Razer Blackwidow Ultimate (2014)

Permalänk
Melding Plague

Razer Blackwidow Ultimate (2014)

I årets upplaga av Razer Blackwidow Ultimate försvinner Cherry MX till förmån för vad som sägs vara egenutvecklade brytare från kinesiska Kailh. I SweClockers testlabb undersöks finesserna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid skeptisk mot Razers blingande grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Alltid skeptisk mot Razers blingande grejer.

Dock så är Blackwidow deras bästa produkt och alla tangentbord har varit väldigt robusta och har haft en bra känsla när man trycker på det.

Jag skulle själv föredra Filco eller ducky i något mindre tenkeyless tangentbord.

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Discokungen

Det mest irriterande med mitt Blackwidow är att USB-uttaget är på högersidan. Hur tänkte de där? De flesta är trots allt högerhänta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Så då får vi väl höra om något år hur tangenter slutar fungera eller så, kontaktytorna slits ut för snabbt?
Det razer bör gå ut med är prisskillnaden mellan dessa kinesiska kloner och cherry mx, dem verkar ju hyfsade bortsett från avsaknad av guldplätering. Så varför inte slå ett slag och sänka priserna på tangentborden om det blir så mycket billigare?

Varför köpa ett dyrt tangentbord med kinesiska kloner när man kan få original cherry mx switchar till lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det mest irriterande med mitt Blackwidow är att USB-uttaget är på högersidan. Hur tänkte de där? De flesta är trots allt högerhänta.

Oooja, i feel ur pain!

Det intressanta blir dock hur näthatarna skall hantera att Jonas tyckte att Razer gjordet ett "Stabilt och kvalitativt bygge".

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det mest irriterande med mitt Blackwidow är att USB-uttaget är på högersidan. Hur tänkte de där? De flesta är trots allt högerhänta.

Jag tror att USB-uttaget är på höger sidan så man enkelt ska kunna koppla in sin trådlösa mus (om man har en) och därmed ha den kortaste sträckan för signalen att färdas.

Permalänk

Litet R? Inget köp från min sida tills det är korrigerat.... Blir nog inget köp i alla fall. Cherry är bättre.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Entusiast

Vad hände med de guldpläterade kontakterna som Razer nämnde? Stämde inte det?

Edit: kan lägga till en länk till pressreleasen där de nämner guldpläterade kontakter: http://www.razerzone.com/press/detail/press-releases/razer-la...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad hände med de guldpläterade kontakterna som Razer nämnde? Stämde inte det?

inte för att jag gillar razer speciellt men att slopa guldplätering är positivt då det inte ger någonting, bara marknadsföringsgrej, och slösar på en begränsad naturtillgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Zotamedu:

Vad hände med de guldpläterade kontakterna som Razer nämnde? Stämde inte det?

Edit: kan lägga till en länk till pressreleasen där de nämner guldpläterade kontakter: http://www.razerzone.com/press/detail/press-releases/razer-la...

Det är visserligen klurigt att se, men på redaktionen är vi tämligen överens om att metalldelarna har en kopparröd ton. Möjligheten finns ju att Kailh enbart applicerat guldpläteringen på de mikroskopiska områden där kontakt sker, men det låter högst tveksamt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

inte för att jag gillar razer speciellt men att slopa guldplätering är positivt då det inte ger någonting, bara marknadsföringsgrej, och slösar på en begränsad naturtillgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Guldpläteringen skyddar mot korrosion. Dessutom är guld långt ifrån en bristvara, det finns enorma lager av onödigt guld både som valutareserver och i smycken. Guldvärdet hålls till mycket stor del uppe genom spekulation, guldet har kallats "den eviga bubblan".

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Kan som en användare av Razer Blackwidow under en längre tid säga att det enda negativa ur användarsynpunkt är hur Razer Synapse 2.0 är gjort med obligatorisk inloggning för macrotangenter.
Sedan det med att R:et är litet... Hur många kollar ens på sitt tangentbord medans de skriver? Jag gillar Razers egna stil på R och @.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Flamso:

Det mest irriterande med mitt Blackwidow är att USB-uttaget är på högersidan. Hur tänkte de där? De flesta är trots allt högerhänta.

