Samsung U28D590D – 4K UHD till pangpris

Permalänk
Melding Plague

Samsung U28D590D – 4K UHD till pangpris

Många pixlar för liten peng är löftet med nya Samsung U28D590D, som klämmer till med 4K-upplösning för mindre än 5 000 kronor. Nu får nykomlingen en omgång i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra av Samsung, mer konkurrens!
Men jag tror att jag väntar lite med 4K-skärm...

Permalänk
Medlem

Ingen höjdare med andra ord...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

IPS som saknas.
Då hade priset sprängt alla gränser.

Fast det finns fler önskemål IPS-144Hz 4K och G-Sync.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bra och noggrann review, tackar vi för!

Skärmen verkar sådär tyvärr....

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Jag kommer uppgradera till 4K när 1080p är så gammalt så bara konsolerna har det.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Verkar kanske vettigare att lägga till några tusenlappar och köpa en ROG Swift om det är spel man ska ha skärmen till. 4K har nog några år kvar innan det blir vettigt att köpa.

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

IPS som saknas.
Då hade priset sprängt alla gränser.

Fast det finns fler önskemål IPS-144Hz 4K och G-Sync.

Ja, men då får man hosta upp stålarna serrö.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastisk artikel.

Tråkig skärm. Hur kan man mecka skärmar idag med kass fot, ingen pivot och utan vesa-fäste?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Kanske får för mig att skaffa en sån här någon gång

Har en CRT att spela på och behöver bara en skärm för Min Daw, dvs mycket skärm utrymme!

funkar säkert att kolla på film från soffan med också!

Permalänk
Medlem

Jag tycker 4K inte alls känns moget i dagsläget. Just det att det knappt finns material i det, men även att panelerna är halvdana. Jag tror jag väntar några år när det förmodligen mognat lite mer!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag? eller käns det som att alla tillverkare försöker få 4K till en skicool pryl som alla måste ha? medans alla som är gamers och likannde säger naaaaaaaa? 1080p eller nästa steg käns som 1440p? ingen nästan idag har såna monstermaskiner att man kan driva ett spel i den upplösningen endå i 60FPS+ eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Logixx:

Verkar kanske vettigare att lägga till några tusenlappar och köpa en ROG Swift om det är spel man ska ha skärmen till. 4K har nog några år kvar innan det blir vettigt att köpa.

Det tråkiga med ROG-serien är att de är överprisade varumärken och just ROG Swift är en överprisad TN skärm, de kunde åtminstone använt en VA panel så hade priset varit mer berättigat

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Kan ni testa skalningsfunktionerna hos AMD och Nvidia? Det skulle vara bra att veta om grafikkorten skalar bra, eftersom många skärmar verkar ha problem med skalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det tråkiga med ROG-serien är att de är överprisade varumärken och just ROG Swift är en överprisad TN skärm, de kunde åtminstone använt en VA panel så hade priset varit mer berättigat

Nja, ROG Swift är en riktigt bra TN med G-sync vilket motiverar priset för de som vill ha just de egenskaperna. Själv skulle jag inte köpa den men för Nvidia-gamers passar den sen bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd

Ej intressant än med 4K, grafikkortet måste bli betydligt starkare. Samtidigt måste HDMI 2.0 komma ut till moderkorten så man kan börja använda en HTPC med sin 4k-TV.

Permalänk
Snusfri

TN = Big nope
Ej Vesa = Big Nope
Plastig = Big nope

Hoppas att folk nu inser att TN är kasst och borde försvinna totalt från marknaden.

Edit: det finns inga planer på att recensera LG 34UM95-P?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas att ni även testar Philips 4K skärm som kostar under 5000:- snart. Kul att ni testar dessa nya skärmar. Bra info även om man blev mindre sugen på denna skärm.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Väntar på 4K skärm med IPS och 60 Hz för 5000kr. Då är jag sugen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Tyvärr bara TN, vilket är något jag aldrig går tillbaka till efter att ha bytt till både VA och IPS paneler.
Dock kul att utvecklingen går framåt med högre upplösningar, dock så tycker jag att min 27" med 1440p är rätt lagom.

Apropå skärmtester, så skulle jag gärna vilja se en test på LG's 34" 21:9 skärm med 3440x1440 upplösning, då det är en som jag i alla fall är riktigt intresserad av.

Permalänk
Medlem

Oförlåtligt att en sån här skärm inte har justerbar fot (inkl. höjdled) eller ens VESA-fäste för att byta ut foten eller använda skärmarm. Det är så otroligt viktigt på sådana här TN-skärmar att man verkligen kan ställa in vinkel och höjd så att man hamnar i en god vinkel sett ur hur det påverkar bilden/skiftningar.

Trevligt att se en lite seriösare recension på Samsungs variant däremot! Har inte snappat upp någon på nätet om denna annars, mätningarna visar rätt bra att TN fortfarande har vad många skulle tycka är för stora skiftningar och lite för dåliga betraktningsvinklar, tillsammans med att den inte har någon ordentlig fot ger det ett relativt dåligt intryck även i förhållande till de andra 28-tum UHD-panelerna/skärmarna som erbjuds för runt samma pris. En del verkar också ha låga/vanliga latenser (input-lag) vilket denna inte verkar ha. Att den inte har 1080p pixelmappat till UHD blir nog en nackdel om man t.ex. vill koppla in en konsol eller liknande. Vid PC så kan ju PCn skala om via grafikkkortsdrivarna.

