Intel Thunderbolt till 40 Gbps med Skylake

Permalänk
Melding Plague

Intel Thunderbolt till 40 Gbps med Skylake

Med arkitekturen Skylake och ny kontrollerkrets ska Thunderbolt kliva upp till 40 gigabit per sekund, vilket ackompanjeras av en tunnare anslutning som ska kunna leverera upp till 100 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ladda allt via en och samma kabel låter rätt najs. Annars är jag skeptisk till det hela. Licenskostnader har hindrat det förr...

Permalänk
Medlem

Externa grafikkort?

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teere:

Externa grafikkort?

Går i teorin men Intel har än så länge inte godkänt några sådana lösningar av någon anledning. Har inte lyckats hitta en motivering till beslutet. Finns folk som har byggt egna lösningar men det kräver rätt mycket jobb och pill för att det ska fungera.

Sen tycker jag att de satsar på fel sak. Det är inte högre hastighet som Thunderbolt behöver utan lägre pris. Så länge det inte är väldigt billigt att integrera så kommer det förbli en nischprodukt för primärt Apple som har designat sina datorer kring det. Nya Mac Pro är ju i grunden designad efter att alla expansioner och utbyggnader sker via Thunderbolt då det inte finns några andra sätt att utöka den.

Att gå ifrån DP som kontakt tror jag är en bra idé för det leder mest till onödig förvirring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hmm, DP 1.2... Varför inte DP 1.3 nu när 4K är hett?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TM1:

Hmm, DP 1.2... Varför inte DP 1.3 nu när 4K är hett?

Antagligen för att specifikationerna inte är färdiga än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det hända nåt även på stationära sidan, fast är ju minst ett år bort. Jag ser fram mot skylake, först då det kommer nåt nytt (bara mobilt skräp innan som får några uppdateringar) Broadwell verkar bara få en krympning av processor + fler sata3 portar (JA även ddr4, det hinner nog mogna till skylake släpps)
Känns som första riktiga uppdateringen sen Sandy-bridge (e) släpptes

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Se om det som innan blir de dyra licenskostnaderna som sätter stopp.
En laptop med några Thunderbolt uttag för ström, extern skärm och externt grafikkort. Brevid dem nya USB standarden.
So fresh and so clean clean.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Thunderbolt är ointressant.

Intel borde göra Thunderbolt till en öppen standard som är royalty-free.

Annars sitter jag gärna själv klar på USB, DisplayPort och HDMI.

Permalänk

Vet att detta kanske går emot rådande konsensus här på forumet men måste säga att jag tror på thunderbolt. Kanske inte så viktigt för stationära datorer men att kunna koppla in laptopen eller hybriddatorn till en stationär station med endast en kabel känns som framtiden. Ännu bättre hade självfallet varit om det även gick att ladda datorn samma väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Antagligen för att specifikationerna inte är färdiga än.

Enligt wikipedia förvänts standarden för DisplayPort 1.3 huggas i sten Q2 2014, dvs nu. Skylake väntas inte ut förrän slutet av 2015, så att sikta lågt ett och ett halvt år senare verkar lite märkligt för mig också. I synnerhet som de som kan tänkas vara intresserade av DP1.3 är samma människor som kan tänkas vara särskilt intresserade av Thunderbolt. Kan förstås vara att specen uppdateras.

Annars ser förändringarna bra ut - lägre strömförbrukning, mindre fysiska dimensioner, god strömförsörjningsförmåga - allt är mumma för mobila prestandalösningar. Thunderbolt 3 är vad jag hoppades att Thunderbolt 2 skulle vara.

Hoppas att DP3 implementeras snabbt. Hög upplösning med hög frame rate är precis vad Virtual Reality headsets behöver. DP3 tillåter 4kx2k i 120Hz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Jag tycker Thunderbolt är ointressant.

Intel borde göra Thunderbolt till en öppen standard som är royalty-free.

Annars sitter jag gärna själv klar på USB, DisplayPort och HDMI.

