Samsung upphör med tillverkningen av plasma-tv vid årsskiftet

Permalänk
Melding Plague

Samsung upphör med tillverkningen av plasma-tv vid årsskiftet

Plasma-baserade tv-apparater är redan sällsynta på butikshyllorna, men snart kan de bli ännu svårare att få tag på. Nu tillkännager även Samsung att produktionen är på väg att upphöra.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"produktionen är på väg att upphöra"

Äntligen!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

Fan, hur ska man nu få en skärm med hyfsad kontrast?

Permalänk
Medlem

Förståeligt, men samtidigt lite synd.
Jag gillar plasma's färger bättre än LCD, men tekniken måste ju gå framåt förstås.
Får hoppas att det kommer nya sätt att få lika bra svärta som man får i en plasma idag.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta betyder början till en OLED revolution!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Fan, hur ska man nu få en skärm med hyfsad kontrast?

Panasonic!

Permalänk
Medlem

Marknaden vill helt enkelt inte ha Plasma. Inbränningar blev plasma-TV:ns undergång som en stämpel som fick folk att rysa utan att egentligen veta varför.

Samsung var smarta nog att döpa om LCD-TV till LED-TV. Plasma-TV:n blev direkt en föråldrad teknik i mångas ögon

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av loefet:

Hoppas att detta betyder början till en OLED revolution!!

Ja vi få hoppas på detta.

Permalänk

Äntligen, det ända som plasman var bra för var att den var mörk när den skulle va mörk!

Gillar inte alls plasma, och detta kommer från en som har plasma själv!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Panasonic!

Panasonic har redan slutat med att tillverka plasma paneler. Var ett bra tag sen de slutade med det.

Men får hoppas att oled börjar komma in i matchen ordentligt snart!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

VHS vann IGEN

Tur att man har näst sista generationens Panasonic 55" Plasma, den räcker till Oled eller annan teknisk kan konkurera med Panaplasma...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Jävla skit då :/ Tur min Panasonic 50 tummare håller än. LCD har ju dock blivit ganska bra nu så. Men OLED får gärna öka lite.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Synd för de som vill ha bra svärta i filmer. Men LCD har blivit mycket bättre på den punkten senaste åren. Har själv en Panasonic plasma från 2009 och en Sony LCD från 2008 och föredrar faktiskt LCDn. Dock har min kompis en Samsung plasma från 2011 som ger riktigt fin bild. Tror ändå att det blir SONY LCD om det blir ny TV för de har minst input lag vilket är viktigaste för mig då jag spelar en hel del.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Så glad att jag köpte mej en vt60. Hoppas den håller många år framöver till's oled är stort/bra😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hoppas att detta betyder början till en OLED revolution!!

Efter att i 10 års tid hört att 'nästa år kommer OLED på bred front' så tror jag att vi får höra samma mantra de 10 kommande åren.

Givetvis hoppas jag på att jag har fel.

Dold text
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Använder just nu en Panasonic Plasma från 2013 och den kommer att få rulla tills OLED 4K finns för cirka 10 000kr

Skrivet av Hardware guy:

Efter att i 10 års tid hört att 'nästa år kommer OLED på bred front' så tror jag att vi får höra samma mantra de 10 kommande åren.

Det har ju tyvärr varit så... Hoppas verkligen att OLED börjar trampa igång ordentligt snart!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

det finns OLED det är som plasma och lcd ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Använder just nu en Panasonic Plasma från 2013 och den kommer att få rulla tills OLED 4K finns för cirka 10 000kr

Det har ju tyvärr varit så... Hoppas verkligen att OLED börjar trampa igång ordentligt snart!

Ge mig OLED 4K. Nu!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ja, tekniken är ju föråldrad och nått sitt slut, försäljningssiffrorna sjunker hela tiden så det är väl inte så konstigt att samsung ger upp tekniken. Men annars på lågbudget skärmar så brukar faktiskt plasma prestera bättre än motsvarande LCD i samma pris och storlek. Nackdelen är väl att de bränner lite på statiska bilder vilket kan vara lite störsamt i någon minut innan plasmacellen kommer igång igen.

Kör plasma själv och tycker faktiskt att bilden är mer levande och bättre i överlag än motsvarande LCD i samma generation och pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Fan, hur ska man nu få en skärm med hyfsad kontrast?

OLED?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Både plasma och lcd är ju tekniker med rätt stora brister. Eftersläpningseffekter, skuggor, artefakter, kontrast, ej homogen skärm, dåliga färginställningar som måste konfigureras om manuellt, input lagg, osv...

Marknaden behöver bättre. Det är förvisso på gång och under utveckling och lär alltid vara det, men jag tycker det stått still rätt länge nu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

RIP plasma. Köpte senaste st55 från panasonic för att den skulle hålla tills det finns något annat vettigt för samma pengar.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Tråkigt men inga konstigheter egentligen. Plasma tekniken i 4K innebär för mycket ström åtgång vilket gör att en sådan TV skulle aldrig bli godkänd på grund av de hårda reglerna.

