Windows 8.1 med nya startmenyn på video

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 med nya startmenyn på video

På utvecklarkonferensen Build avslöjade Microsoft att den klassiska startmenyn återkommer i Windows 8.1. Nu släpps en video från presentationen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

"that customers are looking fo.... some customers are looking for"

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

wut is dis. steeling idea from aple again? lul

Permalänk
Medlem

ser nice ut.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Ser spännande ut! Känns som att de börjar hitta något som kommer passa fler lite bättre!

Permalänk
Medlem

Haha, precis så som jag ville ha det:

#14374959

Citat:

Om man ska diskutera en lösning så hade jag velat att en startmeny men med modern ui funktionerna där i, istället för dagens lista på saker så har man helt enkelt ett fönster in i modern ui där man får upp sina sparade genvägar, roterande appar med diverse info, sökfuntioner och när man trycker där väljer den att alltid starta i skrivborsläge sen kan man gå över in i fullskärms modern ui när det behövs istället för att tvinga upp det på fullskärm VARJE gång man kommer nära windowsknappen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här är nog det som borde funnits i W8 från början och sedan till W9 gå helt över till Modern UI. (Som det är i 8.1 update 1)

Jag är väldigt nöjd med 8.1, kändes lite jobbigt före uppdateringen till .1 men efter det så har jag hellre W8.1 på datorn än W7.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Apparna kommer man ju stänga av direkt men nu finns ingen anledning att hålla sig från Win 8 längre.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Apparna kommer man ju stänga av direkt men nu finns ingen anledning att hålla sig från Win 8 längre.

Vad skall du med ett operativsystem till om du inte tänker köra några applikationer på det?

Permalänk
Medlem

Tänk om de bara kunde gjort rätt från början istället.

Det är fortfarande väldigt tyst från alla självutnämnda experter här på Sweclockers som var helt säkra på att startmenyn var död och begraven för alltid. Undrar just varför..

Jag köper nytt Windows när den här uppdateringen kommer ut. Visst finns det saker jag fortfarande stör mig på men avsaknaden av en redig startmeny från Microsoft är en dealbreaker för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad skall du med ett operativsystem till om du inte tänker köra några applikationer på det?

Man kan alltid köra program appar e fjollnamn på fjollprogram.
när den uppdateringen kommer ut, ska jag testa & avinstallera start8 & se om det funkar tillfredställande,som andra påpekat så borde det varit så här från början.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Perfekt om man kan starta MUI appar i windows fönster från startmenyn, då blir dom också användbara på desktop.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd

Här är länken till hela konferensen. Finns mycket nytt att gotta sig i, den är tre timmar lång och enligt mig helt klart sevärd!

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2014/KEY01

Några nyheter:
* Cortana, Microsofts svar till Siri
* Windows 8.1 Update nyheter
* Universial apps, utveckla appar en gång och kör på Xbox One, Telefon och Windows på PC
* DirectX 12 demos
* Utvecklare kan publicera appar till Xbox One, Telefon och Windows på PC och användaren behöver bara betala för appen en gång
* Internet of things, Windows på allt ifrån kaffemuggar, bilar, flygplan... vad som helst
* Nya telefonmodeller presenterade av Nokia, Lumia 930 bland annat
* Windows Phone 8.1

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det här borde de ha fixat samtidigt som XP-supporten gick ut! (Genom att förlänga XP-supporten)
Fast de kanske inte är intresserade av att sälja W8... ^^

Visa signatur

citera!

Permalänk

Äntligen! Kommer nu att uppgradera till Windows 8!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag förstår folk som sitter här och säger att startmenyn kommer att försvinna och att de inte får ont av det. Men Gottfrid 73 år kommer nu kunna jobba vidare med sin startmeny som han med tiden lyckats förstå istället för att börja om från 0 igen. För den totala användargruppen och inte bara för oss entusiaster så är det enbart ett lyft att startmenyn kommer tillbaka.

Tack Microsoft! Sent med inte förgäves!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Välkommen nyhet, men jag tycker inte startmenyn verkar vara som den klassiska ändå med undermenyer så man kan kategorisera sina programmappar. Vill helst slippa apparna också och ha som i Win 7

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Välkommen nyhet, men jag tycker inte startmenyn verkar vara som den klassiska ändå med undermenyer så man kan kategorisera sina programmappar. Vill helst slippa apparna också och ha som i Win 7

Möjligtvis då under "all apps"? Men i så fall blandar de ihop program och appar, vilket är ren och skär idioti.

Det viktiga för mig personligen är dock att menyn inte är i helskärm och därmed skymmer de många program man har uppe varenda jävla gång man ska starta ett nytt.

Trädfunktionen i startmenyn var flera år sedan jag slutade använda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tänker fortsätta använda ClassicShell som jag gjort sedan jag skaffade Windows 7 en gång i tiden.
Det är först på senare tid som jag ens slagit om från classic-läget till Windows 7-läget.

Hursomhelst förstår jag inte hur detta kan vara en dealbreaker för folk att inte uppgradera till 8.x?

Då känns det verkligen som om man bara går på princip när man väljer bort alla fördelarna med ett nyare OS bara på gund av en funktion som lätt kan åtgärdas med 3e-partsmjukvara som dessutom är gratis och tar kanske 5-10 minuter att ställa in, så kan man glömma bort den sen och köra på med skrivbordsläget. Jag kan förstå grundtanken att det är svårt för gemene man att göra det, men för majoriteten på det här forumet borde det inte vara något att ens fundera över.