Det finns inga licensavgifter för Thunderbolt. Problemet är att styrkretsen fortfarande är väldigt dyr och det är bara Intel som tillverkar styrkretsar så det finns ingen konkurrens som eventuellt kan sänka priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag vill se den laptoppens strömadapter som nu ska kunna leverera 100w extra bara för thuderbolt porten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att kretsen bara kostar någon dollar, så är fånigt att prata om att licenskostnaden/kretsen är så dyr. Hoppas att dom bygger in thunderbolt i processorn snart så man slipper begränsas av sata3. + slippa klagomål att det kostar så mycket extra
Börjar vara dags för ny standard eftersom sata 3 inte klarar ssd hastigheterna längre. (ser inte fram mot pciexpress 3st kablar för en enhet (som att gå tillbaks till ide kabel igen)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Det roliga är att kretsen bara kostar någon dollar, så är fånigt att prata om att licenskostnaden/kretsen är så dyr. Hoppas att dom bygger in thunderbolt i processorn snart så man slipper begränsas av sata3. + slippa klagomål att det kostar så mycket extra

9-10 dollar beroende på vilken du väljer.
http://ark.intel.com/products/76721/Intel-DSL5520-Thunderbolt...
http://ark.intel.com/products/76719/Intel-DSL5320-Thunderbolt...

60-70 kr är mycket pengar när man tittar på moderkort som ska kosta 1000 kr till slutkund. Firewire kostade $1 per port i licenskostnad och de dog ut på grund av det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

9-10 dollar beroende på vilken du väljer.
http://ark.intel.com/products/76721/Intel-DSL5520-Thunderbolt...
http://ark.intel.com/products/76719/Intel-DSL5320-Thunderbolt...

60-70 kr är mycket pengar när man tittar på moderkort som ska kosta 1000 kr till slutkund. Firewire kostade $1 per port i licenskostnad och de dog ut på grund av det.

Har för mig att dom sänkte till 4 dollar men det var kanske bara 1a kretsen.
Firewire borde vara bra i dessa tider av klena processorer på plattor & annat skräp där man inte ska belasta processor (vilket inte usb är) sen har dom moderkort jag köpt alla kostat över 2000 så 60-70:- till är inte hela världen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag vill se den laptoppens strömadapter som nu ska kunna leverera 100w extra bara för thuderbolt porten.

Vem har sagt att 100W skall kunna levereras mer än i 2 sekunder? Skiljer sig inte från USB PD som också går upp till 100W, så det krävs faktiskt av ThunderBolt för att kunna vara fullt ut kompatibel med USB 3 PD (power delivery). Att det sen är idiotiskt att driva mer än några enstaka W från en laptop och att det inte heller finns några sådana behov är en annan femma.

Jag kan inte se något scenario alls faktiskt där vare sig USB3 eller Thunderbolt har någon anledning att skicka ut mer än några enstaka W.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Har för mig att dom sänkte till 4 dollar men det var kanske bara 1a kretsen.
Firewire borde vara bra i dessa tider av klena processorer på plattor & annat skräp där man inte ska belasta processor (vilket inte usb är) sen har dom moderkort jag köpt alla kostat över 2000 så 60-70:- till är inte hela världen

http://ark.intel.com/products/78941/Intel-DSL5110-Thunderbolt...

Där är den senaste och billigaste kretsen på deras sida och den kostar $7. Det blir inte 60 kr mot slutkund utan det är kostnaden för att köpa kretsen till moderkortet. Sen ska det på vinstmarginaler till tillverkare, distributör och återförsäljare och de är ofta procentuella. Sen tillkommer moms och annat kul som också är procentuellt så det blir en del mer när du står där i butiken. Marginalerna är minimala så det är sånt som försvinner först på enklare modeller. Titta på antalet moderkort med stöd för Crossfire jämfört med SLI. Crossfire är helt gratis medan Nvidia ska ha lite pengar för att man ska få använda SLI.

Sen tillkommer problemet att Intel är väldigt sega med att validera och godkänna hårdvara så det finns inte så mycket saker att använda Thunderbolt till utöver DAS och de enheter som finns är dyra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EntropyQ3:

Vem har sagt att 100W skall kunna levereras mer än i 2 sekunder? Skiljer sig inte från USB PD som också går upp till 100W, så det krävs faktiskt av ThunderBolt för att kunna vara fullt ut kompatibel med USB 3 PD (power delivery). Att det sen är idiotiskt att driva mer än några enstaka W från en laptop och att det inte heller finns några sådana behov är en annan femma.

