Asus Radeon R9 280 Strix

Permalänk
Melding Plague

Asus Radeon R9 280 Strix

Med ett nytt varumärke och ett förnyat fokus på ljudnivån vill Asus att den begynnande Strix-serien ska fånga entusiasternas hjärtan. SweClockers sätter nykomlingen på prov i testlabbet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fräsch kylare! Synd att ljudnivån på mitt HD5870 med stock-kylare inte är något jag stör mig på, annars hade ett köp varit motiverat.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Jädrar vad tyst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Ser väldigt intressant ut. Ska hålla ett öga på den här serien framöver. Ser ut som om de har träffat bra med prestanda och ljudnivå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Trevligt kort, synd att det kostade en del mer. Dock är det nog ändå ett givet köp om jag skulle behöva ett grafikkort i framtiden, semipassivt ftw!
Mycket trevligt att ni tog er tid och tittade på detta!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Frilansskribent

Bra recension och ett riktigt trevligt kort

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Kul att ni recenserar detta! Vore också trevligt att se en recension på Strix 780. Hoppas det här experimentet går bra för Asus, och den här kylarlösningen blir vanligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vill jag ha GM200 med denna kylare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

bra med såna här alternativ, undrar om dom har kunnat gjort såna kylare länge?

personligen kan jag väl inte motivera att köpa den om den kostar 800 mer änn ref dock kanske :/

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Inte förvånande det är ju trots allt ett 7950 som fått en mastodont kylare som sitter på dom mest påkostade modellerna.
Trevligt av Asus vilket som dock.

edit: Kan inte det att kortet alltid körs i 65c dra ner livlängden på kortet?
Ser inte någon direkt mening med att fläktarna ska sluta snurra helt, varför inte bara låta dom gå på 20% eller liknande för då är dom ju praktiskt taget helt tysta och överröstas utav andra komponenter.
Känns mer som ett försäljningstrick än något praktiskt.

Permalänk

asus med strips !

Permalänk
Medlem

Som vanligt konstig prissättning..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta hur mycket kortet går att belasta innan fläkten går igång. Vanlig surf? Titta på Youtube? Enklare spel? Spela upp film?

Permalänk
Medlem

Kylaren var ju intressant. Kan ju vara trevligt med tystare grafikkort ifall detta blir vanligare. Alltid skönt med en tyst burk.

Lustiga tider vi lever i. Två år gammalt kort som får sig en ny kylare. Mitt 7950 klockar dessutom bättre. 1175 och 6400 utan ökad spänning.

Ser framemot 800-serien nu och Titan Z så klart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När fläkten startar, startar den försiktigt eller går den i fullt ös 100% i en kort period för att starta fläktarna? Läste någon recension om ett Nvidia kort med Strix kylaren som gjorde det, hoppas Asus fixat det!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av twk:

Det vore intressant att veta hur mycket kortet går att belasta innan fläkten går igång. Vanlig surf? Titta på Youtube? Enklare spel? Spela upp film?

Jag testade runt lite, men är svårt att komma fram till något definitivt då omgivande temperatur spelar stor roll. Surfa gick utan problem under testet, men då var det i öppna riggen. Stängda chassit för ljudtester ger cirka 10 graders marginal vid vila, vilket gör att temperaturen nog sannolikt kommer byggas upp även med enklare belastning.

Jag tror man i många fall får räkna med att fläkten spinner igång korta stunder så snart det görs något som involverar GPU:n och 3D-läget under en längre period. Hur ofta beror dock som sagt starkt av hur övriga systemet ser ut, huruvuda någon fläkt blåser över grafikkortet eller liknande. Vid mer intensivt spelande går fläktarna hela tiden, men det tror jag de flesta inser.

Skrivet av Stealthbomb:

När fläkten startar, startar den försiktigt eller går den i fullt ös 100% i en kort period för att starta fläktarna? Läste någon recension om ett Nvidia kort med Strix kylaren som gjorde det, hoppas Asus fixat det!