I ClassicShell kan man dessutom välja om man vill avaktivera några eller alla kant/hörn-funktioner, något som var väldigt trevligt när man kör fler än en skärm som jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av XHI:

"that customers are looking fo.... some customers are looking for"

Skrattade väldigt högt på kontoret när jag hörde det XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Haha! Jag älskar hur publiken blir överlyckliga när de ser startmenyn.

Permalänk
Medlem

Hoppas den kommer med en del anpassnings inställningar så man slipper MUI

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag tänker fortsätta använda ClassicShell som jag gjort sedan jag skaffade Windows 7 en gång i tiden.
Det är först på senare tid som jag ens slagit om från classic-läget till Windows 7-läget.

Hursomhelst förstår jag inte hur detta kan vara en dealbreaker för folk att inte uppgradera till 8.x?

Då känns det verkligen som om man bara går på princip när man väljer bort alla fördelarna med ett nyare OS bara på gund av en funktion som lätt kan åtgärdas med 3e-partsmjukvara som dessutom är gratis och tar kanske 5-10 minuter att ställa in, så kan man glömma bort den sen och köra på med skrivbordsläget. Jag kan förstå grundtanken att det är svårt för gemene man att göra det, men för majoriteten på det här forumet borde det inte vara något att ens fundera över.

I ClassicShell kan man dessutom välja om man vill avaktivera några eller alla kant/hörn-funktioner, något som var väldigt trevligt när man kör fler än en skärm som jag.

Problemet är just att det är tredjepartsprogram. Såpass dyrt som Windows faktiskt är får Microsoft snällt ta och tillhandahålla en god användarupplevelse "out of the box", och det anser jag inte att startskärmen eller MUI är.

Ett operativsystem till en skrivbordsdator i dag ska ha en startmeny enligt mig. Så är det bara. Vill man ha annat som tillval så fine, men det ska inte krävas.

Men nu är det ju inget att tjafsa om mer. Microsoft gör en U-sväng och vi får som vi vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Möjligtvis då under "all apps"? Men i så fall blandar de ihop program och appar, vilket är ren och skär idioti.

Det viktiga för mig personligen är dock att menyn inte är i helskärm och därmed skymmer de många program man har uppe varenda jävla gång man ska starta ett nytt.

Trädfunktionen i startmenyn var flera år sedan jag slutade använda.

Synd att de inte visade "all apps" hade vart intressant att se hur den ser ut!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Synd att de inte visade "all apps" hade vart intressant att se hur den ser ut!

Rimligtvis är det väl lite som "all programs".. fast troligen då med en blandning mellan appar och riktiga program, annars blir det lite knepigt.

Men om startmenyn är tillbaka så borde ju också konfigurationsmöjligheterna för den vara tillbaks, och där går säkert att ställa in hur man vill ha det.

Av jublet att dömma är jag i alla fall inte ensam om att ha saknat den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag tänker fortsätta använda ClassicShell som jag gjort sedan jag skaffade Windows 7 en gång i tiden.
Det är först på senare tid som jag ens slagit om från classic-läget till Windows 7-läget.

Hursomhelst förstår jag inte hur detta kan vara en dealbreaker för folk att inte uppgradera till 8.x?

Då känns det verkligen som om man bara går på princip när man väljer bort alla fördelarna med ett nyare OS bara på gund av en funktion som lätt kan åtgärdas med 3e-partsmjukvara som dessutom är gratis och tar kanske 5-10 minuter att ställa in, så kan man glömma bort den sen och köra på med skrivbordsläget. Jag kan förstå grundtanken att det är svårt för gemene man att göra det, men för majoriteten på det här forumet borde det inte vara något att ens fundera över.(99% är bara en uppskattning inte fakta)

I ClassicShell kan man dessutom välja om man vill avaktivera några eller alla kant/hörn-funktioner, något som var väldigt trevligt när man kör fler än en skärm som jag.

Jag tror att det är en deal breaker för att win8 var anpassat för pekskärm, skrivbordsdatorer använder för det mesta inte pekskärm, utan mus & tagentbord.
Pekskärmar används mest på plattor & inom industrin på maskiner, så jag kan inte förstå hur windows kunde glömma bort 99% av dess användare men dom börjar bättra sig med denna uppdatering.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tvelander:

Skrattade väldigt högt på kontoret när jag hörde det XD

Samma här. Trevligt att de har insett att det faktiskt behövs användarvänlighet på ett operativsystem som fortfarande är störst på desktop-sidan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Varför sitter folk och applåderar åt något så självklart som en startmeny?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kört w8 sen pre release versionen.
Men för mig är dem där färgerna en stor dealbreaker, ska jag orka sitta med det framför mig ska allt vara blacked out.
Är det något som går att ordna utan att haxxa med ett 3e parts program osv?

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rimligtvis är det väl lite som "all programs".. fast troligen då med en blandning mellan appar och riktiga program, annars blir det lite knepigt.

Men om startmenyn är tillbaka så borde ju också konfigurationsmöjligheterna för den vara tillbaks, och där går säkert att ställa in hur man vill ha det.

Av jublet att dömma är jag i alla fall inte ensam om att ha saknat den.

det käns lite som att desktop appar kommer att hamna under "all apps" sen har man separerat ut "modern apps" till det de demostrerade på filmen, så att man inte blandar ihop saker som körs i fullskärmsläge och annat som körs i desktop, kan iaf hoppas hehe.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200