Benq BL2710PT – flimmerfri arbetsskärm

Permalänk
Melding Plague

Benq BL2710PT – flimmerfri arbetsskärm

SweClockers testlabb får besök av en påkostad 27-tummare från Benq, som med AHVA-panel och WQHD-upplösning ska vara till för den som sitter långa perioder framför skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

'Dis a joke?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

SweClockers testlabb får besök av en påkostad 27-tummare från Benq, som med AHVA-panel och WQHD-upplösning ska vara till för den som sitter långa perioder framför skärmen.

Typ halva Sveriges befolkning numera, då.

Skrivet av wasprocker:

Om man jämför med Ytterberg's vanliga recensioner så är den ganska korthuggen, så det i sig var en varningssignal för mig.
Men när man Googlar namnet så finns den på riktigt.

Här finns den t.ex. på Amazon.
http://www.amazon.com/BenQ-Professional-BL2710PT-27-Inch-LED-...

Permalänk
SweClockers

Inget aprilskämt, move along.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Inget aprilskämt, move along.

Varför måste du krossa våra brödrostdrömmar?

Permalänk
Medlem

Thomas, hur står sig denna gentemot U2713HM och PB27Q?

Permalänk
Medlem

Trevlig recension och trevligt att se att de Taiwanesiska paneltillverkarna kan lyckas ganska bra numera med AUOs AHVA. De har släppt dåliga betraktningsvinklar och max 1920x1080 iaf som de skulle ha på nästan allt förr. HDMI med 297MHz 1.4a är ju också trevligt för bärbara användare som vill ha extern skärm. Många bärbara har inte DisplayPort, men grafikkretsarna stödjer ju numera mer än 1920x1200 / 165MHz. Trevligt att se AHVA i en ganska vettig och avvägd produkt. Kanske kan tävla panelmässigt med IPS och PLS så småning om också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Inget aprilskämt, move along.

hur ska vi veta det? Du skapade ju artikeln? så du kan ju vara här för att förvilla oss in i en riktig tanke låda...
men visst, bra review var det

skärmen verkar vara rätt intressant ur mitt perspektiv, tyvärr verkar den inte vara till för spelande :/

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Frilansskribent

Utmärkt och väldigt utförlig recension som vanligt, Bra jobbat Thomas!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Inte ett aprilskämt http://www.inet.se/produkt/2303724/benq-27-bl2710pt-va-pivot-...

EDIT: inte är den ny heller

Permalänk
Medlem

Spela på den? Funkar det?

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Spela på den? Funkar det?

Nej den går sönder då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninjaflipp:

Thomas, hur står sig denna gentemot U2713HM och PB27Q?

Detta är jag också intresserad av att veta.
PB278Q*

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Som vanligt en mycket utförlig och bra recension, men jag saknade verkligen lite mer detaljer och exempel kring problemen med posterisering.
Fick ingen uppfattning alls av hur stort problemet faktiskt är eller hur det tar sig uttryck.

Skrivet av hasseb64:

Spela på den? Funkar det?

Ett tips är ett faktiskt läsa recensionen.
http://www.sweclockers.com/recension/18519-benq-bl2710pt-flim...

Permalänk
Medlem
Citat:

Rörelsesensorn används för att avgöra om du sitter vid skärmen eller inte. Märker den av din frånvaro stängs skärmen av efter 40 sekunder. Det finns även en nedräknare som visar hur länge det dröjer innan den stänger av. Vi försökte lura sensorn genom att sitta blick stilla, byta tröja och sedan sitta blick stilla igen, men inget fick sensorn att starta nedräkningen. Att kliva bort från skärmen startade däremot nedräkningen några sekunder senare.

Tss, typiskt pojkar att börja leka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Nej den går sönder då.

Ryktet säger att alla skärmar med någonting över 2ms responstid (och input lag, men vem bryr sig om det, det står ju inte i specifikationerna, höhö, det är responstiden som avgör om jag kan panga hs på cod eller inte!) exploderar vid spelande! Går inte att spela på dem.

Tack för leendet.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Ryktet säger att alla skärmar med någonting över 2ms responstid (och input lag, men vem bryr sig om det, det står ju inte i specifikationerna, höhö, det är responstiden som avgör om jag kan panga hs på cod eller inte!) exploderar vid spelande! Går inte att spela på dem.

Tack för leendet.

Jag behöver -10 ms på monitorn så jag kan negera pingen i CS.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Bra test, och styrker vad jag också tycker generellt om VA baserade paneler, att dom är ofta bättre framför allt lugnare och behagligare att titta på än många IPS baserade.
Att den sen är ganska billig gör inte saken sämre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bra att ni tar med input lag. Kommer ihåg att jag fick tjata som fan om det förr... grymt viktig faktor, utan den infon kan man inte avgöra om man ens skall fundera på skärmen eller ej.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Pwm är väl konstant frekvens men man varierar förhållandet mellan hög och låg. Dvs det kommer alltid vara ex. 180 tänd/släckcykler pet sekund, men den kan vara släckt 60% och tänd 40%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag har "24tumsmodellen" på denna. Fast min har 5000:1 i kontrast och inte 1000:1, förstår inte varför dom inte har samma..