Permalänk
99:e percentilen

I artikeln skriver ni att man får kraftigt input lag om man kör 1920x1080. Gäller det även om man väljer den upplösningen i menyn i till exempel Battlefield 3? Jag kan nämligen välja vilken upplösning som helst där utan något adderat input lag på min Yamakasi Catleap Q270 2B.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nja, ROG Swift är en riktigt bra TN med G-sync vilket motiverar priset för de som vill ha just de egenskaperna. Själv skulle jag inte köpa den men för Nvidia-gamers passar den sen bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast vet vi verkligen det? Har inte sett något seriöst test på den än. Litar inte på press material och hur "gamers" uppfattat den på dreamhack etc. Tycker den ska gå igenom en seriös recension innan man kan börja snacka om hur bra TN-panelen är.

Skrivet av THB:

TN = Big nope
Ej Vesa = Big Nope
Plastig = Big nope

Hoppas att folk nu inser att TN är kasst och borde försvinna totalt från marknaden.

Edit: det finns inga planer på att recensera LG 34UM95-P?

Verkligen! Skulle vilja se Thomas Ytterberg testa den skärmen. 3440 x 1440 låter som en drömupplösning för att arbeta på, speciellt med grafiska saker och redigering etc, men då gäller det även att bilden och färgerna är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I artikeln skriver ni att man får kraftigt input lag om man kör 1920x1080. Gäller det även om man väljer den upplösningen i menyn i till exempel Battlefield 3? Jag kan nämligen välja vilken upplösning som helst där utan något adderat input lag på min Yamakasi Catleap Q270 2B.

Drivrutinerna kan själv skala och mata ut 3840x2160, om du väljer det, värre med källor som inte kan mata ut UHD (konsol t.ex. eller enheter som inte har displayport 1.2) med metoden han använder kan han helt enkelt inte testa inputlag på den riktiga upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast vet vi verkligen det? Har inte sett något seriöst test på den än. Litar inte på press material och hur "gamers" uppfattat den på dreamhack etc. Tycker den ska gå igenom en seriös recension innan man kan börja snacka om hur bra TN-panelen är.

Verkligen! Skulle vilja se Thomas Ytterberg testa den skärmen. 3440 x 1440 låter som en drömupplösning för att arbeta på, speciellt med grafiska saker och redigering etc, men då gäller det även att bilden och färgerna är bra.

Seriöst och seriöst, jag har bara läst detta från kitguru där de ansåg den vara riktigt bra "för en TN" så klart. De ansåg skärmen vara riktigt trevlig, jag lusläste dock inte recensionen efter reservationer etc.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

TN = Big nope
Ej Vesa = Big Nope
Plastig = Big nope

Hoppas att folk nu inser att TN är kasst och borde försvinna totalt från marknaden.

Edit: det finns inga planer på att recensera LG 34UM95-P?

Är 120 Hz eller mer viktigt har man inte mycket till val. Det finns ju rejäla skillnader på bra och dåliga tn-paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Precis in förskaffat Asus PB287Q, inte lika plastig som Samsungs variant också med VESA fästa och flicker fri backgrunds belysning. Men jag förstår inte detta hat mot TN paneler, visst vissa är kass, men jag har testat båda ips, va och TN, och jag kan säga: denna TN är riktigt bra.

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Är det bara jag? eller käns det som att alla tillverkare försöker få 4K till en skicool pryl som alla måste ha? medans alla som är gamers och likannde säger naaaaaaaa? 1080p eller nästa steg käns som 1440p? ingen nästan idag har såna monstermaskiner att man kan driva ett spel i den upplösningen endå i 60FPS+ eller?

Finns andra spel än Battlefield, även fast det kan vara svårt att tro om man ser bara på SweClockers

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Petterk:

Drivrutinerna kan själv skala och mata ut 3840x2160, om du väljer det, värre med källor som inte kan mata ut UHD (konsol t.ex. eller enheter som inte har displayport 1.2) med metoden han använder kan han helt enkelt inte testa inputlag på den riktiga upplösningen.

Om vi förutsätter att input laget är lågt i 3840x2160, vilket det borde vara med tanke på skärmens profilering, borde det alltså inte vara något problem att spela i 1920x1080; man låter bara drivrutinen skala om bilden till UHD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Är det bara jag? eller käns det som att alla tillverkare försöker få 4K till en skicool pryl som alla måste ha? medans alla som är gamers och likannde säger naaaaaaaa? 1080p eller nästa steg käns som 1440p? ingen nästan idag har såna monstermaskiner att man kan driva ett spel i den upplösningen endå i 60FPS+ eller?

Det är vettigt om man använder sin dator till annat än spel. Att få plats med massor av knivskarp text är klockrent när man ska koda.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?