Polisen anmäler Tele2 efter stoppad trafikdatalagring

Permalänk
Melding Plague

Polisen anmäler Tele2 efter stoppad trafikdatalagring

Svenska teleoperatörer slutar lagra trafikdata efter ett EU-domstolen ogiltigförklarat datalagringsdirektivet, men polisen håller inte med om den tolkningen av beslutet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Jobba med annat please god polisen...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Polisen anmäler tele2 för att de slutat bryta mot mänskliga rättigheter. Snyggt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jobba med annat please god polisen...

Skrivet av Ozzed:

Polisen anmäler tele2 för att de slutat bryta mot mänskliga rättigheter. Snyggt.

Det gör väl dock inget om frågan reds ut till det klara?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Vänta så polisen vill att internet leverantörer skall hålla på med aktivitet som olaglig förklarats av eu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av blomqvist:

Det gör väl dock inget om frågan reds ut till det klara?

Onödigt arbete när EU tagit bort lagen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det gör väl dock inget om frågan reds ut till det klara?

Fast PTS har ju redan sagt att deras tolkning är att det inte längre går att ha kvar lagen, så vad tjänar det till?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Nu är det äntligen dags att få se om de som styr saknar all form av vett och kompetens.

Permalänk
Medlem

Näe de vill pröva om det är hållbart gentemot de lagar som är skrivna i Sverige.
Mao försten som slutar lagra får bära rättegångskostnaderna sen om det är polisen lr någon annan som bestämmer sig för att pröva det hela är lite sak samma.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Detta och jaga moppepojkar verkar vara det polisen lägger sitt krut på.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Onödigt arbete när EU tagit bort lagen.

Skrivet av Ozzed:

Fast PTS har ju redan sagt att deras tolkning är att det inte längre går att ha kvar lagen, så vad tjänar det till?

Fast det är fortfarande en svensk lag. Om lagen nu prövas kommer den troligen upphävas efter utredningen, vilket gör det till win-win för oss. Ser inga problem med detta.

Permalänk
Medlem

Kanske vi får se sveriges snabbaste handläggartid genom tiderna!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk

För mig verkar det som att men mer är ute efter ett prejudikat som ska vara vägledande. Inget konstigt alls.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Klart polisen blir sura om deras sandlåda stängs. Snart kommer kommentarerna "våldtäktsmän kan gå fria p.g.a detta", "vi får svårare att ta fast pedofiler" och "mördare kommer lättare undan" för att ge poliserna lite sympati och ge tillbaka deras olagliga sandlåda.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Sicket underbart slöseri på polis resurser...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Polisen vill ju bara åt IP-adresserna, så att dom kan fortsätta att kasta bort tid på att jaga fildelare. Det är vad allt detta handlar om. Det händer ju inget annat i Sverige, så något måste dom ju ha att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Klart polisen blir sura om deras sandlåda stängs. Snart kommer kommentarerna "våldtäcktsmän kan gå fria p.g.a detta", "vi får svårare att ta fast pedofiler" och "mördare kommer lättare undan" för att ge poliserna lite sympati och ge tillbaka deras olagliga sandlåda.

För våldtäktsmän kommer inte redan i dagsläget undan för lätt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

För mig verkar det som att men mer är ute efter ett prejudikat som ska vara vägledande. Inget konstigt alls.

Det är just exakt det man vill. Ser inget konstigt med det.
Det är dessutom bra att de anmälde Tele2 som är rätt så stora och har råd att driva denna process.
Det hade varit värre om Polisen anmälde en mindre aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Fast det är fortfarande en svensk lag. Om lagen nu prövas kommer den troligen upphävas efter utredningen, vilket gör det till win-win för oss. Ser inga problem med detta.

Grundlagen står över övriga lagar. Datalagringsdirektivet bryter mot grundlagen. Därmed borde vem som helst kunna se att det vore helt orimligt att den skulle få fortsätta gälla. Det finns ingen mening med att ha en juridisk process om det hela. Det kostar skattepengar i onödan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Grundlagen står över övriga lagar. Datalagringsdirektivet bryter mot grundlagen. Därmed borde vem som helst kunna se att det vore helt orimligt att den skulle få fortsätta gälla. Det finns ingen mening med att ha en juridisk process om det hela. Det kostar skattepengar i onödan.

Men nu har något träplyte skapat den lagen, så då får vi offra skattepengar för att ta bort den. Röstas skit in, kommer skit ut. Det kostar att rensa.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

För våldtäktsmän kommer inte redan i dagsläget undan för lätt.