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

april april!
Väldigt ambitions första april skämt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Underbart. Idiot aspect ratio igen. Ännu bättre att det ska vara för arbete. Både autocad och solidworks (för att nämna två relativt populära program) sitter med jävla ribbon nu för tiden vilket kapar en hel del höjd. Sedan lägger man dit 16:9 skärm och man har en liten remsa i mitten för att se det man jobbar med.
Skulle de verkligen dö om de sålde vettiga skärmar för folk som inte är tolv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Underbart. Idiot aspect ratio igen. Ännu bättre att det ska vara för arbete. Både autocad och solidworks (för att nämna två relativt populära program) sitter med jävla ribbon nu för tiden vilket kapar en hel del höjd. Sedan lägger man dit 16:9 skärm och man har en liten remsa i mitten för att se det man jobbar med.
Skulle de verkligen dö om de sålde vettiga skärmar för folk som inte är tolv?

Ska du upp till 2560x1600 så måste du upp till 30" i vilket fall. Samt en skärm som kostar det dubbla. Annars fall får du ju lov att gå ner till 1920x1200 och 24-tum. Med tanke på att det är AUO så har du tur att det inte är 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Jag har "24tumsmodellen" på denna. Fast min har 5000:1 i kontrast och inte 1000:1, förstår inte varför dom inte har samma..

Om det är BL2410PT du syftar på så beror det på att den, trots namnet, faktiskt inte är en 24" variant av samma skärm BL2410PT är en AMVA-skärm medan detta är AHVA - BenQs variant av IPS/PLS.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

AMVA, även om de har högre kontrast brukar nästan aldrig komma över 4000:1. Runt 3000-4000:1 brukar gälla där. Andra skärmtyper kommer bara runt 1000:1. Så det är helt rätt. Finns mycket andra egenskaper som skiljer olika typer och paneler/skärmar åt också. AHVA har AUO satsat ganska stort på, och det är numera ganska vanligt på bärbara och liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ninjaflipp:

Thomas, hur står sig denna gentemot U2713HM och PB27Q?

I grunden snarlika kvalitet på färg och bild så att jag skulle säga att det är pick your poison som gäller. En del tål inte flimret hos PB278Q, andra avskyr reflexfiltret hos U2713HM. BL2710BT ser i alla fall ut att ha ganska milda gifter jämfört med de båda, så i det hänseendet en "bättre" skärm, eller åtminstone en mindre risk för besvikelse över någon detalj.

Skrivet av Kilroy:

Som vanligt en mycket utförlig och bra recension, men jag saknade verkligen lite mer detaljer och exempel kring problemen med posterisering.
Fick ingen uppfattning alls av hur stort problemet faktiskt är eller hur det tar sig uttryck.

Posteriseringen hos BL2710PT förekommer främst i mörkare nyanser (som det så oftast gör) och är så pass att den som arbetar med grafik och bild kan hamna i situtationen att man inte vet om den posterisering man ser på skärm beror på skärmen eller på innehållet i grafiken/bilden. Detta är iofs inget ovanligt då de flesta som profilerar sina skärmar drabbas av samma problem. Men när man sedan profilerar en skärm som från början visar upp viss posterisering är det klar risk för ännu mer posterisering.

Posterisering på den här nivån är svårt att fånga bild. Det måste till väldigt kraftiga nivåer för att det ska synas på ett foto.

Har du planer på att profilera skärmen och förväntar dig att i detalj kunna studera lågdagerteckningen i ett foto (eller liknande) så är det varningens finger. I övriga fall, inga problem.

Permalänk
Medlem

Har en liten OT fråga.

Det gäller färgtemperaturen, jag har hört och läst att blåljus i bakgrundsbelysta skärmar stör insomningsförmågan. Som jag förstod det så blev skärmens ljus mer rödaktigt om man sänkte färgtemperaturen och mer blåaktig om man höjde temperaturen. Är det alltså detta "blåljus" vad nu det egentligen innebär, som är problemet vid insomning eller är det en helt annan grej?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Sitter idag med en u2711 och börjar väl tröttna en aning på det något överdrivna reflexfiltret, likaså blir IPS jäkligt irriterande i större skärmar som man sitter nära, IPS glow blir inte & leka med i mörka scener vid höga vinklar. Hur är denna paneltyp? skapar den samma typ av ljusgenomsläpp vid ökande vinklar?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::