Corsair Obsidian 450D

Permalänk
Melding Plague

Corsair Obsidian 450D

Efter omstarten av serien Obsidian fyller Corsair igen det sista hålet i storleksklasserna med den nya Miditower-klassade datorlådan 450D, som nu tar plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Exakt vad jag väntat på !
Helt såld på Corsairs kvalitet och genomtänkta design.
Nu fattas bara en version utan fönster

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Corsair inte har med en fläktkontroller av något slag, ändå ett chassi i 1000kr klassen. Blir nog att behålla mitt 650D ett tag till då..

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Tycker de inte är mycket som skiljer dagens chassi åt faktiskt.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Är väl helt otroligt att en fläktkontroller inte är standard i dagens chassin med alla dessa fläktar som medföljer!

Permalänk
Medlem

Sorry men R4 är fortfarande en vinnare enligt mig.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Undra om man får plats med en 360mm radiator som är 45mm tjock i toppen ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut!

Mycket möjligt att den här får ersätta mitt P280 inom kort. Känns som en väldigt lagom storlek, och jag gillar att dom prioriterat vattenkylning framför miljarder 3.5"-burar.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Undra om man får plats med en 360mm radiator som är 45mm tjock i toppen ?

Enligt The Tech Report finns det ett utrymme på 58mm mellan toppen och moderkortet. En 40mm radiator med fläktar på ena sidan får alltså plats utan problem. Möjligt att 45mm också passar. Beror väl lite på vad för moderkort du använder och vilka fläktar.

ONT: Älskar detta chassi! Bra recension.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Sorry men R4 är fortfarande en vinnare enligt mig.

Om man bryr sig om ljudnivå, absolut. Ingen tvekan om saken.
Om man vill ha mer rent luftflöde så har Define R4 ingen chans, möjligen då Arc R2(?).

Jag tycker Corsair gör grymt tråkiga och intressanta chassin som ser ganska fula ut i praktiken. Fläktarna i fronten är jättefula på detta tycker jag.
Men jag är en person som prioriterar lägre ljudnivå och vill absolut inte ha ett fönster och grejer så dom riktar sig inte till mig.

Sen tycker jag 1100 kronor är dyrt, visst får man kvalitet men det är fortfarande rätt tunn plåt med massor med hål och ingen ljuddämpning eller någonting. Bara en bur ingår osv.
Om vi jämför med R4 så får man ljuddämpning, fläktkontroller och 2 burar för 200 kronor mindre?
Eller Arc utan ljuddämpning för 300 kronor mindre?

NZXT H440 har en innovativ kammardesign och ljuddämpning och kostar lika mycket.

Jag hoppas dock att Fractal Design tar efter och gör så att man kan ta ut fläktfiltret i botten på sidan och bara skickar med 1 HDD bur som standard med möjlighet att köpa till.
Bland annat.

Permalänk
Medlem

Jag vet hur det känns att ha ett Corsair chassi, chassi och corsairs 750D för mig är prydnads grej att titta på och känna kvalité i allra högsta grad.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Snyggt, synd att jag inte gillar fönster.

Permalänk
Medlem

PCIE-kablarna kunde väl ha dragits till lite snyggare? Men inte så stor grej alla fall..

Permalänk
Frilansskribent

Trevligt chassi, Dock inte sådär jätte snyggt, Men är man endast ute efter bra luftflöde så kan det nog vara ett alternativ

Personligen tror jag dock inte att det kommer att bli någon "storsäljare" med tanke på att man får FD R4 eller NZXT H440 för samma pengar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Synd att detta går bort på grund av en enda sak, fläktfiltret i botten. Visst kunde det vara problem om man inte kom åt på baksidan, men jag kommer inte åt sidorna. Jag skulle behöva ett chassi med bottenfläktfliter som man drog ut på framsidan istället.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Intressant att de säljer sina drive cages separat. Undrar om 450D's 3-drive låda går att stoppa in i en 350D.. Hade gärna tagit en extra hårddiskplats.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är chassitillverkares dille på snabbfästen och tusentals hårddiskplatser!
Vem går och flyttar på sina interna diskar så ofta att snabbfästen behövs? Förstår tanken bakom men det känns lite som att installera en vindrutetorkare på tv'n för att "man kan råka spilla något".
Och hur många behöver mer än fyra diskar i dag? Kul i och för sig när man kör Raid eller behöver mycket lagringsutrymme, men när det finns snabba diskar på 4TB+ så känns det lite som en döende idé att smäcka lådan full med burar.

OCH varför ska man ha en HDD led? Vem har behövt en sådan de senaste 10 åren?
`
Mer on topic och mindre gubbatjöt =P

Kul att Corsair har gjort ett så bra chassi ändå! Känns som att de har tänkt till mycket över vad som behövs och inte tjafsat ihop något för att "det kanske ska vara så". Har inte använt chassit själv men kvalitén ser ut att vara på topp!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog plockat bort hdd buren och monterat 3.5" disken på en 5.25" plats istället bara för att få optimalt luft flöde

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem

Inget dåligt chassi alls, men ännu ett "Carbide +" som fått Obsidian-stämpel. Corsair kanske filar på en ny namnserie för sina riktiga premiumchassin. Men ifall det är det den här designen man vill ha så köp för all del ett 450D.

Permalänk
Medlem

Fasen, jag som trodde att vi äntligen skulle få se en "toppklass"... Men icke...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Förvånande att det ser exakt likadant ut som alla andra deras chassin.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Jag vet hur det känns att ha ett Corsair chassi, chassi och corsairs 750D för mig är prydnads grej att titta på och känna kvalité i allra högsta grad.