Den startar extremt försiktigt. Vad jag kunde se börjar ena fläkten rotera först, med den andra några sekunder senare. Likadant när de stannar, ena fläkten först och andra några sekunder senare. Verkar även finnas ett visst spelrum, så bara för temperaturen spikar över 65 i en halvsekund rullar inte fläktarna igång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag testade runt lite, men är svårt att komma fram till något definitivt då omgivande temperatur spelar stor roll. Surfa gick utan problem under testet, men då var det i öppna riggen. Stängda chassit för ljudtester ger cirka 10 graders marginal vid vila, vilket gör att temperaturen nog sannolikt kommer byggas upp även med enklare belastning.

Tack för svar! Då uppfattar jag den funktionen mer som en gimmick i dagsläget, även om idén är bra. Jag skulle gärna ha ett semi-passivt grafikkort om det fungerade att göra lite mer innan fläktarna går igång.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar hur de lyckats höja prestandan OCH sänka effekten? Knappast bara undervoltning då förbrukning inte skenar trots hög volt vid överklockning. Handplockade GPU? Imponerande och får mig att fundera på hur bra prestanda/watt vi får se nästa generation Strix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av twk:

Det vore intressant att veta hur mycket kortet går att belasta innan fläkten går igång. Vanlig surf? Titta på Youtube? Enklare spel? Spela upp film?

Jag har testat Strix R9 280 i ett chassi som jag personligen tycker är tyst. Miljön är ett kontor efter arbetstid och chassit är ett CM HAF med 140mm-fläkt monterad i bakre delen (övriga fläktar urkopplade). CPUn kyld med en Xigmatech Thor (vill jag minnas att den heter) och en 120mm PWM-fläkt i silent på ett Rampage III Black Edition som kör en 980X helt stock.

Jag körde Heaven och låste FPSn med vsync vod olika uppdateringsfrekvenser för att få en känsla av hur mycket load man kan köra innan man når 65C och fläktarna går igång. Min slutsats var att 3D-applikationer som tvingar upp 3d-frekvenser helt enkelt förr eller senare kommer att starta fläktarna.

Men Youtube i 1080p över 1h starar ej fläktarna (Win 8.1 och chrome). Avg. temp i gpu-z under tiden var 59C, Avg. gpu-load 11%.

Jag ser den passiva funktionen med dessa korten som en bonus för den som vill ha ett system med så låg ljudnivå som möjligt när man streamar film, musik och surfar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kinc:

Min slutsats var att 3D-applikationer som tvingar upp 3d-frekvenser helt enkelt förr eller senare kommer att starta fläktarna.

Det är ju egentligen inte så konstigt. Även vid låg belastning utvecklar kortet bra många watt så snart 3D-läget kickar in, och med en fläns inte anpassad för helpassiv kylning, en egentligen "för törstig" krets samt ett förhållandevis lågt temperaturmål säger det sig själv att fläktarna förr eller senare snurrar igång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Inte förvånande det är ju trots allt ett 7950 som fått en mastodont kylare som sitter på dom mest påkostade modellerna.
Trevligt av Asus vilket som dock.

edit: Kan inte det att kortet alltid körs i 65c dra ner livlängden på kortet?
Ser inte någon direkt mening med att fläktarna ska sluta snurra helt, varför inte bara låta dom gå på 20% eller liknande för då är dom ju praktiskt taget helt tysta och överröstas utav andra komponenter.
Känns mer som ett försäljningstrick än något praktiskt.

