Cooler Master V700 700 W med innandöme av Seasonic

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master V700 700 W med innandöme av Seasonic

Med löften om stabil spänningsleverans, låg ljudnivå och hög verkningsgrad tar Cooler Masters nätaggregat V700 plats i SweClockers testlabb för en rejäl omgång i konstlasten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med nätagg (och produkter i övrigt) som håller det dom lovar.

Permalänk
Avstängd

Verkar som Cooler Master har ryckt upp sig ganska rejält på PSU fronten med sin V700-serie. Vilket är trevligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Discokungen

Seasonic alltså. Synd att deras egna nätagg är så fruktansvärt dyra bara. Trevligt test!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Kör ett V1000. Ska också vara seasonic. Är hur nöjd som helst, dessa agg rekommenderar jag med.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem

Har själv haft ett CM V650S (Guld) ett tag nu och det finns inga nackdelar att nämna....riktigt bra. Det är dock inget Seasonic bygge.

Permalänk
Medlem

Något nämnvärt coilwhine?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Ser ju trevligt som fasen ut. Speciellt uppskattas låg ljudnivå. Inget värre än att försöka bygga tyst till att upptäcka att nätaggregatets fläkt står i vägen. Finns det någon lika trevlig motsvarighet runt 800-900W?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ser ju trevligt som fasen ut. Speciellt uppskattas låg ljudnivå. Inget värre än att försöka bygga tyst till att upptäcka att nätaggregatets fläkt står i vägen. Finns det någon lika trevlig motsvarighet runt 800-900W?

http://www.inet.se/produkt/6901611/cooler-master-v850-850w-80...

Permalänk

Bra recension!, som alltid

Permalänk
Medlem

Använde ett Seasonic när jag byggde systersonens speldator och det var riktigt tyst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

sitter på ett V1000, knäpptyst!

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk

Använder ett V1000 i mitt senaste bygge. Tyst fläkt och inget coilwhine. Minst lika bra som mitt "stenålders" Dark power agg (1000W), och det för en billigare peng.

Kan bara rekommendera modellen för de som går i köptankar av ett nätagg. Ett no fuzz agg, sedan kanske Dark power och AXi har vissa extrafunktioner (som man troligen inte behöver).

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Gardinen:

Något nämnvärt coilwhine?

Inget märkbart. Det kan dock variera mellan olika exemplar, vilka komponenter som används i övrigt, samt belastningsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Inget märkbart. Det kan dock variera mellan olika exemplar, vilka komponenter som används i övrigt, samt belastningsgrad.

Fan Jonas du får spela in fler filmer istället när ni testar, jag är för lat för att sitta och läsa.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Oj, vilket trevligt nätaggregat och trevlig recension! Bra jobbat CoolerMaster och Swec

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Najs, tycker dock att agget kanske är några hundralappar för högt prissatt. Hade det kostat runt 900:- tycker jag det är ett soklart val. Gött dock att det börjar komma mer agg som inte kostar som ett grafikkort för att man ska vara säker på att det gör jobbet!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Det enda jag saknade var SATA-kontakter som ej var vinklade. Detta ställer till det i mitt fall då jag har ett H440 med endast 2*2.5" aktiva. Detta tillför att jag för tillfället låter mina SSD ligga löst tills jag köper nya kablar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Det enda jag saknade var SATA-kontakter som ej var vinklade. Detta ställer till det i mitt fall då jag har ett H440 med endast 2*2.5" aktiva. Detta tillför att jag för tillfället låter mina SSD ligga löst tills jag köper nya kablar :/

Jag håller med om att kablarna inte är optimala. Jag har 2x2,5 tums enheter bakom moderkortsplåten, det går precis i mitt Arc mini R2.
Tycker kablarna är lite väl styva.
Köpte mitt V700 på netonnet för under tusenlappen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra recension. Seasonic briljerar som vanligt.
1000:- plus/minus någon hundralapp tycker jag är ett helt ok pris med tanke på vad man får.

Permalänk
Medlem

Äger ett sådant här i min mainrigg sen ett par månader tillbaka, tyst, inget coilwhine i mitt ex, och lagom pris också, skönt att se att jag valde rätt i djungeln i denna prisklass

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kul att se fler agg som använder svarta kablar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ett oöppnat V850 som ligger å väntar på bla att ett node 804 ska dyka upp, blev sugen på öppna det nu bara för att få se det live
BTW, Bra resention

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Köpte ett v700 till min nya dator. Har rullat nu i 5 månader. Jag sjukt nöjd med agget.
Känns extra bra nu också när denna recension kom

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta nätaggregat för två veckor sedan och jag måste säga att jag tycker att detta nätaggregat inte är speciellt tyst. Det är den komponent som låter mest vid idle i min dator i sign, och vid benchmark på grafikkortet så är det knappt så att grafikkortet överröstar fläktljudet från CM's nätaggregat. Till och med mitt över fem år gamla Corsair TX650 är tystare. Jag hade hoppats på att få min nya dator någorlunda tyst men nätaggregatet låter lite för mycket för att jag inte ska tänka på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Verkar som Cooler Master har ryckt upp sig ganska rejält på PSU fronten med sin V700-serie. Vilket är trevligt.

G-serien har jag också bara läst positiva saker om, även om det är tillverkat av Channel Well tror jag.

