanske i vissa fall (designmässigt) vara bättre än en stor skärm?

Huvudpoängen är att det kanske finns en vits med "neddummade appar" som har ett tydligt användningsområde (med Photoshop kanske man bara behöver vissa funktioner på en platta).

Och framförallt att jag inte tror att någon förväntar sig att allt skall bli touch, även microsoft. Det går alldeles utmärkt att navigera i metro med mus

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte nödvändigtvis; om man gör ett bra jobb med feature detection så kan ju samma program anpassa sig efter vilken enhet det körs på. Å andra sidan innebär just detta sannolikt betydligt mer jobb för utvecklaren, och risken finns ju alltid att en ändring som är specifik för en viss typ av enhet kommer orsaka problem på en annan typ av enhet, så det blir en hel del jobb med testande.

Dessutom kommer förstås programmet högst sannolikt att öka i storlek, vilket är en nackdel för enheter med begränsat lagringsutrymme.

Det skulle i alla fall oroa mig med den här idén redan nu. Hur många kommer i framtiden ha den orken, kunskapen och framförallt pengarna att lägga på den tid detta kräver att få en heltäckande anpassning som verkligen är genomtänkt? Jag tror av rent praktiska skäl kommer vi ha en 3-4 eller fler ekosystem av datorer hur mycket de än försöker med one-for-all-all-for-one konceptet. Människan är av naturen lat och är det då enklare att anpassa sitt program för den plattform kodaren/tjänsten tjänar mest på.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte nödvändigtvis; om man gör ett bra jobb med feature detection så kan ju samma program anpassa sig efter vilken enhet det körs på. Å andra sidan innebär just detta sannolikt betydligt mer jobb för utvecklaren, och risken finns ju alltid att en ändring som är specifik för en viss typ av enhet kommer orsaka problem på en annan typ av enhet, så det blir en hel del jobb med testande.

Dessutom kommer förstås programmet högst sannolikt att öka i storlek, vilket är en nackdel för enheter med begränsat lagringsutrymme.

Kanske inte men Unix tänket att ha ett program med ett syfte och låta programmet göra det extremt bra är nog det bästa att gå frammåt med. Tittar vi så ser vi att Adobe inte gör "Adobe Application" och sedan slänger in absolut alla deras programvara i en enda stor sörja utan faktiskt delar upp det i relativt mindre små. Visst kan applicationer göra flera saker men jag tycker att så länge applicationen fokuserar på det den skall göra och gör det bra så brukar det oftast bli bättre.

Titta på PDF hur många säkerhetshål och rader kod det kommer med bara för att den försöker göra precis allt. Specificationerna på PDF är större än Sveriges lagbok.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Försök exempelvis knöla in Adobe CS6 i appform, med pekskärm. Gissa om folk skulle bli vansinniga. Visst, det kan väl på sin höjd vara lite lattjp att kunna köra med stylus på plattan osv, men detaljerad fotoredigering t. ex är ju bara att glömma. Om man däremot har samma API men låter enhetens egenskaper styra hur applikationen presenteras för användaren... Så får man istället problemet art bakomliggande data blir onödigt otymplig för en mobil enhet, och kör man på desktop så behövs ju inte den delen så då blir det bara bloat.

Snack. Touchskärm är en nischprodukt som alltid kommer ha specifika användningsområden, men det finns ingen som helst mening för de allra flesta att ha en stor touchskärm till den dator de utför sitt arbete på. De flesta jag känner sitter med skärmen en bra bit från kroppen och det rimmar ju rätt illa med att göra touch-input. Själv ser jag som en mullvad och behöver ha skärmen 15-20cm från näsan för att kunna se OK, men jag vill inte ha touch-skärm för det. Fingeravtryck på en datorskärm är något av det värsta jag vet. Jag vill inte leva i en tidsålder där det är meningen att man ska kladda på sin datorskärm. Fy.

Nu är det dessutom så att pek inte längre betyder att man måste kladda på skärmen. Kolla bara på Kinect och Leap Motion som det har skrivits om här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...