Jag kan inte se något scenario alls faktiskt där vare sig USB3 eller Thunderbolt har någon anledning att skicka ut mer än några enstaka W.

Om de inte klarar 100 W i mer än ett par sekunder så hade de inte fått skriva 100 W för det hade varit vilseledande. Titta på vad Thunderbolt används till idag så ser du varför nuvarande 10 W är för lite. Med 100 W kan du driva skärmen med samma sladd som du kör bilden över så du slipper ha lös sladd till skärmen. Det gäller även externa lagringslösningar. 10 W räcker till en 3,5" HDD. Har du ett chassi med fler än så behöver du mer ström och att slippa en lös strömadapter kan vara väldigt trevligt.

Dock lär de aldrig designa en laptop som kan ge 100 W ut med tanke på att det inte är så vanligt med laddare på mer än 100 W. Apples största ligger väl på 85 W. Såg några kraftiga designade för större spellatpopar på 160-180 W men det är stora klumpar. Jag hade inte velat bära runt på en laddare som är mer än dubbelt så stor som den behöver vara. Så det handlar nog mest om stationära tillämpningar där det inte så så svårt att klämma in 100 W till i nätagget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Umm, jag vet vad thunderbolt används till idag, i alla fall i den grafiska designbranschen där min fru håller till.
Alla RAID-kabinett t.ex. har sin egen strömförsörjning.

Att kunna driva en skärm från Thunderbolt är en teoretisk möjlighet, men vem fanken kommer att tillverka en 27" skärm som drivs från Thunderbolt, och som skall kånkas omkring? Det är skillnad på teoretiska möjligheter och praktiska applikationer. Ingen jävel kommer att släpa omkring en 8-diskars RAID för att koppla till sin macbook. Den står på kontoret. För extern lagring på stora fotouppdrag t.ex. används 2.5 tums diskar. Inga 100W där inte.

Jag ser 100W specificationen som ett sätt att vara kompatibel med USB3 PD. Och hur många laptopar är faktiskt kapabla att leverera 100W över sina USB-portar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EntropyQ3:

Umm, jag vet vad thunderbolt används till idag, i alla fall i den grafiska designbranschen där min fru håller till.
Alla RAID-kabinett t.ex. har sin egen strömförsörjning.

Att kunna driva en skärm från Thunderbolt är en teoretisk möjlighet, men vem fanken kommer att tillverka en 27" skärm som drivs från Thunderbolt, och som skall kånkas omkring? Det är skillnad på teoretiska möjligheter och praktiska applikationer. Ingen jävel kommer att släpa omkring en 8-diskars RAID för att koppla till sin macbook. Den står på kontoret. För extern lagring på stora fotouppdrag t.ex. används 2.5 tums diskar. Inga 100W där inte.

Jag ser 100W specificationen som ett sätt att vara kompatibel med USB3 PD. Och hur många laptopar är faktiskt kapabla att leverera 100W över sina USB-portar?

Vadå bäras runt? Sannolikheten att en laptop kommer kunna skicka ut 100 W är minimal. Det är stationära tillämpningar. Jag hade gärna sluppit två sladdar på skrivbordet. Den grendosa jag har under skrivbordet är överfull och har fått ta till andra uttag för att få kontakterna att räcka. Om det hade räckt med en sladd mellan dator och skärm hade jag blivit glad för det hade gjort mitt liv enklare. Jag kommer aldrig mer köpa 3,5" USB-diskar för att det är så jobbigt med alla nätdelar.

Som sagt, inga laptopar lär kunna leverera 100 W över USB/TB eller något annat framtida gränssnitt. Nätdelen skulle bli för stor för att det s kulle vara intressant. Apple kommer definitivt inte göra det. De har ju till och med byggt ett system där deras kraftigare laptopar drar ström från batteri och laddare samtidigt för att ta topplaster för att laddaren inte ens kan driva datorn i full last. Detta istället för att designa en kraftigare laddare. Att då bygga en laddare på 200 W istället för nuvarande 85 W lär inte vara aktuellt. Kylningen blir också mer och mer komplicerad. Titta på storleken på nätadapter till Xbox så får du en känsla för storleken som krävs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://ark.intel.com/products/78941/Intel-DSL5110-Thunderbolt...