Jag har alltid kört Plasma i vardagsrummet men har även ett par finare LCD apparater, ex sovrummet. Kan dock konstatera att LCD tekniken aldrig varit särskilt bra. Det som stör mig mest är viewangle problem och svärta som är fruktansvärt dålig på så gott som alla LCD. De som säger att det inte är så har inte tittat särskilt noga.

För par månader sen funderade jag på ny TV för vardagsrummet men hade ingen brådska då jag hade en fullt fungerade. Efter att ha tittat på marknaden lite flyktigt så bestämde jag mig för att vänta på 4K. Men för att inte riskera att missa något(ex åtgående plasma) så tog jag en djupdykning i diverse forum och reviews och såklart ett och annat besök i butikerna.

Jag ville verkligen ha passiv 3D och efter som bara LCD tekniken tillät detta så var det där jag tittade först. Priset var allt från 15 000 - 30 000 kr. Det tog dock inte lång tid att inse att LCD(eller LED om vi så vill) led av viewangle och svärta problem. Vissa apparater räckte det att ta ett steg till vänster från sweet spot för att så hur dassig bilden blev, vissa krävdes lite mer. Oavsett var det ingen som ens kom nära svärta på de finare plasma apparaterna, särskilt inte Panasonics finare modeller.

Så då stod jag där, kan jag tänka mig betala 15 000 - 30 000 för en LCD TV? NEJ, absolut inte! Men plasma utan 4K? Ytterligare en störtdykning fick göras. Finns det synbara skillnader på de storlekar jag funderar på(55-65")? Svaret från de som verkligen testat var NEJ.

Tyvärr hade jag ingen möjlighet att själv jämföra så mina val var :

- Behåll den budget 60" Plasma jag hade och vänta på 8K och OLED runt 2018-2020(väldigt uppskattat)
- Köra på en riktigt fin plasma nu och byta upp mig när 8K och OLED rullar in

Valet blev såklart det senare och jag kan inte bli mer nöjd(i dagsläget). Svärta är sjukt bra, reagerar varje gång och vi behöver aldrig funderar på från vilken vinkel vi tittar på TVn från.

Var i butiken häromdagen där de satt upp 2 TV apparater från samma tillverkare, den större(ca 80") körde 4K och den andra(ca 55") körde 1080p. Båda hade exakt samma slinga rullande men då i olika upplösningar. På normalt avstånd såg iallafall vi extremt lite skinnad. Det man kunde se dock var att den större TVn hade högre brightness vilket idag är butikernas bästa försäljningsknep så visst stod denna TV ut lite mer men när man insåg att det var på grund av högre brightess så var skillnaderna minimala. Självklart är inte 4K något dåligt men enligt mig inte värt de extra pengarna. Väntar hellre tills det blir standard precis som 1080p är standard idag.

Ser fram emot OLED!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jimmy:

Tråkigt men inga konstigheter egentligen. Plasma tekniken i 4K innebär för mycket ström åtgång vilket gör att en sådan TV skulle aldrig bli godkänd på grund av de hårda reglerna.

Jag har alltid kört Plasma i vardagsrummet men har även ett par finare LCD apparater, ex sovrummet. Kan dock konstatera att LCD tekniken aldrig varit särskilt bra. Det som stör mig mest är viewangle problem och svärta som är fruktansvärt dålig på så gott som alla LCD. De som säger att det inte är så har inte tittat särskilt noga.

För par månader sen funderade jag på ny TV för vardagsrummet men hade ingen brådska då jag hade en fullt fungerade. Efter att ha tittat på marknaden lite flyktigt så bestämde jag mig för att vänta på 4K. Men för att inte riskera att missa något(ex åtgående plasma) så tog jag en djupdykning i diverse forum och reviews och såklart ett och annat besök i butikerna.

Jag ville verkligen ha passiv 3D och efter som bara LCD tekniken tillät detta så var det där jag tittade först. Priset var allt från 15 000 - 30 000 kr. Det tog dock inte lång tid att inse att LCD(eller LED om vi så vill) led av viewangle och svärta problem. Vissa apparater räckte det att ta ett steg till vänster från sweet spot för att så hur dassig bilden blev, vissa krävdes lite mer. Oavsett var det ingen som ens kom nära svärta på de finare plasma apparaterna, särskilt inte Panasonics finare modeller.

Så då stod jag där, kan jag tänka mig betala 15 000 - 30 000 för en LCD TV? NEJ, absolut inte! Men plasma utan 4K? Ytterligare en störtdykning fick göras. Finns det synbara skillnader på de storlekar jag funderar på(55-65")? Svaret från de som verkligen testat var NEJ.

Tyvärr hade jag ingen möjlighet att själv jämföra så mina val var :

- Behåll den budget 60" Plasma jag hade och vänta på 8K och OLED runt 2018-2020(väldigt uppskattat)
- Köra på en riktigt fin plasma nu och byta upp mig när 8K och OLED rullar in

Valet blev såklart det senare och jag kan inte bli mer nöjd(i dagsläget). Svärta är sjukt bra, reagerar varje gång och vi behöver aldrig funderar på från vilken vinkel vi tittar på TVn från.