Kan inte direkt se någon mening med att fläktar ska snurra om det inte behövs. Datorer idag borde väl vara smarta nog att kunna avgöra sådant själva? Grafikkortsfläkten är det enda som snurrar i min dator vid skrivbordsarbete. Alla andra står stilla, till och med grafikkort nr.2 stänger helt i 2d-läge och nätagget är semipassivt. Nu låter inte grafikkortet på 20% fläkthastighet, men det jade funkat lika bra om fläktarna stod stilla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag har testat Strix R9 280 i ett chassi som jag personligen tycker är tyst. Miljön är ett kontor efter arbetstid och chassit är ett CM HAF med 140mm-fläkt monterad i bakre delen (övriga fläktar urkopplade). CPUn kyld med en Xigmatech Thor (vill jag minnas att den heter) och en 120mm PWM-fläkt i silent på ett Rampage III Black Edition som kör en 980X helt stock.

Jag körde Heaven och låste FPSn med vsync vod olika uppdateringsfrekvenser för att få en känsla av hur mycket load man kan köra innan man når 65C och fläktarna går igång. Min slutsats var att 3D-applikationer som tvingar upp 3d-frekvenser helt enkelt förr eller senare kommer att starta fläktarna.

Men Youtube i 1080p över 1h starar ej fläktarna (Win 8.1 och chrome). Avg. temp i gpu-z under tiden var 59C, Avg. gpu-load 11%.

Jag ser den passiva funktionen med dessa korten som en bonus för den som vill ha ett system med så låg ljudnivå som möjligt när man streamar film, musik och surfar.

Intressant, tack för infon! Youtube i 1080p utan att fläkten drar igång är ju inte fy skam.

Permalänk
Medlem

Fler tysta kort vill vi ha! Blir en mycket glad person den dagen det kommer kylare lika tysta som Artic Coolings luftkylare förmonterad på grafikkort!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Inte förvånande det är ju trots allt ett 7950 som fått en mastodont kylare som sitter på dom mest påkostade modellerna.
Trevligt av Asus vilket som dock.

edit: Kan inte det att kortet alltid körs i 65c dra ner livlängden på kortet?
Ser inte någon direkt mening med att fläktarna ska sluta snurra helt, varför inte bara låta dom gå på 20% eller liknande för då är dom ju praktiskt taget helt tysta och överröstas utav andra komponenter.
Känns mer som ett försäljningstrick än något praktiskt.

Om du tänker använda detta grafikkort om 10-15 år så ja kanske man skulle vilja fläkten höll temperaturen lägre.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Tystare än 750Ti WHAAT!

Visa signatur
Permalänk

Äntligen! säger jag bara. Jag har väntat länge på att någon skall göra semipassiva kylare för grafikkort. Jag har aldrig förstått varför man skall ha en fläktprofil som aldrig drar ned varvtalet till under 40% av maxvarvtal, vilket är rätt vanligt på dagens grafikkort. Ger bara onödigt mycket ljud vid vila och slösurf, vilket är då man inte vill ha ljud från fläkten, eftersom alla andra fläktar går på lågvarv då. Har varit tvungen att ändra BIOS och flasha om mina grafikkort för att få en vettig lägstanivå och då har jag ändå låga temperaturer på korten nu, trots vilovarvtal på 25% av maxvarvtal.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Lite trist att dom jämför med stock-kylare på alla kort. Vore spännande med en jämförelse mellan t.ex. gigabytes windforce gtx 770 och detta.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Aha.. dags att mjölka/rensa ut lite till från lagret med gamla 7970 GHz chip

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Aha.. dags att mjölka/rensa ut lite till från lagret med gamla 7970 GHz chip

Nja, 7950 om man ska vara sån..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av emilakered:

Jag testade runt lite, men är svårt att komma fram till något definitivt då omgivande temperatur spelar stor roll. Surfa gick utan problem under testet, men då var det i öppna riggen. Stängda chassit för ljudtester ger cirka 10 graders marginal vid vila, vilket gör att temperaturen nog sannolikt kommer byggas upp även med enklare belastning.

Går det att ställa in så att fläktarna alltid går på typ 5%? Tycker det är mer intressant än att fläktarna ökar och sänks ofta.