Där är den senaste och billigaste kretsen på deras sida och den kostar $7. Det blir inte 60 kr mot slutkund utan det är kostnaden för att köpa kretsen till moderkortet. Sen ska det på vinstmarginaler till tillverkare, distributör och återförsäljare och de är ofta procentuella. Sen tillkommer moms och annat kul som också är procentuellt så det blir en del mer när du står där i butiken. Marginalerna är minimala så det är sånt som försvinner först på enklare modeller. Titta på antalet moderkort med stöd för Crossfire jämfört med SLI. Crossfire är helt gratis medan Nvidia ska ha lite pengar för att man ska få använda SLI.

Sen tillkommer problemet att Intel är väldigt sega med att validera och godkänna hårdvara så det finns inte så mycket saker att använda Thunderbolt till utöver DAS och de enheter som finns är dyra.

Förutom en del apple prylar är det tunnsått med utrustning för thunderbolt speciellt på pc sidan, som jag skrev tidigare så hoppas jag att den snart byggs in(thunderbolt) i processor eller sydbrygga så borde det dyka upp produkter också för som det ser ut i dagsläget så behöver vi snabbare standarder (speciellt för SSD) ser i dagsläget inte många alternativ än PCI-E kort eller thunderbolt. M.2 för mindre system inte att förglömma. (intel nuc hade en thunderbolt port utan att priset drog iväg, dock på bekostnad av nätverksporten vilket inte var nåt vidare)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Umm, jag vet vad thunderbolt används till idag, i alla fall i den grafiska designbranschen där min fru håller till.
Alla RAID-kabinett t.ex. har sin egen strömförsörjning.

Att kunna driva en skärm från Thunderbolt är en teoretisk möjlighet, men vem fanken kommer att tillverka en 27" skärm som drivs från Thunderbolt, och som skall kånkas omkring? Det är skillnad på teoretiska möjligheter och praktiska applikationer. Ingen jävel kommer att släpa omkring en 8-diskars RAID för att koppla till sin macbook. Den står på kontoret. För extern lagring på stora fotouppdrag t.ex. används 2.5 tums diskar. Inga 100W där inte.

Jag ser 100W specificationen som ett sätt att vara kompatibel med USB3 PD. Och hur många laptopar är faktiskt kapabla att leverera 100W över sina USB-portar?

Apple har en 27 " thunderbolt skärm

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

http://ark.intel.com/products/78941/Intel-DSL5110-Thunderbolt...

Där är den senaste och billigaste kretsen på deras sida och den kostar $7. Det blir inte 60 kr mot slutkund utan det är kostnaden för att köpa kretsen till moderkortet. Sen ska det på vinstmarginaler till tillverkare, distributör och återförsäljare och de är ofta procentuella. Sen tillkommer moms och annat kul som också är procentuellt så det blir en del mer när du står där i butiken. Marginalerna är minimala så det är sånt som försvinner först på enklare modeller. Titta på antalet moderkort med stöd för Crossfire jämfört med SLI. Crossfire är helt gratis medan Nvidia ska ha lite pengar för att man ska få använda SLI.

Sen tillkommer problemet att Intel är väldigt sega med att validera och godkänna hårdvara så det finns inte så mycket saker att använda Thunderbolt till utöver DAS och de enheter som finns är dyra.

Att den står som $7 på Intel ARK betyder att ingen betalar mer än detta, stora tillverkare har rabatt. Men det är ändå för dyrt när till och med USB2 löser samma problem precis lika bra i väldigt nära 100% av fallen. Enda jag kan komma på där USB2 inte räcker är externa SSD-diskar och USB<->1Gbit/s Ethernet, hur stor än den marknaden?