Ser fram emot OLED!

Problem med betraktningsvinklarna är inte ett generellt problem för LCD utan ett specifikt problem för den billigaste paneltekniken TN. Det verkar vara absolut vanligast i TV tyvärr. Hade de valt de dyrare VA eller IPS hade betraktningsvinklar inte varit ett problem alls. VA har också bättre svärta och båda har oändligt mycket bättre färger än TN. Men priset styr och det är den enda fördelen som TN har mot andra tekniker när det gäller TV.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vid filmtittande så är plasman behagligare att se på, samt svärtan
Så lite synd är det väl på ett sätt, men utvecklingen går väl som sagt framåt.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problem med betraktningsvinklarna är inte ett generellt problem för LCD utan ett specifikt problem för den billigaste paneltekniken TN. Det verkar vara absolut vanligast i TV tyvärr. Hade de valt de dyrare VA eller IPS hade betraktningsvinklar inte varit ett problem alls. VA har också bättre svärta och båda har oändligt mycket bättre färger än TN. Men priset styr och det är den enda fördelen som TN har mot andra tekniker när det gäller TV.

Jo jag har läst om det men när jag valde ut de TV apparater som fått bra omdömen och som låg runt liknande priser så stod ändå Plasma TV apparaterna ut som klara vinnare. Jag tittade inte så noga på vilken panel TV apparaten hade utan lät helt enkelt pris och omdöme avgöra.

Svensson verkar generellt inte lägga så mycket tid på TV köp, man går till butiken tittar på vad som ser bäst ut(vilket så klart oftast är de med högre brightness). Viewangle problem behöver inte vara uppenbara vid snabb koll, särskilt inte om man inte känner till det.

Ska jag vara ärlig så köpte jag min Sony LCD 32" för 5000 kr(vilket var väldigt dyrt för en 32" då) utan att fundera på viewangle problem och det är egentligen inte förrns nu som jag vet vad det är och faktiskt stör mig på det.

Hade TV apparaterna dock placerats i ett bio rum och ställts in korrekt så hade de flesta kunnat se klara skillnader.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ska de lägga ned plasma så får de allt komma med en 100" oled på rulle istället!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tja har personligen aldrig varit för hajpad för just Plasma, speciell på grund av inbrännings risken, jag spelar mer eller mindre bokstavligen enbart på min TV så risken är ENORMT mycket större för mig här också.

Sedan har LCD kommit en riktigt lång väg, alla värkar förknippa det med TN och allt kast men nej, det finns bra TV där ute med LCD, även de med bra svärta, sedan kommer Plasma vinna över dessa med men skillnaden är väldigt markant. Personligen är jag super super nöjd med min Sony W905 och har inga planer att byta ut denna, speciellt på grund hur grym där är för spel, denna använder sig förvisso av en VA panel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja har personligen aldrig varit för hajpad för just Plasma, speciell på grund av inbrännings risken, jag spelar mer eller mindre bokstavligen enbart på min TV så risken är ENORMT mycket större för mig här också.

Sedan har LCD kommit en riktigt lång väg, alla värkar förknippa det med TN och allt kast men nej, det finns bra TV där ute med LCD, även de med bra svärta, sedan kommer Plasma vinna över dessa med men skillnaden är väldigt markant. Personligen är jag super super nöjd med min Sony W905 och har inga planer att byta ut denna, speciellt på grund hur grym där är för spel, denna använder sig förvisso av en VA panel.

Menar du verkligen "markant" eller kanske menar du blygsam?

Jag sörjer dock detta beslut, tills dess att OLED kommer ner i nivåer vi vanliga dödliga har råd med

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Ja, tekniken är ju föråldrad och nått sitt slut, försäljningssiffrorna sjunker hela tiden så det är väl inte så konstigt att samsung ger upp tekniken. Men annars på lågbudget skärmar så brukar faktiskt plasma prestera bättre än motsvarande LCD i samma pris och storlek. Nackdelen är väl att de bränner lite på statiska bilder vilket kan vara lite störsamt i någon minut innan plasmacellen kommer igång igen.

Kör plasma själv och tycker faktiskt att bilden är mer levande och bättre i överlag än motsvarande LCD i samma generation och pris.

Tekniken är väl föråldrad eftersom att ingen satsar resurser på den, då är det inte så konstigt. Hade man fortsatt innovera inom plasma så hade den säkert varit bättre än LCD idag.

Personligen ogillar jag LCD, inte endast för avsaknad av svärta och clouding på LED-modellerna utan för att latenserna är för höga. En panorering med kameran är ju en hackig historia oavsett in-källa jämfört med en plasma för många år sedan. Tycker att man borde ha satsat på plasma till dess att OLED var redo åtminstone.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|