Fredagspanelen 75: Radeon R9 295X2, Heartbleed och Windows nya startmeny

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 75: Radeon R9 295X2, Heartbleed och Windows nya startmeny

Snabba grafikkort, farliga säkerhetshål och Microsofts helomvändning om startmenyn är bara några av alla ämnen när Jonas och Emil gör ett nytt avsnitt av Fredagspanelen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är sådan som gör fredagen extra mysig. ^^

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan inte ni inte fixa en podcast variant av Fredagspanelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Det är sådan som gör fredagen extra mysig. ^^

Ah precis! Håller på och fixar lite käk och blandar mig en drink. Sen blir det att parkera sig i soffan och titta

Permalänk
Medlem
Skrivet av nuffsed:

Kan inte ni inte fixa en podcast variant av Fredagspanelen?

Du kan inte bara köra någon youtube to mp3 historia?

Permalänk
Medlem

Kan inte sluta föreställa mig någon stackare som sitter och kollar på detta med sin nyköpta 4k skärm..

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Jobbat över varje dag i veckan (uppgradering av typ allt på jobbet som börjat) så nu behövdes en öl och panelen!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Som vanligt, mycket trevligt med lite fredagspanel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Inaktiv

Tackar, bra som vanligt att inleda fredagsfesten och helgen med.

Permalänk
Medlem

Imgur uttalas "imager" och inte "imgurr". Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Imgur

..jag vet, men jag kunde inte låta bli

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Bytt till YouTube nu? Varför?
Går ju inte att göra fullskärm heller utan att visa den på youtube.com

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Bytt till YouTube nu? Varför?
Går ju inte att göra fullskärm heller utan att visa den på youtube.com

Jag gick från fullskärm och tillbaka flera gånger under panelen. (Firefox, Flash) på denna sida. Tyckte att det blev bättre med den här än den innan de använde, men konstigt om du inte kunde göra fullskärm.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Wille1504:

Bytt till YouTube nu? Varför?
Går ju inte att göra fullskärm heller utan att visa den på youtube.com

Skrivet av Lagers:

Jag gick från fullskärm och tillbaka flera gånger under panelen. (Firefox, Flash) på denna sida. Tyckte att det blev bättre med den här än den innan de använde, men konstigt om du inte kunde göra fullskärm.

Fullskärm ska finnas nu. Att vi kör YT-spelaren just med det här klippet är bara temporärt, vi testar lite olika grejer internt för att samla data. Vidare diskussion om just det passar nog bättre i Feedback.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för veckans fredagspanel och trevlig helg på er pojkar!

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli. Men bra fredagspanel som vanligt!

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Entusiast

Freesync använder en funktion i eDP (eDP = Embedded DisplayPort som är en version för integrerade skärmar, tänk laptopar) som ändrar VBLANK för att på så sätt låsa en bild längre på skärmen så man kan spara lite ström. Tanken är att det är onödigt att lägga ström på att uppdatera hela bilden till samma bild igen. Då är det bättre att hålla kvar den gamla bilden längre. Det är ungefär samma sak som G Sync gör för de manipulerar också VBLANK men med en egen krets. Nvida säger att deras teknik är bättre och AMD säger att de inte förstår varför Nvidia krånglat till det då man kan göra samma sak direkt i eDP. De trodde att det var begränsningar i Nvidias hårdvara. Vem som har rätt märker vi nog senare. För den som är nyfiken har Anandtech gått igenom det hyfsat ingående. http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-...
De går också igenom VBLANK och sånt i artikeln om G-Sync.
http://www.anandtech.com/show/7582/nvidia-gsync-review

För er som saknar IE6 så finns här en fantastisk simulator. Rekommenderar alla att testa den för en stunds nostalgi.
http://www.mrdoob.com/lab/javascript/effects/ie6/

Angående lösenord är det här referensen:

För er som inte läser XKCD, börja genast läsa XKCD.

Tänk också på att det inte är RAM-stickan på bilden som har skrivit brevet...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Game of thrones i 4k

ToT

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Så gött med Fredagspanel! Alltid lika underhållande.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem

Härligt med en mysig panel, kändes väldigt lugn och avslappnad denna gång, det vill säga mer än vanligt

Alltid skoj att höra insatta röster dra vettiga slutsatser och försöka förklara efter bästa förmåga när allmän(SweC)intresse finns. Bra jobbat redaktion, gillade hur ni tog in Heartbleed och även lite förhandstitt på DDR4.

Sen undrar jag hur många på SweC som läser XKCD, borde vara en ganska överrepresenterad skara läsare (jag inkluderad)..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Inaktiv

Emil motsäger du dig inte nu vid 10:27, där du säger, "att resultatet är skitdåligt jämfört med en ensam skärm"? En ensam icke 4K skärm?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon114264:

Emil motsäger du dig inte nu vid 10:27, där du säger, "att resultatet är skitdåligt jämfört med en ensam skärm"? En ensam icke 4K skärm?

Jag tänkte i MST-termer, sedan gick det lite för snabbt. Sådant som händer utan manus.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Jag tänkte i MST-termer, sedan gick det lite för snabbt. Sådant som händer utan manus.

Aah sånt händer

Permalänk
Medlem

Titta! Ett nytt kort jonas kan spela halflife med

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Avstängd

Lite synd att Swec inte går över till Vimo där man kan ladda ner avsnitten. Är ganska egoistisk men sitter på Tre 4G med sin You Tube spärr och långa avsnitt med SVT samt You Tube stannar alltid (tur att Viapaly och Netflix funkar kanon).

Det är samma med Firefox tillägg. Laddar ner endast en del och sedan stannar det