Ingen har väl tangentbort och mus så tätt ihop att ett USB-minne skulle slå i högerhanden..?

Jag satt istället och tänkte att det var tur att det satt på högersidan, så man inte får sladdar där man har vänsterarmen.

Skrivet av Anitramane:

Litet R? Inget köp från min sida tills det är korrigerat.... Blir nog inget köp i alla fall. Cherry är bättre.

Jaså?
Du har testat båda, alltså?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fick mitt exemplar igår. Är då riktigt nöjd iaf Har inget att klaga på direkt. Mitt första tangentbord med mekaniska brytare!

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skewgen:

inte för att jag gillar razer speciellt men att slopa guldplätering är positivt då det inte ger någonting, bara marknadsföringsgrej, och slösar på en begränsad naturtillgång.

Skickades från m.sweclockers.com

I just kontaktdon kan det vara vettigt för att förhindra korrosion som försämrar livslängden. Jag vet inte hur det påverkar tangentbord men har haft stora problem med andra brytare som havererar snabbt på grund av ärgade kontaktytor.

Skrivet av Andreas D:

Det är visserligen klurigt att se, men på redaktionen är vi tämligen överens om att metalldelarna har en kopparröd ton. Möjligheten finns ju att Kailh enbart applicerat guldpläteringen på de mikroskopiska områden där kontakt sker, men det låter högst tveksamt.

Ni får dra fram mikroskopet och värma upp atomabsorptionsspektrometern för att ta reda på detta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Ingen har väl tangentbort och mus så tätt ihop att ett USB-minne skulle slå i högerhanden..?

Jag satt istället och tänkte att det var tur att det satt på högersidan, så man inte får sladdar där man har vänsterarmen.

Jaså?
Du har testat båda, alltså?

Cherry är och kommer alltid vara bättre än kopian

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Ducky Shine 3.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

1300:- för en kinakopia utan handledsstöd....nääää skulle inte tro det -_-

Razer hade (har?) bra pris på möss (har Deathadder) men allt annat är för högt!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Anitramane:

Cherry är och kommer alltid vara bättre än kopian

Jag antar att du inte läste recensionen då.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ingen har väl tangentbort och mus så tätt ihop att ett USB-minne skulle slå i högerhanden..?

Det skulle jag absolut säga, min musmatta rör i princip mitt tangentbord. Att sätta dit ett usbminne vore förfärligt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Men hur mycket låter det i jämförelse med de förra black widow modellerna?

Skrevs det i recensionen som jag som hastigast försökte skumma igenom i jakt på beskrivning om hur det lät och jag missade det?

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Jag antar att du inte läste recensionen då.

Då antog du fel. Jag tror att dessa brytare kommer gå sönder inom 5 år.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det är visserligen klurigt att se, men på redaktionen är vi tämligen överens om att metalldelarna har en kopparröd ton. Möjligheten finns ju att Kailh enbart applicerat guldpläteringen på de mikroskopiska områden där kontakt sker, men det låter högst tveksamt.

Vid jämförelse med hur en Cherry-switch ser ut inuti är skillnaden onekligen ganska påtaglig. Jag vet inte om det gör vansinnigt stor skillnad, men det känns en smula ohederligt med tanke på 1) att de påstås vara guldpläterade i pressmaterialet; och 2) att de vill få sina brytare att framstå som mer hållbara än Cherrys original, vilket de knappast är om de löper större risk att drabbas av glapp pga. korrosion.

