Linksys lovar skaka fram öppen källkod till WRT1900AC för OpenWRT

Permalänk
Melding Plague

Linksys lovar skaka fram öppen källkod till WRT1900AC för OpenWRT

Den nya trådlösa routern Linksys WRT1900AC marknadsförs för öppen källkod och OpenWRT, men det stämmer inte riktigt med verkligheten. Nu lovar tillverkaren att uppfylla alla löften.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag avråder köp av produkten innan mjukvaran är släppt och det Linksys hela tiden har lovat är infriat. Det är lite för mycket upprepning av WRT-54g, även om inställningen är där hos marknadsavdelningen så verkar inte resten av företaget hänga med.

Permalänk
Medlem

Är som det brukar vara, mycket snack -lite verkstad.
Det är först efter att produkten lanserats och recensionerna sagt sitt som vi får reda på hur "Open" de ämnar vara till förmån för produkten.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Routen är på tok för dyr.

Men att den använder open source gör den väldigt lockande.

Permalänk
Medlem

WRT-54GL var ju billig och bra med open source. Så den här känns inte fullt ut som andlig ersättare eftersom den inte är billig även om det blir open source så småningom. Numera finns det dock många andra alternativa routrar som kan köra open source så alternativen finns ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Routen är på tok för dyr.

Men att den använder open source gör den väldigt lockande.

Skrivet av ronnylov:

WRT-54GL var ju billig och bra med open source. Så den här känns inte fullt ut som andlig ersättare eftersom den inte är billig även om det blir open source så småningom. Numera finns det dock många andra alternativa routrar som kan köra open source så alternativen finns ändå.

Det är lätt att glömma att WRT-54G kostade ca $250 (£140) när den kom och en föll först ned i pris under vintern-våren 2005.

Dock så håller jag en knapp på en Asus RT-N66U för ca 1100 i dagsläget.

Permalänk
Avstängd

Fick den idag har bara hunnit testa den lite, men måste säga att den verkar riktigt bra. Till skillnad ifrån den smått värdelösa Asus ac68u som jag har haft ett par månader så fungerar nätverket hemma nu. Testade att dra lite filer mellan datorerna och: "[i] Överförde 1 fil(er) - Totalt: 1,5 G byte(n) med 14,25 (109 159,40 KBps)". Med Asus routern så låg jag på stadiga 33.000kb/s.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

Fick också min idag. Jag var i ett skriande behov av en ny router och open source är egentligen bara en bonus för mig, så det fick bli en sådan här.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Pratade faktiskt med en representant från linksys idag genom jobbet och han påstod att drivrutinerna från marvell skulle senast vara tillhanda den 20:e maj. Men kan inte svara på om det är sanning eller bara PR snack.

Kommer absolut vara min nästa router när drivrutiner släppts och den trillar ner under 2000kr sträcket.

Linksys routrar har den senaste tiden haft värmeproblem vad jag läst men tror inte det kommer vara problem med denna eftersom den har mycket ventilation uppåt och fläkt i den vad jag kunde se när jag klämde på den. Däremot en tung rackare.

Permalänk
Medlem

Kan man köra vlan med stock firmware?