Google avslöjar satsning på smarta klockor med Android Wear

Permalänk
Melding Plague

Google avslöjar satsning på smarta klockor med Android Wear

Efter mängder av rykten lyfter Google på locket för satsningen på smarta klockor: Android Wear. Inte helt oväntat ligger fokus på den personliga assistenten Google Now och träningsfinesser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig att prata med min klocka...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Smidigt. Synd att det ser så förb**annat fult ut bara

Det ska tilläggas att de dock ser mycket bättre ut än tidigare modeller

Permalänk
Medlem

Den ser ju iaf bra ut. Mer än man kan säga om typ galaxy gear osv.

Nått man faktiskt skulle kunna bära på stan utan att skämmas. Men man får ju hålla munnen stängd annars kommer man få konstiga blickar

Permalänk
Medlem

Moto 360 var ju riktigt snygg faktiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen jag ser med wearable-devices är batteritiden. Man vill ha batterier som vara veckor om inte månader när det kommer till sådant här, inte några få timmar.

Och den tekniken är inte riktigt där ännu...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Enda nackdelen jag ser med wearable-devices är batteritiden. Man vill ha batterier som vara veckor om inte månader när det kommer till sådant här, inte några få timmar.

Och den tekniken är inte rikt där ännu...

Detta tänkte vi också om smartphones innan de kom in i tid och rum.

On topic: Skitfränt!

Permalänk
Medlem

Och jag som tycker att en riktig klocka har sin charm...

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

motorolas var grymt snygg faktiskt!
men pebbles nya klocka i metall är inte helt dum den heller. synd bara att displayen på den är så dålig

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Enda nackdelen jag ser med wearable-devices är batteritiden. Man vill ha batterier som vara veckor om inte månader när det kommer till sådant här, inte några få timmar.

Och den tekniken är inte rikt där ännu...

Helt klart. Det här prylarna är ännu i sin tidigaste inkarnation. Det får gå några år till IMO.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erkapekka:

Detta tänkte vi också om smartphones innan de kom in i tid och rum.

On topic: Skitfränt!

Och det säger "vi" fortfarande. Batteritiden för dagens "smarta" telefoner är på tok för dålig.

Permalänk
Medlem

Klart man vill prata med sin klocka, värsta James Bond stilen!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Detta tänkte vi också om smartphones innan de kom in i tid och rum.

On topic: Skitfränt!

Skillnaden är att klockor idag redan har en batteritid upp emot 2-3 år när den är batteridriven. Och oändlig om man har en mekanisk-klocka, då behöver man bara skruva upp den några varv varannan vecka, eller om du är fancy har du en själv-uppskruvande klocka så slipper du göra det med.

När man ser till vad dessa smarta klockorna ska slå emot, dvs klockor så som Casio G-shock som redan har kompass, barometer, tidvisning, m.m och en batteritid på 1-2 år. Så varför välja en smart-klocka som man ska ladda varje dag när jag för samma pengar kan köpa en klocka som används av armér runt om i världen för de i princip klarar av all typ av styck man slänger på dem och har massor av funktioner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974989

Skillnaden som är den största är att smarta-klockor har en enorm marknad att konkurrera med som redan finns. Det fanns inget som hete smarta-telefoner innan smarta-telefoner fanns. Det var en handdator eller PDA som var alternativt och de fungera ju minst sagt så där...

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av alatan:

Klart man vill prata med sin klocka, värsta James Bond stilen!

Ja, det är snart bara laser och grapple-hooks som saknas!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Intressant teknisk utveckling helt klart.

Dock inget jag personligen byter mitt Schweiziska urverk mot.

Permalänk
Medlem

Hipster varning utfärdad.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem

Inget smartur lockar för min del förrän batteritiden är motsvarande vanliga armbandsur.

...men nog var det fin design på den där Moto 360

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Skillnaden som är den största är att smarta-klockor har en enorm marknad att konkurrera med som redan finns.

Ja, smartklockorna måste komma med något nytt & värdefullt som väger upp bristen på batteritid. Å andra sidan har väl armbandsklock-marknaden i stort sett kollapsat? Jag tror jag är den ende jag vet som fortfarande har ett armbandsur (för jag tycker det är för jobbigt att slita fram telefonen).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Skillnaden är att klockor idag redan har en batteritid upp emot 2-3 år när den är batteridriven. Och oändlig om man har en mekanisk-klocka, då behöver man bara skruva upp den några varv varannan vecka, eller om du är fancy har du en själv-uppskruvande klocka så slipper du göra det med.