Externa GPUer via Thunderbolt skulle kunna vara vettigt för laptops (och något som inte är praktiskt möjligt över USB), men hur stor är marknaden: personer som köper laptop, är beredd att betala rätt mycket för en extern GPU men inte tycker en stationär (utöver en laptop) är OK?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det finns inga licensavgifter för Thunderbolt. Problemet är att styrkretsen fortfarande är väldigt dyr och det är bara Intel som tillverkar styrkretsar så det finns ingen konkurrens som eventuellt kan sänka priset.

Så länge det är ett stängt proprietärt interface utan tredjepartstillverkare så finner jag Thunderbolt rätt ointressant.

Skulle vilja se dom skicka skicka in Thunderbolt till IEEE eller ISO eller nåt standardorgan och göra det till en öppen standard som vemsomhelst kan implementera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så länge det är ett stängt proprietärt interface utan tredjepartstillverkare så finner jag Thunderbolt rätt ointressant.

Skulle vilja se dom skicka skicka in Thunderbolt till IEEE eller ISO eller nåt standardorgan och göra det till en öppen standard som vemsomhelst kan implementera.

Vore bra om dom(Intel) kunde göra det till öppen standard, dessutom så får Intel ett litet försprång mot konkurrenter när det gäller optisk teknik börjar vara dags att mer komponenter blir optiska gissar att det blir nästa steg tekniskt sett i våra burkar. men en får se

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Förutom en del apple prylar är det tunnsått med utrustning för thunderbolt speciellt på pc sidan, som jag skrev tidigare så hoppas jag att den snart byggs in(thunderbolt) i processor eller sydbrygga så borde det dyka upp produkter också för som det ser ut i dagsläget så behöver vi snabbare standarder (speciellt för SSD) ser i dagsläget inte många alternativ än PCI-E kort eller thunderbolt. M.2 för mindre system inte att förglömma. (intel nuc hade en thunderbolt port utan att priset drog iväg, dock på bekostnad av nätverksporten vilket inte var nåt vidare)

Thunderbolt är helt meningslöst internt. Varför ska man koppla ihop en PCIe och en Displayport till en SSD? SATA Express och M.2 är det som kommer ersätta SATA III för enheter som behöver hög hastighet. Förhoppningsvis kommer NVMe också rätt snabbt till konsumentsidan. Fördelen med att integrera Thunderbolt i processorn skulle vara att det blir lite billigare men det är fortfarande ett externt gränssnitt och det löser inte den långa raden andra problem som Thunderbolt har. För det första är det låst till Intel och de verkar inte ha några planer på att låta andra tillverka kretsar. För det andra styr Intel valideringen med järnhand så det är rätt ont om utrustning som stödjer Thunderbolt. Sen finns det en uppsjö andra problem med kompatibilitet och så vidare som gör det ännu trassligare. Jag tror att Thunderbolt är dött om inte Intel släpper det. Apple kan inte hålla igång den marknaden ensamma.

Skrivet av Yoshman:

Att den står som $7 på Intel ARK betyder att ingen betalar mer än detta, stora tillverkare har rabatt. Men det är ändå för dyrt när till och med USB2 löser samma problem precis lika bra i väldigt nära 100% av fallen. Enda jag kan komma på där USB2 inte räcker är externa SSD-diskar och USB<->1Gbit/s Ethernet, hur stor än den marknaden?

Externa GPUer via Thunderbolt skulle kunna vara vettigt för laptops (och något som inte är praktiskt möjligt över USB), men hur stor är marknaden: personer som köper laptop, är beredd att betala rätt mycket för en extern GPU men inte tycker en stationär (utöver en laptop) är OK?

Jo jag vet att det är en nischprodukt men det finns ju ändå tillfällen då det vore trevligt med en snabb extern buss. DAS är ju ett givet exempel och tittar man bortom hemmaanvändarna så finns det ju musik- och videoutrustning som hade tjänat på en extern PCIe. Idag kör många ett internt kort och sedan en egen databuss ut till själva utrustningen. Vore smidigare om det kunde skötas med en enklare kabel. Speciellt om det går att daisychaina. Externa grafikkort eller till och med grafikkort inbyggt i skärmen hade varit lite kul och det kunde nog fått en del entusiaster att lämna den stationära bakom sig men det är som du säker en liten nisch. Dessutom verkar Intel stoppa alla försök till externa grafikkort genom att neka validering. Har letat men ingen verkar vilja eller kunna förklara varför.