Jag tror ärligt talat inte att de har utvecklat något som har den höga precision de påstår. Det är betydligt troligare att de helt enkelt har bytt färg på stammarna och ändrat aktiveringspunkten något och att allt annat håller precis samma kvalitet som Kaihls övriga produktion. Som en användare på Geekhack uttryckte det:

Citat:

Re-tooling cost for this level of production would cost at least multiple hundreds of thousands of dollars. Depending on how loose they were to how tight tolerances are wanting to be kept I could potentially see it costing millions. I install this type of equipment for a living. Plus this would be in addition to lost production time from a multiple month/year project to swap out that much equipment.

My conclusion, it is the same switch with different colored sliders and a different logo on the switch top.

Huruvida det förhåller sig på det viset lär vi inte få veta med mindre än att någon utsätter själva brytarna för ganska rigorösa tester. Jag har full förståelse för om Sweclockers testare inte har tid och tålamod att trycka ner varje tangent 60 miljoner gånger för att testa huruvida påståendet om hållbarhet är riktigt eller inte.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Entusiast
Skrivet av caligo:

Vid jämförelse med hur en Cherry-switch ser ut inuti är skillnaden onekligen ganska påtaglig. Jag vet inte om det gör vansinnigt stor skillnad, men det känns en smula ohederligt med tanke på 1) att de påstås vara guldpläterade i pressmaterialet; och 2) att de vill få sina brytare att framstå som mer hållbara än Cherrys original, vilket de knappast är om de löper större risk att drabbas av glapp pga. korrosion.

Jag tror ärligt talat inte att de har utvecklat något som har den höga precision de påstår. Det är betydligt troligare att de helt enkelt har bytt färg på stammarna och ändrat aktiveringspunkten något och att allt annat håller precis samma kvalitet som Kaihls övriga produktion. Som en användare på Geekhack uttryckte det:

Huruvida det förhåller sig på det viset lär vi inte få veta med mindre än att någon utsätter själva brytarna för ganska rigorösa tester. Jag har full förståelse för om Sweclockers testare inte har tid och tålamod att trycka ner varje tangent 60 miljoner gånger för att testa huruvida påståendet om hållbarhet är riktigt eller inte.

Den enda påtagliga skillnaden jag ser är att de har delat upp den färgade plastbiten i två. Antagligen för att de då kan producera huvuddelen av alla brytare i samma form men med olika färg på plasten och därmed kan ändra karakteristiken på brytarna genom att bygga nya formar för den lilla transparenta plastbiten, något som borde spara en del pengar i längden om Kalaih tänker fortsätta vara med och designa olika typer av brytare. Det är ju helt klart ett vettigt designval om man vill vara flexibel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hmm jag vet inte, det är svårt att säga om detta faktiskt är något bra eller om det är något dåligt innan man testar tangentbordet själv. Personligen har jag aldrig klarat av att ha några macroknappar på sidan, tycker att man får "fel" layout på tangentbordet. Jag vill ha ett helt standard tangentbord utan lull på.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sebbeharry:

Det skulle jag absolut säga, min musmatta rör i princip mitt tangentbord. Att sätta dit ett usbminne vore förfärligt.

Okej, det trodde jag faktiskt inte... Det låter oerhört obekvämt :S

Skrivet av Anitramane:

Då antog du fel. Jag tror att dessa brytare kommer gå sönder inom 5 år.

Hade du läst artikeln hade du sett att det inte var kopior. Du har inte heller jämfört dem, så du kan inte avgöra vilken som är bäst.
Razers har också en beräknad livslängd som är 10 miljoner fler nedslag, så i såna fall gör Cherrys sönder på under 5 år.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ingen har väl tangentbort och mus så tätt ihop att ett USB-minne skulle slå i högerhanden..?

Jo, och vet många som sitter som jag gör med.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Satan vad bulkigt det ser ut, och "f" knapparna så där långt åt upp och åt höger suger för spel... säkert många som köper ändå med tanke på vad Razer lyckats sälja tidigare.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

Varför bara 10 tangenter simultant, när det redan finns USB-tangentbord med ALLA samtidigt? Känns bara dumsnålt.
(Även om 10 oftast räcker... OM man nu inte sitter i något 2-4-ply splitscreen-spel.. eller nått annat ovanligt).