När man ser till vad dessa smarta klockorna ska slå emot, dvs klockor så som Casio G-shock som redan har kompass, barometer, tidvisning, m.m och en batteritid på 1-2 år. Så varför välja en smart-klocka som man ska ladda varje dag när jag för samma pengar kan köpa en klocka som används av armér runt om i världen för de i princip klarar av all typ av styck man slänger på dem och har massor av funktioner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974989

Skillnaden som är den största är att smarta-klockor har en enorm marknad att konkurrera med som redan finns. Det fanns inget som hete smarta-telefoner innan smarta-telefoner fanns. Det var en handdator eller PDA som var alternativt och de fungera ju minst sagt så där...

För oavsett funktioner är en klocka en klocka. Smartwatches är inga klockor, de är smartphones. Kan du få informationen från Internet med din barometerklocka? Kan du kolla vädret eller tidtabellen för nästa buss? Kan du skicka SMS eller ringa?

Casio G-shock har en helt annan marknad än dessa smart-klockor. Jag skulle inte heller välja en Moto 360 smartwatch om jag var soldat, dykare eller bergsklättrare. Men på bussen till nästa seminarie tar jag en Moto 360 över en G-shock. Det är lite som att jämföra en Jeep med en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Inget smartur lockar för min del förrän batteritiden är motsvarande vanliga armbandsur.

...men nog var det fin design på den där Moto 360

tror tyvärr att det är i princip omöjligt att tillverka en "smart" klocka med 2 års batteritid.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Inget smartur lockar för min del förrän batteritiden är motsvarande vanliga armbandsur.

...men nog var det fin design på den där Moto 360

Haha kommer aldrig hända närmaste 25 åren om inte något extremt revolutionerande skulle utvecklas som saknar helt motstycke till tidigare utvecklingskurva.

-

Blir helt klart en Moto360 för min del i sommar, har väntat länge på en klocka som man faktiskt kan bära i vardagen. En snygg, men smart klocka. Vill inte ha en ful "dumburk" som klocka

Permalänk
Medlem

Om man kan köpa till armband också i olika material och utförande så är det klockrent med en klocka som har ett anpassningsbart utseende ju. Ena dagen en chronograf med metallarmband, andra dagen samma klocka med läderarmband och analoga visare. Snyggt!

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Äntligen en smart klocka som är snygg! Galaxy Gear är ful som stryk. Detta är så mycket bättre!

Motorolas klocka Moto 360: http://www.mobil.se/nyheter/moto-360-r-motorolas-android-wear-klocka

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Mja blir nog en pebble steel istället. Den både ser ut som en snygg klocka och har ca en veckas batteritid.

Vill varken prata eller kolla resturang förslag på min klocka. Jag vill se tiden, sms, vem ringer, och byta låt när jag är ute o går och till det verkar den perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Ja, smartklockorna måste komma med något nytt & värdefullt som väger upp bristen på batteritid. Å andra sidan har väl armbandsklock-marknaden i stort sett kollapsat? Jag tror jag är den ende jag vet som fortfarande har ett armbandsur (för jag tycker det är för jobbigt att slita fram telefonen).

Nej, jag tror inte marknaden för armbandsklockorna dött ut. Det har definitivt minskat, men det har blivit mer av en entusiast marknad på senare tid. De som använder armbandsur har oftast väldigt hög förväntningar av klockorna. Någonting som de smarta-klockorna också kommer få kämpa med.

En klocka är mer än accessoar idag för vardags folk medan för friluftsare är det mer ett verktyg eftersom mobilen är ömtålig.

Skrivet av thomas_skane:

För oavsett funktioner är en klocka en klocka. Smartwatches är inga klockor, de är smartphones. Kan du få informationen från Internet med din barometerklocka? Kan du kolla vädret eller tidtabellen för nästa buss? Kan du skicka SMS eller ringa?

Casio G-shock har en helt annan marknad än dessa smart-klockor. Jag skulle inte heller välja en Moto 360 smartwatch om jag var soldat, dykare eller bergsklättrare. Men på bussen till nästa seminarie tar jag en Moto 360 över en G-shock. Det är lite som att jämföra en Jeep med en elbil.

Sant som du säger. Men det finns ett par tusen andra modeller av klockor mer än G-shock med barometer(ett meteorlogiskt verktyg, barometer dvs), det finns ju armbandsur med GPS också om det är mer till din fördel. Finns även klockor ifrån 80-talet som kan styra TV-apparater som har bättre batteritid än dessa klockorna. Nackdelen de har emot sig är att det inte finns en klocka som har allt.