Jag hade blivit glad om PCI-SIG dammade av sin gamla externa PCIe och uppdaterade den så den blev användbar. Nu stödjer den bara PCIe 1.0 och kontaktdonen är gigantiska.

Skrivet av rektor:

Så länge det är ett stängt proprietärt interface utan tredjepartstillverkare så finner jag Thunderbolt rätt ointressant.

Skulle vilja se dom skicka skicka in Thunderbolt till IEEE eller ISO eller nåt standardorgan och göra det till en öppen standard som vemsomhelst kan implementera.

Jag håller med om att Thunderbolt är rätt dåligt implementerat. Ville bara poängtera att det inte är licenser som gör det dyrt utan det är kostnaden för kretsen. Angående standardiseringsprgan så vore ju PCI-SIG lämpliga eftersom det är de som har hand om PCIe. Det finns redan en gammal standard för extern PCIe som de kunde damma av och uppdatera lite. Så kan Thunderbolt sakta glömmas bort och försvinna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Citat från Zotamedu
"Thunderbolt är helt meningslöst internt. Varför ska man koppla ihop en PCIe och en Displayport till en SSD? SATA Express och M.2 är det som kommer ersätta SATA III för enheter som behöver hög hastighet. Förhoppningsvis kommer NVMe också rätt snabbt till konsumentsidan. Fördelen med att integrera Thunderbolt i processorn skulle vara att det blir lite billigare men det är fortfarande ett externt gränssnitt och det löser inte den långa raden andra problem som Thunderbolt har. För det första är det låst till Intel och de verkar inte ha några planer på att låta andra tillverka kretsar. För det andra styr Intel valideringen med järnhand så det är rätt ont om utrustning som stödjer Thunderbolt. Sen finns det en uppsjö andra problem med kompatibilitet och så vidare som gör det ännu trassligare. Jag tror att Thunderbolt är dött om inte Intel släpper det. Apple kan inte hålla igång den marknaden ensamma."

Håller med! Thunderbolt är inget för intern överföring men extern.
Ser inget som utvecklas för att öka prestanda när det gäller lagring internt i nuläget, M.2 är väl det enda intressanta Sata express är inget att hänga i julgranen med sina kabelhärvor (3 kablar per HD) känns som en mobil lösning för en HD. M.2 Känns också som mobil inriktning så för lagring internt i PC så är det väl bara PCI-E kort som gäller & förhoppningsvis Thunderbolt externt (fast skulle behövas dockninstationer för bärbart fjoll (monitorer , lagring, Grafikkort) + massa tillbehör för stationära också.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

framförhållning

Nya standarder, nya kontakter... ett evigt uppdaterande.
Nä, nu är det bara billig BIZ-Buzz, inget tänkande alls, USB är inte bättre de, hdMI, displayport, SATA..alla håller på och småuppdaterar, fan ta ett rejält kliv framåt (för 3 år sedan)!!
Krävs väl för tusan ingen raketforskare för att fatta!
Amatörer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Nya standarder, nya kontakter... ett evigt uppdaterande.
Nä, nu är det bara billig BIZ-Buzz, inget tänkande alls, USB är inte bättre de, hdMI, displayport, SATA..alla håller på och småuppdaterar, fan ta ett rejält kliv framåt (för 3 år sedan)!!
Krävs väl för tusan ingen raketforskare för att fatta!
Amatörer!

Håller med protester så fort något nytt dyker upp vi klarar oss med ... Vilket vi inte gör
Det är inte alltid det som är bra som vinner utan ibland vilka som får stöd av rätt bolag Tex blue ray, Firewire osv.
Håller med dig är för små steg, sata hinner knappt komma ut innan dom är för långsamma för ssd hd. Hdmi klarar ej 4k osv
Skulle behövas större visioner & större steg. optisk överföring internt i dator pcie 4 internt & externt eller Thunderbolt externt. minst

Visa signatur

Arne Berg