"Pentium Anniversary Edition är en AMD-dödare"

Permalänk
Melding Plague

"Pentium Anniversary Edition är en AMD-dödare"

En lågt prissatt processor från Intel med god överklockningsmarginal kan slå hårt mot AMD, särskilt bland hemmabyggare och entusiaster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of Traditions

Passar säkert bra i en HTPC, men juni är lite för långt bort

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Passar säkert bra i en HTPC, men juni är lite för långt bort

Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?

Permalänk
Frilansskribent

Är riktigt taggad på att se hur denna lilla best presterar Den kan mkt väl bli ett bra alternativ till AMDs FX processorer

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Måste nog hålla med, även fast jag inte gillar det till viss del
En pentium haswell cpu i 5ghz kommer vara ett prestanda monster i enkeltrådat
Kommer dock nog köpa en iaf:D

En upplåst i3:a hade dock varit något
Skulle nog gå få upp en "i3 4330k" i 5ghz också
Hyperthreadingen löser problemet med att vissa spel i princip kräver 4 kärnor/trådar

Permalänk
Entusiast

Det här är ju dock processorns akilleshäl "De exakta specifikationerna är ännu inte kända, men det mesta pekar mot att den nya processorn innehåller två kärnor med arkitekturen Haswell Refresh"

Billig och överklocksvänlig med en mumsig IPC för all del men personligen tar jag en FX 6300 över denna Pentium för spel alla dagar i veckan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?

Varför inte? I framtiden är det bara att smacka på en eftermarknadskylare och överklocka när prestandan börjar sina. Helt perfekt ju.

Blir LÄTT en sån här till HTPC:n när dem släpps..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?

Varför inte? Det skadar ju inte att kunna överklocka den om man skulle behöva det till något.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Pentium, vilka minnen :'-)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Pentium, vilka minnen :'-)

Yes, var tvungen att lyfta bort sidan på chassit och ställa en bordsfläkt för kyla skiten

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

dock blir det nog ett ganska dyrt moderkort om man behöver z97

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Santrik:

Varför inte? I framtiden är det bara att smacka på en eftermarknadskylare och överklocka när prestandan börjar sina. Helt perfekt ju.

Blir LÄTT en sån här till HTPC:n när dem släpps..

Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför inte? Det skadar ju inte att kunna överklocka den om man skulle behöva det till något.

Dock så utplånar man ju en viktig egenskap hos en HTPC om man överklockar den: Tystnad.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon42512:

Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?

Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Behöver vara minst en dual core med HT för att vara intressant.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Dock så utplånar man ju en viktig egenskap hos en HTPC om man överklockar den: Tystnad.

Beror helt på kylningen och hur hög OC du vill ha.

Har en 2500k på 4.8ghz som kyls med en h80 som inte stör mig ett dug trots den är i ansiktshöjd 24/7, den är mycket tystare än t.e.x mitt valda grafikkort i min HTPC / lan burk (MSI TF3 GTX 660 )

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Dock så utplånar man ju en viktig egenskap hos en HTPC om man överklockar den: Tystnad.

Hence aftermarket cooler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Santrik:

Hence aftermarket cooler.

Ja och en eftermarknadskylare som kyler en överklockad processor är aldrig riktigt "tyst" vilken du än köper (I alla fall inte enligt min standard).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Dock så utplånar man ju en viktig egenskap hos en HTPC om man överklockar den: Tystnad.

Ingen tvingar dig att klocka med kass kylning Men ja det är klart det blir varmare om du klockar men hellre att möjligheten finns, än att man ska behöva köpa ny cpu om man skulle få för sig att köra något som behöver mer prestanda än den har från fabrik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon42512:

Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?

Varför skulle man inte ha det?

Mycket prestanda för väldigt lite pengar är väl extremt eftertraktat i en HTPC?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

dock blir det nog ett ganska dyrt moderkort om man behöver z97

Läste du artikeln?

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dussan89:

Beror helt på kylningen och hur hög OC du vill ha.