Skrivet av Klumpeduns:

Jag köpte detta nätaggregat för två veckor sedan och jag måste säga att jag tycker att detta nätaggregat inte är speciellt tyst. Det är den komponent som låter mest vid idle i min dator i sign, och vid benchmark på grafikkortet så är det knappt så att grafikkortet överröstar fläktljudet från CM's nätaggregat. Till och med mitt över fem år gamla Corsair TX650 är tystare. Jag hade hoppats på att få min nya dator någorlunda tyst men nätaggregatet låter lite för mycket för att jag inte ska tänka på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid intressant att se hur olika erfarenheter folk kan ha av samma produkt, undrar om det främst handlar om val av chassi och avstånd till öronen som avgör hur högljutt de tycker det låter. Eller bara olika krav på vad som räknas som "tyst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag köpte detta nätaggregat för två veckor sedan och jag måste säga att jag tycker att detta nätaggregat inte är speciellt tyst. Det är den komponent som låter mest vid idle i min dator i sign, och vid benchmark på grafikkortet så är det knappt så att grafikkortet överröstar fläktljudet från CM's nätaggregat. Till och med mitt över fem år gamla Corsair TX650 är tystare. Jag hade hoppats på att få min nya dator någorlunda tyst men nätaggregatet låter lite för mycket för att jag inte ska tänka på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Testat köra den som TTL; med fläkten vänd inåt/uppåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag köpte detta nätaggregat för två veckor sedan och jag måste säga att jag tycker att detta nätaggregat inte är speciellt tyst. Det är den komponent som låter mest vid idle i min dator i sign, och vid benchmark på grafikkortet så är det knappt så att grafikkortet överröstar fläktljudet från CM's nätaggregat. Till och med mitt över fem år gamla Corsair TX650 är tystare. Jag hade hoppats på att få min nya dator någorlunda tyst men nätaggregatet låter lite för mycket för att jag inte ska tänka på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ckracker:

G-serien har jag också bara läst positiva saker om, även om det är tillverkat av Channel Well tror jag.

Alltid intressant att se hur olika erfarenheter folk kan ha av samma produkt, undrar om det främst handlar om val av chassi och avstånd till öronen som avgör hur högljutt de tycker det låter. Eller bara olika krav på vad som räknas som "tyst".

Kanske är någon Q-fan historia eller temperatur in i nätagget som gör att nätagget går på max? Men om inte annat så är väl corsairnätagget bland det tystaste som finns? Jag har min dator utan chassiplåtar med baksidan vänt mot mig, har 50cm till grafikkorten, cpukylare och nätagg.. en singelhårddisk som startar ibland när jag ska komma åt den låter avsevärt mer än vad mitt corsair TX750, eller för den delen de andra komponenterna gör. Tror faktiskt musens släpljud på mjuk musmatta låter mer än det nätagget. Allt ljud i windows-idle då..

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ckracker:

Alltid intressant att se hur olika erfarenheter folk kan ha av samma produkt, undrar om det främst handlar om val av chassi och avstånd till öronen som avgör hur högljutt de tycker det låter. Eller bara olika krav på vad som räknas som "tyst".

Jag skulle vilja påstå att jag inte är speciellt känslig. Trots bättre chassi och kylning på CPU/GPU än i min gamla dator som nu är listad under HTPC så låter min nya dator märkbart mer än min gamla dator vid idle, trots bättre temperaturer och strömsparningstekniker. Detta gjorde mig förvånad så jag har öppnat burken och lagt örat intill varenda komponent för att se vad det är som för "oväsen" och framför allt vid vila så låter nätaggregatet tydligt mer än de andra komponenterna. Tystast är CPU-kylaren (knappt så den hörs när jag håller örat 5 cm ifrån), Noctua har helt klart gjort ett bra jobb med den kylaren, den känns väl värd sina nästan 600 kr. Trots R4's ljudmattor och stängt chassi så hörs nätaggregatet tydligt i rummet.

Skrivet av MP-Jan:

Testat köra den som TTL; med fläkten vänd inåt/uppåt?

Det tanken har aldrig slagit mig men det är kanske värt ett försök.

Skrivet av sCaz:

Kanske är någon Q-fan historia eller temperatur in i nätagget som gör att nätagget går på max? Men om inte annat så är väl corsairnätagget bland det tystaste som finns? Jag har min dator utan chassiplåtar med baksidan vänt mot mig, har 50cm till grafikkorten, cpukylare och nätagg.. en singelhårddisk som startar ibland när jag ska komma åt den låter avsevärt mer än vad mitt corsair TX750, eller för den delen de andra komponenterna gör. Tror faktiskt musens släpljud på mjuk musmatta låter mer än det nätagget. Allt ljud i windows-idle då..

Komponenterna brukar ligga någonstans mellan 28-34 grader vid vila/surf och nätaggregatet suger ju in sin luft från undersidan av chassit och det finns ganska gott om plats runt chassit så temperaturen bör inte vara något problem.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det tanken har aldrig slagit mig men det är kanske värt ett försök.

Han är också petig med fläktljud och gör alltid så i sina byggen.
I min dator låter mitt NZXT Hale90 mest också; ca. 26db, mätt från var jag sitter. Det är för många riktigt låg ljudnivå men många betyder inte alla. Personligen är jag nöjd och ovillig att köpa nytt i dagsläget bara på grund av detta.

Citat:

[...]a ghostly silent fan[...]

- JonnyGuru om fläkten i Hale90