Det vet jag inget om, skulle inte förvåna mig, men det ska inte vara en anledning att ge polisen olagliga resurser för att sätta fast dem. Då är det nått annat som är fel och inte att polisen inte kan göra vad som helst för att sätta fast dem. Då kan vi lika gärna konvertera Sverige till en diktatur och låta polisen härja fritt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Sicket underbart slöseri på polis resurser...

Fast själva polisen gör väl inget mer än att göra en anmälan? Jag menar det hela är ju en rakt igenom rättslig process. Jag förstår inte varför det överhuvudtaget blir en rättslig process av det hela. Borde det inte bara vara jurister som efter att EU domstolen kommit fram till att datalagringsdirektiven är olagliga, ger en rekommendation till riksdagen om lagen är hållbar med EUs lagstiftning eller ej och därför bär ändras/avskaffas. Om någon är mer insatt i exakt hur det hela funkar så får de gärna upplysa på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grundlagen står över övriga lagar. Datalagringsdirektivet bryter mot grundlagen. Därmed borde vem som helst kunna se att det vore helt orimligt att den skulle få fortsätta gälla. Det finns ingen mening med att ha en juridisk process om det hela. Det kostar skattepengar i onödan.

På vilket sätt bryter den mot grundlagen? Vore ju tjänstefel ifall de lyckades att få igenom en sådan lag. Sedan kan man tycka och tänka vad man vill, men tvivlar skarpt på att den verkligen BRYTER mot en grundlag.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

På vilket sätt bryter den mot grundlagen? Vore ju tjänstefel ifall de lyckades att få igenom en sådan lag. Sedan kan man tycka och tänka vad man vill, men tvivlar skarpt på att den verkligen BRYTER mot en grundlag.

Fråga EU-domstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

På vilket sätt bryter den mot grundlagen? Vore ju tjänstefel ifall de lyckades att få igenom en sådan lag. Sedan kan man tycka och tänka vad man vill, men tvivlar skarpt på att den verkligen BRYTER mot en grundlag.

Grundlagen som syftas på är väll att de mänskliga rättigheterna ska respekteras, och EU har dömt att datalagringsdirektivet bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hade för mig att "trafikdatalagringen" var till för att fånga terrorister och grova brottslingar. Finns det någon information om hur mycket det har kostat skattebetalarna samt hur många brottslingar som hamnat i fängelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Men nu har något träplyte skapat den lagen, så då får vi offra skattepengar för att ta bort den. Röstas skit in, kommer skit ut. Det kostar att rensa.

Det borde inte behöva vara värre än att lagen tas bort vid den halvårsrevidering som sker 1 Juni.

Skrivet av Hzup:

På vilket sätt bryter den mot grundlagen? Vore ju tjänstefel ifall de lyckades att få igenom en sådan lag. Sedan kan man tycka och tänka vad man vill, men tvivlar skarpt på att den verkligen BRYTER mot en grundlag.

Lagen har skapats innan domstolen kom fram till att det är ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Men i och med att brott mot de mänskliga rättigheterna är ett brott enligt grundlagen, och grundlagen står över övriga lagar, så bryter alltså lagen mot grundlagen.

http://www.regeringen.se/sb/d/504/a/3026

" Inga andra lagar eller förordningar får strida mot grundlagarna."

EU och grundlagarna

Som medlem i Europeiska unionen omfattas Sverige också av EU-rätten, vilket betyder att lagar som stiftats gemensamt i EU i regel står över Sveriges nationella lagar. Vid EU-inträdet fick Sverige därför göra ett par justeringar i grundlagarna. Bland annat infördes en bestämmelse i regeringsformen som anger att riksdagen kan överlåta beslutanderätt till EU så länge som EU har ett fri- och rättighetsskydd motsvarande det som ges i regeringsformen samt i Europarådets konvention om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

På vilket sätt bryter den mot grundlagen? Vore ju tjänstefel ifall de lyckades att få igenom en sådan lag. Sedan kan man tycka och tänka vad man vill, men tvivlar skarpt på att den verkligen BRYTER mot en grundlag.

Skrivet av leafbranch:

Fråga EU-domstolen.

EU-Domstolen har inte på något sätt tvingat oss till att ändra denna lag. Det de gjorde var att de ogiltlighetsförklarade lagen.

Det jag försöker framföra är att EU-domstolen inte har lagt sig i detta.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Hur mycket får polisen betalt av film,musik industrin för att driva detta rättsmål?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd

Skrämmande att samma personer som anmäler tele2 också utövar sin makt på vanliga medborgare - har de gjort lika stora misstag mot privatpersoner? Förmodligen.