Håller med fullständigt, det är ett riktigt härligt chassi.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen, nej tack till chassiet !
Att det ska vara så svårt att hitta "det perfekta" chassiet

Visa signatur
Permalänk

Jag förstår inte riktigt varför man designar ett helt nytt chassi med 5,25" platser.. Den enda vettiga anledningen jag kan komma på skulle väl vara om man vill ha en fläktkontroller monterad i fronten men med dagens moderkort så känns det som att PWM styrning av fläktarna är mycket mer praktiskt och cleant.

Optisk läsare då? Hmm ja hur många använder optiska läsare regelbundet nuförtiden? Min optiska läsare gick sönder för 2-3 år sedan och sedan dess har jag inte brytt mig om att köpa en ny eftersom det känns som att jag helt enkelt inte har användning för det. Jag behövde dock faktiskt bränna en skiva för ett tag sen och då fick min halvantika laptop komma fram ur garderoben för att fixa det. Hade jag inte haft en laptop med optisk enhet så hade jag helt enkelt köpt en extern optisk enhet med USB koppling som kan ligga undanstoppad i nåt skåp i väntan på de sällsynta tillfällen då den kan behövas.

Hur är det för er? Vill ni eller behöver ni ha 5,25" platser om ni ska bygga en dator i dagens läge?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av The Slayer:

Jag förstår inte riktigt varför man designar ett helt nytt chassi med 5,25" platser.. Den enda vettiga anledningen jag kan komma på skulle väl vara om man vill ha en fläktkontroller monterad i fronten men med dagens moderkort så känns det som att PWM styrning av fläktarna är mycket mer praktiskt och cleant.

Optisk läsare då? Hmm ja hur många använder optiska läsare regelbundet nuförtiden? Min optiska läsare gick sönder för 2-3 år sedan och sedan dess har jag inte brytt mig om att köpa en ny eftersom det känns som att jag helt enkelt inte har användning för det. Jag behövde dock faktiskt bränna en skiva för ett tag sen och då fick min halvantika laptop komma fram ur garderoben för att fixa det. Hade jag inte haft en laptop med optisk enhet så hade jag helt enkelt köpt en extern optisk enhet med USB koppling som kan ligga undanstoppad i nåt skåp i väntan på de sällsynta tillfällen då den kan behövas.

Hur är det för er? Vill ni eller behöver ni ha 5,25" platser om ni ska bygga en dator i dagens läge?

Har inte haft en optisk läsare i min dator på ca 4 år, Externa DVD läsare/Brännare är så pass billiga idag så det är verkligen ett smartare alternativ Bort med 5,25" platserna!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Vad jag inte förstår är chassitillverkares dille på snabbfästen och tusentals hårddiskplatser!
Vem går och flyttar på sina interna diskar så ofta att snabbfästen behövs? Förstår tanken bakom men det känns lite som att installera en vindrutetorkare på tv'n för att "man kan råka spilla något".
Och hur många behöver mer än fyra diskar i dag? Kul i och för sig när man kör Raid eller behöver mycket lagringsutrymme, men när det finns snabba diskar på 4TB+ så känns det lite som en döende idé att smäcka lådan full med burar.

Jag skulle säga som sak om miditower chasin i huvudtaget Behovet av 7 expansionsplatser lär vara lika litet som massa hårddiskar, om inte mindre. Känns som att folk som kör med fler än två grafikkort inte köper chassin i den här storleken ändå och det börjar faktiskt bli mer och mer ovanligt att se andra instikskort. Vill se smarta och små mATX chassin med bra luftflöde utan 5.25"platser med plats för typ max 2ssd och 2hdd. De flesta systemen man ser skulle lika gärna kunna vara mATX eller mITX. Fattar inte varför folk vill ha så stora chassin när de ändå bara kör med typ ett grafikkort och en ssd/hdd

Permalänk
Medlem

Såg ut som ett bra chassi om det inte vore för att det hade hål i taket. Jag gillar inte att det dammar ner där och vill kunna ställa saker uppe på utan att vara orolig att spilla något i chassit.

Permalänk

Hade den haft kvar den där cleana borstat stål framsidan och utan fönster hade jag vart såld.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Det ser bra ut!

Mycket möjligt att den här får ersätta mitt P280 inom kort. Känns som en väldigt lagom storlek, och jag gillar att dom prioriterat vattenkylning framför miljarder 3.5"-burar.

Jag bytte från ett P182b till ett 650D som är i princip likadant som 750D och jag måste bara säga att datorn låter bra mycket mer efter jag bytte chassi. Hade inte kunnat föreställa mig att det skulle göra så stor skillnad i ljudnivå. Mitt nästa chassi kommer bli ett med heltäckande front och utan hål i taket. Har även haft funderingar på att stoppa allt i Antec chassit igen men orkar inte hålla på..

Ville bara göra dig uppmärksam på detta ifall du bryr dig om ljudnivån. För övrigt så är chassit kanon. Mycket bra byggkvalitet.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag är så barnsligt förtjust i Jonas chassirecensioner att det sällan gör något att själva chassit i sig inte tilltalar min smak. Sidofönster och perforerad front går bort, på alla sätt och vis. Det som låter kan man sätta i rack på lämplig plats, men det som skall så framme skall tamejfan inte behöva låta som ett tröskverk heller. Tyvärr känns det som att de flesta av dagens tillverkare antingen är bra på byggkvalitén inuti chassit men dabbar sig när det kommer till finishen och utsidan, eller vice versa.

Minns när Antec släppte Sonata och P180, då kändes det helt revolutionerande. I dag är det inte mycket att höja på ögonbrynen för, men jag fortsätter vänta på den dagen då ett chassi kommer som verkligen gör skillnad och på ett bräde sätter en helt ny standard. Visst, Antec sparkade in en öppen dörr (dåtidens chassin var i regel skit på alla sätt och vis) så kanske är det bara jag som har blivit gammal och kräsen.