Har en 2500k på 4.8ghz som kyls med en h80 som inte stör mig ett dug trots den är i ansiktshöjd 24/7, den är mycket tystare än t.e.x mitt valda grafikkort i min HTPC / lan burk (MSI TF3 GTX 660 )

Som sagt, hur mycket ljud stör är olika från person till person
Jag stör mig av vilken fläkt som helst i vilken hastighet som helst om den nu inte lyckas gå till riktigt låga dB vilket få fläktar kan och när det gäller en överklockad processor i max-belastning så kan man inte snåla på fläkthastigheten.

Scenariot då man realistiskt skulle vilja klocka denna processor i sin HTPC är ju om man kanske haft den i 10 år och den har blivit för svag för 2024's mediaspelare och man därför överklockar den för att hänga med i svängarna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Uzanar:

Scenariot då man realistiskt skulle vilja klocka denna processor i sin HTPC är ju om man kanske haft den i 10 år och den har blivit för svag för 2024's mediaspelare och man därför överklockar den för att hänga med i svängarna.

Jag hade antagligen klockat den direkt... Varför gå miste om en enkel prestandavinst, liksom?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är nog trevligt för budgetsegmentet, med extern GPU så är det ju en vanlig desktopdator som klarar sig mot Piledriver och Steamroller. Överklockad kan det säkert prestera fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Måste nog hålla med, även fast jag inte gillar det till viss del
En pentium haswell cpu i 5ghz kommer vara ett prestanda monster i enkeltrådat
Kommer dock nog köpa en iaf:D

En upplåst i3:a hade dock varit något
Skulle nog gå få upp en "i3 4330k" i 5ghz också
Hyperthreadingen löser problemet med att vissa spel i princip kräver 4 kärnor/trådar

k-märkt i3 är något jag suktat över, och med hyperthreading så vore en sådan CPU perfekt för många som inte kör på mer än ett mellanklassgrafikkort.
Tror nog att att en upplåst pentium på en kärna och hyperthreading också kan vara intressant för många spelare, då få spel drar någon vidare nytta utav fler än två trådar.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

"AMD-dödare"... det får det att låta som om Intel på något sätt slår från underläge, att det skulle vara en jämn kamp.
Det här känns snarare som en fight där Chuck Norris rundsparkar det livsuppehållande systemet för en koma-patient.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

Jag hade antagligen klockat den direkt... Varför gå miste om en enkel prestandavinst, liksom?

För att det bara medför högre värmeutveckling och elförbrukning om man nu inte spelar eller liknande, dvs om man verkligen använder en HTPC som den skall användas.
Använder man den till annat så visst men då skulle jag inte heller kalla den en HTPC.

Att överklocka denna Pentium gör ingenting för "flytet" i operativsystemet eller liknande, den flaskhalsen står ju hårddisken för.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Uzanar:

För att det bara medför högre värmeutveckling och elförbrukning om man nu inte spelar eller liknande, dvs om man verkligen använder en HTPC som den skall användas.
Använder man den till annat så visst men då skulle jag inte heller kalla den en HTPC.

Att överklocka denna Pentium gör ingenting för "flytet" i operativsystemet eller liknande, den flaskhalsen står ju hårddisken för.

Värmeutvecklingen klarar man enkelt med en okej kylare, och elförbrukningen är så liten så den är omöjlig att märka av ändå... Angående hur en HTPC "skall användas" är det såklart upp till var och en.
Jag kommer t.ex. stoppa i ett diskret grafikkort i min.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja och en eftermarknadskylare som kyler en överklockad processor är aldrig riktigt "tyst" vilken du än köper (I alla fall inte enligt min standard).

Nåja, dem är tysta nog för mig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

Värmeutvecklingen klarar man enkelt med en okej kylare, och elförbrukningen är så liten så den är omöjlig att märka av ändå... Angående hur en HTPC "skall användas" är det såklart upp till var och en.
Jag kommer t.ex. stoppa i ett diskret grafikkort i min.

Min definition av en HTPC är i alla fall en musikspelare/filmspelare som man kanske också surfar lite på och som är så tyst som möjligt, så liten som möjligt samt så snygg som möjligt och smälter in naturligt med sina möbler.
Men om du kommer använda den till spel så förstår jag ju såklart att du överklockar den, det kan dock vara värt att nämna att du då tänker göra det för jag tror att den definitionen jag har av en HTPC är de flestas syn på en sådan

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Kvittar hur hårt de överklockar den AMD är starka i det segmentet faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I