Sen måste man se till begränsningen av enheten, minns du Google Glass? Fungera ju så där bra, om man säger så... Smart-klockorna hamnar närmare det Google Glass försökt visa upp. Därför jag skrev wearable-devices i mitt första inlägg i tråden. Jag ser problemet med smarta-klockor som fundamentalt bundet till batteritiden, är batteritiden kass kommer de inte sälja, för de som vill ha klockor kommer fortsätta köpa klockor, inte smarta-prylar som man råkar kunna sätta runt handleden.

Kan du se din mamma med en armbandsklocka? Kan du se henne med en smart-klocka? Vem är målgruppen för smarta-klockor egentligen? Precis, smarta-klockor ligger där i ett luddigt konceptstadie utan direkt målgrupp, till och med i videon så visar de ju så blandat med människor så målgruppen inte direkt syns i videon. Studenter på universitet, är det de som är målgruppen, fattiga studenter? Låter märkligt...

Visa signatur
Permalänk

Jag vill känna att detta kan vara bra att ha men är det verkligen till någon nytta? Måste man vara social och ha alla dessa appar och annat med sig överallt hela tiden?

Kul för Google och de som tänkt köpa sig en smartklocka. Undra hur Samsung känner sig nu efter att ha sett detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arazand:

Skillnaden är att klockor idag redan har en batteritid upp emot 2-3 år när den är batteridriven. Och oändlig om man har en mekanisk-klocka, då behöver man bara skruva upp den några varv varannan vecka, eller om du är fancy har du en själv-uppskruvande klocka så slipper du göra det med.

När man ser till vad dessa smarta klockorna ska slå emot, dvs klockor så som Casio G-shock som redan har kompass, barometer, tidvisning, m.m och en batteritid på 1-2 år. Så varför välja en smart-klocka som man ska ladda varje dag när jag för samma pengar kan köpa en klocka som används av armér runt om i världen för de i princip klarar av all typ av styck man slänger på dem och har massor av funktioner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974989

Skillnaden som är den största är att smarta-klockor har en enorm marknad att konkurrera med som redan finns. Det fanns inget som hete smarta-telefoner innan smarta-telefoner fanns. Det var en handdator eller PDA som var alternativt och de fungera ju minst sagt så där...

För att en G-Shock kan inte komminucera med mobilen. Jag vill inte ha en klocka med kompass och barometer, jag vill ha en klocka som kan ge mig notifikationer från telefonen och som kan visa information från min träningsapp och från google maps när jag är ute. Det är två helt olika produkter.

Jag upphör aldrig att bli förvånad över hur teknikfientlig denna sidan är. Så fort det kommer något nytt så ska det gnällas och klagas på hur värdelöst det är och hur mycket bättre det var förr.

Sen är smarta klockor inget nytt utan konceptet har dykt upp lite nu och då men har varit begränsat av tillgänglig teknik. Nu är skärmarna tillräckligt bra och CPU-kraft tillräckligt billigt och strömsnålt för att det ska gå att göra något vettigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Pebble är nog dom som lyckats bäst att kombinera den nya tekniken med ett armbandsur så här långt.
Kul att ett gäng tekniknördar slår stora företag som Samsung och Sony mf.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Jag gillar det skarpt. Dock vet jag inte om jag själv är redo för det än. Men väldigt intressant att följa den här utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag upphör aldrig att bli förvånad över hur teknikfientlig denna sidan är.

Om det är menat emot mig, så har du läst mitt inlägg fel. Nej, knappast ny teknik är underbar men jag är en gammal arbetsskadad interaktionsdesigner och det var under en längre tid mitt jobb att plocka sönder saker för att se hur folk arbetar med de olika delarna och se vad man kan göra bättre genom en iterativ process. Man kan inte förbättra en produkt om man inte belyser nackdelarna först. Så jag vill bara komma in i huvudet på dig som tycker det är okej att ha ganska markanta nackdelar för att få fram fördelarna. Jag menar det är en kroppsburen apparat, så sannolikheten är större att du glömmer ladda den eller den kommer till skada eftersom den sitter på dina handleder. Räcker ju att man tappar en mobil ifrån någon meter så kan man få en spricka i glaset. Så vad händer du om man skulle snubbla in i saker eller tar upp armen för att fånga en dörr som stängs.

Visa signatur